Recente berichten

#1
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 16:55Daar wordt om meerdere redenen (nog) niets over gedeeld en ga dat ook niet doen natuurlijk. Publiek moet even wachten.
das nou precies wat ik bedoel, de politiek wil tijd, maar de betrokken werknemers hebben die niet, die willen zekerheid, beste zou zijn als de overheid om manpower te behouden de werknemers van zeg VDL overnemen om zo de tijd tussen nu en een eventuele nieuwe tak van sport op die plaats te overbruggen, kosten zullen niet echt extreem veel hoger zijn als dat ze 1 a 2 jaar in de WW zitten, ministers krijgen tenslotte ook wachtgeld, zet het weg in het defensie budget en dit zal ook het benaderen van de 2% te goede komen, beetje creatief boekhouden zou ik zeggen. Zelfde geld voor chips, het tekort op de chipsmarkt is op dit moment er niet meer en het overschot aan productie capaciteit kan mooi worden gebruikt om speciale chips voor defensie te maken., want die maken over het algemeen niet gebruik van robuste ontwerpen, die volgens mij heel goed in ons land gemaakt kunnen worden.
#2
Wie kan op de lezers brieven van BN de Stem reageren?

Niet hier maar op op de link van BN de Stem daar kun je een reactie plaatsen.

En je kunt alleen vandaag 5 mei reageren, morgen gaat dat niet meer.
#3
BRIEVEN | Wat nou wapenproducent? Nederland maakt helemaal geen kogels en kanonnen

Wekelijks krijgt onze redactie meerdere lezersbrieven binnen. Hieronder een selectie van de in de afgelopen week ingestuurde lezersbrieven. Wilt u ook reageren? Als lezer kunt u een ingezonden brief van maximaal 200 woorden sturen naar meningen@bndestem.nl.

Wapenproductie
Dat Nederland als wapenproducent wereldwijd op nummer twaalf staat klinkt indrukwekkender dan het in werkelijkheid is (BN DeStem, 30 april). In Nederland worden namelijk geen geweren, kanonnen, kogels, granaten of raketten gemaakt, maar slechts onderdelen voor voertuigen, schepen en vliegtuigen die hiermee zijn uitgerust. Defensie-industrie is hiervoor een betere benaming dan wapenindustrie, waarvan er in Europa sowieso maar weinig bedrijven zijn. Dat is dan ook de reden dat onze wapenleveranties aan de Oekraïners zo tegenvallen en dat zij het daarom vooral van de VS moeten hebben. De Europese defensie-industrie is sterk versnipperd en concurreert liever onderling om lucratieve projecten, die met enorme kostenoverschrijdingen jarenlang uitlopen, dan dat ze zich richten op wapens en munitie voor de traditionele oorlogsvoering waarmee tot voor kort aanzienlijk minder winst te behalen viel. De miljardenorder om de Nederlandse marine met nieuwe onderzeeboten uit te rusten is maar één voorbeeld van dat soort langslepende projecten. Institutionele beleggers, zoals onlangs in deze krant door sommigen geopperd, zullen daar weinig aan veranderen, omdat ook zij bij voorkeur zullen investeren in dure hightech wapensystemen, dan in fabrieken die granaten maken zoals dat nog tijdens beide Wereldoorlogen gebeurde.

Marc Busio,
Chaam

https://www.bndestem.nl/opinie/brieven-wat-nou-wapenproducent-nederland-maakt-helemaal-geen-kogels-en-kanonnen~a60e6fc6/
#4
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 17:52
Citaat van: Ace1 op Vandaag om 13:35De Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.

