De toekomst van de Arctische regio

Gestart door Lex, 01/07/2011 | 17:27 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 02/07/2011 | 20:11 uur
Toch handig zo'n aardbolletje...

Ik heb geen aardbolletje nodig Ronald....  ;)

Citaat van: Elzenga op 02/07/2011 | 20:11 uur
Omdat de Russen hun grensproblemen met de Noren hebben opgelost (http://nos.nl/artikel/185078-moskou-en-oslo-tekenen-grensakkoord.html) ligt de problematiek voor Nederland wel iets verder van huis dan in het verleden.

Oooohh, er is een akkoord. En zoals we weten, zijn akkoorden nog nooit opgezegd of gebroken..... Waar het mij natuurlijk om gaat, is dat men in Den Haag heeft gezegd dat we in en "vlak bij" Nederland immer veilig zouden zijn (een mening die jij overigens ook deelde voor zover ik me kan herinneren) en ik zie bij dit Noordpoolgedoe een eerste bevestiging dat e.e.a. in een relatief korte tijd zomaar anders zou kunnen worden.

SMI de Boer

Jippie!!!!! me witte pak uit de motteballen
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 19:57 uurLos van het feit dat Nederland in het westerse kamp zit, had ik het over het gegeven dat de Russen de trom beginnen te roeren en of dat ook voor ons geen reden moet zijn om nog maar weer eens achter de oren te gaan krabbelen over onze defensie-afbraak. Waarom ze dat doen en wiens schuld dat is, laat ik er even buiten. Dus als de Russen hun defensie opbuowen en in ook onze boventuin gaan pionieren (net als bondgenoten van ons, maar dat terzijde) moeten we dat dan naast ons neeerleggen en nog steeds uitgaan van de Haagsche vrede die ons gegarandeerd is?
Toch handig zo'n aardbolletje...
Omdat de Russen hun grensproblemen met de Noren hebben opgelost (http://nos.nl/artikel/185078-moskou-en-oslo-tekenen-grensakkoord.html) ligt de problematiek voor Nederland wel iets verder van huis dan in het verleden. Desalniettemin zijn ook de spanningen in dit gebied lijkt mij meer dan genoeg reden om onze defensie niet af te breken maar op sterkte te houden en ook qua oriëntatie aan te passen. Om zowel zelfs als ook als onderdeel van bondgenootschappelijke verbanden te kunnen optreden als strategische belangen bedreigd worden. Maar goed, we hebben Hans Hillen aan onze kant geloof ik als ik zijn stuk lees...alleen breekt die eerst af in de hoop later weer te kunnen opbouwen.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 02/07/2011 | 15:03 uur
Ik vind het niet helemaal eerlijk om hier specifiek met een vinger weer naar de Russen te wijzen...terwijl in 2007 de Canadezen al besloten tot het bouwen van soortgelijke militaire bases in hun noordelijke regionen, om dezelfde reden als die de Russen noemen. Ook de agressieve politiek richting Afghanistan en Irak, die ook en vooral is ingegeven door de "strijd" om invloed en controle over de grondstoffen, maakt dat "het Westen" in deze nu ook niet echt vredelievend en vreedzaam over komt. Tel daarbij op dat zij veel meer militaire middelen e.d. hebben dan Rusland en ik snap best dat de Russen nu hoog inzetten maar deels blufpoker spelen (waar ze in de Koude Oorlog dus ook goed in waren bleek...en hier menigeen een vals beeld gaf van "het Rode gevaar"). 

Los van het feit dat Nederland in het westerse kamp zit, had ik het over het gegeven dat de Russen de trom beginnen te roeren en of dat ook voor ons geen reden moet zijn om nog maar weer eens achter de oren te gaan krabbelen over onze defensie-afbraak. Waarom ze dat doen en wiens schuld dat is, laat ik er even buiten. Dus als de Russen hun defensie opbuowen en in ook onze boventuin gaan pionieren (net als bondgenoten van ons, maar dat terzijde) moeten we dat dan naast ons neeerleggen en nog steeds uitgaan van de Haagsche vrede die ons gegarandeerd is?

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 02/07/2011 | 15:12 uur
Het geeft idd aan dat Europa meer moet inzetten op maritieme eenheden die wereldwijd en autonoom kunnen opereren. Lybië laat op dit moment zien dat we dan nog wel een "lange" weg te gaan hebben.
Precies..

