Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 30/04/2022 | 10:13 uur
Met het oog op de toekomstige AAW en de daarbij behorende vraag naar een groot aantal raketten, zijn 72 cellen dan genoeg?

Zoals hieronder een voorbeeld van
- 64x ESSM Block II (16 cells)
- 32x SM-2 / SM-6
- 16x SM-3
- 8x TLAM


De SM-3 / TLAM combinatie kan uiteraard variëren afhankelijk van de geplande missie.


72 VLS cellen is wat mij betreft het maximaal haalbare op het huidige F-126 ontwerp.

Uit jouw overzicht zou ik het aantal cellen voor SM2/6 willen verhogen naar 64, met name de SM6 zal voor luchtverdediging op afstand een steeds meer belangrijke rol gaan innemen.

Als het aan mij zou liggen dan zou ik gaan voor 2 VLS locaties met elk 64 cellen.

Parera

#362
Met het oog op de toekomstige AAW en de daarbij behorende vraag naar een groot aantal raketten, zijn 72 cellen dan genoeg?

Zoals hieronder een voorbeeld van
- 64x ESSM Block II (16 cells)
- 32x SM-2 / SM-6
- 16x SM-3
- 8x TLAM


De SM-3 / TLAM combinatie kan uiteraard variëren afhankelijk van de geplande missie.


72 VLS cellen is wat mij betreft het maximaal haalbare op het huidige F-126 ontwerp.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Een ouder artikel over F127

Die nächste Generation der Luftverteidigung – Erste Überlegungen zur Fregatte F 127

https://esut.de/2020/01/fachbeitraege/ruestung/17877/fregatte-f127-naechste-generation-luftverteidigung/

Parera

#360
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/04/2022 | 20:27 uur
Het eerste FuAD is, net als F127, (nu nog) gepland om in 2032 in te stromen, dus tussen 32 en 36 schip 1 en 2 en vanaf 2036 de laatste 2.

2032 is best ambitieus, tot heden is het (publiekelijk) stil rondom dit programma, er zal dus tempo gemaakt moeten worden.

Ik verwacht dat FuAD en F127 voortborduren op F126, wellicht maximaal 10% groter voor een stevig aantal VLS systemen en voldoende ruimte voor de energiehuishouding.

Vergeet niet dat het F-126 een gigantisch schip is! Met een tonnage van 10.550 ton is het vergelijkbaar met de Japanse Maya klasse destroyers. Ga je dit nog eens met  (maximaal) 10% vergroten dan zit je op 11.600 ton, een belachelijk gewicht voor een destroyer met deze uitrusting.Ruimte voor extra VLS dat is er nauwelijks in het F-126 ontwerp, ik vermoed dat een Iver Huitfeldt oplossing waarbij het VLS (deels) midscheeps nog wel een optie kan zijn. 


(Bron: Seaforces.org)

Het huidige F-126 boeg ontwerp kan naar mijn mening slechts ruimte voor een extra blok van 8 cellen waarmee het totaal op 24 cellen komt. De eerder genoemde ''Deense oplossing'' zou nog eens 32 / 48 VLS cellen kunnen toevoegen. Dit geeft een FuAD op F-126 basis 56 tot 72 VLS cellen. Als je het simpel bekijkt plak je alleen de Deense oplossing midscheeps er in en kom je uit op 64 cellen, iets wat voor een Europees marineschip al veel is. Maar of dit genoeg is dat is nog maar de vraag. In het Deense voorbeeld zou je voor ons de mk56's kunnen vervangen door Mk41 Self Defense length.

Op het moment dat je die hele boeg opnieuw gaat ontwerpen is er ongetwijfeld ruimte voor een 32/48 cells VLS + dan de midscheeps oplossing voor 32/48 cellen. Dit zou ruimte moeten bieden aan 64 tot 96 VLS cellen (mk41). Een andere optie is misschien het mk57 VLS dit wordt anders gepositioneerd. De vraag is wel of de VS die exporteert naar NAVO partners.

