Ontwikkeling vLa Fayette - Frégate de défense et d'intervention - FDI - FTI

Gestart door ARM-WAP, 20/05/2021 | 10:18 uur

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 08/06/2021 | 16:14 uur
ASW hoeft ook niet in de VLS. En hoezo is tijdsdruk voor de Fransen een zwak punt? Als ik zie hoe ze orders met Marokko, Egypte en een de Rafale deal met de Grieken hebben afgehandeld hebben we daar juist een slimme speler.
Mmmjaaah, de Refales pikken ze gewoon even in van de Armée de l'air (ofwel 2de-hands - Croatie, of vanaf de productielijn).

Met subs loopt dat blijkbaar niet zo lekker. Nu - die zijn heel wat complexer, in die zin dat wat NG produceert voor de Marine Nationale (SSN/SSBN) niet geexporteerd wordt (SSK).

ASW hoeft idd niet in VLS, dat tonen de Italianen goed aan.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 08/06/2021 | 09:08 uur
Final bid van de Fransen voor het Griekse vervangingproject.

Naval Group streeft naar de voltooiing van deze lokaal gebouwde schepen in 2027, 2028 en 2029. [strak schema dus]

Laat tijdsdruk nou net een zwakte zijn van export orders bij Naval Group ;)

Citaat van: ARM-WAP op 08/06/2021 | 09:08 uur
Het zou me niets verbazen indien de Fransen hun bod nog 'versterken' met wat Rafales...
Ongetwijfeld gaat Parijs deze deal nog proberen mooier te maken dan het is. Bijvoorbeeld door het toevoegen van Rafales maar misschien bieden ze ook wel de NH-90 of H-160M aan voor de Grieken tegen een ''zacht prijsje''.

Wat ik wel lees op de sociale media kanalen rondom dit onderwerp is dat veel mensen het FDI bod toch zwak vinden, dat komt groten deels door het ontbreken van quadpack mogelijkheden voor de AAW wat bij de ESSM wel haalbaar is. En ook de slechts beperkte keuze aan raketten voor het Sylver VLS zou een struikelblok kunnen zijn. De Yanks hebben natuurlijk een wapen arsenaal van A tot Z waar het bij de Sylver nog deels in ontwikkeling is of zelfs ontbreekt (ASW).

ARM-WAP

Final bid van de Fransen voor het Griekse vervangingproject.

In het kader van de internationale aanbesteding voor de modernisering van de fregatten van de Griekse marine heeft Frankrijk eind mei zijn definitieve offerte aan Griekenland voorgelegd.
Het omvat de
- bouw van vier eenheden van het type FDI,
- modernisering van de vier Griekse Meko 200 HN-fregatten die tussen 1992 en 1998 in dienst zijn genomen,
- overdracht, vanaf begin 2022, van twee fregatten van de Franse marine:
     Jean Bart, uit 1991 (Cassard-klasse)
     Latouche-Tréville (1990), ASW (Georges Leygues-klasse)
Deze twee vormen de "gatenvuller", een tijdelijke oplossing, om haar capaciteiten onmiddellijk te versterken in afwachting van de komst van de nieuwe fregatten en de renovatie van de Meko (die ter plaatse zal worden uitgevoerd).   

Eén in Frankrijk gebouwde "FDI" moet begin 2025 worden geleverd. De drie andere worden in Griekenland tussen 2027 en 2029 gebouwd met assistentie van Naval Group, geallieerd met Thales (zeer aanwezig in Griekenland via zijn filiaal Hellas) maar ook MBDA.
Door gebruik te maken van de productielijn van de FDI voor de Franse marine en waarvan de bouw van de eerste eenheid eind 2019 in Lorient is opgestart.
Deze eerste eenheid zal begin 2024 aan de Franse marine worden geleverd en vervolgens, na de recente versnelling van het programma, zullen de volgende twee FDI's vanaf 2025 worden geleverd. Het tweede fregat in de bouwvolgorde zal vervolgens naar Griekenland worden gezonden.
Naval Group streeft naar de voltooiing van deze lokaal gebouwde schepen in 2027, 2028 en 2029. [strak schema dus]

