Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KLu => Topic gestart door: andré herc op 23/04/2016 | 22:39 uur

Titel: Eerste strand landing ooit van een Nederlandse Hercules op Sylt Denemarken
Bericht door: andré herc op 23/04/2016 | 22:39 uur
1ste beachlanding OOIT voor NL C-130 van @vlbeindhoven, vandaag tijdens een oefenmissie van #FrisianFlag2016 op Sylt
Titel: Re: Eerste strand landing ooit van een Nederlandse Hercules op Sylt Denemarken
Bericht door: andré herc op 23/04/2016 | 22:42 uur
Titel: Re: Eerste strand landing ooit van een Nederlandse Hercules op Sylt Denemarken
Bericht door: MasterChief1971 op 23/04/2016 | 23:11 uur
Maar de vraag is: zat er ook wat in? En hoeveel?
Of was het maar een beetje feel-good propaganda van de KLu?
Titel: Re: Eerste strand landing ooit van een Nederlandse Hercules op Sylt Denemarken
Bericht door: Ace1 op 24/04/2016 | 10:45 uur
Ook een Deense C-130 heeft op dat zelfde strand een landing gemaakt.

Titel: Re: Eerste strand landing ooit van een Nederlandse Hercules op Sylt Denemarken
Bericht door: Sparkplug op 12/05/2016 | 12:25 uur
Vreemde strandgasten

de Vliegende Hollander 04

Tekst: Arno Marchand
Foto's: Frank Crébas
Video: sergeant Henry Westendorp
Montage: Andre Eilander

Beachlandingen C-130 belangrijke vaardigheid specops

Een strandje in Denemarken. Niets bijzonders in een land dat voor meer dan driekwart aan zee grenst. Dat auto's hier tot op het strand rijden is voor Nederlanders tevens opmerkelijk, maar voor de lokale bevolking ook niet. Wel dat hier soms ook andere vervoersmiddelen de wielen op het strand zetten. Of beter gezegd vliegtuigen. Dit is Rømø, een eiland waar de Deense luchtmacht - en in april dus ook de Nederlandse - met C-130's beachlandingen oefent.

Om half 10 in de ochtend roteert een C-130 van het 336 Squadron op de korte baan van vliegbasis Leeuwarden. Boven de Noordzee merkt de bemanning na 20 minuten vliegen de eerste tekenen van vijandelijke toestellen. "That's not real fun to hear", zegt gezagvoerder kapitein Christiaan droog. Gelukkig betreft het een oefening, want de Hercules neemt net als zo'n 50 gevechtsvliegtuigen deel aan Frisian Flag. De Hercules is een zogenoemde slow mover, een langzaam vliegtuig dat bescherming nodig heeft van fighters die zich net buiten het zichtveld bevinden.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2016/04/07_fotos-beach-landing/dvh-7287a.jpg)
Na een low pass heeft de bemanning de 'box' of landingszone gezien. Met full flaps de landing in.

Op een paar kilometer hoogte is er weinig verschil te ontdekken tussen grijze zee en dito lucht, maar de bemanning weet Rømø feilloos te vinden. Nou ja, bijna. "2 miles, ik zie het nog niet...", zegt Christiaan tegen zijn copiloot." Het eiland vinden ze, maar er blijkt een kleine fout te zitten in de doorgekregen coördinaten waardoor de C-130 precies boven de branding oplijnt. Puntje voor de mission planning van de volgende inzet. "Ik zie de landing zone niet. Dit wordt een low pass", informeert Christiaan zijn collega's". In dit geval zeker niet erg want over de linker schouder kijkend nemen drie man het strand alvast in zich op en turen zich haast suf naar de uitgezette landingsstrook. "Oh man, lastig te zien zeg!" Na veel speuren ontdekken ze uiteindelijk slechts 6 oranje 'markers' op een glad stuk. "Oh, daar is het! Ik heb het gezien!"

