Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 19:53 uur
Ik zou willen inzetten op (minimaal) 6 nieuwe kisten uit de range: KC-390, C-130J of A400M. Met de 4 huidige Hercs komen wel al gierend tansportcapaciteit tekort.

Dat is ook een wens van het personeel van  336 Squadron. Ze moeten nu al te vaak nee zeggen.

Ace1

Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 19:03 uur
C-295 heeft ook mijn voorkeur, enigste verschil met de C-27 is de iets grotere lading en het grotere afmeting van de cargohold.


Wat jij zegt is niet waar.
C-295 VS C-27J

Length (m): C295 has 15.73 vs. C-27J has 10.53
Floor Area (m2): C295 has 37.12 vs. C-27J has 25.8
Volume (m3): C295 has 64 vs. C-27J has 58
Troops: C295 has 71 vs. C-27J has 46
Paratroops: C295 has 50 vs. C-27J has 32
Pallets (88" x 108"): C295 has 5 vs. C-27J has 3
Stretchers: C295 has 24 vs. C-27J has 18

https://flaps-aviacion-aviation-luftfahrt.blogspot.com/2012/01/comparing-airbus-c295-vs-alenania-c-27j.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 09/02/2019 | 19:20 uur
Je moet kijken naar wat er nu vervoert wordt met de Herks, past dan in een C295, top, maar de C295 is een flinke achteruitgang in transportcapaciteit.

Ik blijf voorstander voor 4x KC-390.

Ik zou willen inzetten op (minimaal) 6 nieuwe kisten uit de range: KC-390, C-130J of A400M. Met de 4 huidige Hercs komen wel al gierend tansportcapaciteit tekort.

Parera

#19
Citaat van: StrataNL op 09/02/2019 | 19:20 uur
Je moet kijken naar wat er nu vervoert wordt met de Herks, past dan in een C295, top, maar de C295 is een flinke achteruitgang in transportcapaciteit.

Ik blijf voorstander voor 4x KC-390.

Ik ben het met je eens dat alleen de C-295 een achteruitgang is maar we bespraken het in combinatie met de A-400M.
Als voorbeeld: 3 of 4x A400M + 4x C-295, en dan eventueel extra C-295's voor SOF aviation (2x) en/of KW - KWCARIB. (4x).

StrataNL

Je moet kijken naar wat er nu vervoert wordt met de Herks, past dan in een C295, top, maar de C295 is een flinke achteruitgang in transportcapaciteit.

Ik blijf voorstander voor 4x KC-390.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#17
Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 14:54 uur
De C-27 is te duur in de exploitatiekosten en de endurace is veel kleiner dan  C-295. De  C-295 kan meer vervoeren dan de C-27.

Vergelijking tussen de  C295 en C-27J Spartan.

https://flaps-aviacion-aviation-luftfahrt.blogspot.com/2012/01/comparing-airbus-c295-vs-alenania-c-27j.html

C-295 heeft ook mijn voorkeur, enigste verschil met de C-27 is de iets grotere lading en het grotere afmeting van de cargohold.

Citaat van: Ace1 op 09/02/2019 | 15:27 uur
De 2 vliegtuigen van de kustwacht dienen op termijn vervangen te worden. Je zou deze kunnen vervangen door 2  C-295's met een  Pallet wissel systeem, zodat deze toestellen breder inzetbaar zijn.
Dit geldt ook voor de inhuur voor de 2 Dash toestellen in de west.

Daar zit zeker een mooie oplossing, en inderdaad ook ideaal voor de West! In de regio meer dan genoeg samenwerkingsopties met de C-295 :
- Brazilië
- Canada
- Chili
- Ecuador
- Mexico

- De USA opereert nog 31 C-235 / HH-144's.

