De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 06/05/2011 | 15:00 uur
Allemaal leuk en aardig, maar waar moeten de Eurolanden dan de grens leggen als ze hulp nodig hebben? Zou Nederland eerst even de Nachtwacht moeten gaan verkopen? Of de Antillen?  :devil:
Hey, voor ik als particulier ergens voor hulp aan kan kloppen, moet ik ook eerst al m'n reserves opgemaakt hebben. Met een eigen huis kun je niet eens bijstand aanvragen...

KapiteinRob

Allemaal leuk en aardig, maar waar moeten de Eurolanden dan de grens leggen als ze hulp nodig hebben? Zou Nederland eerst even de Nachtwacht moeten gaan verkopen? Of de Antillen?  :devil:

Lex

Portugal schatrijk

Van onze financiële redactie

LISSABON -  Portugal blijkt helemaal niet aan de bedelstaf te zijn. De kelders van de centrale bank in Lissabon liggen tot ieders verbazing tot de nok toe gevuld met goud.

De schat zou 12 miljard euro waard zijn, meer dan genoeg om de ergste nood te ledigen .

De Portugezen bouwden de goudvoorraad op na een serie ontdekkingsreizen. De rijke eurolanden willen dat Portugal het goud verkoopt zodat zij niet hoeven op te draaien voor de financiële puinhoop van het land.

DFT,
vr 06 mei 2011, 08:49

Jooop

Nou, persoonlijk mag Turkije van mij Griekenland wel inlijven. Zijn we daar in ieder geval vanaf.

Elzenga

Citaat van: Jooop op 04/05/2011 | 15:51 uur
Ik vind het scheppen van dit soort virtuele vijand beelden belachelijk en zinloos. Dat na het wegvallen van de soviet unie Islam maar als vijandsbeeld gecreëerd moet worden, is meer een Amerikaans Hollywood aanpak: good guy, bad guy (al hobbelt Geert maar al te graag dit soort waan ideeën achterna).

En een Griek als grenswachter is net zoiets als een Griekse bewaking over je portemonnee, een verkwisting van je geld. Ik snap het Nederlandse gebroken geweer mentaliteit niet, maar het zal wel aan mij liggen.
Dat vijandsbeeld is in sommige vormen overdreven ja...zoals die welke Wilders predikt bijvoorbeeld. Maar dat er al eeuwen een "strijd" gaande is tussen de Islam en het Christendom..soms openlijk en gewelddadig, soms heimelijk en achter de schermen, is geen waanidee maar gewoon realiteit. En de influx van veel moslim immigranten in het Christelijke achterland en leegstroom van kerken heeft dat spanningsveld niet verbeterd de laatste decennia....ook de komst van een aartsconservatieve paus niet trouwens. Hoewel Griekenland en Turkije ook om andere reden niet de beste vrienden zijn, speelt dit facet volgens mij op de achtergrond wel mee. Niet om de Grieken te ontzien, maar wel om hun situatie niet dusdanig te laten verzwakken en te isoleren dat zij de EU schaden, er lokaal meer spanningen ontstaan met Turkije of die laatste die zwakte kan benutten de eigen invloed in de regio te versterken. 

Jooop

Citaat van: Elzenga op 04/05/2011 | 14:43 uur
Wij betalen Griekenland om voor onze veiligheid te zorgen. Dat is dus feitelijk uitbesteed.
Dus als Rusland ons aanvalt gaan de Grieken ons redden? Mmmmmmhhh juist ja, vast wel.
[/quote] Als je Griekenland ziet als een soort "grenswacht" van de Christelijke tegenover de Islamitische wereld wordt het beeld misschien wat duidelijker. Dat zeggen veel Christelijke politici niet hardop maar denken ze vaak heimelijk wel. Al denk ik dat Griekenland ook wel degelijk meer op zijn defensie zal moeten gaan bezuinigen. Wat ze volgens mij ook al proberen door de veelheid aan (verouderde) wapensystemen terug te brengen in aantal en soorten.
[/quote]
Ik vind het scheppen van dit soort virtuele vijand beelden belachelijk en zinloos. Dat na het wegvallen van de soviet unie Islam maar als vijandsbeeld gecreëerd moet worden, is meer een Amerikaans Hollywood aanpak: good guy, bad guy (al hobbelt Geert maar al te graag dit soort waan ideeën achterna).

En een Griek als grenswachter is net zoiets als een Griekse bewaking over je portemonnee, een verkwisting van je geld. Ik snap het Nederlandse gebroken geweer mentaliteit niet, maar het zal wel aan mij liggen.

Elzenga

Citaat van: Jooop op 04/05/2011 | 14:28 uur
Citaat van: dudge op 04/05/2011 | 11:39 uur
Wij betalen Griekenland om voor onze veiligheid te zorgen. Dat is dus feitelijk uitbesteed.
Dus als Rusland ons aanvalt gaan de Grieken ons redden? Mmmmmmhhh juist ja, vast wel.
Als je Griekenland ziet als een soort "grenswacht" van de Christelijke tegenover de Islamitische wereld wordt het beeld misschien wat duidelijker. Dat zeggen veel Christelijke politici niet hardop maar denken ze vaak heimelijk wel. Al denk ik dat Griekenland ook wel degelijk meer op zijn defensie zal moeten gaan bezuinigen. Wat ze volgens mij ook al proberen door de veelheid aan (verouderde) wapensystemen terug te brengen in aantal en soorten.