In de basis moeten we ook kijken naar het basis ontwerp van het F-126 ; De Omega serie van Damen. Hierover is maar weinig bekend en officieel behoort de F-126 niet tot deze familie maar wat mij betreft komt het qua uiterlijk (te) veel overeen. Op het basis ontwerp dat in 2018 openbaar gemaakt is (HIER) geven ze aan dat er een blok van 24 VLS cellen past op de boeg i.c.m. een CIWS en 127 mm kanon.

Ook is het natuurlijk zo dat niet alle VLS cellen de strike length moeten hebben. Een voorbeeld zou kunnen zijn:

Boeg
- 2x Strike Length VLS
- 1x Self Defense / Tactical Length VLS

Midscheeps
- 4x Strike Length VLS
- 2x Self Defense / Tactical Length VLS

Dit bied ruimte aan 48 Strike cellen + 24 SD/ Tactical cellen, is dit genoeg? Dat weet ik niet maar het is in elk geval veel meer dan de huidige LCF's. De positie van de NSM's vind ik overigens ideaal op het F-126, niet midscheeps maar gewoon achter rondom de 2e mast.

Rondom het F-126 project is ook nog wat info te vermelden die goed aansluit op het vLCF. De Duitse werven Peene (Wolgast) & German Naval Yards (Kiel) zijn betrokken bij het project en zullen delen van de schepen bouwen (modules). Hierna worden de modules in Kiel aan elkaar gelast waarna Blohm & Voss zorgt voor het uitrusten, beproeven en in bedrijf stellen van de systemen. Het eerste schip wordt in 2028 verwacht geleverd te worden aan de Duitse marine en schip #4 in 2032. Dit zou dus precies aansluiten op de vLCF/vF-124 en daarmee dus ideaal zijn. 

Het laatste ASWF moet volgens de planning (marineschepen.nl) in 2030 geleverd worden, dit betekend dat dat schip ongeveer 1,5 a 2 jaar eerder vertrekt van de werf. Daarmee is er bij Damen dus ruimte voor de bouw van het vLCF vanaf 2028 waarmee in dienst name van 2032 heel erg kort is maar in theorie net haalbaar moet zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/04/2022 | 20:27 uur
Het eerste FuAD is, net als F127, (nu nog) gepland om in 2032 in te stromen, dus tussen 32 en 36 schip 1 en 2 en vanaf 2036 de laatste 2.

2032 is best ambitieus, tot heden is het (publiekelijk) stil rondom dit programma, er zal dus tempo gemaakt moeten worden.

Ik verwacht dat FuAD en F127 voortborduren op F126, wellicht maximaal 10% groter voor een stevig aantal VLS systemen en voldoende ruimte voor de energiehuishouding.
Idd .. laten we hopen dat er snel haast wordt gemaakt en dat de samenwerking met Du intensiever wordt om het ontwerp van de F127 vorm te geven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#358
Citaat van: Harald op 29/04/2022 | 20:16 uur
En daarbij moet je dan die 2 LCF's dan ook niet versneld vervangen ?
Dus een boost geven aan het vervangingsprogramna en invoering van FUaD versnellen

Het eerste FuAD is, net als F127, (nu nog) gepland om in 2032 in te stromen, dus tussen 32 en 36 schip 1 en 2 en vanaf 2036 de laatste 2.

2032 is best ambitieus, tot heden is het (publiekelijk) stil rondom dit programma, er zal dus tempo gemaakt moeten worden.

Ik verwacht dat FuAD en F127 voortborduren op F126, wellicht maximaal 10% groter voor een stevig aantal VLS systemen en voldoende ruimte voor de energiehuishouding.

Harald

Citaat van: Parera op 29/04/2022 | 18:49 uur
Prima beslissing maar dan moeten we misschien ook deze vraag stellen;

Moeten we de twee LCF's die niet voorzien worden van de nieuwe APAR / ESSM block 2 dan wel voorzien van het nieuwe kanon? Of moeten we deze laten plaatsen op de 2 ASWF's? :silent:

En daarbij moet je dan die 2 LCF's dan ook niet versneld vervangen ?
Dus een boost geven aan het vervangingsprogramna en invoering van FUaD versnellen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Luchtverdediging van slechts helft LC-fregatten wordt gemoderniseerd

http://disq.us/t/479bfum

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/04/2022 | 17:17 uur
Mee eens, zeker als je bedenkt dat de eerste van vier LCF vervangers (FuAD) in/rond 2032 aan de sterkte moet zijn toegevoegd.

