Nederland overwoog invasie Suriname

Gestart door Lex, 20/11/2010 | 11:25 uur

Harald

Volgens mij moeten wij ons verre houden ...

Een land met veel illegale en corrupte manier van werken, daar krijgt onze bureaucratie geen poot aan de grond... kansloos.

en geld geven ...  :hrmph:    ... waar gaat dat heen ?... waar is het voor ? ... en wat gaan ze ermee doen ?

bezint eer gij begint

Huzaar1

Ik ben zo enorm blij dat die club onafhankelijk is geworden he. Die kunnen nog geen hockeywedstrijd organiseren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ros op 26/05/2020 | 12:19 uur
Het zal Suriname puur en alleen om geld te doen zijn als het de relatie met Nederland betreft. Eerst maar zien hoe het vandaag afloopt. Bouterse staat op verlies als de peilingen kloppen. Vraag is wat hij gaat doen als het verlies een feit is geworden ? Of verdwijnt hij dan voor X jaar achter de tralies ?

Als een nieuwe regering tot stand kan komen en zij willen werkelijk Suriname uit het slob trekken zou je als Nederland misschien helpen met bijvoorbeeld  bestuurlijke hulp.

Nederland is waarschijnlijk wel bereid om te helpen (onder de juiste voorwaarden) want het is en blijft een land waar we historische banden mee hebben en ja we hebben er vroeger ook geld verdiend maar dat betekend niet dat we zomaar een blanco check moeten uitschrijven. Hulp kan naast geld op meerdere vlakken gegeven worden, zoals bestuurlijke hulp inderdaad maar ook in de vorm van industriële hulp waarbij we helpen de economie te verbeteren.

Persoonlijk zou ik wel open staan voor her toetreding van Suriname binnen het koninkrijk maar dan wel met meer dan enkel geld. Nederland heeft ook geleerd van de autonomie van de eilanden in de West.

Ros

Het zal Suriname puur en alleen om geld te doen zijn als het de relatie met Nederland betreft. Eerst maar zien hoe het vandaag afloopt. Bouterse staat op verlies als de peilingen kloppen. Vraag is wat hij gaat doen als het verlies een feit is geworden ? Of verdwijnt hij dan voor X jaar achter de tralies ?

Als een nieuwe regering tot stand kan komen en zij willen werkelijk Suriname uit het slob trekken zou je als Nederland misschien helpen met bijvoorbeeld  bestuurlijke hulp.

Parera

De enigste manier waarop we in de huidige tijd Suriname zouden helpen is wanneer het land (bevolking) er zelf om vraagt maar dan is er 1 grote voorwaarde: Bouterse zal weg moeten.

Als de Surinaamse bevolking in een referendum zou stemmen en hiermee instemt om hulp te vragen aan NL (eventueel terug te keren binnen het Koninkrijk) dan zie ik dit nog wel gebeuren. Maar dat zal dan wel een lang en traag proces zijn waarbij Nederland harde eisen stelt.

Huzaar1

Citaat van: Do1990 op 20/11/2015 | 12:41 uur
Denk dat het Surinaamse Nationale Leger en Volksmilitie wel wat meer dan 850 strijders waren, daarom vergeleek ik het ook met Mogadishu. Onderschatting van de tegenstander, stedelijke gevechten, een kleine elite eenheid tegen een groter numerieke vijand, vrij weinig vuursteun etc.

Dus dan zal de afloop min of meer hetzelfde zijn.

