Peruvian Navy decommissions ex HNLMS De Ruyter

Gestart door dudge, 27/09/2017 | 18:51 uur

Ace1

Citaat van: Reinier op 21/07/2022 | 15:21 uur
Absoluut!
Deze kans komt nooit meer terug. Waren we toch nooit zo goed om dit soort culturele/ materiële erfgoed te bewaren en te koesteren, maar onder het huidige gesternte is het al helemaal niet mogelijk.

Met enige jaloezie kijken ik naar de Britten en Amerikanen die hun erfgoed wel op waarde weten te schatten en wel er geld en energie insteken om het te bewaren voor volgende generaties.

Bij SS Rotterdam liepen de kosten ook flink uit de hand door een brand en verwijdering van asbest.

Mourning

Citaat van: Reinier op 21/07/2022 | 15:21 uur
Absoluut!
Deze kans komt nooit meer terug. Waren we toch nooit zo goed om dit soort culturele/ materiële erfgoed te bewaren en te koesteren, maar onder het huidige gesternte is het al helemaal niet mogelijk.

Met enige jaloezie kijken ik naar de Britten en Amerikanen die hun erfgoed wel op waarde weten te schatten en wel er geld en energie insteken om het te bewaren voor volgende generaties.

Ja. Ibidem. Asbest en onderhoudskosten zijn de grote problemen en het is begrijpelijk, maar wel heel erg jammer.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Reinier

Citaat van: Master Mack op 21/07/2022 | 14:43 uur
Eeuwig zonden en we laten het gewoon gebeuren.
Absoluut!
Deze kans komt nooit meer terug. Waren we toch nooit zo goed om dit soort culturele/ materiële erfgoed te bewaren en te koesteren, maar onder het huidige gesternte is het al helemaal niet mogelijk.

Met enige jaloezie kijken ik naar de Britten en Amerikanen die hun erfgoed wel op waarde weten te schatten en wel er geld en energie insteken om het te bewaren voor volgende generaties.

Huzaar1

Snap niet dat er eerst zoveel energie werd gestoken in dat apparaat overnemen en dat niet lukte doordat vele partijen eraan trokken..en het nu wordt afgesleept om vernietigd te worden. Maargoed, er zullen vast genoeg redenen zijn die ik niet ken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack


Master Mack

#70
Eeuwig zonden en we laten het gewoon gebeuren.

Flyguy

Citaat van: Parera op 11/07/2022 | 10:53 uur
Toch had 1 152 mm toren prachtig gestaan bij het marmus. :cute-smile:

Ja, dat wel. Maar je komt om in de geschutskoepels op Willemsoord en de nieuwe haven van veel grotere historische waarde, incl. van het meest paarse schip van WO2:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/HNLMS_Johan_Maurits_van_Nassau_(1932)

Parera

Citaat van: Flyguy op 10/07/2022 | 00:10 uur
Gelukkig. Alsof je een huis met een natte kelder koopt  :cute-smile:
Toch had 1 152 mm toren prachtig gestaan bij het marmus. :cute-smile:

Flyguy

Gelukkig. Alsof je een huis met een natte kelder koopt  :cute-smile:

Master Mack

Helaas marine nieuws geeft de melding dat de oude kruiser nu plotseling naar de sloop gaat. En zo gaat onze laatste kans om dit enorme stuk marinegeschiedenis welke WO2 heeft overleeft te behouden voor Nederland

Harald

idd , het lijkt dat de moed is opgegeven ....  :'(

Natuurlijk snap ik dat het niet makkelijk zal zijn om het schip hier te krijgen en ook de financiele consequenties, maar .....

Als BV NL 150 miljoen wil betalen (alleen aankoop, geen onderhoud e.d.) voor een schilderij van een Nederlandse Meester, welke voor het publiek is te bekijken. Wat is dan de moeilijkheid als je de 50 miljoen investering die de man van het Marine museum Den Helder zegt gaat aanhouden voor de kosten van aanschaf en onderhoud voor tig komende jaren.

Idd, once in a lifetime kans dit !!  een uniek schip met historie, dat is toch wat waard.

Een drijvend museumstuk als Hr. Ms de Ruyter zal een landmark zijn in een stad als Rotterdam of Amsterdam, een top bezienswaardigheid.

Ik hoop van harte dat er extra actie ondernomen wordt.     

Kamer steunt aankoop schilderij Rembrandt
https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20220118/kamer_steunt_aankoop_schilderij

Aankoop van het schilderij de Vaandeldrager van Rembrandt werd breed gedragen/gesteund binnen de kamer, dus ....

Hr. Ms de Ruyter is de Vaandeldrager van de Koninklijke Marine !!

Huzaar1

#64
Klopt dus  dat er niet echt een hele stevige Nederlandse lobby op zit. Dit moet een kwestie van willen en doorpakken zijn. Zo'n kans komt nooit meer. Never, en dan is het ook voorbij. Je bouwt nooit meer zo'n markant schip en haalt nooit meer iets drijvends met zo'n geschiedenis binnen. Educatieve en historische waarde is groot
maar het Besef lijkt er niet.

Nederland Maritieme natie enzo.. beetje verrast. Je zou toch verwachten dat de oud-marinemannen een relatief grote club is in NL met wel wat vermogen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2022 | 20:52 uur
Kunnen we haar niet parkeren op Curacao?

Nee daar is geen ruimte voor ( op dit moment) en ik verwacht niet dat het daar een publiekstrekker gaat zijn. Peru is wat mij betreft een prima keuze, maar een van de 152 mm torens voor een NL museum moet nog wel haalbaar zijn als ze alsnog gesloopt gaat worden.

Mocht GreenTown op Curacao ooit doorgang vinden dan is daar wel ruimte maar nog steeds niet voldoende bezoekers die opzoek zijn naar zo iets in de regio.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 20:41 uur
Zou het een mogelijkheid zijn om (naast het bewaren van het schip in Peru) een van de torens alsnog naar Nederland te krijgen voor het NMM of het Marine Museum? Is het misschien bekend of er nog een toren over gelaten is van DZP ?

Kunnen we haar niet parkeren op Curacao?

Parera

Zou het een mogelijkheid zijn om (naast het bewaren van het schip in Peru) een van de torens alsnog naar Nederland te krijgen voor het NMM of het Marine Museum? Is het misschien bekend of er nog een toren over gelaten is van DZP ?