Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#628
Het grotere platform voor trails van de nieuwe mijnenruim middelen: Zr.Ms. Mercuur, De 2 Deense boten zijn onbemande vaartuigen.
Citaat
CDT Zr.Ms. Mercuur / @RikWoertman
From now on #zrmsmercuur will operate as Mine Counter Measure (MCM) Vessel together with the Danish MCM team. Two drones will sail next to #zrmsmercuur and they will be steered via the OPS container on deck. #SNMCMG1 @NATO_MARCOM @kon_marine #WeAreNATO





Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2018 | 23:48 uur
Samen met spelers als letlamd, portugal, roemenie.. pfoe gelukkig. Enkele van de grotere jongens op het wereldtoneel. Pffrrt

Bij de bouw van de LCF's liet de marine de eisen van  bouten en schroeven los en kon de Schelde toen ISO norm daarvoor gebruiken, de Schelde liet een offerte bij verschillende leveranciers doen, Blohm + Voss  bouwer  Sachsen klasse deed dit ook en het Spaanse NAVANTIA-IZAR bouwer Álvaro de Bazán klasse deed dit ook in totaal waren er offertes bij 12  leveranciers gedaan, de prijzen van bouten en schroeven gingen flink omlaag.

Umbert

Volgens mij maakt het niet uit of het allemaal "kleine" spelers zijn als we allemaal hetzelfde goede spul hebben maken vele handen ook licht werk.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2018 | 23:48 uur
Samen met spelers als letlamd, portugal, roemenie.. pfoe gelukkig. Enkele van de grotere jongens op het wereldtoneel. Pffrrt
Dit gaat enkel om de onbemande systemen gelukkig. De portugezen hebben 4 Flyvefisken patrol vessels overgenomen van de Denen waar ze waarschijnlijk de MCM paketten op zullen plaatsen.
Roemenië heeft ook 4 mijnenvegers die ze willen moderniseren. Litouwen heeft ook 4 Flyvefisken's in dienst en 2 Hunt klasse mijnenjagers, en ook de grieken beschikken over 2 hunt's en 2 Osprey mijnenjagers.

Samen met onze 12 stuks kom je toch uit op 30 schepen die je moet vol zetten met systemen dus ik denk dat we toch over een redelijke schaal spreken maar zeker niet te vergelijken met wat we vroeger zelf hadden. En ook geen grote jongens inderdaad, vooral de jongens die het niet zelfstandig kunnen opbrengen en moeten aansluiten bij ons. Maar volgens mij deden er nog meer landen mee ook de Italianen, Duitsers en Zweden maar dit weet ik niet zeker.

Huzaar1

Samen met spelers als letlamd, portugal, roemenie.. pfoe gelukkig. Enkele van de grotere jongens op het wereldtoneel. Pffrrt
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Marineschepen.nl heeft een update geplaatst over de A-brieven serie met o.a. info over de vMCMV's.

Citaat
Vervanger mijnenbestrijdingsvaartuigen: grote haast
Over de twaalf Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen van de toekomst, wordt nog dit jaar beslist. België had al eerder gezegd dat eind dit jaar een contract ondertekend moet worden en staatssecretaris Barbara Visser meldt dit ook aan de Kamer. Dat is ongelooflijk snel. Temeer daar de Request for Proposal (RfP) pas over enkele weken, na de ondertekening van de MoU's wordt verzonden. Momenteel gebeurt er achter de schermen bij de Europese defensie-industrie ontzettend veel.

Uiteraard wordt in de A-brief niets geschreven over de mogelijke gevolgen van een té grote haast op gebied van zo'n groot en belangrijk project met schepen die nog tot 2060 moeten kunnen varen en vechten. Wel meldt de staatssecretaris dat België de leiding heeft over het proces en dat de aanschaf van de mijnenbestrijdingsvaartuigen volgens de Belgische regels zullen gaan. Het Nederlandse DMP zal dus niet gevolgd worden: "Dit [Belgische] proces kent geen afzonderlijke onderzoeksfase (B-fase) zoals in Nederland. België gaat uit van brede concurrentiestelling onder de Belgische wet inzake overheidsopdrachten op defensie- en veiligheidsgebied. Hierbij worden geïnteresseerde bedrijven uitgenodigd om een aanbieding te doen op basis van functionele en vaak generieke eisen."