Wat mij betreft:
Inzetten op grotere energieonafhankelijkheid. En dan helpt het niet om een conservatieve politiek te voeren met nadruk op "ouderwetse" grondstoffen zoals de huidige regering doet. Of om je als Europa afhankelijker te maken van Russisch gas. Er zijn meer dan genoeg alternatieve energiebronnen hier die te gebruiken zijn, zolang er maar stevig en consequent in wordt geïnvesteerd om ze exploitabel en rendabel te maken. Maar ook hier is de strijd tegen conservatieve krachten en energiebedrijven en hun politieke vrienden nog in volle gang...en dat kost helaas veel energie en tijd.

En inzetten inderdaad op de militaire middelen om als Europa/EU zelfstandig de strategische belangen te kunnen verdedigen en beschermen. Los van bondgenoten die feitelijk dus onze economische concurrenten (van de toekomst) zijn. Waarbij ik niet alleen aan energiebronnen als olie en gas denk (zie voorgaande punt) maar vooral ook af- en aanvoerroutes van andere producten en grondstoffen. Want ik vrees dus dat het blokkeren of belemmeren van die routes nog wel eens een middel kan worden voor landen die partij zijn in conflicten die in andere delen van de wereld spelen of gaan ontstaan. Om zo Europa/EU onder druk te zetten of erbij te betrekken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het geeft idd aan dat Europa meer moet inzetten op maritieme eenheden die wereldwijd en autonoom kunnen opereren. Lybië laat op dit moment zien dat we dan nog wel een "lange" weg te gaan hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Europa komt er niet zo best vanaf in de komende halve eeuw.

Een tekort aan grondstoffen, branstoffen, voedsel, water in een explosief groeiende wereldbevolk zal de nodige spanningen met zich mee brengen dus het is logisch dat de samenleving(en) met de middelen en de wil om deze te gebruiken zijn claims zal bewerkstelligen.

Rusland ten noorden van ons, China ten oosten en ten zuiden en de Amerikanen ten westen...

Kortom we het wordt een "boeinde"periode....

Maar gelukkig... in Europa en zeker in Nederland zijn we veilig voor globale ambities.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 09:02 uur
Citaat van: Elzenga op 02/07/2011 | 00:56 uur
De volgende tree op de ladder wordt gezet in dit potentiële conflict...
Potentieel conflict? Laat ze het maar niet horen in Den Haag, want die hadden gezegd dat we nooit meer van o.m. de Russen te vrezen zullen hebben.... Waarbij ik benieuwd ben of jij de mening bent toegedaan dat escalatie in het Noordpoolgebied ons (militair) niet zal (kunnen) raken.
Ik vind het niet helemaal eerlijk om hier specifiek met een vinger weer naar de Russen te wijzen...terwijl in 2007 de Canadezen al besloten tot het bouwen van soortgelijke militaire bases in hun noordelijke regionen, om dezelfde reden als die de Russen noemen. Ook de agressieve politiek richting Afghanistan en Irak, die ook en vooral is ingegeven door de "strijd" om invloed en controle over de grondstoffen, maakt dat "het Westen" in deze nu ook niet echt vredelievend en vreedzaam over komt. Tel daarbij op dat zij veel meer militaire middelen e.d. hebben dan Rusland en ik snap best dat de Russen nu hoog inzetten maar deels blufpoker spelen (waar ze in de Koude Oorlog dus ook goed in waren bleek...en hier menigeen een vals beeld gaf van "het Rode gevaar"). 

Ik denk zelf dat dit 1 van de kleinere "koude oorlogen" zal zijn en worden die we de komende decennia in verschillende delen van de wereld zullen zien. Die in intensiteit zullen verschillen. Maar die zullen denk ik niet van het niveau en de omvang van de oude "Koude Oorlog" worden. Ook niet ten aanzien van Rusland. Ik zie dan ook zelf geen reden om de door mij voorgestelde alternatieve defensieopzet in dit kader aan te passen. Wel bevestigt het mijns inziens opnieuw de noodzaak tot een meer maritieme oriëntatie en versterking van maritieme middelen.

 
(de oplossing die ik voorsta is...200 nautical mile limit en de bestaande regels daarvoor wordt bepalend...gebied dat hier buiten valt/overblijft wordt internationaal gebied en wat mij betreft een internationaal natuurreservaat. De Noren en Russen hebben trouwens overeenstemming bereikt over hun onderlinge grenzen.)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 09:17 uur
Gelukkig hebben we geen tanks meer die door het ijs kunnen zakken. Alleen politici.......  :P
;D (klasse opmerking!!)

