De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2019 | 19:19 uur
Wat moet ik uit die plaatjes opmaken dat we moeten verwachten? Ik zie een boot, nog een paar kleine bootjes in de boot en een verhaal over de Britten die mijnenjacht oefenen bij Virginia?

Jij gaf zelf aan in het vMCMV topic dat het beter was geweest de mijnbestrijdings toolboxen in te zetten vanaf de LPD's i.p.v. de dure schepen die nu gebouwd gaan worden.
Nu wisten we al dat die optie ook serieus op tafel gelegen heeft ergens na 2010 als bezuinigings versie van de vMCMV, maar daar niet voor gekozen is uiteindelijk.

Nu is het zo dat de Britten en Amerikanen hier laten zien dat mijnbestrijding goed mogelijk is vanaf een LPD of ander groot schip, ik verwacht (heb ik ook eerder al gezegd) dat wij in de toekomst onze MCM toolboxen ook gaan inzetten vanaf de LPD's, het JSS en misschien ook wel vanaf het CSS en/of de nieuwe generatie fregatten.

En deze foto's geven een ruw beeld van wat er mogelijk is met bestaande middelen, straks met onze nieuwe toolboxen kunnen we dit nog gemakkelijker uitvoeren.

Huzaar1

Wat moet ik uit die plaatjes opmaken dat we moeten verwachten? Ik zie een boot, nog een paar kleine bootjes in de boot en een verhaal over de Britten die mijnenjacht oefenen bij Virginia?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Nu we de toolboxen krijgen voor de vMCMV's kunnen we de komende jaren ook dit soort oefeningen verwachten?

@NavyLookout

Citaat@RFAMountsBay working with US Navy Explosive Ordnance Disposal Mobile Unit (EODMU) 2 off the coast of Virginia - developing joint mine warfare capabilities







Meer foto's zijn te vinden via twitter.com/RFAMountsBay

Ace1

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 19:19 uur
Het was de enigste foto die ik kon vinden van een Rhib met hydrografie meuk. Ik heb ze er wel eens mee zien varen 2 of 3 jaar terug, dat was op een zelfde Rhib.

Er was toen ook een filmpje van toen de Doorman bij Sint Maarten arriveerde in het najaar van 2017 en daar was ook de Rhib op te zien met de hydrografie meuk.

Parera

Citaat van: Ace1 op 25/03/2019 | 19:14 uur
Dat is al een oude foto tegenwoordig heb je daar laptops voor.

https://twitter.com/kon_marine/status/914488065195954176

Het was de enigste foto die ik kon vinden van een Rhib met hydrografie meuk. Ik heb ze er wel eens mee zien varen 2 of 3 jaar terug, dat was op een zelfde Rhib.

Ace1

#722
Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 11:24 uur
Volgens mij is de huidige variant een standaard MOB boot met daarop hydrografie apparatuur geplaatst.




Dat is al een oude foto tegenwoordig heb je daar laptops voor.

https://twitter.com/kon_marine/status/914488065195954176


Ace1

Citaat van: StrataNL op 25/03/2019 | 13:50 uur
Ze bedoelen inderdaad die oranje hydrografische sloepen.
Volgens mij heb ik zo'n ding weleens op het dek van een LPD gezien bij operatie Atalanta ofzo.

Niet bij operatie Atalanta maar op Johan de Witt als africa partnership station.

https://en.wikipedia.org/wiki/Africa_Partnership_Station

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 12:07 uur
Er zijn nog andere hydrografie bootjes, dat zijn de knal oranje bootjes die op de hydrografie vaartuigen staan.
Ik kan me iets herinneren dat deze ooit ingezet zijn vanaf een LPD (in de west ?)  Maar dit zijn bootjes die je ook niet wilt inzetten onder operationele omstandigheden, opvallend oranje en ook bieden ook geen bescherming aan de bemanning.

Ze bedoelen inderdaad die oranje hydrografische sloepen.
Volgens mij heb ik zo'n ding weleens op het dek van een LPD gezien bij operatie Atalanta ofzo.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#719
Citaat van: Harald op 25/03/2019 | 11:33 uur
Ik kan me voorstellen dat dit niet een zeer gewenste situatie/ vaartuig is.
Lijk me ook niet echt stabiel.

Er zijn nog andere hydrografie bootjes, dat zijn de knal oranje bootjes die op de hydrografie vaartuigen staan.
Ik kan me iets herinneren dat deze ooit ingezet zijn vanaf een LPD (in de west ?)  Maar dit zijn bootjes die je ook niet wilt inzetten onder operationele omstandigheden, opvallend oranje en ook bieden ook geen bescherming aan de bemanning.




NH Dagblad artikel, achter de betaalmuur.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190325_81295411/nieuwe-hydrografieboot-lijkt-op-aanvalsvaartuig

Flyguy

Ik bied me aan als commandant van die boot.

Harald

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 11:24 uur
Volgens mij is de huidige variant een standaard MOB boot met daarop hydrografie apparatuur geplaatst.