De resultaten worden onder Belgische leiding worden beoordeeld. België zal zelf de voorstellen op economische en financiële aspecten beoordelen, de technische kant zal door Nederland en België gezamenlijk worden bekeken.

Waar de schepen 30 jaar mee moeten gaan, zullen de 'drones' tien jaar mee moeten kunnen. Deze drones, die onder water, boven water of in de lucht kunnen opereren, worden in een pool geplaatst. Deze pool zal door België worden beheerd.

De onbemande systemen worden ook binnen dit contract aangeschaft. Deels los van dit project is het Europese Defensieproject PESCO, waarin Nederland en België samen met Griekenland, Letland, Portugal en Roemenië maritieme (semi-)autonome systemen voor mijnenbestrijding ontwikkelen.

Eerste schip: 2023. Eerste Nederlandse schip: 2025.
Geraamde kosten: tussen de 250 miljoen en 1 miljard euro.

[Bron: Marineschepen.nl @ Artikel ]


Parera

#622
Ik voorzie hier wel een aantal ''issues''

Citaat
De samenstelling van de onbemande systemen wordt in de verwervingsvoorbereidingsfase vastgesteld. België en Nederland zijn voornemens een gezamenlijke pool te maken van alle onbemande systemen. België zal deze pool beheren. Afhankelijk van de missie of opdracht wordt het vaartuig uitgerust met de juiste systemen. Het land dat het schip gaat inzetten, zal de basisbemanning aanvullen met eigen personeel voor bij deze onbemande systemen. Het bemanningsconcept zal daarom modulair van aard zijn.

We gaan dus gezamenlijk ''modules'' aankopen en hierdoor kunnen tekorten ontstaan i.v.m. missies die door elkaar lopen of we moeten zorgen dat er ruim voldoende systemen zijn maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.

Citaat
De toekomstige mijnenbestrijdingscapaciteit moet wereldwijd, onder omstandigheden van hoge dreiging en geïntegreerd in een maritieme taakgroep kunnen opereren. De vaartuigen moeten zichzelf kunnen beschermen tegen dreigingen zoals die van kleine aanvalsbootjes. Daarentegen zijn zij voor bescherming tegen bijvoorbeeld onderzeeboten, oppervlakteschepen en vliegtuigen aangewezen op bescherming door andere eenheden zoals fregatten.

We kunnen dus uitgaan van een 30 mm Marlin o.i.d. als hoofd bewapening, al een hele stap voorruit ten opzichten van de .50 op de huidige scheepjes maar niet echt veel zelf verdediging.
Misschien dat er nog wel decoys geplaatst worden.

Het eerste schip in 2023 met systemen zal voor Belgie zijn en voor ons zal pas 2 jaar later de eerste in gebruik genomen worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 19/04/2018 | 22:02 uur
Volgens wat ik gelezen heb over SWATH toch maar liever niet die versie.
Catamaran mss wel nog... Heeft voordelen... zoals geringer verbruik, stabiel, kan een groot draagvermogen hebben...
Maar niemand bouwt ze. Daar zullen wel redenen voor zijn.

We moeten wel met iets eindigen dat ook lange/verre reizen kan ondernemen.
Of gaan we, net zoals andere marines (o.a. de Franse met hun CMT's) iedere keer dat er een paar naar b.v. de Perzische Golf gaan, ze een piggy-back doen op een Dockwise of Mighty Servant?
Nee ik denk dat de hier onder geschetste Franse weg geen optie is voor Nederland (en België). Het Nederlandse loodswezen heeft ook 2 SWATH's in dienst maar daar zijn al vanaf het begin problemen mee met o.a. golven. Ze kunnen ingezet worden tot windkracht 6 daarna moeten ze binnen blijven en dat ie natuurlijk niet echt wat je storm kan noemen. De plannen voor een vervolg serie van 4 stuks zijn dan ook nooit door gegaan.

