Nieuw IT-project kwelt Defensie

Gestart door Thor, 08/06/2007 | 21:00 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/05/2015 | 11:45 uur
Goed om dat te beseffen...misschien ook iets om op Twitter aan te geven?!...

en idd continue met aanvullen eisen komen levert een gedrocht....

Elzenga

#37
Citaat van: A.J. op 02/05/2015 | 10:15 uur
Er komt nu natuurlijk een hoop geouwehoer en gewijs naar defensie, maar laten we vooral niet uit het oog verliezen dat Speer een ordinaire opgedrongen bezuinigingsmaatregel was die direct uit operatie Samson voortvloeide.

Zie ook: Eindreportage Speer

Goed om dat te beseffen...misschien ook iets om op Twitter aan te geven?!...

A.J.

Er komt nu natuurlijk een hoop geouwehoer en gewijs naar defensie, maar laten we vooral niet uit het oog verliezen dat Speer een ordinaire opgedrongen bezuinigingsmaatregel was die direct uit operatie Samson voortvloeide.

Zie ook: Eindreportage Speer

Citaat
Om deze doelstellingen te realiseren, koos het programma voor de grand
strategy waarbij standaardisatie en integratie tegelijkertijd plaatsvonden:
in één stap van verzuilde bedrijfsvoering en gefragmenteerde informatie­
voorziening naar volledig geïntegreerde bedrijfsvoering en informatie-
voorziening (BV en IV). Het voordeel van deze strategie was dat Defensie
de beoogde baten in één keer kon incasseren, terwijl de implementatie-
kosten het laagst zouden zijn. De risico’s van standaardisatie en integratie
werden echter op elkaar gestapeld en namen meer dan evenredig
toe. Defensie was zich daarvan bewust, maar onder druk van zware
bezuinigingen
viel de keuze toch op deze risicovolle strategie.

A.J.

Defensie stopt met ontwikkeling duurste automatiseringssysteem ooit

Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) wil stoppen met de verdere ontwikkeling van ERP, het duurste automatiseringssysteem ooit van de Rijksoverheid. Dat zeggen bronnen bij en rond Defensie tegen NRC.

Volgens critici is het project,dat bekend staat onder de naam Speer, een inhoudelijk en financieel fiasco. Aan het systeem is volgens officiële cijfers 433 miljoen euro uitgegeven, terwijl het maar gedeeltelijk werkt en de beoogde besparingen in geld en mankracht niet of nauwelijks heeft opgeleverd.

Een groot deel van de miljoenen ging naar externe leveranciers Capgemini en CGI. Hoeveel elk van de leveranciers voor hun prestaties kregen, willen bedrijven noch Defensie zeggen. De Algemene Rekenkamer, die een schatting maakte van allerlei interne kosten die Defensie niet bijhield, komt overigens op 900 miljoen euro aan kosten uit.

De Tweede Kamer is nog niet over het voornemen van de minister geïnformeerd, hoewel Hennis vorig jaar nog beloofde dat ze uiterlijk in februari uitsluitsel zou geven over de toekomst van ERP. Vermoedelijk, zeggen interne bronnen, zoekt de minister naar een goed moment om dit pijnlijke besluit voor Defensie bekend te maken. Ook zou zij nog interne weerstand moeten overwinnen en beducht zijn voor klachten van leveranciers.

Pleisters plakken

ERP wordt "bevroren", zoals het intern bij het ministerie wordt genoemd. Een nog onbekend deel van de 120 miljoen euro die was bedoeld voor verdere ontwikkeling van het systeem gaat de komende jaren op aan "pleisters plakken", zo legde topambtenaar van Defensie in februari op een besloten informatiedag voor ICT-bedrijven uit: het in gebruik nemen, stabiliseren en verbeteren van het deel van het systeem dat wel werkt.