FDI HN zijn vrijwel identiek aan de Franse versie, afgezien van een aanpassing van de communicatiesystemen en enkele andere uitrustingen.
...
Wat de bewapening betreft, is het aan Griekenland voorgestelde schip uitgerust met
- 8 Exocet MM40-antischipraketten (de nieuwste standaard, de Block3c, komt in 2022 in dienst)
- AAW met ten minste 32 raketten. De Aster 30 wordt voorgesteld voor doelen op afstand (tot 120 km) en, voor zelfverdediging van dichtbij, hetzij
     - Aster 15-raketten      of
     - de nieuwe VL Mica NG, die een interessant alternatief voor de Aster 15 vormen. Deze zijn minder duur en bieden het voordeel van een modus met infraroodherkenning, die zeer nuttig is
        tegen langzame doelen of supersonische raketten met een hoge warmteafgifte. [voor zover ik weet is er nog steeds geen quad-pack mogelijkheid]
Alle configuraties zijn gebaseerd op verticale lanceerinrichtingen op het voordek; de integratie van Mica VL's in de bovenbouw (zoals was overwogen voor de FREMM's die Frankrijk in de jaren 2000 aan Griekenland had voorgesteld) is terzijde geschoven omdat dit technisch ingewikkelder en dus duur zou zijn.
Wat betreft de inscheping van kruisraketten voor maritieme doeleinden (MdCN), die landdoelen op een afstand van duizend kilometer kunnen treffen, deze optie, die een tijdlang naar voren is geschoven, staat niet meer op de agenda. Maar het blijft een mogelijkheid die de Grieken op een later tijdstip zouden kunnen aannemen. De zelfverdediging tegen luchtafweer van de IDF HN wordt gecompleteerd met een Amerikaans RAM-systeem, een mobiele lanceerinrichting die op het dak van de hangaar is geplaatst en 21 luchtdoelraketten voor de korte afstand omvat.

Bron: https://www.meretmarine.com/fr/content/la-france-presente-son-offre-finale-pour-les-fregates-grecques?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20210608-[_2]

Het zou me niets verbazen indien de Fransen hun bod nog 'versterken' met wat Rafales...


ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 20/05/2021 | 12:02 uur
Die liggen straks alle 5 in het water voor ons eerste vMFF er is. Of voordat we ook maar aan de vWalrus zijn begonnen.
Die eerste drie alleszins  ;D
De Fransen hebben ook een tekort aan 'escorteurs'-fregatten...

AAW lijkt wel snor te zitten met de Forbin en Chevalier Paul (Horizon) en de twee FREDA's (Alsace en Lorraine).

Maar op ASW-vlak is het karig... Slechts 6 stuks, mooi verdeeld over de Atlantische (Brest) en Mediterrane (Toulon) basissen.
Serieuze aderlating i.v.m de
- drie Tourvilles (Brest)
- zeven Georges Leygues (helft Brest, rest Toulon)

Voorlopig blazen ze nieuw leven in drie van de La Fayettes die een midlife update krijgen (met hull-sonar) maar downgrade ook: verwijdering van crotale SAM en vervanging door/met geupdatete SADRAL

ARM-WAP

Thales levert de eerste Sea Fire radar voor de FDI
-
Thales livre le premier radar Sea Fire des frégates de défense et d'intervention (FDI)



De Franse elektronicafabrikant kondigde gisteren aan dat het de eerste productie-eenheid heeft afgeleverd van de Sea Fire, zijn nieuwe multifunctionele marineradar met actieve antenne en vaste panelen.
Het systeem werd op 27 april in Lorient in ontvangst genomen door de Naval Group om te worden geïnstalleerd op de geïntegreerde mast van het eerste van de vijf toekomstige defensie- en interventiefregatten (FDI) van de Franse marine, de Admiral Ronarc'h.
De Admiral Ronarc'h moet komende winter worden afgebouwd voor oplevering begin 2024.
Het is ook op de scheepswerf van Morbihan van de Naval Group dat de mast waarin de Sea Fire wordt geintegreerd. Het is een PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module), een uit één stuk bestaand geheel waarin de mast met het merendeel van de sensoren en communicatiemiddelen, het operatiecentrum en de bijbehorende technische ruimten zijn samengebracht.



