Bewijzen van de VS tegen Iraq

Gestart door Caspar, 06/02/2003 | 21:49 uur

De bwijzen die de VS heeft aangedragen tegen Iraq zijn voor mij

Zeer overtuigend
1 (5.9%)
Overtuigend
3 (17.6%)
Twijfelachtig
8 (47.1%)
Zeer twijfelachtig
5 (29.4%)
Geen mening
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Mourning

Hoeveel bewijs wil men nu eigenlijk hebben. Een "smoking gun" zal waarschijnlijk nooit gevonden worden, de echte vraag is willen wij een "risico factor" als Saddam en zijn clan in een van de grotere arabische landen aan de macht houden of kiezen we ervoor om het scenario wat bij Noord-Korea is gevolgd nu niet te kiezen. Noord-Korea is ZEER dicht bij het ontwikkelen van een nuclear wapen, als het dat niet al heeft, het is al begonnen met het stellen van eisen van voedsel en energieleveranties "en anders...", willen wij dat Irak ook de mogelijkheden krijgt om ons op deze manier onder druk te zetten? En dan nog effectiever dan Noord-Korea (want Irak ligt dichter bij Europa en "vitale economische belangen" van de westerse wereld)???

In 1938 waren er ook grote, hele grote vredesdemonstraties ten tijde van "Muchen", omdat men toen niet heeft ingegrepen moesten er vanafa eind 1939 to herfst 1945 meer dan 50 miljoen mensen sterven. Nu, de dreiging van Irak is niet te vergelijken met die van Duitsland net voor de Tweede Wereldoorlog, maar het regiem is dat wel. Soms moet je nu eenmaal pijnlijke beslissigen nemen net als je soms ook de publieke opinie MOET negeren. Het is een misverstand dat de publieke opinie altijd gelijk zou hebben. Als we op die manier gaan handelen maken we onszelf bijzonder chantabel voor dictatoriale regiems en zijn we hard bezig de macht en kracht van het "westen" te ondermijnen. Daar zijn wij trouwens in Nederland al goed mee bezig gezien de continue bezuinigingen op het sterkste machtsmiddel dat een staat heeft. 1.6% geven we daaraan uit en reken maar dat nu, terwijl er een strijd tegen het terrorisme bezig is en de spanningen internationaal enorma zijn die 1.6% zwaar onderdruk staat en naar 1.5% of misschien 1.4% gaat.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Wout

Militair ingrijpen in de vorm van geweld is voor mij alleen goed te keuren als de volledige VN ermee instemt. De VN en de NAVO zijn niet voor niets gesticht, en nu worden ze een beetje in een hoekje gedrukt. Één voor allen, allen voor één, dat moet het motto zijn. En dat is het nu helaas niet...

Caspar

CitaatMaar dat kan ook wel beinvloed worden door het feit dat we het met zijn allen nou eenmaal ook niet echt hebben op onze grote vriend Bush....

Daarom vond ik het al zo vreemd dat niemand er iets over geplaatst had hier, dacht dat iedereen ineens toch wel overtuigd was ;D.

Ik vond het trouwens wel overtuigend, bepaalde dingen wat minder maar dat heb je altijd. Voor mij nog steeds genoeg reden om militair in te grijpen.

-Peter-

Naar mijn mening zijn de geleverde 'bewijzen' nog steeds niet overtuigend. Net zoals de meerderheid in Nederland er momenteel nog over denkt  8) Maar dat kan ook wel beinvloed worden door het feit dat we het met zijn allen nou eenmaal ook niet echt hebben op onze grote vriend Bush.... ::)
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Caspar

Geef je mening en/of commentaar op de bewijzen die de VS heeft aangedragen in de veiligheidsraad tegen Iraq.