Het doel van het ERP was om alle financiële, logistieke en materiële processen bij Defensie te verbinden, ook tussen de verschillende krijgsmachtonderdelen. Het systeem moest leidinggevenden bij Defensie zo helpen bij het inkopen van materieel, het beheren van voorraden, het plannen van onderhoud, het voorbereiden van militaire missies en het over de hele linie efficiënter maken van de krijgsmacht. Het voorraadbeheer en de onderhoudsplanning lukt deels met ERP. Maar drie cruciale beloften worden maar gedeeltelijk waar gemaakt. Militaire missies plannen, het ondersteunen van de inkoop van materieel (waar buiten de aanschaf van nieuwe wapensystemen jaarlijks 900 miljoen euro in omgaat) en het leveren van (financiële) managementinformatie doet het systeem nauwelijks.

Zulke systemen zijn wel gewenst, maar zullen niet meer binnen ERP worden gebouwd. Defensie zoekt de komende tijd naar leveranciers die deze analyses op basis van nieuwe technologieën alsnog kunnen leveren. In een reactie zegt Defensie bij de verdere ontwikkeling van automatiseringspakketten niet alleen naar ERP te kijken, maar ook bij voorbaat geen leveranciers en pakketten uit te sluiten.

NRC

A.J.

'Defensie stopt met grootste ict-project overheid ooit'

Het ministerie van Defensie wil stoppen met de ontwikkeling van het grootste en duurste ict-project van de overheid ooit.

Automatiseringssysteem SPEER is inhoudelijk en financieel een fiasco en daarom wil minister Jeanine Hennis-Plasschaert niet verder met het project, schrijft nrc.next zaterdag op basis van bronnen rondom Defensie. Ook heeft de krant interne documenten ingezien.

SPEER, dat nu ERP heet, heeft volgens het ministerie tot nu toe 433 miljoen euro gekost. Maar de Algemene Rekenkamer schat dat er inmiddels al twee keer zoveel aan is uitgegeven.

En dat terwijl het ict-project al jaren lang problemen geeft.
Niet af

Het systeem moest in 2009 al klaar zijn, maar is inmiddels nog steeds niet af. Wat wel af is, werkt bovendien niet goed genoeg en een groot deel van Defensie werkt er nog niet mee.

Er is nog 120 miljoen euro over die was bedoeld voor de verdere ontwikkeling van het systeem. Dat wordt gebruikt voor het in gebruik nemen en verbeteren van het deel van SPEER dat wel al werkt.
Tweede Kamer

Minister Hennis-Plasschaert zou SPEER nu willen "bevriezen". Hennis zou de Tweede Kamer echter nog niet geïnformeerd hebben over haar plannen.

De minister zou willen wachten op een goed moment om het pijnlijke besluit naar buiten te brengen. De Kamer is zeer kritisch op de stand van zaken van de ict van het ministerie en in het bijzonder op SPEER. Ook zou Hennis bang zijn voor klachten van leveranciers. 

Het project werd in 2004 gestart zodat alle financiële, logistieke en materiële informatie bij Defensie zou worden opgeslagen en geautomatiseerd.

nu.nl

Lynxian

Tja, ik heb de plek nog niet gezien waar management de ballen heeft om SAP terug te draaien omdat het vreselijk uit de hand liep qua tijd, kosten en niet aansluiten op bedrijfsprocessen. Dus ja, dan wordt SAP "randvoorwaardelijk voor de manier hoe we gaan werken".

dudge

Citaat van: Ace1 op 03/04/2014 | 13:42 uur
Distributie defensie lijdt onder SAP implementatie

De fysieke distributie bij de landmacht stagneert. Reden is de moeizame implementatie van SAP. Verbetering op korte termijn wordt niet verwacht.



Dat blijkt uit het kwartaalblad Militair Logistiek Magazine. In het tijdschrift geven verschillende Defensie-leidinggevenden hun mening over de implementatie van het systeem, dat onderdeel is van het grote ERP-project SPEER.

Efficiency

Het Materieel Logistiek Commando, dat zorgdraagt voor het onderhoud van alle landsystemen van de krijgsmacht is oktober vorig jaar overgegaan op SAP.  De keuze voor een systeem bij defensie moet leiden tot efficiency en kostenbesparingen.

Hindernissen

De implementatie verloopt alles behalve soepel, zo is te lezen in het kwartaalblad. Er moeten nog veel hindernissen worden genomen. Zo blijkt dat er 'nog steeds grote inspanningen moeten worden geleverd om alle administratie werkend te krijgen'. De service heeft daaronder te lijden.

Stagnatie distributie

SAP blijkt in de praktijk complex. 'Er worden overal in de keten foutjes gemaakt die leiden tot stagnatie bij de fysieke distributie.' Dit euvel kan nog zes tot twaalf maanden duren, is de verwachting van een van de leidinggevenden.

Stroperig

Ook wordt er geklaagd over de stroperigheid als het gaat om aanpassingen doorvoeren. 'De lange wachttijden frustreren de dienstverlening en ondermijnen de  bedrijfsvoering', stelt een betrokkene.

Vertrouwen

Een andere reden waarom het SAP systeem nog niet optimaal functioneert, is omdat nog niet de heel defensie er mee werkt.  Medio 2014 draait de complete landmacht op het systeem. Daarna volgen de luchtmacht en de marine, stelt Hans Damen, voormalig leidsman van het Materieel Logistiek Commando in het aprilnummer  van Logistiek Magazine.  Damen is opgevolgd door Gerhard Schonewille. Hoewel hij de strubbelingen erkent, is Schonewille overtuigd van het systeem. "SAP is randvoorwaardelijk voor de manier hoe we gaan werken."

http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/erp/2014/4/Distributie-defensie-leidt-onder-SAP-implementatie-1495147W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-04-02|Distributie_defensie_lijdt_onder_SAP_uitrol

misschien heeft schonewille gelijk, maar voorlopig is SAP een gevaar voor de nationale veiligheid!

Ace1

Distributie defensie lijdt onder SAP implementatie

De fysieke distributie bij de landmacht stagneert. Reden is de moeizame implementatie van SAP. Verbetering op korte termijn wordt niet verwacht.



Dat blijkt uit het kwartaalblad Militair Logistiek Magazine. In het tijdschrift geven verschillende Defensie-leidinggevenden hun mening over de implementatie van het systeem, dat onderdeel is van het grote ERP-project SPEER.

Efficiency

Het Materieel Logistiek Commando, dat zorgdraagt voor het onderhoud van alle landsystemen van de krijgsmacht is oktober vorig jaar overgegaan op SAP.  De keuze voor een systeem bij defensie moet leiden tot efficiency en kostenbesparingen.

Hindernissen

De implementatie verloopt alles behalve soepel, zo is te lezen in het kwartaalblad. Er moeten nog veel hindernissen worden genomen. Zo blijkt dat er 'nog steeds grote inspanningen moeten worden geleverd om alle administratie werkend te krijgen'. De service heeft daaronder te lijden.

Stagnatie distributie

SAP blijkt in de praktijk complex. 'Er worden overal in de keten foutjes gemaakt die leiden tot stagnatie bij de fysieke distributie.' Dit euvel kan nog zes tot twaalf maanden duren, is de verwachting van een van de leidinggevenden.

Stroperig

Ook wordt er geklaagd over de stroperigheid als het gaat om aanpassingen doorvoeren. 'De lange wachttijden frustreren de dienstverlening en ondermijnen de  bedrijfsvoering', stelt een betrokkene.

Vertrouwen

Een andere reden waarom het SAP systeem nog niet optimaal functioneert, is omdat nog niet de heel defensie er mee werkt.  Medio 2014 draait de complete landmacht op het systeem. Daarna volgen de luchtmacht en de marine, stelt Hans Damen, voormalig leidsman van het Materieel Logistiek Commando in het aprilnummer  van Logistiek Magazine.  Damen is opgevolgd door Gerhard Schonewille. Hoewel hij de strubbelingen erkent, is Schonewille overtuigd van het systeem. "SAP is randvoorwaardelijk voor de manier hoe we gaan werken."

http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/erp/2014/4/Distributie-defensie-leidt-onder-SAP-implementatie-1495147W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-04-02|Distributie_defensie_lijdt_onder_SAP_uitrol

Lynxian

Citaat van: ridivek op 21/01/2014 | 23:24 uur
Ha het klassieke ICT project plaatje.  :crazy:
Ja, ik heb 'm tot nu toe bij alle werkgevers gezien. Wil ook nog wel eens per project een interne verhuizing maken.  :cute-smile:

ridivek


A.J.


ARM-WAP

Citaat van: Lynxian op 21/01/2014 | 00:39 uur
Achja, SAP.  :cute-smile:

Geen enkele ICT'er die niet voor 't te implementeren bedrijf werkt zal het serieus nemen. Dit vanwege de eerder in dit topic aangehaalde 80/20 regel die je krijgt bij het inkopen van standaard software; 80% van de tijd gaat in 20% van de functionaliteit zitten, simpelweg omdat er altijd een stuk maatwerk is. ...
Maarja, dat komt van een programmeur, en dit soort systemen worden doorgaans verkocht door consultants en managers. Je weet wel, 't type veel lullen maar de toegevoegde waarde van een pinda. Die houden er doorgaans een wat andere blik op na.
Volledig mee eens.
Ik werk zelf sedert 2003 in de ERP-PLM-Asset management software wereld en sta telkenmale versteld vandeze toestanden.
Potentiele klanten worden op beurzen warmgemaakt en overdonderd met presentaties die idd zeer mooi ogen.
Natuurlijk, want daarvoor zijn deze juist samengesteld en die demo-versie die daar lokaal draait runt lekker foutloos want alles staat samen op enkele disks. Geen netwerk issues dus.
De Sales- en Marketingmensen en Directors die daar een weekje op hotel zitten en 's avonds elkaar op de schouder kloppen bij een lekkere maaltijd en drinks (op kosten van de firma) slaan de klant aan de haak en van dan af aan gaat het meestal bergaf. :)
Want er wordt vanalles beloofd en dan begint het hele gedoe in de Development afdeling...
Aanpassingen van de standaard, Bespoke (software op maat)...
En de Standaard software wordt altijd maar uitgebreid en logger en 'flakey'.
Er wordt wel aan QA / Testing gedaan, maar da's nooit hetzelfde als wanneer de nieuwe klant Live gaat.
Want die test ook maar matig op zijn systeem...

Zo'n projecten lopen bij veel overheidsinstellingen gewoon fout.
In de UK heb je zo verschillende overheidsdepartementen (onderwijs, gezondheid, justitie, Veiligheid-Politie en laatst nog sociale zekerheid) waar werkelijk miljarden in bodemloze putten gegooid werden om een en ander op nationaal niveau te brengen.
En telkens opnieuw loop het fout af.

Lynxian

#26
Achja, SAP.  :cute-smile:

Geen enkele ICT'er die niet voor 't te implementeren bedrijf werkt zal het serieus nemen. Dit vanwege de eerder in dit topic aangehaalde 80/20 regel die je krijgt bij het inkopen van standaard software; 80% van de tijd gaat in 20% van de functionaliteit zitten, simpelweg omdat er altijd een stuk maatwerk is. Het principe klinkt mooi hoor en SAP kun je heus wel op een paar bedrijven effectief toepassen, het is alleen niet de wonderpleister als waarvoor iedereen het al jarenlang verkoopt. Gelukkig is de populariteit van 't pakket in de laatste jaren afgenomen omdat men ziet dat de meeste SAP projecten vreselijk uit de klauwen lopen, veel meer dan gemiddeld is in de ICT. De grote overschrijdingen komen deels natuurlijk ook door het aard van het beestje; als je al je bedrijfsprocessen en bedrijfsspecifieke software wil vertalen naar één software pakket dan zal dat in iedere organisatie een zeer ingrijpende operatie zijn. Gaat er iets mis dan is de impact al gauw bedrijfsbreed.

Ja, bekend is dat je met een SAP implementatie al gauw miljoenen en jaren over budget gaat. Ik heb het nu al direct bij twee werkgevers gezien, maar de verhalen binnen de ICT zijn legio.