Bron: https://www.meretmarine.com/fr/content/thales-livre-le-premier-radar-sea-fire-des-fregates-de-defense-et-dintervention?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20210520-[_2]

Koppeling naar de Thales site over de Sea Fire:
https://www.thalesgroup.com/en/markets/defence-and-security/naval-forces/above-water-warfare/sea-fire



ARM-WAP

Ik vermoed dat we in de toekomst meer en meer info zullen vinden op verschillende sites, waaronder MerEtMarine maar ook van leveranciers (w.o. Thales, MBDA, Nexter,...)
Om 'Internationale Ontwikkelingen Maritiem" wat te ontlasten start ik deze.
Indien dat volgens moderatoren/beheerders niet gewenst is kan deze topic gesloten worden.

Algemene info (voorlopig gelicht uit verschillende wiki-pagina's en Franse (overheids-)pagina's

Voorlopig zijn 5 eenheden gepland.
- Eerste staalsnijden vond plaats op 24 Oktober 2019. (Amiral Ronarc'h)
Rompnummer - Naam - Indienststelling (interessant dat voor de D gekozen werd en niet de F als prefix)
D660   Amiral Ronarc'h                   2024      
D661   Amiral Louzeau         2025      
D662   Amiral Castex         2025      
D663   Amiral Nomy         2027      
D664   Amiral Cabanier         2029

The Frégate de défense et d'intervention FDI (Frigates for defence and intervention) (previously named Frégates de taille intermédiaire FTI - Frigates of intermediate size)) is a French military program to design and create a planned class of frigates to be used by the French Navy.
At the moment, the program consists of five ships, with commissioning now planned from 2024 onwards.
The frigate-type has subsequently been identified as a "Frégate de Défense et d'Intervention" (FDI) with the lead ship being named Admiral Ronarc'h.
First steel was cut on 24th October 2019, beginning construction on the lead unit.
The lead ship was projected to be laid down in November 2021.

Cost:
   
€2.1 billion (2017) for five units (R&D=€1.7bn, Total program cost for France=€3.8bn)
€420 million (2017) per unit

General characteristics:
Type:   General purpose frigate
Displacement:   4.460 t (4.390 long tons)
Length:   122 m (400 ft 3 in)
Beam:   17.7 m (58 ft 1 in)

Propulsion:   Combined diesel and diesel (CODAD) arrangement
Total output: 32,000 kW (43,000 shp)
Speed:   Maximum: 27 knots (50 km/h; 31 mph)
Range:   5,000 nmi (9,300 km; 5,800 mi) at 15 knots (28 km/h; 17 mph)
Endurance:   45 days

Complement:   110, excluding air crew detachment of approx. 15

Sensors and processing systems:   
Search radar: Thales SeaFire multi-function Active electronically scanned array radar, S-band
Sonar: Kingklip Mark 1115 hull sonar, CAPTAS-4 towed sonar

Armament:   
Guns: Oto Melara 76 mm Super Rapid gun (mounted in stealth cupola), 2 × 20 mm remotely operated guns
Anti-ship missiles: 8 × Exocet MM-40 Block 3
Anti-air missiles: 2 × Sylver A50 8-cell VLS for MBDA Aster 15/30
Anti-submarine: 2 × dual torpedo tubes with EuroTorp MU90 Impact torpedoes
Aircraft carried:   1 NH90 helicopter equipped with torpedoes, air-to-surface missiles, and/or heavy machine gun; and SDAM UAV