Hemd mag uit de broek bij marine

Gestart door A.J., 16/07/2011 | 09:30 uur

Marc66

Misschien is het een idee om eindelijk eens defensie uniform te maken? Iedereen in camo, getailleerd (oogt beter dan de hobbezak), gevechtslaarzen en, oh ja, een MBV4 maken waarin verteld, uitgelegd, getekend en wordt voorgedaan hoe men de baret hoort te dragen  ;)

Marc66

Een enkeling, hoe bijzonder ook, want nergens staat dat je verplicht in tenue moet reizen, kan, maar tegen de tijd dat je zeker twintig tot dertig man in bijna net zoveel soorten van schoeisel ziet lopen gaan de wenkbrauwen wel omhoog  :confused: :confused: :confused:

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 19:02 uur
Het probleem is dat men in het tenue ook naar huis mag. Het staat zo armmoedig wanneer de ene militair gevechtslaarzen aan heeft en de broek in de laars, zeg maar en de ander draagt lage schoenen of werkschoenen - veiligheidsschoenen - met verfvlekken.

Wat denk je dan van de militair met voetproblemen?    Gympies aan of wat ik heb ooit aan heb gehad: pantoffels*.....onder de camou-pak.   Wel met een briefje van de dokter op zak.  :angel:         Mijn hakken lagen totaal open  ik kon niets aan wat betreft schoenen.    
Twee weken ziek thuis had je dan liever gehad voor het gezicht?  

Ik heb nu,door defensie,  bergschoenen verstrekt gekregen .... deze zijn bruin:  uit ellende (lees commentaar) maar in een hoek gegooid en mijn afgedragen hoge schoenen maar weer aangetrokken....  

*nee niet verstrekt door defensie......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Ik denk dat wat jij beschrijft iets specifiek Haags is. Over het algemeen zijn het kolonels en hoger die in het DT of DB lopen. Deze mensen vervullen over het algemeen een functie waarbij zij veel contact met anderen buiten de poort hebben en dan oogt een DT of DB toch echt meer dan de hobbezak die BT heet. Overigens, ook onder het DT en DB heb ik soms footwear gezien waarvan ik denk: wordt dit verstrekt door defensie?

Eenheid van tenue is wat de CLAS, CLSK en, jaja toch iets positiefs, de KMar heel goed op orde heeft. CZSK kan hier heel veel van leren.


KapiteinRob

Ach, zolang er (vooral) officieren en onderofficieren zijn die zonodig in DB willen lopen op hun werk, is er al helemaal geen eenheid van tenue. En dan maak jij je druk over wat schoenen en hoe de broek daar in of op valt....

Marc66

Het probleem is dat men in het tenue ook naar huis mag. Het staat zo armmoedig wanneer de ene militair gevechtslaarzen aan heeft en de broek in de laars, zeg maar en de ander draagt lage schoenen of werkschoenen - veiligheidsschoenen - met verfvlekken. Er is geen eenheid, sowieso is het BT net een hobbezak. Er zit geen vorm in, dit in tegenstelling met het camo van de mariniers.

Lex

Citaat van: onderofficier op 16/07/2012 | 16:55 uur
Daarnaast duurt het erg lang voordat de hoge veiligheidschoenen verstrekt worden. 
Nog steeds? Ik kreeg 16 maanden na ingang FLO nog een groot pakket van KPU met daarin de hoge veiligheidsschoenen en camo. Het KPU wilde het niet retour ontvangen.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 11:20 uur
Wanneer men het camo draagt dient iedereen ook gevechtslaarzen te dragen.
Dat klopt in eerste instantie.
Misschien is het wel verplicht om "werkschoenen" (ik neem aan dat je veiligheidschoenen bedoeld) te dragen.  Door het werken zijn er verfvlekken opgekomen  wat is het probleem?

Tegenwoordig zijn er hoge veiligheidschoenen  maar in het verleden verstrekte defensie lage veiligheidschoenen  maar is nog afhankelijk wat voor veiligheidschoenen betrokkene nodig heeft.

Defensie doet aan de plicht (arbo) om mensen te voorzien van goede veiligheidschoenen     dan is het even van ondergeschikt belang dat deze niet half hoog zijn.         Zij hebben géén ander uniform om bij deze veiligheidschoenen te dragen......... ;)

Daarnaast duurt het erg lang voordat de hoge veiligheidschoenen verstrekt worden.  De chefs / instructeurs vinden het dan niet interessant of men dan met lage veiligheidschoenen werkt / cursus doet maar zij vinden het wél interessant dat mensen veiligheidschoenen aan hebben.