Dus dat is één geruststelling; het gaat bij defensie ongeveer even fout als in de rest van het bedrijfsleven. Alleen zijn de hier genoemde bedragen wel heel erg groot. Enige zure opmerking die ik hierbij kan plaatsen als ICT'er - en dit zullen vele collega's met mij eens zijn - is dat in dit soort gevallen je vaak veel goedkoper en kwalitatief hoger zult uitvallen door gewoon vanaf de grond af aan maatwerk te bouwen. Klinkt niet zo sexy maar is wel vele malen effectiever. Maarja, dat komt van een programmeur, en dit soort systemen worden doorgaans verkocht door consultants en managers. Je weet wel, 't type veel lullen maar de toegevoegde waarde van een pinda. Die houden er doorgaans een wat andere blik op na.

ridivek

Mag ik opmerken dat het ministerie (de defensie top) in de eindrapportage van SPEER, al deze gebreken en fouten in het project heeft benoemd.
Zelf benoemt het ministerie ook dat de invoer van ERP fout is verlopen, maar dat is nog al logisch aangezien de defensie organisatie lekker constant was in de periode 2009-2014, als in me niet vergis is er een andere organisatie structuur gepresenteerd in de jaren: 2009, 2011 en weer iets anders in 2013. Programma's schrijven duurt nu eenmaal een paar jaar. En je schrijft het programma op één organisatie vorm. Ze hebben de samenhang van het systeem dus drie keer compleet opnieuw moeten maken. (Hee zou het hierdoor misschien 3 of 4 keer zo duur zijn geworden?)

Verder wil ik opmerken dat zonder dit paarse ERP systeem defensie niet georganiseerd zou kunnen worden zoals nu het plan is.
Doet defensie niet precies wat in de post van Ace1 wordt aangeraden. De organisatie onderdelen stap voor stap over laten gaan, in plaats van alle onderdelen ik één keer.

Ik heb vraagtekens bij de eis van de rekenkamer om de voltooiing van het ERP systeem te versnellen. Sneller afronden betekent meer werk per tijdseenheid afronden. Bij gelijke arbeidsproductiviteit betekent dit een meer medewerkers/ een grotere project organisatie. Maar wat gaat er nu vaak mis bij projecten? Communicatie.
Wat heb je bij grotere project teams: meer communicatie. Wat krijg je dus: meer communicatie fouten = meer herstelwerk = groter en duurder project.

Het verschil tussen de Rekenkamer en Defensie is dat defensie de kosten die zouden zijn bespaard wanneer het ERP systeem bijtijds was afgerond niet meer rekent als KOSTEN voor het project, de rekenkamer doet dit wel.
Conclusie: als er niet zoveel bezuinigd had moeten worden bij defensie, dan had SPEER niet (zo erg) uit de klauwen gelopen.
Bezuinigen (reorganiseren) Kost geld, pas na de reorganisatie (een paar jaar) levert het wat op.

Ace1

Defensie en ERP: sterren plakken helpt niet

Het Nederlandse leger was in juni 2007 'verliezer van de maand', volgens collega SC-magazine. De logistiek was niet op orde. Daar moest met de invoering van ERP verandering in komen. Nu, zeven jaar later is de conclusie dat dit niet is gelukt. Defensie is nog niet klaar met de invoering. De kosten lopen op tot 900 miljoen euro. Wat kunnen we leren van deze ERP-soap?

De ERP-soap begon in 1992 toen Defensie een principieel besluit nam. Er zou een defensiebreed informatiesysteem komen om de Paarse krijgsmacht te ondersteunen. Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee moesten gaan samen werken, of liever nog integreren.

Megaproject

Het moest een geweldig megaproject worden: Strategic process and enabled reengineering (SPEER), dat ook nog eens meer dan duizend werkplekken zou besparen. De Nederlandse Defensie-organisatie was de eerste ter wereld die defensiebreed het ERP-systeem zou gaan gebruiken voor alle activiteiten; de medicijnen voor de geneeskundige troepen, het onderhoud aan vliegtuigen, de missies in Afghanistan, het bevoorraden van de marineschepen wereldwijd en de personele planning.

Het zou een van de grootste SAP-implementaties ooit worden want geen enkele andere krijgsmacht had dit nog vertoond. Toch rinkelden de alarmbellen op de Haagse staven niet.