Voor de KW versies (4 stuks?) kunnen we gebruik maken van de aanpassingen die gedaan zijn voor de HH-144's van de USCG maar ook inplannen dat we ze relatief makkelijk kunnen ombouwen voor transport taken en MPA taken (te) voorzien van ASW/ASuW systemen. En de standaard transport versies zijn ook flexibel in te zetten als (troop) transport, MEDEVAC, SIGINT, VIP of refueling.

Ace1

Nog even in mijn archief gezocht naar een afbeelding van een pallet mission systeem van de C-295.

Ace1

#15
Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 14:16 uur
Hoe staat de KLU tegenover een splitsing naar 2 verschillende kisten? Bijvoorbeeld 2x A400M + 4x C-295 of C-27J?

De 2 vliegtuigen van de kustwacht dienen op termijn vervangen te worden. Je zou deze kunnen vervangen door 2  C-295's met een  Pallet wissel systeem, zodat deze toestellen breder inzetbaar zijn.
Dit geldt ook voor de inhuur voor de 2 Dash toestellen in de west.


Ace1

#14
Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 14:16 uur
De C-295 komt op ongeveer 50% van wat de C-130 kan dragen maar voor het bereik doet het niet onder voor de C-130. De C-27 heeft iets meer capaciteit voor ladingen.

De C-27 is te duur in de exploitatiekosten en de endurace is veel kleiner dan  C-295. De  C-295 kan meer vervoeren dan de C-27.

Vergelijking tussen de  C295 en C-27J Spartan.

https://flaps-aviacion-aviation-luftfahrt.blogspot.com/2012/01/comparing-airbus-c295-vs-alenania-c-27j.html

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 14:18 uur
4+4 is misschien geen gek idee. (2 grote kisten vind ik onvoldoende)

Ik ben het met je eens dat 2 erg weinig is, maar ik zie het wel als mogelijkheid en ze dan aan te sluiten bij de BELUX combinatie. Maakt samen 10 A-400M's, liever zie ik er ook 4 als het moet 3 voor de KLU. Samenwerking met de Belgen kan altijd of we er nu 1 of 100 kopen.

Ik ben vooral benieuwd of er leden zijn met een KLU achtergrond en hun mening over de 2 type optie waarbij de A400M aangevuld word door een kist voor kortere afstanden en tactische inzet, eventueel met een aansluiting voor de SOF Aviation.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 09/02/2019 | 14:16 uur
Je hebt helemaal gelijk op gebied van tactische operaties daar komt de A400M gewoon niet meer goed bij.
Hoe staat de KLU tegenover een splitsing naar 2 verschillende kisten? Bijvoorbeeld 2x A400M + 4x C-295 of C-27J?

De C-295 komt op ongeveer 50% van wat de C-130 kan dragen maar voor het bereik doet het niet onder voor de C-130. De C-27 heeft iets meer capaciteit voor ladingen.

4+4 is misschien geen gek idee. (2 grote kisten vind ik onvoldoende)

Parera

#11
Citaat van: andré herc op 09/02/2019 | 14:01 uur
Klopt ik heb de C2 van binnen en van buiten bekeken tidens Fairford 2018 en was onder de indruk van ruimte en capaciteiten wat ik niet had bij het vrachtruim van de KC-390 die mij tegen viel in vergelijking met de C-130J Super al heb ik de Brazeliaan alléén van buiten gezien met de laadklep open maar ik ben natuurlik een Herc fan maar ook om dat Landen als Noorwegen Denemarken Engeland Italië Frankrijk en in de toekomst ook Duitsland over de J versie gaat beschikken en zover ik weet ook de KLU crews ook een groot voorstander zijn van de Hercules C-130J als het kan een paar meer natuurlijk 6 zou al mooi zijn ook omdat de Belgen in de toekomst  geen Hercules meer in dienst hebben en maar 8 A- 400Ms 1 van Luxenburg en de Hercules bij Tactische operaties beter uit de bus komt !

Je hebt helemaal gelijk op gebied van tactische operaties daar komt de A400M gewoon niet meer goed bij.
Hoe staat de KLU tegenover een splitsing naar 2 verschillende kisten? Bijvoorbeeld 2x A400M + 4x C-295 of C-27J?