Er zijn en waren helemaal niet zoveel wapens onder de bevolking als in Mogadishu, naast tig andere voorwaarden. Wat een wereldvreemde vergelijking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Master Mack op 25/05/2020 | 22:43 uur
De vraag is weer actueel. Heeft de bevolking van Suriname behoefte aan ingrijpen van haar oude kolonisator. Of hebben zij zelf vrede met de huidige situatie daar draait het om. Onderschatting van je tegenstander heeft hier niets mee te maken. Heb je draagvlak bij de bevolking daar gaat het om. En ben je bereid het land langdurig financieel te steunen na je ingreep.
Laten we dat vooral niet doen! Het is onze mening dat het daar een zooitje is, we hoeven/ moeten onze mening niet meer op te dringen aan hen.
Dit zou bakken geld gaan kosten en voor wat? Enige wat je terug krijgt, is een verscheurd land en nog een keer 200 jaar verwijten.

Het is een ongelofelijke fout geweest om Suriname zo snel en zo onvoorbereid onafhankelijk te maken met zo weinig draagvlak onder de bevolking.
De status toentertijd van Suriname binnen het Koninkrijk was niet zo heel slecht, was gewoon een land binnen het Koninkrijk. We hadden het beter kunnen doen zoals de Fransen met Frans Guyana, al hebben we het wel beter gedaan dan de Britten met hun Guyana.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Wat we beter kunnen doen, is de verhoudingen binnen ons Koninkrijk beter tegen het licht houden en ons afvragen, samen met de bevolking van Curaçao, Sint Maarten of het wel zo verstandig was om van die zelfstandige landen te maken binnen het Koninkrijk.
Als je ziet hoe belabberd het nu gaat met de bevolking met name op Curaçao (...), daarvoor zouden de bestuurders daar en hier zich diep voor moeten schamen.

Master Mack

De vraag is weer actueel. Heeft de bevolking van Suriname behoefte aan ingrijpen van haar oude kolonisator. Of hebben zij zelf vrede met de huidige situatie daar draait het om. Onderschatting van je tegenstander heeft hier niets mee te maken. Heb je draagvlak bij de bevolking daar gaat het om. En ben je bereid het land langdurig financieel te steunen na je ingreep.

Mourning

Citaat van: Do1990 op 20/11/2015 | 12:41 uur
Denk dat het Surinaamse Nationale Leger en Volksmilitie wel wat meer dan 850 strijders waren, daarom vergeleek ik het ook met Mogadishu. Onderschatting van de tegenstander, stedelijke gevechten, een kleine elite eenheid tegen een groter numerieke vijand, vrij weinig vuursteun etc.

Dus dan zal de afloop min of meer hetzelfde zijn.


Kan, maar hoeft absoluut niet en ik betwijfel dat dus sterk. Somalie is niet Suriname. In heel veel opzichten, gelukkig voor Suriname, niet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Do1990

Citaat van: Micheltje op 20/11/2015 | 03:08 uur
Houdt er wel rekening mee dat de Amerikanen wel in de minderheid waren he

Dan krijg je ook nog eens het effect kwaliteit tegen kwantiteit
Denk dat het Surinaamse Nationale Leger en Volksmilitie wel wat meer dan 850 strijders waren, daarom vergeleek ik het ook met Mogadishu. Onderschatting van de tegenstander, stedelijke gevechten, een kleine elite eenheid tegen een groter numerieke vijand, vrij weinig vuursteun etc.

Dus dan zal de afloop min of meer hetzelfde zijn.

Micheltje

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 22:31 uur
Nooit van "Operation Gothic Serpent" gehoord? In de volksmond "black hawk down" genoemd. Volgens mij namen daar US Army Rangers en Delta Force leden aan mij, en hun tegenstanders bestond uit militieleden. Hoe ging dat ook alweer?

Houdt er wel rekening mee dat de Amerikanen wel in de minderheid waren he

Dan krijg je ook nog eens het effect kwaliteit tegen kwantiteit

Mourning

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 23:18 uur
En dat zeg jij? Meneer die zegt dat 850 man genoeg was, en enkel Paramaribo hoefde te bezetten. :crazy:

Ja, zeker. Kijk naar het land Suriname zou ik zeggen, kijk naar het tijdsgewricht waar we het over hebben. Ik kom niet in het wilde weg met een Mogadishu vergelijking die in ieder geval nergens op slaat, dat was jij  ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Do1990

Citaat van: Mourning op 19/11/2015 | 23:02 uur
Apart dat je weer een veronderstelling maakt welke niet klopt. Ja, ik heb behoorlijk wat over die operatie gelezen o.a. het boek waarin de gehele gebeurtenis vrij gedetailleerd wordt beschreven.

