Rijkswaterstaat ‘strikt’ NHV voor SAR

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/10/2014 | 19:36 uur

bergd

Citaat van: Ace1 op 07/01/2020 | 20:26 uur
Het lijkt mij sterk dat er op ieder  trauma centrum in Nederland op het dak geland wordt, soms heb je ook een helicopter landings plaats op de grond met een pad naar een ingang van het traumacentrum.
Inderdaad niet elke trauma centra heeft een heliplatform op het dak maar het overgrote deel wel. Bij een eventuele aanschaf van nieuwe heli's moet er rekening gehouden worden met het Max gewicht wat de platform aankan. In Zwolle bijvoorbeeld is dat Max 5 ton. Of ze moeten natuurlijk de constructie van zo'n gebouw aanpassen.

Ace1

Citaat van: bergd op 07/01/2020 | 15:56 uur
Is het een vereiste dat de SAR heli's op elke trauma centrum in Nederland kunnen landen? Want dat maakt qua keuze(max gewicht) voor de heli namelijk wel uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traumacentrum

Het lijkt mij sterk dat er op ieder  trauma centrum in Nederland op het dak geland wordt, soms heb je ook een helicopter landings plaats op de grond met een pad naar een ingang van het traumacentrum.

Ace1

#21
Citaat van: JdL op 07/01/2020 | 12:16 uur
Wat was er mis met de AB412SP's?

Bij de Klu was men juist blij dat men van deze 3 toestellen af was, omdat deze helicopters nogal storing/onderhouds gevoelig waren.

bergd

Is het een vereiste dat de SAR heli's op elke trauma centrum in Nederland kunnen landen? Want dat maakt qua keuze(max gewicht) voor de heli namelijk wel uit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traumacentrum

Poleme

#19
Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 09:04 uur
Volgens een NRC artikel is er ook van alles mis met de helis zelf.

De heli is te klein, met patiënt erbij is het bijna onmogelijk om een tas met hulpmiddelen te openen.
Als ik dit artikel zo lees  moet er per direct gestopt worden met deze partij want het is een grote puinhoop.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/06/veel-mis-met-helikopters-kustwacht-a3985926
De KLu ging medio jaren 90 op zoek naar een nieuwe SAR heli als vervanger voor de Alouette III's.
Kandidaten waren: De MBB/Kawasaki BK 117, werd later aangeduid als Eurocopter EC145 en nu Airbus H145.  Een goede utiliteitsheli met relatief ruime cabine.  Viel af omdat deze te kort schoot qua bereik - nuttige lading.   De BK 117 was in ieder geval in de VS zeer populair als Emergency Medical Service (EMS) heli.  Dus ook ervaring met verschillende fabrikanten van (lucht) ambulance apparatuur.  De H145 wordt ook door het Zwitserse Rega, voor (berg)- redding en medische evacuatie.

Bell Canada bood de Bell 412 HP aan.  Had betere prestaties dan de Agusta Bell AB 412SP, maar was ook duurder.
De Sikorsky S-76, uitstekende en betrouwbare heli, veel in gebruik in de offshore sector, maar ook het duurste prijskaartje.
De Aerospatiale SA-365 Dauphin, nu bekend als Eurocopter EC155, kwam als beste uit de evaluatie.  En laat de NHV nou net daarmee de SAR taak uitvoeren !
De AB 412SP werd gekozen, want het goedkoopst in de aanschaf.  Hoewel ik een zeer sterk vermoeden heb, dat qua exploitatie dit type juist weer duurder was dan andere kandidaten.

De SAR taak werd aanbesteed en dan hebben we er in Nederland een handje van om alleen te kijken wie de goedkoopste aanbieder is.
Dat die dan op allerlei zaken heeft moet beknibbelen en zo met kunst en vliegwerk het gevraagde goed of dienst probeert te leveren.  Vervolgens wordt er dan geklaagd over onvoldoende prestaties.  Tja, dan moet je ook maar niet voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten.
Zo zijn er aanzienlijke verschillen in de verkrijgbare Medevac heli uitrustingen, niet zozeer qua kwaliteit, maar vooral hoe ze geïntegreerd worden in de cabine.  En daar in zitten dan ook flinke prijs verschillen.

De ANWB vliegt met EC135 / H135 trauma helikopters.  Hebben een max. start gewicht van 2.835 - 2.910 kg.  Met plaats voor 1 arts, 1 patient en een extra stoel.
Qua startgewicht en grootte is de H135 vergelijkbaar met onze vroegere Bolkow Bo-105's.  Vliegers vinden de H145 een fijne utiliteitskist, zeg maar een lekkere ruime Volkswagen Passat.  De kleinere H135 heeft relatief betere prestaties en vergelijken ze bij wijze van spreken met een kleine BMW.
Dan beschikt de  ANWB ook nog over de EC145 / H145 ambulance heli met een maximaal start gewicht van 3.700 kg.    De H145 wordt o.a. ingezet als lucht-ambulance ten behoeve van de Wadden eilanden.   Hier is plaats voor 1 patiënt, 1 verpleegkundige, 2 extra stoelen voor familielid, huisarts/verloskundige of instructeur.

