Minister Hillen: “VeVa heeft toekomst”

Gestart door Lex, 28/03/2012 | 19:00 uur

michielnr

Citaat van: S2 op 25/07/2012 | 10:48 uur
Nog een keer, dit is wat de MinDef zegt: ""Jullie hebben hiermee een goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij ons kansen biedt."

Na jullie loopbaan = Loopbaan bij defensie bijvoorbeeld en dan daarna bij ONS (= mindef ) kansen biedt?

Volgens mij lees je de geimpliceerde komma verkeerd.

Ik lees het als: "... die zo nodig ook, na jullie loopbaan bij ons, kansen biedt"
NR

S2

Citaat van: Thom95 op 24/07/2012 | 22:01 uur
Citaat van: S2 op 24/07/2012 | 16:56 uur
Goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij 'ons' (=MinDef) kansen biedt?
Hoe moet ik dit zien. Als museumbeheerder tijdens de FLO ofzo ?  :crazy:   :( 
de mensen die bedrijfsauto techniek en veva doen en ict enzo hebben er nog wel wat aan, maar ik als grondoptreden verder helemaal niets...
baan garantie heb ik al niet meer...


Nog een keer, dit is wat de MinDef zegt: ""Jullie hebben hiermee een goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij ons kansen biedt."

Na jullie loopbaan = Loopbaan bij defensie bijvoorbeeld en dan daarna bij ONS (= mindef ) kansen biedt?

Ik zie niet in hoe bij iemand van VeVa NA zijn loopbaan nog kansen kunnen worden geboden bij Defensie.  :angel:


Dit is complete zwets en diegene die de speeches schrijft mogen ze ook nog wel eens onder de loep nemen.


Lex

Het is interessant om gegevens hierover te weten te komen. Helaas is de personeelsrapportage die MINDEF doet daarover erg vaag. Werk aan de winkel voor de bonden!

guest1400

Citaat van: Cigarz op 24/07/2012 | 20:54 uur
Ik denk dat het op zich helemaal geen slecht idee is om een opleidingsrichting op een ROC voor het militaire vak te hebben. Het is tenslotte ook een beroep. De vergelijking met het werven van "kindsoldaten" slaat nergens op, want dan werven ze bij het ROC ook kindtimmerlieden, kindautomonteurs, kindmetselaars en weet ik veel wat voor andere kindberoepen nog meer...

deze vergelijking vind ik nergens op slaan. Een metselaar of automonteur wordt niet opgeleid om (effe grof gezegd) te doden, een VEVA leerling wordt hier in zekere zin wel voor opgeleid want uiteindelijk gaan zij een beroep doen waarin zij daar wel mee in aanraking kunnen komen. en dat is een groot verschil. 16 en 17 jarige zijn veels te makkelijk te beinvloeden en dat is exact wat er met deze opleiding gebeurt.

Citaat van: Cigarz op 24/07/2012 | 20:54 uurWaar ik wel een beetje moeite mee heb, is de baangarantieverplichting die Defensie zich hiermee in de eigen maag gesplitst heeft. Dit zit doorstromers binnen de organisatie behoorlijk in de weg, want de VeVa slokt bijna alle opleidingsplaatsen binnen het 'jaarquotum' van de KMS op. Hierdoor komen goede soldaten en korporaals binnen de organisatie niet in aanmerking voor een opleidingsplek op de KMS, ten gunste van deze scholieren. Daarnaast is het een soort concurrentievervalsing tav andere beroepsopleidingen op het ROC, die het vrijwel allemaal zonder baangaraDantie bij een toekomstige werkgever moeten stellen...

ja dit vind ik dus ook een kwalijke zaak. Het laat zien dat defensie liever voor kwantiteit i.p.v. kwaliteit gaat. Ik zie nu veels te veel collega's de organisatie verlaten waarvan ik persoonlijk denk dat ze prima kaderleden hadden kunnen worden. Nu krijg je straks 18 jarige snotjochies die ervaren lui moeten gaan vertellen hoe zij dingen moeten doen.

en er is nog iets wat ik ze kwalijk neem. VEVA leerlingen worden min MBO 2 opgeleid en daarmee voldoet defensie aan de eis die wordt gesteld om een militair succesvol uit te laten stromen uit de organisatie. Dat klinkt leuk maar ik heb een sterk vermoeden dat dit binnenkort de reden gaat worden om de studie tegemoetkoming compleet af te schaffen voor de oudere generatie militairen.

daarnaast heeft het KMS haar eisen ook aangepast. Tegenwoordig moet je een vakopleiding hebben in de richting waarin jij sergeant wil worden. voorbeeld: sergeant logistiek moet MBO3 logistiek teamleider hebben en een sergeant infanterie moet MBO3 Coördinator beveiliging hebben. En daarmee worden weer veel geschikte collega's genaaid want die is jarenlang voorgehouden dat ze met hun MAVO-D of VMBO TL ook gewoon KMS konden doen en nu is dat niet meer. Dat is een indirect gevolg van de VEVA opleiding omdat toekomstige kaderleden daar ook MBO 3 worden opgeleid.

Thom95

#12
Citaat van: S2 op 24/07/2012 | 16:56 uur
Goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij 'ons' (=MinDef) kansen biedt?
Hoe moet ik dit zien. Als museumbeheerder tijdens de FLO ofzo ?  :crazy:   :( 
de mensen die bedrijfsauto techniek en veva doen en ict enzo hebben er nog wel wat aan, maar ik als grondoptreden verder helemaal niets...
baan garantie heb ik al niet meer...

maarja ik wil uiteindelijk militair worden, maar ik heb genoeg klasgenoten die dat absuluut niet willen gaan doen. dus die gooie gewoon een nu nog 1.5 jaar weg..


