Vragen omtrent verkorte officiersopleiding Infanterie

Gestart door DDGSGDSGDSG, 12/07/2022 | 10:25 uur

Jellington

#3
Citaat van: DDGSGDSGDSG op 12/07/2022 | 10:25 uur
Hallo allemaal,

Ik overweeg te solliciteren de functie Officier Infanterie (HBO/WO). Ik ben (net) 23, en heb straks mijn WO-master. Ik heb enkele vragen omtrent de functie:

1. Heb je minder kans op bevorderingen en carrièrekansen als je de verkorte officiersopleiding doet vergeleken met cadetten op hun 18de bij de KMA begonnen?
2. Hoe lang kan je als infanterist daadwerkelijk "in het veld" meelopen? Word 23 als te oud gezien?
3. Indien je naar het KCT zou willen gaan, kun je dan direct na de verkorte officiersopleiding op de KMA de ECO volgen, of moet je eerst enkele jaren bij een van de brigades pelotonscommandant zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ik heb net m'n ACI voor precies dezelfde functie achter de rug, dus denk dat ik wel wat van je vragen kan beantwoorden:
1. Niet per sé minder kans, maar zover ik weet stromen kort trajecters over het algemeen wel sneller uit. Dat is dan vooral eigen keuze, die hebben eruit gehaald wat ze er uit wilden halen en gaan met die ervaringen de burger in. Zoals een PC inf die ik sprak zei: "als je generaal wil worden moet je lekker lang traject gaan doen". Dat gezegd, ik weet ook dat er binnen de organisatie veel kansen liggen, dus zou me er geen zorgen om maken.
2. Ligt er natuurlijk aan, maar als 23-jarige (ik ben ook 23 toevallig) zal je wel een tijd lang met de club meehobbelen, als PC inf sowieso. Je bent sowieso aan de jonge kant, ik heb bijv. cadetten van 28 gesproken. Als PC inf draai je waarschijnlijk minstens 2 functies, dus tegen de tijd dat je kapitein ben je ook al weer ergens in de 30. En ook dan zal je waarschijnlijk vaak genoeg het veld in gaan. Dat is het mooie van inf natuurlijk :)
3. Ik moet toegeven dat ik niet helemaal weet hoe het zit met betrekking tot de stap naar het KCT, ook omdat men de afgelopen jaren de VTO heeft aangepast. Gewoon vanaf het moment dat je aan de opleiding begint erachteraan gaan als je het echt wil. In het ergste geval draai je 3 jaar mee als 'gewone' PC inf en maak je daarna de overstap. Ik raad je aan om niet te ver op de zaken vooruit te lopen, voor de meesten is de VTO al taai genoeg -- ben ik zelf ook benieuwd naar. Maar een idee van wat je wil binnen de organisatie is natuurlijk een goede zaak.

Als je nog vragen hebt voel je vrij om me een PM te sturen!

DDGSGDSGDSG

Citaat van: Thomasen op 12/07/2022 | 10:45 uur
1. Don't worry. Er liggen kansen zat, en institutioneel zijn er geen beperkingen. Een hogere rang is ook niet alles.
2. 'in het veld' is een vaag begrip. Maar er zijn lui zat die ruim boven de 23 zijn.
3. Geen idee. Maar het is een leuke functie en die ervaring komt je echt van pas.

Met "in het veld" bedoel ik fysiek in staat zijn om, ja, mee te vechten. Is dat 30, 35, 40 jaar?

DDGSGDSGDSG

Hallo allemaal,

Ik overweeg te solliciteren de functie Officier Infanterie (HBO/WO). Ik ben (net) 23, en heb straks mijn WO-master. Ik heb enkele vragen omtrent de functie:

1. Heb je minder kans op bevorderingen en carrièrekansen als je de verkorte officiersopleiding doet vergeleken met cadetten op hun 18de bij de KMA begonnen?
2. Hoe lang kan je als infanterist daadwerkelijk "in het veld" meelopen? Word 23 als te oud gezien?
3. Indien je naar het KCT zou willen gaan, kun je dan direct na de verkorte officiersopleiding op de KMA de ECO volgen, of moet je eerst enkele jaren bij een van de brigades pelotonscommandant zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden!