Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Sparkplug

First Belgian F-35A enters final stage of assembly

On 2 August 2023, the first F-35A Lightning II for the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) was moved to the final assembly line at Fort Worth (TX).

The aircraft, construction/client number AY-01 and future serial FL01, was moved out of the so-called electronic mate and alignment system, where its four major components were joined together by an advanced system of lasers and sensors.

It was reported that AY-01 will roll out later this year and will initially be based at Luke Air Force Base (AZ) for pilot training. However, due to issues with the latest software upgrade, Technology Refresh (TR) 3, and the delay in the delivery of new screens, the first two F-35As which were scheduled for handover by the end of this year, will not (yet) be accepted. Delivery will now shift again for some months.

The first in country arrival of the F-35A is still planned for 2025 at Florennes Air Base and 2027 for Kleine-Brogel Air Base. Belgium has bought 34 Lightning IIs.


Photo by Lockheed Martin

https://www.scramble.nl/military-news/first-belgian-f-35a-enters-final-stage-of-assembly
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 03/08/2023 | 21:38 uurTja. Er was overeengekomen om de Block 4 te krijgen. Logisch dus dat de levering geweigerd wordt tot dat het geval is. Zou blijkbaar geen invloed hebben op IOC en FOC.

Het is rot, maar het is geen deal breaker. Dan maar wat later ontvangen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Tja. Er was overeengekomen om de Block 4 te krijgen. Logisch dus dat de levering geweigerd wordt tot dat het geval is. Zou blijkbaar geen invloed hebben op IOC en FOC.

Huzaar1

#1270
Citaat van: Stoonbrace op 22/06/2023 | 12:58 uurOmdat dit forum vol mensen zit die Belgen bekijken als een soort ondermensen. Terwijl we gewoon in een gefaalde staat leven.
Nou ik niet hoor ik vind jullie een grappig volkje. Net zoiets als de hobbits in Lord of the rings.


En nu serieus, als Brabander heb ik vaker meer verbinding met een Vlaamse Belg dan iemand uit de randstad. Vlaanderen vind ik fijn, de wegen zijn daar onder zeeuws-vlaanderen zelfs best ok.

Inhoudelijk denk ik nu de opvolger van de F,35 voor Belgie al is bepaald, de Gripen in een lease constructie voor ze het beste idee was geweesr, als opvolger voor de F-16 en overbrug periode.

Dan hadden ze al het F-35 geld in hun zak kunnen houden, die van de aanbesteding en 2e en 3e orde investeringen, zoals aanpassingen van vliegvelden, infra en onderhoudsfasciliteiten.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

België weigert nieuwe F-35A gevechtstoestellen omdat die (voorlopig) technisch niet voldoen

Ons land gaat twee F-35A gevechtstoestellen die eind dit jaar geleverd zouden worden door de Amerikaanse producent Lockheed Martin niet aanvaarden. Door problemen bij producent Lockheed Martin zit er vertraging op de invoering van de nieuwe software en schermen. Ook de VS weigert nieuwe opgeleverde F-35 toestellen. Defensie verwacht nu dat de Belgische toestellen met een vertraging van minimum zes maanden zullen opgeleverd worden.

Eind dit jaar zouden normaal de eerste twee F-35A gevechtstoestellen worden geleverd in de VS. Producent is Lockheed Martin, dat intussen al meer dan 945 F-35 toestellen produceerde en leverde aan meer dan negen landen.

Ons land heeft 34 F-35A vliegtuigen aangekocht. De toestellen zijn momenteel in productie en in de komende weken zullen de eerste exemplaren op de eindmontagelijn staan. Volgens de huidige planning zal de productie van de eerste twee "Belgische" F-35A's rond zijn in december 2023. De regering plande om de eerste twee toestellen met veel feestgedruis in ontvangst te nemen, maar het ziet ernaar uit dat dat feestje niet doorgaat.

Vertraging voor levering België tot zes maanden

De levering van eerste twee Belgische toestellen in Luke Air Force Base (Phoenix, Arizona) lijkt te worden uitgesteld met zes maanden. "Op basis van de huidige planning zal de hardware klaar zijn tegen december 2023. De certificatie en kwalificatie van de software en de uiteindelijke oplevering van het vliegtuig hangen af van de resultaten van de testcampagne en worden momenteel ingeschat op het tweede kwartaal van 2024", aldus Defensie.

Dat betekent dat ook de opleiding van de Belgische piloten (in de VS) hierdoor later start dan gepland. Het is afwachten hoe snel Lockheed Martin de problemen opgelost krijgt, want bij nog meer vertragingen zal de paraatstelling van de Belgische luchtmacht moeten worden bijgesteld.

Toch is Defensie voorzichtig optimistisch: "indien de vertraging beperkt blijft tot een aantal maanden heeft dit weinig of geen impact op de uiteindelijke graduele operationele opbouw (Initial Operational Capability tegen 2027 en Full Operational Capability rond 2030)".

Problemen met nieuwe software én certificering
In het contract dat ons land afsloot met de VS staat dat de F-35s, zoals voor alle andere landen, geleverd moeten worden in de meest recente/moderne beschikbare configuratie. Op dit ogenblik ondergaat de F-35A een belangrijke hardware- en software-upgrade. Onder meer belangrijke computers en schermen worden vervangen om zo een reeks nieuwe mogelijkheden op de F-35A te kunnen implementeren: nieuwe wapens, verbeterde elektronische oorlogsvoering, enz.

Volgens Defensie staat "deze upgrade bekend als "Tech(nology) Refresh 3 (of ook TR-3 genoemd)" en vallen de nieuwe capaciteiten onder de noemer "Block 4 (upgrade)". Die maken het toestel aanzienlijk beter opgewassen tegen de huidige moderne grond- en luchtdreiging, zowel offensief als defensief."

Elke belangrijke upgrade gaat vanzelfsprekend gepaard met een aanzienlijke certificerings- en kwalificatie-inspanning, waarvoor uitvoerige testcampagnes van meer dan 200 testvluchten nodig zijn. En het is daar waar het schoentje knelt. Hoewel de productie van nieuwe vliegtuigen (eindelijk) op schema ligt, zijn er vertragingen met de certificatie. En dat leidt tot vliegtuigen die niet gehomologeerd zijn.

"De weigering van de Amerikaanse overheid betekent in concreto dat het proces van de certificatie en kwalificatie nog lopende is en dat de Amerikaanse overheid geen hardware wenst te aanvaarden (en dus te betalen) zolang ook de software niet volledig afgewerkt is. Dit is een volstrekt logische beslissing die ook voor België van toepassing is", schrijft Defensie.

Defensie wijst erop dat als de vertragingen beperkt kunnen worden ons land het voordeel zal hebben "van een uniforme vloot, voorzien van de nieuwste Tech Refresh 3 hardware. Hierdoor wordt immers niet enkel de toegang tot nieuwe Block 4 capaciteiten verkregen, maar wordt ook een latere kostelijke retrofit van vele maanden vermeden."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/01/belgie-weigert-nieuwe-f-35a-gevechtstoestellen-omdat-die-voorlo/

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 22/06/2023 | 08:54 uur
Jawel maar je bent het toch wel met mee eens dat het vreemd is dat je materiaal organisatie een grote JSF tempel is terwijl je de beslissing formeel nog moet nemen? Hoe objectief is die beslissing dan daadwerkelijk geweest?

Het is gewoon logisch. We zitten met de Klu volledig in de staart van de Amerikaanse industrie. Die strooien met dat soort dingen. En natuurlijk was hij favoriet, CLSK wilde dat ding. En aangezien bij DMO / COMMIT klu mensen werken werd daarom het poster opgehangen. Materieelverwerving is niet zo simpel dat je de uitingen ervan kunt zien hangen aan de muur.

Opco's kiezen, wij hebben helemaal niks daarmee te maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Parera op 22/06/2023 | 13:04 uur
Ik begrijp Reiniers reactie wel, maar het klopt niet. En als dat al waar zou zijn dan is de FCAS dat nog veel meer, dat word namelijk een toestel dat geschikt is voor vliegkampschepen met CATOBAR en ook nog eens een twee motoring toestel. Deze twee dingen zijn wat de Belgen totaal niet nodig hebben en ook nooit zelfstandig nodig gaan hebben. De plannen van de FCAS zijn spectaculair met een hele groep van loyal wingmen om zich heen en het 6e generatie stealth toestel als moederschip, maar mogelijk gaat de F-35 dit zelf ook worden.

2motorig ja maar CATOBAR kan zomaar een variant worden die erbij wordt wel ontwikkeld. Duitsland en Spanje doen immers ook mee en die hebben geen behoefte aan carrier borne fighters. Ik moet sowieso nog zien hoe de Fransen dat denken te realiseren want de 6th gen aircraft worden op een gewicht van 40/50 ton om het waarlijk een moederschip te laten worden.

Lynxian

Citaat van: Reinier op 22/06/2023 | 16:10 uur
Precies, gaan de Belgen niet nodig hebben. Voor de Fransen is het wel prachtig als de Belgen het aanschaffen, dat levert hen geld op en scheelt hen geld. Maakt van de Belgische luchtmacht een dependance van de Franse luchtmacht.
Je kan nu hetzelfde argument maken; is de Belgische luchtmacht nu niet een depedance van de Nederlandse? (Om over hun marinecomponent nog maar te zwijgen.)