Jooop

Citaat van: dudge op 04/05/2011 | 11:39 uur
Wij betalen Griekenland om voor onze veiligheid te zorgen. Dat is dus feitelijk uitbesteed.
Dus als Rusland ons aanvalt gaan de Grieken ons redden? Mmmmmmhhh juist ja, vast wel.

KapiteinRob

Citaat van: Jooop op 04/05/2011 | 10:21 uur
Waar ik mij zo aan erger is dat Griekenland "leeft" op onze leningen en toch onderhouden ze 170 Leopard 2A6 + duizenden andere terwijl wij (uit bezuiniging) al onze tanks weg doen. Wat klopt er niet met dit plaatje?

Dat we ons af moeten vragen hoeveel Griekenland aan ontwikkelingshulp over de balk gooit? Hoeveel nieuwe schepen ze laten bouwen om die vervolgens in de verkoop te doen? Hoeveel uitkeringsgerechtigden ze moeten betalen? Etc. etc.

Tanker

Citaat van: Nikehercules op 04/05/2011 | 10:38 uur
Citaat van: Jooop op 04/05/2011 | 10:21 uur
Waar ik mij zo aan erger is dat Griekenland "leeft" op onze leningen en toch onderhouden ze 170 Leopard 2A6 + duizenden andere terwijl wij (uit bezuiniging) al onze tanks weg doen. Wat klopt er niet met dit plaatje?

Of er een direct verband is weet ik niet, maar ironisch is het in ieder geval wel.

Dat is vaak zo, wij geven geld aan allerlei "ontwikkelingslanden" die gigantische legers in stand houden of zelfs kernwapens hebben.
Laat ze lekker daar op bezuinigen, dan kunnen ze het geld in eigen land besteden aan onderwijs, zorg en het scheppen van werkgelegenheid.

Nikehercules

Citaat van: Jooop op 04/05/2011 | 10:21 uur
Waar ik mij zo aan erger is dat Griekenland "leeft" op onze leningen en toch onderhouden ze 170 Leopard 2A6 + duizenden andere terwijl wij (uit bezuiniging) al onze tanks weg doen. Wat klopt er niet met dit plaatje?

Of er een direct verband is weet ik niet, maar ironisch is het in ieder geval wel.

Jooop

Waar ik mij zo aan erger is dat Griekenland "leeft" op onze leningen en toch onderhouden ze 170 Leopard 2A6 + duizenden andere terwijl wij (uit bezuiniging) al onze tanks weg doen. Wat klopt er niet met dit plaatje?

andré herc

Citaat van: A.J. op 03/05/2011 | 16:38 uur
'Portugal heeft ruim 100 miljard euro nodig'

LISSABON - De Portugese overheid heeft meer dan 100 miljard euro aan steun nodig van de andere Europese landen en het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Dit schreef de Portugese krant Diario Economico dinsdag.

Volgens de zakenkrant is een team van experts van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het IMF tot de conclusie gekomen dat Portugal meer geld nodig heeft dan gedacht. Aanvankelijk werd uitgegaan van maximaal 80 miljard euro aan steun.

Het team presenteert naar verwachting later deze week zijn bevindingen. Portugal deed vorige maand een aanvraag voor noodsteun. Het is het derde euroland na Griekenland en Ierland dat een beroep moet doen op hulp.

nu.nl

Of je een Emmer leeg gooit,zal Portugal nu ook hun Tanks ,en Orions ,enz in de verkoop gooien
Ik denk het toch echt niet.:hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

A.J.

'Portugal heeft ruim 100 miljard euro nodig'

LISSABON - De Portugese overheid heeft meer dan 100 miljard euro aan steun nodig van de andere Europese landen en het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Dit schreef de Portugese krant Diario Economico dinsdag.

Volgens de zakenkrant is een team van experts van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het IMF tot de conclusie gekomen dat Portugal meer geld nodig heeft dan gedacht. Aanvankelijk werd uitgegaan van maximaal 80 miljard euro aan steun.

Het team presenteert naar verwachting later deze week zijn bevindingen. Portugal deed vorige maand een aanvraag voor noodsteun. Het is het derde euroland na Griekenland en Ierland dat een beroep moet doen op hulp.

nu.nl

Jooop

CitaatWij betalen Griekse belasting AMSTERDAM -  Griekenland wordt met miljardenleningen van de EU overeind gehouden, maar zelf betalen de inwoners vrijwel geen belasting. Dat is één van de onderwerpen van de Nieuwsflits
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9681746/__Wij_betalen_Griekse_belasting__.html?p=22,1

Tjah, wie had dat nouw gedacht!