Prima beslissing maar dan moeten we misschien ook deze vraag stellen;

Moeten we de twee LCF's die niet voorzien worden van de nieuwe APAR / ESSM block 2 dan wel voorzien van het nieuwe kanon? Of moeten we deze laten plaatsen op de 2 ASWF's? :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 29/04/2022 | 17:03 uur
Best goed onderbouwd. Prima beslissing.

Mee eens, zeker als je bedenkt dat de eerste van vier LCF vervangers (FuAD) in/rond 2032 aan de sterkte moet zijn toegevoegd.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 06/01/2022 | 20:59 uur
LCF vervanger gewoon 4x Damen Omega wat dezelfde basis heeft als de DEU 180 maar dan met onze eigen Hengelo radars. Gelijkwaardige samenwerking net als de Bremen klasse en onze Kortenaers

Lijkt voor de hand te liggen.

Master Mack

LCF vervanger gewoon 4x Damen Omega wat dezelfde basis heeft als de DEU 180 maar dan met onze eigen Hengelo radars. Gelijkwaardige samenwerking net als de Bremen klasse en onze Kortenaers

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/12/2021 | 21:57 uur
Het orignele plan is natuurlijk al lang de prullenbak in gegaan maar gelukkig zijn er nog politici die ergens een kopie van de notities hadden opgeslagen en het nu toch weer terug op tafel proberen te krijgen.

Het originele plan was in princiepe helemaa niet zo duur als sommigen wellicht denken, het totale project moest in 2005 zo'n 109 miljoen euro kosten. Het grooste deel (78 miljoen) was voor de aanpassingen die gedaan moesten worden aan de 4 schepen (19,5 miljoen per schip), 21 miljoen was gereserveerd voor de aankoop van TACTOM block IV's a 700.000 euro per stuk (30 stuks) en de overige 10 miljoen was reserve voor het project.

Met de aangekondigde plannen van het nieuwe kabinet moet dit bedrag goed vrij te spelen zijn verspreid over enkele jaren (mogelijk nog tijdens de MLU van de laatste 2 LCF's). Wat niet meegenomen was is de aankoop van de extra VLS module, dit was wel een optie maar in de basis niet nodig zoals het onderstaande lijstje liet zien.

Ik denk dat we de verwerving en plaatsing van TACTOM voor 2 LCF's nog kunnen doen in de periode dat ze de modernisering krijgen, voor de overige 2 LCF kan dit eventueel later of helemaal niet en die kosten bewaren voor de opvolgers.

Natuurlijk zou het nu in verhouding wel ''iets meer kosten'' maar ik vind het nogal meevallen;
109 miljoen in 2005 = 140,5 miljoen in 2021
78 miljoen in 2005 = 100,5 miljoen in 2021
21 miljoen in 2005 = 27,1 miljoen in 2021

Nu is de prijs van de Tomahawk wel flink gestegen en kost een raket nu +/- 1,4 miljoen euro daarmee is de aankoop prijs dus verdubbeld, maar als je slechts 2 LCF's aanpast voor de Tomahawk dan houd je een deel van je budget over.

Met een budget van 27,1 miljoen euro koop je vandaag de dag 19 Tomahawk Block V's, zou je dit aanschaf budget verhogen naar 45 miljoen euro dan heb je genoeg voor de origineel geplande 30 raketten en houd je nog een deel van het 50,25 miljoen over die je niet aan aanpassingen hoeft te besteden. Dus voor een kleine 150 miljoen euro kan je 2 LCF'en uitrusten met Tomahawks en een mooie voorraad om te beginnen.

Daarna kan je bij het vWalrus en vLCF (eventueel ook ASWF) de aantallen vergroten.

We zouden hiermee de marine stevig opwaarderen en haar een unieke Europese NAVO capaciteit geven die in Europa stevig gemist wordt.