Ik kan je vertellen dat het ook lastig is om veiligheidschoenen aan te vragen: je moet er een goede reden voor hebben.  Eerst de veiligheidschoenen aanvragen en dan de cursus lukt niet / andere functie krijgen.  Dus eerst de cursus aanvragen/ functie hebben dan pas is het mogelijk dat deze worden aangevraagd.  De cursus / andere functie is er dan maar geen hoge veiligheidschoenen... Wat dan? Cursus annuleren / functie opzeggen??   Het gebeurt dus dat mensen hun eigen lage veiligheidschoenen dragen  (of van een collega) met of zonder verf....

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

#27
Hatjee, iedereen camo, en bij gelegenheden of wanneer je daar gewoon zin in hebt draag je je DT of DB. Wanneer men het camo draagt dient iedereen ook gevechtslaarzen te dragen. Nu is het nog steeds zo dat men daarin vrij is!  :confused: De een draagt gevechtslaarzen den broek cf. het camo, een ander draagt werkschoenen (met verfvlekken) en een derde draagt lage schoenen onder het zogenaamde BT. Belachelijk, waar is de eenheid van tenue?  :confused: :hrmph:




MasterChief1971

CitaatTevens is het nog steeds vreemd om een marine-verpleegkundige bij de mariniers geplaatst in camo te zien lopen

Eenheid van tenue binnen de eenheid waar je toe behoort. Staat ook in uitzendgebied een stuk beter. Wordt het afschieten een stuk moeilijker. Is dus niets vreemds aan.

Over werktenues: Het camo van de MARNS en van CLAS/CLSK en KMAR wordt vervangen door één nieuwe versie.
Pleur dat lomp gesneden blauwe boordtenue naar Gerrit en geef iedereen, ook de vloot, vier of vijf camo-tenuen.

Dan heb je echt eenheid van tenue, met wat KMD-specifieke dingetjes, en één (met desert twee) kostenpost(-en).
Hebben we ook niet die opeenvolgende mislukkingen van BKT en BT.
En ja, het werkpak zat lekker maar werd al rap een vodje. Geef voor smerige werkzaamheden gewoon overalls. Klaar.

En gejeremieer als "vloot-cultuur" en "dan had ik wel marinier of pleun geworden" moeten gewoon genegeerd worden.
Met name bij de hogere rangen die allemaal hun eigen specifieke belangrijkheid willen benadrukken.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

KapiteinRob

#25
Citaat van: Marc66 op 16/06/2012 | 23:11 uur
Het is een heel raar gevoel om (als enige in) blauw te zien (zijn) tussen allemaal camo  :(

Onjuist; ook de Kmar loopt in blauw.

Citaat van: Marc66 op 16/06/2012 | 23:11 uur
Tevens is het nog steeds vreemd om een marine-verpleegkundige bij de mariniers geplaatst in camo te zien lopen  :confused:

Maar een schrijver of magazijnbeheerder bij de mariniers in camo vind je niet vreemd? Maarruh: het geeft je een raar gevoel blauw tussen camo te zien en je vindt het vreemd dat een vlootbaal in camo bij de mariniers loopt. Het wordt zo wel verwarrend voor een simpele ziel als ik.....  :crazy:

Citaat van: Marc66 op 16/06/2012 | 23:11 uur
Het wordt nu toch wel rap tijd dat er een standaard-camo/werkpak komt.

Jottem, we zijn het ergens over eens.....  ;)

Marc66

Het wordt nu toch wel rap tijd dat er een standaard-camo/werkpak komt. Het is een heel raar gevoel om (als enige in) blauw te zien (zijn) tussen allemaal camo  :(

Tevens is het nog steeds vreemd om een marine-verpleegkundige bij de mariniers geplaatst in camo te zien lopen  :confused:

onderofficier

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 17:00 uur
Komt er binnenkort(!?) niet een zgn. vlekkenpak voor de vloot?

daar is vast geen geld voor.............   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc1966

Komt er binnenkort(!?) niet een zgn. vlekkenpak voor de vloot? Zoiets, denk ik, als de Amerikanen hebben? Mooi tenue overigens en vwb het uit de broek dragen van het hemd, helemaal top, nu nog iedereen gevechtslaarzen laten dragen als tenue en de marine kan zo over naar de KMar  :sick:

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 17/07/2011 | 10:12 uur
Bij de KM kennen we deze wijze van ROT's dragen niet.

Ik vind het ook een tenue wat er niet uitziet, maar dit kan bij warm weer na toestemming commandant gedragen worden, uitsluitend binnen de gebouwen.