Als ze in de toekomst Frans willen vliegen dan moeten ze dat lekker doen, maar hopelijk besluiten ze het dan op basis van wat hun luchtcomponent nodig heeft en niet op basis van wat hun industrie aan hen opdringt.

Reinier

Citaat van: Parera op 22/06/2023 | 13:04 uur
Ik begrijp Reiniers reactie wel, maar het klopt niet. En als dat al waar zou zijn dan is de FCAS dat nog veel meer, dat word namelijk een toestel dat geschikt is voor vliegkampschepen met CATOBAR en ook nog eens een twee motoring toestel. Deze twee dingen zijn wat de Belgen totaal niet nodig hebben en ook nooit zelfstandig nodig gaan hebben. De plannen van de FCAS zijn spectaculair met een hele groep van loyal wingmen om zich heen en het 6e generatie stealth toestel als moederschip, maar mogelijk gaat de F-35 dit zelf ook worden.
Precies, gaan de Belgen niet nodig hebben. Voor de Fransen is het wel prachtig als de Belgen het aanschaffen, dat levert hen geld op en scheelt hen geld. Maakt van de Belgische luchtmacht een dependance van de Franse luchtmacht.


Sparkplug

Citaat van: Reinier op 22/06/2023 | 15:26 uur
Zie de staat van de Belgische defensie, de capaciteiten die zij hebben, de ambitie of beter gezegd gebrek daaraan en hun budget.

Het budget blijft een politieke kwestie en is een keuze.

Alle varianten van de JAS 39 Gripen zijn niet dual role en dat is een Belgische capaciteit. Een F-16 Block 70/72 met alles erop en eraan is ook niet veel goedkoper dan de F-35A qua aanschaf. Wellicht wel qua instandhoudingskosten. Echter neemt het aantal Europese F-16 landen alleen maar af en neemt het aantal F-35 gebruikers alleen maar toe. De Belgen hebben veel aan de F-35 integratie.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Misschien kunnen we deze discussie beter voorzetten in de topic Federale begroting en Politieke toekomst Belgi??

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=28809.0

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 22/06/2023 | 12:58 uur
Omdat dit forum vol mensen zit die Belgen bekijken als een soort ondermensen. Terwijl we gewoon in een gefaalde staat leven.
Ik zie Belgen absoluut niet als een soort ondermensen. Belgie, is wel een gefaalde staat, had niet hoeven zijn.

Reinier

Citaat van: Ace1 op 22/06/2023 | 14:31 uur
Ik zie de Belg niet als een soort ondermens maar ben van mening dat men wel beter de stekker uit de federale staat Belgi? kan trekken. Gezien het feit dat na iedere Federale verkiezingen het meer als een jaar duurt om een kabinet te vormen.   Hoe verder daar zijn 2 opties voor.

Optie 1 Vlaanderen en Walloni? worden beide onafhankelijk.

Optie 2 Vlaanderen sluit zich bij Nederland aan en Walloni? sluit zich bij Frankrijk aan.
Optie 3 Vlaanderen zich vooral niet laten aansluiten bij Nederland. Scheelt ons heel veel gezeik. Wallonie, nobody cares wat zij gaan doen.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 22/06/2023 | 11:33 uur
Waarom zou de F-35A voor de Belgen iets overkill zijn en niet voor de Denen?
Zie de staat van de Belgische defensie, de capaciteiten die zij hebben, de ambitie of beter gezegd gebrek daaraan en hun budget.

Als je in een huis woont waar 30 jaar lang weinig onderhoud is gedaan, er dik geld bij moet om het uberhaupt in de staat te brengen van de andere huizen in de straat. Het budget dat je over hebt voor de renovatie is maar 50% van wat eigenlijk nodig is en daarna lekt het dak nog. Dan wel geld uitgeven aan een dikke auto voor de deur, want dan lijkt het nog wat. Maar dan wel gaan lopen pochen bij de buren dat die dikke auto over niet al te korte tijd weer de deur uitgaat, omdat je nog meer geld uit gaat geven voor een nog niet bestaand model, terwijl je met een nieuw model van je oude fiets alles zou kunnen doen.

Ace1

Citaat van: Benji87 op 22/06/2023 | 14:53 uur
Pas op ace1, met optie 2 trigger je heel DF weer om met fantasy fleets aan te komen  :P

Waarom zou ik moeten oppassen, Stoonbrace zegt het zelf hij in een gefaalde staat leeft?