Oefeningen defensie breed, zoals Frisian Flag, ....

Gestart door Harald, 31/03/2017 | 08:33 uur

Stoonbrace

Citaat van: Zander op 03/11/2018 | 09:52 uur
Bereik snap ik.
Mortieren zijn lichter, sneller in stelling te brengen en vuurgereed.
Wat is het bereik van die 105mm stukken van jullie eigenlijk?

19.5km. 20 als de wind goed zit.

Zander

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 09:11 uur
Ik zie toch een duidelijk voordeel in bereik (x4). Dat en tijdens de opwerkoefening voor VJTF-19 bleken de counter battery radars moeite te hebben met onze 105mm stukken.
Bereik snap ik.
Mortieren zijn lichter, sneller in stelling te brengen en vuurgereed.
Wat is het bereik van die 105mm stukken van jullie eigenlijk?
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 03/11/2018 | 09:11 uur
Ik zie toch een duidelijk voordeel in bereik (x4). Dat en tijdens de opwerkoefening voor VJTF-19 bleken de counter battery radars moeite te hebben met onze 105mm stukken.

Houwitsers en mortieren hebben elk voor- en nadelen. En KMARNS van de UK-NL Amphibious Force kunnen bij beschikbaarheid steun krijgen van Britse 105mm houwitsers (onderdeel 3 Commando Brigade).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Ik zie toch een duidelijk voordeel in bereik (x4). Dat en tijdens de opwerkoefening voor VJTF-19 bleken de counter battery radars moeite te hebben met onze 105mm stukken.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2018 | 16:19 uur
Dan heb je veel meer aan 120mm mortieren dan aan dit in ons geval. Dit is echt leuk voor als je het over hebt en je eenheden vuurkracht wil geven, niet om nieuw aan te gaan lopen te schaffen lopen. Mortieren zijn veel lichter, veel meer vuurkracht, veel mobieler en veel goedkoper en veel makkelijker te bedienen. Je moet niet iets gaan aanschaffen met als motivatie 'ziet er leuk uit'.

Duidelijk antwoord.

Ik zie dit als buitenstaander en denk dat past wel binnen de eenheden maar goed als 120 mm mortier net zo effectief kan zijn moet je inderdaad niet iets gaan aanschaffen om het aanschaffen.

Citaat van: Zander op 02/11/2018 | 18:55 uur
Inderdaad. Ik zou eerder gaan voor een systeem als Eimos.
Licht, mobiel, hoge vuursnelheid en op verschillende typen voertuigen te plaatsen.
Zoiets is ook heel goed mogelijk, misschien in combinatie met de nieuwe 4x4 Anaconda van de KMARNS in de CARIB maar dan breder ingevoerd? Of anders op basis van de VECTOR misschien iets mogelijk?

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2018 | 16:19 uur
Dan heb je veel meer aan 120mm mortieren dan aan dit in ons geval. Dit is echt leuk voor als je het over hebt en je eenheden vuurkracht wil geven, niet om nieuw aan te gaan lopen te schaffen lopen. Mortieren zijn veel lichter, veel meer vuurkracht, veel mobieler en veel goedkoper en veel makkelijker te bedienen. Je moet niet iets gaan aanschaffen met als motivatie 'ziet er leuk uit'.
Inderdaad. Ik zou eerder gaan voor een systeem als Eimos.
Licht, mobiel, hoge vuursnelheid en op verschillende typen voertuigen te plaatsen.
People are sheep

Huzaar1

#93
Dan heb je veel meer aan 120mm mortieren dan aan dit in ons geval. Dit is echt leuk voor als je het over hebt en je eenheden vuurkracht wil geven, niet om nieuw aan te gaan lopen te schaffen lopen. Mortieren zijn veel lichter, veel meer vuurkracht, veel mobieler en veel goedkoper en veel makkelijker te bedienen. Je moet niet iets gaan aanschaffen met als motivatie 'ziet er leuk uit'.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 01/11/2018 | 15:36 uur
met je eens ...eigen vuursteun voor LMB en KMARNS

Daarom zeker als zowel 43 Mech als 13 Licht straks weer eigen vuursteun hebben moet de rest ook op vuursteun kunnen rekenen wanneer ze dat nodig hebben.
Nu hebben de mariniers natuurlijk vuursteun vanaf schepen maar verder land inwaarts zijn ze aangewezen op 120 mm mortieren.

Citaat van: Huzaar1 op 01/11/2018 | 18:33 uur
Het ziet er indrukwekkend uit maar is achterlijk, past niet in ons gebruik.
Ik heb het dan over systemen zoals de SLWH Pegasus of M777's die onder de CH-47 kunnen worden ingevlogen en voor mariniers bijvoorbeeld getrokken door vrachtwagens / Unimogs.
Wat vind je er achterlijk aan ?

Huzaar1

Het ziet er indrukwekkend uit maar is achterlijk, past niet in ons gebruik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 31/10/2018 | 23:53 uur
+1

Ik vind die ''ouderwetse'' Houwitsers toch altijd wel iets hebben ook voor onze eigen lichte eenheden zie ik daar nog wel toekomst in misschien niet in 105 mm maar 155 mm varianten. Ook daar is wel wat van op de markt bijvoorbeeld voor LMB of KMARNS als deze eenheden weer voorzien moeten worden van eigen vuursteun batterijen.
met je eens ...eigen vuursteun voor LMB en KMARNS

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 31/10/2018 | 19:40 uur
mooie beelden !
+1

Ik vind die ''ouderwetse'' Houwitsers toch altijd wel iets hebben ook voor onze eigen lichte eenheden zie ik daar nog wel toekomst in misschien niet in 105 mm maar 155 mm varianten. Ook daar is wel wat van op de markt bijvoorbeeld voor LMB of KMARNS als deze eenheden weer voorzien moeten worden van eigen vuursteun batterijen.

Oorlogsvis


Zander

People are sheep

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.