• Na 2 keer een bocht van 180 graden lijnt de C-130 nu iets meer oostwaarts op. "Before landing touch and go checks", geeft Christiaan aan en daarna "Flaps full...looking for the zone....slightly left....box in site!...moving to the center line...one hundred...fifty...twenty...ten..." Een seconde of wat later raakt – bewust – eerst het rechter hoofdlandingsgestel het zand dat alleen door de branding wat ribbels vertoont. Daarna volgt het linker en zodra het neuswiel ook de grond raakt, gaat de 'joke' (stuurkolom, red.) maximaal naar voren en remt de crew met vol vermogen. De lege, maar toch relatief zware kist duikt met de neus richting zand en helt driftend rechts en dan weer links over met de vleugels. Als het strand steeds kleiner wordt en de zee dichterbij komt, stopt de Hercules precies waar het moet.

"Wow! F*cking awesome", is de eerste reactie van Christiaan als de Hercules stilstaat. Op een paar meter afstand van de cockpit staan buiten op een duintje de Ground Liaison Officer van het 336 Squadron die de landing begeleidde en – eveneens van de landmacht – de Pathfinders  (11 Luchtmobiel, red.)  die de baan hebben uitgezet en de begeleiding leveren. Publiek en hulpdiensten staan opgesteld tegen de grotere duinen. "Really easy on the brakes", gaat de gezagvoerder verder met zijn ervaring. Maar daar sta je dan op het strand, en dan? "Straight back, all clear", klinkt het via de headset van achter uit het vrachtruim. De loadmasters hebben inmiddels de 'ramp' naar beneden gelaten en kijken of het strand achter de C-130 vrij is zodat het toestel de hele landingsstrook achteruit kan taxiën. De Hercules is ook daarvoor gemaakt.

(https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/03-vliegende-hollander/2016/04/07_fotos-beach-landing/dvh-7531a.jpg)
Christiaan: "Anders dan de landing, merkte ik bij take off veel minder effect op het neuswiel. Als je dan te veel corrigeert, ga je glijden. Daarom pakte ik het op met het rudder" (stuurvlak in de staart, red.).

"Main gear on the panels" klinkt het na een paar minuten door de hoofdtelefoon als de kist op de juiste plek staat. Christiaan doet de laatste checks voor take off, zet alle remmen vast en selecteert vol vermogen. De kist schudt heftig heen en weer en dan geeft Christiaan de luide commando's: "ready, ready...hack!" De gezagvoerder laat de remmen los en de Hercules schiet vooruit. De hobbeltjes in het zand doen de kist licht stuiteren. Met een paar honderd meter is de C-130 los en klimt uit over het Deense eiland op weg terug naar Leeuwarden. Deze oefening zit erop. Die middag en de volgende dag volgen er nog een paar. "Ah! Dat was kicken", zegt Christiaan. "Ik heb wel een natte rug hoor. Dit zijn echt de bare minimums voor een landing." Achteruit kijkend naar zijn Flight Engineer vat hij de strandlanding pakkend samen: "gaaf hè?!"

Off airport landing bouwsteen voor specops

Voor inzet van speciale eenheden in vijandelijk gebied is een zogeheten 'airdrop' wellicht de beste methode. Maar de operators moeten op een later tijdstip wel weer opgepikt worden. Voor zo'n geval is een off-airport landing op een TLZ dé oplossing. Precies op die manier werden een aantal jaar geleden in Libië buitenlandse oliewerknemers door een Britse C-130 geëvacueerd. Voorafgaand aan deze actie richtten Special Forces in het geheim een TLZ in waarop de Hercules kon landen. Precies deze werkwijze werd tijdens Frisian Flag op het strand van Romo gehanteerd. De off- airport landing is een belangrijke bouwsteen in de gezamenlijke uitvoering van speciale operaties door land- en luchtmacht. En weer een stap voorwaarts voor de C-130 gemeenschap.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2016/04/02_beach-landing