Ik kan me voorstellen dat dit niet een zeer gewenste situatie/ vaartuig is.
Lijk me ook niet echt stabiel.

Parera

Citaat van: Harald op 25/03/2019 | 10:44 uur
Het huidige vaartuig zal waarschijnlijk een FRISC zijn, weet iemand dit ?

Volgens mij is de huidige variant een standaard MOB boot met daarop hydrografie apparatuur geplaatst.



Harald

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 10:11 uur

The result is that the boat must be limited in size, profile and weight to 15.7 meters in length, 4.18 meters in height and 24 tonnes overall. However, within those parameters she will need to carry a full suite of hydrographic equipment and incorporate both hardened weapons positions and ballistic protection around the wheelhouse, engine room and the gun positions.


Wat meer info , omtrent de afmetingen van de vaartuigen. Interessant om te lezen dat ze ook (enigszins) gepantserd worden en ook de "gun positions"

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 10:11 uur
"We are very pleased to have won this specialist project," says Jelle Loosman, managing director of DSDH. "We have eighteen months in which to build and deliver this vessel. It will be a small but complex project and we hope it will be a valuable addition to the Royal Dutch Navy."

Over anderhalf jaar, dus rondom oktober 2020, zal de ESB afleverd worden. 

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 10:11 uur
The ESB will replace smaller vessels of approximately 10 meters that are currently used for hydrographic surveys but which are not specifically designed for survey work.

Het huidige vaartuig zal waarschijnlijk een FRISC zijn, weet iemand dit ?

Hopelijk word dit prototype, door ge-engineerd en worden er extra ESB's aangeschaft ter ondersteuning van MARSOF/SOCOM

Parera

Damen Shipyards Den Helder signs order with Netherlands' Defense Material Organization for Expeditionary Survey Boat

25 March 2019

Damen Shipyards Den Helder (DSDH) and the Netherlands' Defense Material Organization (DMO) procurement agency have signed a contract for the design, build and delivery of a prototype Expeditionary Survey Boat (ESB). The craft will be optimised for rapid environmental assessments and hydrographic surveys in harbours, river mouths, shallow waters, coastal areas and shipping channels.

The craft will be manned by four persons; two to crew the boat and two technicians to operate the hydrographic equipment, and will be able to spend up over 60 hours continuously at sea at her survey speed of 5 knots. DSDH is responsible for the design and engineering as well as the build, and the design will bring challenges. The contract requires that the ESB be capable of being transported in davits on board large logistics support vessels such as the JSS Karel Doorman and the LPD Johan de Witt, as well as other suitable vessels of the Royal Dutch Navy, to worldwide destinations so as to carry out its operational tasks over a number of days.

The result is that the boat must be limited in size, profile and weight to 15.7 meters in length, 4.18 meters in height and 24 tonnes overall. However, within those parameters she will need to carry a full suite of hydrographic equipment and incorporate both hardened weapons positions and ballistic protection around the wheelhouse, engine room and the gun positions.

"We are very pleased to have won this specialist project," says Jelle Loosman, managing director of DSDH. "We have eighteen months in which to build and deliver this vessel. It will be a small but complex project and we hope it will be a valuable addition to the Royal Dutch Navy."

The ESB will replace smaller vessels of approximately 10 meters that are currently used for hydrographic surveys but which are not specifically designed for survey work.



CitaatJelle Loosman (Managing Director, Damen Shipyards Den Helder), Wing Commander KLTZ Marc Hermsen (Head of Purchase Office DMO)



CitaatFront row: Jelle Loosman (Managing Director, Damen Shipyards Den Helder), Wing Commander KLTZ Marc Hermsen (Head of Purchase Office DMO)
Back row: Dhr. Pino Toma (Project engineer DMO), Dhr. Wiebe van der Haar (Project engineer DMO), Colonel KTZ Marc van der Donck (Chief Hydrografic Operations Royal Dutch Navy), Commander CDR Dirk Kreiter (Director Maritime Projects DMO), Dhr. Klaas Kwekel (Project Manager DMO for the ESB Project), Dhr. Peter vd Berg (Deputy Director, Damen Shipyards Den Helder), Dhr. John Boelhouwers (Project Manager, Damen Shipyards Den Helder fort the ESB Project)

[Source: Damen ]

Sparkplug

Citaat van: Parera op 24/03/2019 | 20:22 uur
Klopt maar (voor Nederland) als we nu de P-8's zouden aankopen ze alsnog uit te rusten met Harpoons is ook nutteloos, dan maar even wachten op de vervanger van de Harpoon.
NSM / JSM is een goede optie maar LRASM is natuurlijk ook goed mogelijk.

Zie onderstaande link. Deze staat ook in het topic Internationale MPA ontwikkelingen.

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/03/boeing-funded-for-p-8a-increment-3-development-and-testing/

Het gaat nog even duren voordat de JSM en LRASM naast de Harpoon Block II+ komen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.