Het catamaran verhaal kan interessant zijn maar dan zit je al snel aan een schip met waterjets als aandrijving, wat wel een groot pluspunt is voor catamarans is dat er veel ruimte ontstaat voor opslag van USV's, UUV's en UAV's. Wel een nadeel is dat beide schepen vrij hoog in het water liggen en je dus altijd op een kraan aangewezen bent voor het lanceren/ recoveren van vaartuigen uit het water, dat kan met een traditionele dek kraan maar ook zoals we dat kennen bij de Amerikaanse LCS's en Deense Absalon klasse.

ARM-WAP

Volgens wat ik gelezen heb over SWATH toch maar liever niet die versie.
Catamaran mss wel nog... Heeft voordelen... zoals geringer verbruik, stabiel, kan een groot draagvermogen hebben...
Maar niemand bouwt ze. Daar zullen wel redenen voor zijn.

We moeten wel met iets eindigen dat ook lange/verre reizen kan ondernemen.
Of gaan we, net zoals andere marines (o.a. de Franse met hun CMT's) iedere keer dat er een paar naar b.v. de Perzische Golf gaan, ze een piggy-back doen op een Dockwise of Mighty Servant?

Parera

Citaat van: Dragnadh op 19/04/2018 | 20:23 uur
Waarschijnlijk de "r" vergeten van .fr dus https://lefauteuildecolbert.blogspot.fr

Ja mijn fout  :angel: te snel copy paste. Ik zal het aanpassen in het originele bericht.

Brandnetel

Citaat van: Ace1 op 19/04/2018 | 20:22 uur
Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.f  deze link werkt niet.
Waarschijnlijk de "r" vergeten van .fr dus https://lefauteuildecolbert.blogspot.fr

Ace1

Citaat van: Parera op 19/04/2018 | 12:20 uur
Ook in Frankrijk worden stappen gezet om de oude mijnenjagers te vervangen, goed oppassen dus voor de Franse lobby in Brussel :silent:
Het SLAMF project loopt van 2019 t/m 2025 waarbij de #1 & #2 voor 2025 geleverd moeten worden en de #3,4,5,6 na 2025. Het plan is redelijk gelijk aan wat de Belgische-Nederlandse plannen zijn namelijk een moederschip dat gebruik maakt van onbemande systemen voor de mijnbestrijdings taken, van de 6 geplande schepen zullen er 4 de Tripartite klasse vervangen waarvan er nu nog 10 in dienst zijn.

De andere 2 zullen dan de 4 oude mijnenvegers van de Vulcain klasse vervangen. Het project is al gegund aan Naval Group als ik het zo lees en daar overwegen ze op dit moment nog 2 (bijna gelijke) opties:

Optie 1


Het gaat hier om wat aangeduid is als NS04 , een SWATH ( Small Waterplane Area Twin Hull) met een panoramische brug, helikopter dek met hangaar voor een 5 a 10 ton helikopter en een achterdek waar ze twee grote oppervlakte drones kunnen lanceren/ binnenhalen.

Optie 2

Dit model is een catamaran met dezelfde specificaties als bij optie 1, daarbij word wel het lanceer systeem voor de oppervlakte drones weg gelaten en gebruikt men een de kennis/ervaring van OPV Adroit (Gowind) en ontwikkelen ze op basis daarvan een verbeterde versie.

Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.f

Info via https://lefauteuildecolbert.blogspot.f  deze link werkt niet.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/04/2018 | 13:49 uur
Met dit soort bijeenkomsten wordt er niet heel gevoelige informatie gedeeld.
Ben er zelf niet bij, maar vermoed dat er wel minimaal iemand gaat twitteren.
We shall see  ;D Dhr. De Natris zal vast wel actief worden op twitter vanavond of morgen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/04/2018 | 13:06 uur
Vanavond heeft KVMO een meeting met de CZSK.
Ik heb uit betrouwbare bron dat daar wel de nodige details bekend gemaakt gaan worden.

Details naar de KVMO of ook naar de buitenwereld?