Sterren plakken

Een compleet leger aan externen werd ingehuurd om het werk te doen in het SPEER-project. De betrokken militairen, die voor twee of drie jaar werden toegevoegd aan het project, vonden het vooral 'verplichte corvee'. Het leverde in elk geval wel, naast een promotie, vele meters documenten op.

Als het project even niet de voortgang toonde die nodig was, dan werd de zittende een-sterren generaal vervangen door een twee-sterren generaal en daarna zelfs door een drie-sterren generaal. Die generaal meldde in de vakbladen dat SPEER 'weer spits was'. Maar, het mocht niet baten.

Het SPEER-project kwam niet op gang terwijl de kosten uit de bocht vlogen. De initiële begroting van iets meer dan 100 miljoen euro werd al snel 200 miljoen, zelfs 400 miljoen en nu schat de rekenkamer het eindbedrag op 900 miljoen, terwijl het project nog steeds niet klaar is. Het rapport van de Rekenkamer biedt leerzame lessen.

De lessen

Al in 2009 was bekend wat er fout ging. Defensiepersoneel zelf had kritiek op:

De ambitie om data en processen krijgsmachtbreed te standaardiseren en in te richten in een enkel ERP-systeem;
De focus op de administratieve en bureaucratische processen in plaats van processen slimmer te plannen te besturen;
De invoering van het ERP-systemen in een keer krijgsmachtbreed in plaats van per organisatie-onderdeel op basis van een doordacht logistiek concept;
De bestaande complexe, functionele organisatie van processen binnen de defensie-organisatie. Tussen alle afdelingen stonden metershoge schotten;
De logistieke kennisontwikkeling binnen de defensie-organisatie;
Het beschikbare budget, dat 'politiek' veel te laag werd ingezet.
Er waren genoeg ideeën hoe het anders zou moeten. Neem bijvoorbeeld een veel kleinere scope: regel bepaalde logistieke ketens of systemen eerst en groei dan pas door. Maak een duidelijk logistiek concept, waarop je vervolgens blijft. Maak een knip in generieke processen met hun eigen ondersteuning en specifieke processen met hun eigen specifieke ondersteuning en dus ICT-oplossingen. Zorg eerst voor een opgeruimd huis. Zorg dat de defensiemedewerkers de eigen supply chain binnen Defensie kennen (en begrijpen). Elke stap heeft gevolgen voor eerdere en volgende stappen in de complexe supply chain, zeker na invoering van ERP. Tenslotte, reken externe partijen af op basis van prestaties die ze leveren, niet op basis van hun uurtjes.

Friendly Fire

De adviezen zijn steeds in de wind geslagen. Is Defensie een organisatie waar misschien niet altijd naar elkaar wordt geluisterd? Dan moet er toch wat gebeuren aan de interne cultuur en leiderschap.

Het is niet uit te leggen waarom het zo lang heeft moeten duren, het zoveel heeft moeten kosten, en waarom het nog niet klaar is. Defensie bezuinigt, maar heeft klaarblijkelijk geen idee waar het geld aan op gaat. Het delen van informatie is noodzakelijke voor samenwerking met de industrie en coalitiepartners om effectief, efficiënt en veilig onze vredesmissies te ondersteunen.

Het rapport van de Rekenkamer is leerzaam voor iedereen die een grote ERP-implementatie gaat doen. Een van de belangrijkste conclusies van de Rekenkamer is dat een nieuw systeem innovatie niet afdwingt. Anders dan aanvankelijk werd verondersteld, dwingt het gekozen ERP-pakket verbetering van de werkprocessen niet af. Innovatie van werkprocessen vindt alleen plaats als daar expliciet op wordt gestuurd. Dan kun je nog zoveel sterren plakken, maar dan gaat het echt niet werken...

door WALTHER PLOOS VAN AMSTEL 20 jan 2014

Walther Ploos van Amstel
Functie:
Walther Ploos van Amstel (1962) is docent Logistiek en SCM aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
EXPERT LOGISTIEKE DIENSTVERLENING, EXPERT SUPPLY CHAIN MANAGEMENT

http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/erp/2014/1/Defensie-en-ERP-sterren-plakken-helpt-niet-1447789W/