En dan is de MQ-9 technisch gezien niet eens STOVL. STOBAR is mogelijk, maar zorgt voor een lage payload. De aanloop is kort en het eigen motorvermogen is beperkt. Eigenlijk wil je voor deze de CATOBAR methode als een degelijke payload gewenst is.
#5
Citaat van: Umbert op Vandaag om 12:21Wat is de tijdlijn voor dit want weet uit eigen ervaring dat je niet kunt wachten op "geheimzinnige" maybe banen, want het eten moet op tafel blijven komen. Dus de (gewilde) mensen bij zeg VDL Born zijn al weg, of zijn al erg ver gevorderd om weg te gaan, want die gaan het eind van VDL Born niet afwachten , tenzij er keiharde afspraken en garanties zijn en komen. Dus om een evenwichtige bemensing van een toekomstige fabriek te houden is snelheid, duidelijkheid van wezenlijk belang. En wat er op de achtergrond gebeurd zal ze de reet roesten. Het gaat om het nu, maar het heeft er alle schijn van dat de politiek en industrie met de broek op de enkels is verrast en niet precies weet hoe dit op korte termijn juist op te lossen.

Daar wordt om meerdere redenen (nog) niets over gedeeld en ga dat ook niet doen natuurlijk. Publiek moet even wachten.
#6
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Ace1 - Vandaag om 13:35
Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.

De Drones op dit gebied staan qa ontwikkeling nog in de kinderschoenen, ik verwacht over 10 jaar toch wel een grote UAV die een kortere landings en startbaan nodig heeft dan de  MQ-9 STOVL.
#7
Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2024 | 20:39 uurEn er gebeurt nog veel meer op de achtergrond.
Wat is de tijdlijn voor dit want weet uit eigen ervaring dat je niet kunt wachten op "geheimzinnige" maybe banen, want het eten moet op tafel blijven komen. Dus de (gewilde) mensen bij zeg VDL Born zijn al weg, of zijn al erg ver gevorderd om weg te gaan, want die gaan het eind van VDL Born niet afwachten , tenzij er keiharde afspraken en garanties zijn en komen. Dus om een evenwichtige bemensing van een toekomstige fabriek te houden is snelheid, duidelijkheid van wezenlijk belang. En wat er op de achtergrond gebeurd zal ze de reet roesten. Het gaat om het nu, maar het heeft er alle schijn van dat de politiek en industrie met de broek op de enkels is verrast en niet precies weet hoe dit op korte termijn juist op te lossen.
#8
Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2024 | 20:39 uurEn er gebeurt nog veel meer op de achtergrond.
Je maakt mij nieuwsgierig😉👍
#9
Snap echt geen fluit van die keuzes voor dit soort systemen. Counter battery fire
#10
Citaat van: Huzaar1 op 04/05/2024 | 20:36 uurDat is begrijpelijk, maar ik zie hiervoor geen geld afkomen. Er moeten miljarden worden uitgetrokken om de Belgische defensie te repareren, dan miljarden om NAVO doelen te halen, en dan miljarden om een FCAS systeem te kopen en instandhouden.

Kijkende naar de Belgische politiek zie ik dat niet gebeuren. We hebben het over structurele en incidentele uitgaven van een omvang die niet gevonden kan worden zonder de staatsschuld naar ongekende principes te tillen of keihard te bezuinigen op onderwijs, zorg of sociale zekerheid.

Tevens denk ik dat de Belgische landmacht dan alvast beter in de kist kan gaan liggen met een grafsteen ervoor.  Alleen al de BE munitie behoefte om een voorraad van 30(en dat worden er meer)  dagen aan te leggen zal in de miljarden lopen.

Hoe zie jij dit?


Ik vind het een vreemde beslissing om, met zoveel andere prioriteiten voor de boeg, hieraan geld uit te geven. Tegelijkertijd is het geld dat we door een goede deal voor de F-35 'over' hebben en de Belgische luchtvaartindustrie heeft dringend een toekomstproject nodig omdat we geen partner in het F-35 programma zijn geworden.

Wat de Belgische financiële situatie betreft: het is ingewikkeld. Het federale niveau heeft door de laatste staatshervorming te weinig geld voor haar bevoegdheden (met de sociale zekerheid als grote slokop) terwijl pakweg het Vlaamse gewest (met bevoegdheden als onderwijs) er heel dik in zit. Dat zal moeten veranderen als men wat wil doen aan de rampzalige staat van Defensie.