thuisfront en defensie

Gestart door JKC, 23/08/2014 | 19:43 uur

Lex

'Maatwerk nodig voor thuisfront militairen' 

DEN HAAG -
Defensie moet meer maatwerk leveren aan de achterblijvers van militairen die worden uitgezonden. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport 'Zonder thuisfront geen inzet' van de defensievakbond AFMP en de Marechausseevereniging. AFMP-voorzitter Anne-Marie Snels bood het rapport dinsdag aan de Tweede Kamer aan.
 
De thuisblijvers krijgen wel informatie, maar die is volgens het onderzoek te algemeen. Sommige gezinnen hebben bijvoorbeeld te maken met een eerste uitzending, terwijl het bij andere families al de zevende keer is. Ook wordt er te weinig rekening gehouden met de samenstelling van de gezinnen. Een ouder die achterblijft met jonge kinderen wil andere informatie dan iemand met tieners. De meeste achterblijvers maken zich zorgen over de veiligheid van hun geliefde en willen daar ook meer en duidelijkere informatie over.

Telegraaf, di 21 apr 2015, 16:39

Het rapport 'Zonder thuisfront geen inzet' is hier te lezen.

ZitStuk

Citaat van: A.J. op 24/08/2014 | 16:16 uur
Aha, weer veranderd dus.

inderdaad. Laatst is (volgens mij) de 2de lichting in Schaarsbergen binnen gekomen waar ook aspirant commando's in zitten. Ze laten hen eerst de AMOL doen zodat ze fysiek en mentaal sterker aan de start van de VO/ECO verschijnen waardoor ze het uitvalspercentage terug proberen te dringen. Mocht een cursist dan onverhoopt toch door omstandigheden de opleiding moeten verlaten kan hij zo (indien hij niet meer in een andere commandolichting kan instromen) aan de gang bij de 11de brigade
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

A.J.

Aha, weer veranderd dus.

Donderbroek

Citaat van: A.J. op 23/08/2014 | 22:23 uur
Nou ben ik niet zo op de hoogte van de huidige stand van zaken mbt de (AMO) opleidingen, die veranderen bij defensie sneller dan het weer. Maar dat lijkt me onzin.

Volgens mij krijgt hij het volgende traject:
17 weken AMO
8 weken VO (vooropleiding KCT)
8 weken ECO (elementaire commando opleiding)

Volgens de vacature pagina van defensie alsnog de website van de commandostichting volgen burgerkandidaten nu de (verkorte) AMOL en ontvangen ze als het goed is de rode baret voordat ze de VO ingaan.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 23/08/2014 | 22:23 uur
Nou ben ik niet zo op de hoogte van de huidige stand van zaken mbt de (AMO) opleidingen, die veranderen bij defensie sneller dan het weer. Maar dat lijkt me onzin.

Volgens mij krijgt hij het volgende traject:
17 weken AMO
8 weken VO (vooropleiding KCT)
8 weken ECO (elementaire commando opleiding)

Cursisten dienen idd eerst de AMOL af te ronden.

Poleme

Militair zijn is geen normale baan, het is een manier van leven net als boeren, binnenvaart schippers, baggeraars, vissers en zeelieden.
Dat heeft zijn voor-, en nadelen.
Ja, als militair kan je PTSS oplopen en KCT-ers hebben statistisch gezien daar ruim 50% minder kans op dan gewone soldaten.
Je vriend kan ook aanmonsteren als taxi chauffeur, politie agent, conducteur, leraar of gevangenis bewaarder en dan kan je ook wat mee maken.
Zijn het (zeer) negatieve gebeurtenissen, dan kunnen deze net als PTSS een grote impact hebben op je prive leven.  Er zijn echter genoeg mensen die deze beroepen met plezier uitoefenen, want je komt in aanraking met heel veel verschillende mensen.
Ikzelf had vroeger graag medicijnen willen studeren.  Maar als ik nu in de zorg kijk hoe het er aan toe gaat, ben ik blij dat ik er nooit in terecht ben gekomen.  Ieder zijn meug en misschien denk jij daar heel anders over.
Ik heb een aantal familie leden, welke (oud) bouw aannemer zijn.  Zij vinden het een mooi beroep.  Maar jaarlijks vinden er in Nederland ongeveer 100 dodelijke bedrijfsongevallen plaats.  Een kwart was werkzaam in de bouw.  ;)
Het is allemaal wat.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: JKC op 23/08/2014 | 22:05 uur

KCT, groen dus. Maar voor zover ik het nu begrepen heb doe je toch eerst een verkorte opleiding voor LM? Dus 'krijg'/haal je eerst een rode..

Nou ben ik niet zo op de hoogte van de huidige stand van zaken mbt de (AMO) opleidingen, die veranderen bij defensie sneller dan het weer. Maar dat lijkt me onzin.

Volgens mij krijgt hij het volgende traject:
17 weken AMO
8 weken VO (vooropleiding KCT)
8 weken ECO (elementaire commando opleiding)

JKC

#9


KCT, groen dus. Maar voor zover ik het nu begrepen heb doe je toch eerst een verkorte opleiding voor LM? Dus 'krijg'/haal je eerst een rode..

A.J.

Citaat van: Jellington op 23/08/2014 | 21:49 uur
Ik bedoelde het alles behalve negatief, mijn excuses als het zo overkwam. Het is meer een realistische kijk op de situatie, ik bedoelde het meer in de zin van, je kan je wel helemaal voorbereiden op dat je vriend commando wordt, terwijl dat niet persé nodig is.

Of lumbl... Dat is nog niet helemaal duidelijk.

Gaat hij nou voor de groene of rode baret?

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 23/08/2014 | 21:19 uur
Dit is wel een hele negatieve uitspraak, als je ergens aan begint, dan moet je er voor gaan, lukt het niet, dan heb je iig je best gedaan.

Ik bedoelde het alles behalve negatief, mijn excuses als het zo overkwam. Het is meer een realistische kijk op de situatie, ik bedoelde het meer in de zin van, je kan je wel helemaal voorbereiden op dat je vriend commando wordt, terwijl dat niet persé nodig is.


JKC

Ik vraag ook niet om zo'n reactie :) maar toch bedankt!
Ik vraag naar de 'kijk op' van mensen die dit wereldje kennen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 23/08/2014 | 21:11 uur
Reken er maar niet op dat uw vriend uberhaubt de opleiding haalt, uiteindelijk haalt ongeveer 10% de eindstreep. Je wordt helemaal binnenste-buiten getrokken, ik spreek niet uit eigen ervaring maar uit verhalen (onder andere van forumleden) over de commando-opleiding.

Dit is wel een hele negatieve uitspraak, als je ergens aan begint, dan moet je er voor gaan, lukt het niet, dan heb je iig je best gedaan.

Jellington

Reken er maar niet op dat uw vriend uberhaubt de opleiding haalt, uiteindelijk haalt ongeveer 10% de eindstreep. Je wordt helemaal binnenste-buiten getrokken, ik spreek niet uit eigen ervaring maar uit verhalen (onder andere van forumleden) over de commando-opleiding.

JKC

Oh klopt! Dat hou ik nog niet helemaal uit elkaar.

KapiteinRob

KCT = groene baret
LMB = rode baret