NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 26/08/2009 | 00:35 uur
Dat is me blijkbaar ontgaan.. ::)...maar dat betekent dus dat de uitzendfrequentie van de beschikbare eenheden hoger wordt... toch? Dat lijkt geheel in strijd met het voorgenomen beleid om die juist terug te brengen...
Lees het topic.  :-\

Elzenga

Citaat van: Lex op 26/08/2009 | 00:23 uur
Citaat van: Elzenga op 26/08/2009 | 00:11 uur
Mag ik concluderen dat deze plaatsing dus ook niet meedoet in de uitzendfrequentie?
Dat klopt. Lees het topic. :o
Dat is me blijkbaar ontgaan.. ::)...maar dat betekent dus dat de uitzendfrequentie van de beschikbare eenheden hoger wordt... toch? Dat lijkt geheel in strijd met het voorgenomen beleid om die juist terug te brengen...

Lex

Citaat van: Elzenga op 26/08/2009 | 00:11 uur
Mag ik concluderen dat deze plaatsing dus ook niet meedoet in de uitzendfrequentie?
Dat klopt. Lees het topic. :o

Elzenga

Mag ik concluderen dat deze plaatsing dus ook niet meedoet in de uitzendfrequentie? Militairen na deze plaatsing/"oefening"  van 4 maanden vrij snel daarna weer richting bijvoorbeeld Uruzgan kunnen worden gestuurd? of telt hij wel mee?

KapiteinRob

Ik ga ervan dat de voorzitter AFMP ook notie heeft genomen (zal onderzoeken) betreffende hetgeen door mij gepost op ons forum dat er met verschillende maten gemeten wordt qua toekenning van de soort toelages. Ik memoreer de vaartoelage voor de vlooteenheid die 5-6 maanden op roulatiebasis in de west zit (het stationsschip) waarvoor de buitenlandtoelage niet opgaat maar er gewoon een nonstop vaartoelage (=equivalent oefentoelage) wordt uitgekeerd. Ik zie namelijk het verschil tussen een schip en een KL-compagnie op dit gebied niet..... En natuurlijk de collega's die elders op deze aardkloot (bv. Noorwegen) langer dan 1 maand oefenen en ook over die hele periode oefentoelage krijgen i.p.v. een buitenlandtoelage.

Wim van den Burg

#199
Beste collega's,

De landmacht heeft op 24 augustus 2009 formeel de taken overgenomen van de ontmantelde 31e infanteriecompagnie van het Korps Mariniers. Toen deze plannen bekend werden is er op deze plaats op het Defensieforum uitgebreid gediscussieerd over nut en noodzaak van deze operatie, waarbij vrijwel alle aspecten die met een dergelijke operatie samenhangen wel zo beetje aan de orde zijn gekomen. Dit toont in ieder geval aan dat een forum prima kan werken om alle argumenten voor en tegen voor het voetlicht te krijgen en als iedereen zich aan de spelregels van het forum houdt is niet alleen nuttig maar ook nog leuk. Dat daarbij ook enig chauvinisme opborrelt, komt voort uit de beroepstrots en daar is dan ook niets mis mee.

Wat we echter wel in het oog moeten houden is dat de realiteit is dat wij met zijn allen van alles over de samenstelling en de taken van de krijgsmacht kunnen vinden, maar we gaan er niet over. Dat primaat ligt bij de politiek, de verantwoordelijkheid hiervoor is een zaak van het kabinet en het parlement die het recht van budget heeft. Kamerleden trekken soms een grote broek aan als het gaat om bezuinigingen, maar zij zijn het die tijdens de begrotingsbehandeling na Prinsjesdag ja of nee tegen de begroting zeggen en daarmee dus ook verantwoordelijkheid dragen voor het (veel te) krappe budget voor Defensie.

De basis voor de inzet van de landmacht vloeit voort uit een Defensiemaatregel uit 2007. Met deze maatregel wordt beoogd de kosten voor een permanent in de West geplaatste infanterie-eenheid te reduceren en gelijktijdig een bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen te realiseren. Of deze doelstelling zal worden bereikt zal de toekomst moeten uitwijzen. Dat daar breed twijfels over bestaan, o.a. bij de marineleiding is geen geheim. Maar goed we gaan het meemaken.

Maar even terug naar de plaatsing van de Infanteriecompagnie van de landmacht op Curaçao. Het start allemaal met de collega's van de B-cie 45 Painfbat behorend bij 43 Mechbrig uit Havelte. Deze hebben in juni de voorlichting gehad en bij hen bestaan er grote twijfels of de buitenlandtoelage voor een ieder toereikend zal zijn om de extra kosten die het verblijf met zich meebrengt te kunnen opbrengen.

De constructie die door Defensie is gekozen, namelijk een tijdelijke plaats van tewerkstelling van 4 maanden, brengt volgens betrokkenen met zich mee dat deze constructie wordt ervaren als een uitzending. Dit echter zonder de financiële voordelen van een uitzending. Geen VVHO, geen recuperatie en zelf opdraaien voor de kosten van huisvesting en voeding, maar wel vier maanden van huis en gelet op de bescheiden toelage buitenland weinig tot geen ruimte voor ontspanning. En het lijkt er volgens betrokkenen op dat de landmacht er alles aan gelegen is om de militairen op de basis te houden vanwege alle 'verleidingen' op het eiland.