KapiteinRob

Slaap, Den Haag, slaap;
Daar buiten loopt een schaap beer......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe koude oorlog over de Noordpool in de maak

De Russen planten hun vlaggen onder het ijs, de Noren kopen straaljagers aan, de militaire spanning tussen de NAVO en Rusland stijgt, en Amerikaanse diplomaten zijn druk in de weer achter de schermen. Klinkt als het decor van een James Bond-film. Helaas. Volgens nieuwe documenten op Wikileaks is de olierush op de Noordpool niet enkel een bedreiging voor milieu en klimaat, maar ook voor de vrede.

De wedloop om de Noordpool wordt bloedserieus. We stellen vast dat de wereldleiders het smelten van het poolijs niet aangrijpen om de klimaatverandering aan te pakken. Ze investeren in legermateriaal om ten strijde te trekken voor de olie onder de poolkap. Manu militari willen ze de fossiele brandstoffen ontginnen die het smelten van het ijs veroorzaken in de eerste plaats. Dat is als vuur doven door een benzine over te gieten.

We geven een overzicht van de belangrijkste informatie uit de gelekte telexen.


Toegenomen militaire spanning
De olierush op de Noordpool riskeert uit te monden in instabiliteit en conflict. Amerikaanse diplomaten stellen dat "militaire dreiging in het noordpoolgebied kan toenemen". In een van de telexen wordt de Russische ambassadeur bij de NAVO geciteerd: "In de 21ste eeuw zal oorlog ontstaan voor grondstoffen, en Rusland zal zich niet laten verslaan." In april 2008 zei de Russische admiraal Vladimir Vysotsky: "In het Hoge Noorden heerst rust en stabiliteit, maar we kunnen niet uitsluiten dat er in de toekomst een machtsverschuiving komt, en zelfs gewapende interventie."

Poetin laat vlag planten
Rusland probeert soevereiniteit te claimen over hele stukken van het noordpoolgebied. Een Russische bron onthult dat de befaamde Russische expeditie om een vlag te planten op de zeebodem onder de Noordpool gestuurd werd door Verenigd Rusland, de partij van Vladimir Poetin.

Lobbyen bij Groenland
De VS dingen volop naar de gunst van Groenland, uit vrees voor Chinese invloed. "Onze uitgestoken hand naar de Groenlanders zal hen aanmoedigen om geen valse keuze tussen de VS en Europa te maken. Het zal onze banden met Groenland versterken, want de Chinezen tonen steeds meer interesse in de natuurlijke rijkdom van het land."




Spanningen in de NAVO
Canadese leiders zitten verveeld met de NAVO-plannen om een legermacht te sturen naar de Noordpool in een antwoord op wat gezien wordt als Russische agressie. Volgens een telex heeft de Canadese premier Stephen Harper verklaard dat een aanwezigheid van de NAVO in het gebied te veel invloed zou geven aan niet-Arctische lidstaten in een gebied waar "ze niet thuishoren".

Voordelen van klimaatverandering
In een andere telex staat dat achter het Russische beleid voor het noordpoolgebied "twee mogelijke voordelen schuilen van de opwarming van de aarde: het vooruitzicht voor een ijsvrije scheepsroute van Europa naar Azië, en de geschatte olie- en gasrijkdom onder de Arctische zeebodem".


De telexen staan sinds 12 mei op www.wikileaks.ch/reldate/2011-05-12_0.html

Source: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/nieuws-blogs/Blogs/blog-transport/nieuwe-koude-oorlog-over-de-noordpool-in-de-m/blog/34764

http://www.ghanja.be/mileu-en-samenleving/nieuwe-koude-oorlog-over-de-noordpool-in-de-maak.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Topmilitair waarschuwt voor oorlog in Noordpoolgebied door global warming

Aan de vooravond van een belangrijke bijeenkomst over de toekomst van de Noordpool aan de Universiteit van Cambridge, mede-georganiseerd door de Navo, heeft admiraal James G. Stavridis (supreme allied commander for Europe) de inzet geschetst van wat nu al "de eerste vredesgeprekken voor een conflict dat gaat komen" wordt genoemd. "De opwarming van het klimaat dreigt het militaire evenwicht in de regio ernstig te gaan verstoren de volgende jaren wanneer door het verder afsmelten van de ijskap grondstoffen makkelijker toegankelijk worden", aldus de admiraal.

