Bij toeval ontdekt dat de DC-3 door Basler wordt herbouwd en gemodificeerd naar een verlengd toestel met Turbo prop motoren.
Vind het een geweldig mooi toestel. En ondanks dat dit toestel ook een succesvolle militaire carriere heeft gehad, denk ik niet dat deze ontwikkeling ook maar iets te zoeken heeft in 'nieuwe ontwikkelingen op defensiegebied'.
Gaaf, maar met de nieuwe motoren toch minder mooi.
Hier een overzicht wat men percies heeft gedaan.
De standaard versie van de Basler BT-67
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F8526745_orig.jpg%3F438&hash=29b335b9dd5315954734eb7599c396a49a00c6bc)
De wetenschap versie van de Basler BT-67
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F2790005_orig.jpg%3F411&hash=9a903ed97d7edf4b1779d20125ea87c27425c0ff)
De militaire versie van de Basler BT-67
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F5509331_orig.jpg%3F400&hash=6563cf212995c1a3aa2a9a592c158263b51e35d1)
Citaat van: Thomasen op 09/10/2015 | 16:25 uur
Vind het een geweldig mooi toestel. En ondanks dat dit toestel ook een succesvolle militaire carriere heeft gehad, denk ik niet dat deze ontwikkeling ook maar iets te zoeken heeft in 'nieuwe ontwikkelingen op defensiegebied'.
Gaaf, maar met de nieuwe motoren toch minder mooi.
Als je de volgende keer even wacht tot ik klaar ben met het plaatsen van foto's zou dat wel handig zijn.
De cockpit
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F5802154_orig.jpg%3F221&hash=2a9f1b55f71800ee972c243d2b6e04828003d6c3)
De motoren
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F6770989_orig.jpg%3F219&hash=e794aa72fb6f2eb2eae8b5a41df8a32843f512b0)
De propelers
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F6762887_orig.gif%3F214&hash=61a4f76f7bde11779a99270b59e9a731cadd0476)
Winglets op de vleugels
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F6751494_orig.gif&hash=2bdb235b58ca5378e8a0b0484b67acc54348901e)
Romp Uitbreiding
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.baslerturbo.com%2Fuploads%2F2%2F0%2F9%2F4%2F20945572%2F2812033.gif%3F495&hash=92d5e310732b63ebf1c98b3896940b9932a23e21)
Alle info is te vinden op onderstaande link.
http://www.baslerturbo.com/specifications.html
Militaire gebruikers volgens de wiki:
Bolivian Air Force
Colombian Air Force
Colombian National Police
El Salvador Air Force
Guatemalan Air Force
Mali Air Force
Mauritanian Air Force
Royal Thai Air Force
United States Air Force
https://en.wikipedia.org/wiki/Basler_BT-67
Kan het zijn dat ik dit toestel in Mali bij de Malinese luchtmacht in Bamako heb zien vliegen. Een witte DC-3 met andere motoren die sterk lijken op die op de foto
Argentijnen mogen 'moderne' turbo DC-3 bestellen
WASHINGTON – De exportcommissie van de Amerikaans senaat heeft toestemming verleend aan de Argentijnse overheid om een onbekend aantal Basler BT-67 Turbo prop Dakota varianten te gaan bestellen.
De Basler BT-67's zullen worden ingezet door de Fuerza Aérea Argentina vanaf Rio Grande in Zuid Argentinië, terwijl hij tijdens het zomerseizoen naar Petrel op Antarctica zal gaan. De tweede BT-67 zal naar verwachting in 2025 of 2026 worden aangeschaft.
De Argentijnse regering kan daarnaast na ondertekening reservemotoren alsmede logistieke- en trainingsondersteuning met een contractwaarde van 143 miljoen dollar tegemoet zien.
De Basler varianten zijn uitgerust met 1.200 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-67R turbopropmotoren waarmee kruissnelheden mogelijk zijn van 205 kts (380 km/h)bij een vliegbereik van 950 nm (1.780 km) en een nuttige lading van 6.350 kg.
De klassieke, door 700 pk sterke zuigermotoren aangedreven DC-3 heeft volgens Basler een vliegbereik van 1.160 nm (2.148 km), een kruissnelheid van 173 kts (320 km/h) en een nuttige lading van 4.108 kg).
https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/20/argentijnse-luchtmacht-mag-moderne-dc-3-bestellen/
Kan iemand mij vertellen waarom ze zo'n oude bak kopen?
Citaat van: Lynxian op 21/04/2024 | 16:16 uurKan iemand mij vertellen waarom ze zo'n oude bak kopen?
Het is geen oude bak meer. De DC-3 wordt gestript en de spanten worden vervangen en men verlengd de DC-3 en opnieuw opgebouwd en voorzien van moderne avonica en een glazen cockpit en de vleugels worden voorzien van winglets en de motorengondels worden verlengd zodat er turbo prop motoren inpassen. En de prijs is lager als een nieuw toestel van vergelijkbare grote.
Citaat van: Ace1 op 21/04/2024 | 16:21 uurHet is geen oude bak meer. De DC-3 wordt gestript en de spanten worden vervangen en men verlengd de DC-3 en opnieuw opgebouwd en voorzien van moderne avonica en een glazen cockpit en de vleugels worden voorzien van winglets en de motorengondels worden verlengd zodat er turbo prop motoren inpassen. En de prijs is lager als een nieuw toestel van vergelijkbare grote.
Weet je dan toevallig ook de reden voor een veel tragere turboprop tegenover een snellere turbofan?
Citaat van: Lynxian op 21/04/2024 | 16:41 uurWeet je dan toevallig ook de reden voor een veel tragere turboprop tegenover een snellere turbofan?
De brandstof kosten natuurlijk en je kan met een turboprop op kleinere vliegvelden terecht.