Cigarz

Ik denk dat het op zich helemaal geen slecht idee is om een opleidingsrichting op een ROC voor het militaire vak te hebben. Het is tenslotte ook een beroep. De vergelijking met het werven van "kindsoldaten" slaat nergens op, want dan werven ze bij het ROC ook kindtimmerlieden, kindautomonteurs, kindmetselaars en weet ik veel wat voor andere kindberoepen nog meer...

Daarnaast plaatst het de Defensie organisatie binnen de maatschappij (ipv als noodzakelijk, verderfelijk kwaad er buiten...)

Waar ik wel een beetje moeite mee heb, is de baangarantieverplichting die Defensie zich hiermee in de eigen maag gesplitst heeft. Dit zit doorstromers binnen de organisatie behoorlijk in de weg, want de VeVa slokt bijna alle opleidingsplaatsen binnen het 'jaarquotum' van de KMS op. Hierdoor komen goede soldaten en korporaals binnen de organisatie niet in aanmerking voor een opleidingsplek op de KMS, ten gunste van deze scholieren. Daarnaast is het een soort concurrentievervalsing tav andere beroepsopleidingen op het ROC, die het vrijwel allemaal zonder baangarantie bij een toekomstige werkgever moeten stellen...

guest1400

dat hele VEVA heeft parate militairen behoorlijk wat gekost qua arbeidsomstandigheden en personeel. Zeker geen voorstander van, vind het teveel op het werven van kindsoldaten lijken.

S2

#9
Citaat van: Lex op 28/03/2012 | 19:00 uur
De leerlingen kregen ook nog eens een gastcollege van de minister. Hij benadrukte daarin dat de opleiding VeVa een goede opleiding is die uitzicht biedt op een baan bij Defensie. "Jullie hebben hiermee een goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij ons kansen biedt."

MINDEF,
28 maart 2012, 18.19 uur

Goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij 'ons' (=MinDef) kansen biedt?

Hoe moet ik dit zien. Als museumbeheerder tijdens de FLO ofzo ?  :crazy:   :(

Thom95

het is voor mij een leuke opleiding, aangezien ik nog te jong ben, op bivak vermaak ik mij wel, alleen de communicatie tussen de roc's en defensie is nogal bagger.. >:(.

En er zijn veel te veel ongemotiveerde... en die verzieken het weer voor de rest

onderofficier

Citaat van: Ipkiss op 08/07/2012 | 20:11 uur
Een fatsoenlijke evaluatie kan pas in 2014 opgemaakt worden..

Je zegt het goed.......
Maar ik ben bang dat deze evaluatie al reeds is gemaakt...........
Sommige dingen moeten gewoon slagen........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ipkiss

Citaat van: Lex op 28/03/2012 | 19:26 uur
Citaat van: MINDEF op 28/03/2012 | 19:00 uur
"Jullie zijn de toekomst van Defensie", zei minister Hillen vanmiddag tot de leerlingen Veiligheid & Vakmanschap, kortweg VeVa, van het ROC A12 in Ede.
Dat is maar net hoe je eea bekijkt.
Citaat van: Lex op 28/03/2012 | 19:00 uur
Van de 20 cursisten die begonnen, zijn er 18 geslaagd en 16 al aangenomen bij Defensie.
Veel interessanter zijn de cijfers van de aantallen die hun AMO etc. halen.

Een fatsoenlijke evaluatie kan pas in 2014 opgemaakt worden..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Ros

Een feestje "bouwen" zal wel lukken denk ik.............

A.J.

Citaat van: onderofficier op 28/03/2012 | 22:30 uur
Citaat van: midef op 28/03/2012 | 19:00 uur
"Een bezoek van de minister maak je niet snel mee", zei leerling Joël Bruil (17). "Het is een hele eer, en dan krijgen we ook nog een badge door hem uitgereikt. De opleiding is voor mij ideaal; ik wilde altijd al het leger in of iets met bouw. Bij Defensie kan ik het combineren. Ik ga straks naar de luchtmobiele infanterie."

:(


:lol: Die had ik niet eens gelezen... Fantastisch gewoon!

onderofficier

Citaat van: midef op 28/03/2012 | 19:00 uur
"Een bezoek van de minister maak je niet snel mee", zei leerling Joël Bruil (17). "Het is een hele eer, en dan krijgen we ook nog een badge door hem uitgereikt. De opleiding is voor mij ideaal; ik wilde altijd al het leger in of iets met bouw. Bij Defensie kan ik het combineren. Ik ga straks naar de luchtmobiele infanterie."


:(

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: MINDEF op 28/03/2012 | 19:00 uur
"Jullie zijn de toekomst van Defensie", zei minister Hillen vanmiddag tot de leerlingen Veiligheid & Vakmanschap, kortweg VeVa, van het ROC A12 in Ede.
Dat is maar net hoe je eea bekijkt.
Citaat van: Lex op 28/03/2012 | 19:00 uur
Van de 20 cursisten die begonnen, zijn er 18 geslaagd en 16 al aangenomen bij Defensie.
Veel interessanter zijn de cijfers van de aantallen die hun AMO etc. halen.