Met alle respect om diverse redenen een beetje een vreemde vergelijking, voorts had ik het in mijn vorige posting er ook over dat het geheel afhangt van de inschatting die men van tevoren zal hebben gemaakt en wat men wilde bewerkstelligen en evt. wilde innemen, mogelijk hoe de Surinaamze bevolking zou reageren, evt. steun van verzet tegen Bouterse, etc. Jammer dat je, zonder dat je weet hoe of wat, analysis, etc meteen een oordeel hebt en er een label op lijkt te plakken...
En dat zeg jij? Meneer die zegt dat 850 man genoeg was, en enkel Paramaribo hoefde te bezetten. :crazy:

Mourning

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 22:31 uur
Nooit van "Operation Gothic Serpent" gehoord? In de volksmond "black hawk down" genoemd. Volgens mij namen daar US Army Rangers en Delta Force leden aan mij, en hun tegenstanders bestond uit militieleden. Hoe ging dat ook alweer?

Ah, dat is een fout die veel generaals hebben gemaakt, nu nog steeds maken en in de toekomst nog steeds zullen doen, namelijk je tegenstander onderschatten. Suriname had destijds een volksmilitie opgericht, dus die zullen wel wat schade kunnen aanrichten.

Apart dat je weer een veronderstelling maakt welke niet klopt. Ja, ik heb behoorlijk wat over die operatie gelezen o.a. het boek waarin de gehele gebeurtenis vrij gedetailleerd wordt beschreven.

Met alle respect om diverse redenen een beetje een vreemde vergelijking, voorts had ik het in mijn vorige posting er ook over dat het geheel afhangt van de inschatting die men van tevoren zal hebben gemaakt en wat men wilde bewerkstelligen en evt. wilde innemen, mogelijk hoe de Surinaamze bevolking zou reageren, evt. steun van verzet tegen Bouterse, etc. Jammer dat je, zonder dat je weet hoe of wat, analysis, etc meteen een oordeel hebt en er een label op lijkt te plakken...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Do1990

Citaat van: Mourning op 19/11/2015 | 16:10 uur
Met je CV-9035 mkIII lekker door de jungle heen... Overigens neem Paramaribo en een strook omliggend gebied en je hebt in principe wat je nodig hebt. Dus ik had van die 850 man dan letterlijk 0 man het binnenland zien ingaan, maar radio en tv-gebouwen, luchthavens in die regio, haven, parlements en regeringsgebouwen, kazernes en nog wat andere zaken, maar dat bevindt zich in Paramaribo allemaal voor een groot deel behoorlijk dicht op elkaar. Daarbij is de getraindheid, doctrine en uitrusting de Mariniers wel even een heel stel aan gradaties zwaarder en beter dan wat Suriname daar tegenover had kunnen stellen. Dan nog luchtsteun, etc. Hangt er ook vanaf wat men precies zou willen bereiken en de verwachtingen van hoe de bevolking zou reageren, etc. waren.
Nooit van "Operation Gothic Serpent" gehoord? In de volksmond "black hawk down" genoemd. Volgens mij namen daar US Army Rangers en Delta Force leden aan mij, en hun tegenstanders bestond uit militieleden. Hoe ging dat ook alweer?

Ah, dat is een fout die veel generaals hebben gemaakt, nu nog steeds maken en in de toekomst nog steeds zullen doen, namelijk je tegenstander onderschatten. Suriname had destijds een volksmilitie opgericht, dus die zullen wel wat schade kunnen aanrichten.