De ANWB begon in 1995 met trauma heli-vluchten en nam dit concept over van haar Duitse (ADAC) en Oostenrijkse even knieen.  Die hadden nier al ruime ervaring mee en die gaan echt niet het goedkoopste Medvac pakket installeren. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

NHV Group currently uses the Airbus Helicopters AS365N3/N2 "Dauphin" for the Search and Rescue operations.
https://nhv.be/services/offshore


AW139 voor de SAR taken
AW149 als Cougar als vervanging voor CSAR, de 149 is de grotere militaire broer van de civiele 139.
Als extra taak ook prima van schepen te laten opereren voor aanvulling van troepentransport bij de KM.
(maar goed is andere topic ...  ;) )


Parera

Citaat van: Zander op 07/01/2020 | 12:59 uur
Geen taak van de politie. Dan nog eerder brandweer icm ambulancezorg

Het moet ook geen politietaak worden maar het type helikopters kan wel overeenkomen waardoor opleidingen & onderhoud samen kunnen. Ook gebruik van 1 locatie is dan goed mogelijk.

Zander

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.
Geen taak van de politie. Dan nog eerder brandweer icm ambulancezorg
People are sheep

Parera

#15
Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Schiphol behoort zeker tot de mogelijkheid en juist vanwege de politie aw139 had ik die locatie mee genomen.

Ik kan me ook iets herinneren dat de cougars te zwaar zouden zijn voor bepaalde ziekenhuizen. Waar de cougar een gewicht heeft tussen de 7800 a 8200 kg beladen (bron defensie ) ligt het gewicht van de aw139 tussen de 6400 en 7000 kg ( afhankelijk van de versie).

Daarnaast zie ik een zelfde constructie als bij de dorniers mogelijk. Piloten vanuit defensie, gemengde bemanning uit andere (overheids) diensten.

Citaat van: JdL op 07/01/2020 | 12:16 uur
Wat was er mis met de AB412SP's?

Die zijn al lang verkocht  :angel:

In 2015 aan de Peruanen samen met de Amsterdam.

https://www.helis.com/h3/ab412_peru_navy.jpg

JdL

Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 02:55 uur
Ook de SAR moet weer gewoon terug naar defensie en nu met geschikte toestellen.
Wat was er mis met de AB412SP's?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

#13
Citaat van: Umbert op 07/01/2020 | 11:20 uur
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Niet alleen dat. De AW139 heeft ook wat meer ruimte dan de AW159 Wildcat. Beetje zonde om een uitgeklede Wildcat voor alleen SAR aan te schaffen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 06:47 uur
Ja het kan heel simpel zijn:
- her oprichting van 303 squadron
- leeuwarden ? Den helder ? Schiphol ?
- verwerving/ lease van 3 of 4 moderne SAR heli's.


In mijn ogen is de AW-139 heel erg geschikt voor deze taak en het is een heli waarvan defensie al veel kennis ervaring heeft uit de west. Misschien moet er tegelijkertijd gekeken worden naar de vervangende capaciteit al daar die is ook binnen enkele jaren aan de beurt.

Zit vol mogelijkheden:
- heroprichting mogelijk alleen nu paars ism politie
- Standplaats Schiphol is al standplaats politie vliegdienst.
- Aantal toestellen 4 AW139 of wildcats, maar AW139 voorkeur omdat politie ook al AW139 gebruikt.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2020 | 09:21 uur
Een NH-90 voor SAR is wellicht te veel van het goede. Nederland heeft 17 Cougars waarvan er 12 worden gebruikt en de rest wordt misbruikt als onderdelen kisten. Knap die 5 op, geef ze SAR faciliteiten en klaar....

Dat zou nog tot een van de mogelijkheden behoren, al denk ik dat we met 3 opgeknapte SAR cougars ook ruim voldoende capaciteit hebben. Laat die andere 2 dan maar in dienst treden bij 300 squadron maar een squadron met slechts 3 heli's is ook net niks.

Een combinatie van SAR / CSAR zal waarschijnlijk te veel druk leggen op het squadron en de beperkte middelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/01/2020 | 09:12 uur
En defensie is deels onderdeel van de kustwacht structuur.

Ik denk juist dat SAR een taak is die in deze vorm past binnen defensie. Het meest ideale is dan gewoon het gebruik van maritieme helikopters op de kooy maar we hebben al nauwelijks genoeg NH90 capaciteit en 2 of meer extra SAR NH90's zijn wel prijzig.

Een NH-90 voor SAR is wellicht te veel van het goede. Nederland heeft 17 Cougars waarvan er 12 worden gebruikt en de rest wordt misbruikt als onderdelen kisten. Knap die 5 op, geef ze SAR faciliteiten en klaar....

Parera

Citaat van: Zander op 07/01/2020 | 08:50 uur
Onzin. Gewoon duidelijker zijn in je eisen bij de aanbesteding.
Verder ben ik van mening dat het geen taak is van defensie. Het is een kustwacht ding. Lekker daar laten dus.

En defensie is deels onderdeel van de kustwacht structuur.

Ik denk juist dat SAR een taak is die in deze vorm past binnen defensie. Het meest ideale is dan gewoon het gebruik van maritieme helikopters op de kooy maar we hebben al nauwelijks genoeg NH90 capaciteit en 2 of meer extra SAR NH90's zijn wel prijzig.