De C-295 komt op ongeveer 50% van wat de C-130 kan dragen maar voor het bereik doet het niet onder voor de C-130. De C-27 heeft iets meer capaciteit voor ladingen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/02/2019 | 14:15 uur
Zouden er nog interessante opties in oekraïne te vinden zijn?

Antonov met westerse elektronica en motoren?
Ik denk niet dat de KLU daarop zit te wachten  ;D Antonov ontwikkeld nu de AN-178 voor Saudi Arabië (LOI voor 30 kisten, geen contracten) en Irak heeft er 2 besteld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zouden er nog interessante opties in oekraïne te vinden zijn?

Antonov met westerse elektronica en motoren?

andré herc

Citaat van: Harald op 09/02/2019 | 00:10 uur
In Nieuw Zeeland zijn ze ook deze zelfde vraag aan het stellen

https://www.newshub.co.nz/home/politics/2016/07/opinion-what-will-replace-the-herc.html

Ik moet zeggen dat het misschien een vreemde eend in de bijt is maar vind de Kawasaki C2 best interessant.
Maar de beste kaarten hebben denk ik in de vervanging van de Nederlandse C130 ;
- (K) C-130J geupdate versie met winglets en andere propbladen.
- KC-390

A400M .... daar wordt ik nog niet wild van...
Klopt ik heb de C2 van binnen en van buiten bekeken tidens Fairford 2018 en was onder de indruk van ruimte en capaciteiten wat ik niet had bij het vrachtruim van de KC-390 die mij tegen viel in vergelijking met de C-130J Super al heb ik de Brazeliaan alléén van buiten gezien met de laadklep open maar ik ben natuurlik een Herc fan maar ook om dat Landen als Noorwegen Denemarken Engeland Italië Frankrijk en in de toekomst ook Duitsland over de J versie gaat beschikken en zover ik weet ook de KLU crews ook een groot voorstander zijn van de Hercules C-130J als het kan een paar meer natuurlijk 6 zou al mooi zijn ook omdat de Belgen in de toekomst  geen Hercules meer in dienst hebben en maar 8 A- 400Ms 1 van Luxenburg en de Hercules bij Tactische operaties beter uit de bus komt !
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Parera

#8
Citaat van: Mourning op 09/02/2019 | 11:42 uur
Je zou denken dat we nog wel wat belangrijkere prioriteiten hebben minimaal de komende 10 jaar...

Ik vermoed dat het ook te maken heeft met (onderhouds) kosten van de C-130's, ik weet niet hoe het staat met de inzetbaarheid van de 4 kisten.
We hebben natuurlijk ook 2 oudere kisten die we overgekocht hebben van de VS in 2004, die waren daarvoor al lang in gebruik bij de USAF.

G-273 (Ben Swagerman) nieuw geleverd aan de KLU in 1994
G-275 (Joop Mulder) nieuw geleverd aan de KLU in 1994
G-781 (Bob van der Stok), ex-USN EC-130Q, geleverd in 1978 aan de USN onder reg. 160608 en tussen 1991 -2006 in de opslag.
G-988 (Willem den Toom) ex-USMC KC-130T later USN EC-130Q, geleverd in 1984 aan de USN onder reg. 162313 en tussen 1991 -2002 in de opslag.

G-255 is een 5e C-130 die aangekocht is in 2005 door Nederland ex-USN reg. 159469 (EC-130Q) voor reserve onderdelen. Ook dit toestel heeft van 1991 tot 2005 in de opslag gestaan.
Daarmee is onze oudste C-130 nu al 41 jaar in gebruik, logisch dat ze kijken naar vervroegde vervanging van de C-130's en misschien alleen van de 2 oudste kisten om te beginnen.

Nu er dan toch gestart word met de vervanging van de C-130;
Een Duitse docu over de A400M hierin is ook de noodhulp aan St. Maarten te zien.