Onze leden hebben onze steun gevraagd en die gaan we natuurlijk ook gewoon bieden. Over de voorwaarden zijn we met Defensie nog lang niet uitgepraat omdat we daarover niet tevreden zijn en we gaan binnenkort ook gewoon met de betrokkenen ter plekke praten. We gaan dan wel niet over de inzet van onze militairen maar wel over hun arbeidsvoorwaarden en rechtspositie en het kan in ieder geval niet zo zijn dat als gevolg van een tewerkstelling op Curaçao onze militairen ongeacht de kleur van het uniform geld moeten meebrengen. Wordt dus vervolgd.

Voorzitter AFMP/FNV

Lex

Citaat van: Enforcer op 24/08/2009 | 22:32 uur
Ik doelde meer op: "gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd." Ik zie niet echt veel voordelen voor de KM.
Dat is niet gebleken uit je posting.  ;)
Voor de KL is er "schijnbaar" het voordeel dat zij hun eenheden kunnen gewennen/trainen aan tropische omstandigheden; voor de KM is er dus geen voordeel op dit gebied.

Enforcer

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 18:15 uur
Zie antwoord #191 (Kapt. Rob)  ::)

Citaat van: Enforcer op 24/08/2009 | 18:09 uur
Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 18:06 uur
Het overnemen van de taken door de landmacht vloeit voort uit een Defensiemaatregel uit 2007. Met deze maatregel worden de kosten voor een permanent in de West geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd.

MINDEF, 24 augustus 2009, 17.14 uur

Leg mij maar eens uit wat het voordeel dan is van de KM?!

Ik doelde meer op: "gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd." Ik zie niet echt veel voordelen voor de KM.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 24/08/2009 | 18:33 uur
Wat is volgens jullie de minimale uitzendduur in deze, om van een effectieve aanwezigheid cq inzet daar te spreken?

Ik vind dat de situatie zoals-ie was, dus met een permanent gelegerde compagnie waar je gewoon geplaatst wordt voor 9 maanden of 3 jaar, het meest effectief. Nu komt er elke 4 maanden een nieuwe club die zich allerhande procedures en situaties opnieuw moet laten uitleggen. Het moge duidelijk zijn dat ook de KL op eenzelfde wijze een compganie in de west kan stationeren als de KM. Echter, men gaat wat mij betreft iets te snel voorbij aan de marineblauwe werk- en leefomgeving waarin de KL-compagnie ook dan zal zitten. Derhalve is mijn voorkeur het terugdraaien van deze beslissing en de west gewoon aan de KM laten.

Elzenga

Wat is volgens jullie de minimale uitzendduur in deze, om van een effectieve aanwezigheid cq inzet daar te spreken?

KapiteinRob

Voor ideeën over o.m. de hervorming van defensie (dus ook die in de west) is een ander topic. Dit topic gaat over de krijgsmacht zoals die nu aanwezig is in de west.

Rob
Forumbeheerder

IPA NG

Citaat van: cabez op 23/08/2009 | 22:42 uur
Dubbele voorraden waren er zowiezo al .Garage MSKSAVen MBPAR bestelden onafhankelijk van elkaar in NL
De MB's voor MBPAR komen eraan,maar er rijden nog steeds Laro's rond.
Op Aruba rijden er laro's en twee Mb's.
Wat zou je anders willen zien qua defensiebeleid in de west?


Op Aruba een Curaçoa allebij een goed uitgeruste mariniers eenheid en het samenvoegen van de arumil, antmil en verdere milities tot een of twee NatRes battaljon(s).
De mariniers moeten ook een Stinger batterij meekrijgen (curaçoa prioriteit).
(Mischien een (reserve) soort van kustverdedigingseenheid met de RBS-15 of Spike-ER.)

Als ik het goed heb is daar nog steeds diensplicht dus kun je alle manschappen op het grootste eiland Curaçoa stationeren?
Zo ook de mariniers mischien.
Het is een beetje moeilijk om alle ABC-eilanden vast te houden in een oorlogssituatie tegen een sterkere tegenstander.

Voor de rest kennen jullie mijn plan om er twee FAC's te stationeren (en twee in NL, rouleren voor onderhoud als dat nodig is).
Ook lokaal personeel is hiervoor bruikbaar (diensplichtigen?).
En als stations schip een LCF voor luchtverdediging.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 17:33 uur
Defensie was/is in de constructie met de marinierscompagnie, waarvan het personeel werd geplaatst voor 9 maanden of 3 jaar, duurder uit met de buitenlandtoelage alsmede de daar bovenop komende kosten voor de 3-jaargangers (verhuizing, tegemoetkoming verhuiskosten, eventuele huursuppletie, onderwijskosten, toelage buitenland gehuwd - gezin aldaar, verlof- en gezinsherenigingsreizen) + incidentele oefentoelage .


De KL-compagnie zit daar qua totaalplaatje sowieso met een lagere buitenlandtoelage doordat er geen gezinnen/partners meeverhuisd/gegaan zijn. En dat is de "dure" buitenlandtoelage met al die andere uitgaven zoals hierboven aangehaald die ze dus uitsparen....

Ah, dan begrijp ik hem. Ik dacht even dat je doelde op vergelijkbare tripjes van ongeveer 4 maanden, dus zonder gezin ed.


Lex

Zie antwoord #191 (Kapt. Rob)  ::)

Enforcer

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 18:06 uur
Het overnemen van de taken door de landmacht vloeit voort uit een Defensiemaatregel uit 2007. Met deze maatregel worden de kosten voor een permanent in de West geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd.

MINDEF, 24 augustus 2009, 17.14 uur

Leg mij maar eens uit wat het voordeel dan is van de KM?!