Dat het Pentagon global warming serieus neemt is op zich niet nieuw: al sinds de jaren negentig werken de Amerikaanse militairen aan scenario's en noodplannen die gebaseerd zijn op geopolitieke en sociale veranderingen teweeggebracht door de stijging van de gemiddelde temperatuur. Maar dat ze global warming nu ook openlijk als een factor aantippen, is wel een primeur.

Gastenlijst

En terwijl de bijeenkomst aan de Universiteit van Cambridge als een "workshop" wordt geafficheerd, zou het in werkelijkheid een poging zijn om een dialoog met Moskou op te starten om "een tweede koude oorlog" te vermijden. De gastenlijst is in elk geval indrukwekkend. Daarop ondermeer Kenneth Yalowitz (voormalig ambassadeur en een favoriet bij de Clintons), Diana Wallis (vice-voorzitster van Europees Parlement) en de Canadese high commissioner James Wright, naast een resem diplomaten uit 16 betrokken landen, maar ook hooggeplaatste militairen en vertegenwoordigers van olie- en gasgiganten zoals Shell.

Rusland

In een recent document over het poolbeleid stelt de Russische regering dat het zijn aanspraak op de Noordpool desnoods militair wil doorzetten. Zo is de stationering van strijdkrachten in de regio in 2020 aangekondigd. Rusland baarde drie jaar geleden al opzien door plompverloren een Russische vlag te plaatsen op de grond van de zee in het Noordpoolgebied. Dit terwijl de grenzen met de Verenigde Staten en Canada in dit gebied onzeker zijn.

Welvaart

De Noordpool-verantwoordelijke van de Russische regering, Artoer Tsjllingarov, zei twee weken geleden nog dat zijn continent zo ver doorloopt in het arctische gebied dat het grote land ook aanspraak mag maken op de hele Noordpool. Het land wil dat de Verenigde Naties dat in de komende jaren vastleggen. "Om de economische welvaart van Rusland ook in de toekomst te garanderen, moeten we duidelijk maken dat het continentaal plat ons behoort." Doel is echter niet om de Noordpool te militariseren, beweerde de Russische ambassadeur in de interstatelijke Arctische Raad. "De basis is nodig voor de zekerheid van het scheepsverkeer." De laatste tijd stuurt het land al steeds meer ijsbrekers en onderzoeksschepen naar het gebied.

Dat laatste argument wordt nu ook min of meer door Stavridis naar voor geschoven: hij ziet voor de Navo en de Amerikaanse navy een rol weggelegd in het noordpoolgebied. De admiraal alludeert naar een escalatie "in de pogingen om het potentieel van het gebied in kaart te brengen en te exploiteren". Het akkoord dat Rusland en Noorwegen in september sloten over de maritieme grens tussen de twee landen in het Noordpoolgebied heeft de weg vrijgemaakt voor de zoektocht naar olie en gas in de Arctische wateren. "Het tekenen van het grensverdrag, waarover de onderhandelingen in 1970 begonnen, markeert een historische doorbraak in de relaties", aldus het Kremlin. Rusland gaat alvast een nieuwe atlas van het Noordpoolgebied maken, zei de voorzitter van de Russische Geografische Vereniging, Sergej Sjoigoe, op een conferentie over de Noordpool.

http://zaplog.nl/zaplog/article/topmilitair_waarschuwt_voor_oorlog_in_noordpoolgebied_door_global_warming

jurrien visser (JuVi op Twitter)

"De Noordpool is nu niet ineens van Rusland'

Gepubliceerd: 27 mei 2008 20:19 | Gewijzigd: 30 maart 2009 12:38

Canada, Denemarken en Groenland, Noorwegen, Rusland en de Verenigde Staten – claimen allen gedeelten van de Noordelijke IJszee.

http://vorige.nrc.nl/buitenland/article1902691.ece/De_Noordpool_is_nu_niet_ineens_van_Rusland

KapiteinRob

Gelukkig hebben we geen tanks meer die door het ijs kunnen zakken. Alleen politici.......  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 02/07/2011 | 09:02 uur
Citaat van: Elzenga op 02/07/2011 | 00:56 uur
De volgende tree op de ladder wordt gezet in dit potentiële conflict...

Potentieel conflict? Laat ze het maar niet horen in Den Haag, want die hadden gezegd dat we nooit meer van o.m. de Russen te vrezen zullen hebben.... Waarbij ik benieuwd ben of jij de mening bent toegedaan dat escalatie in het Noordpoolgebied ons (militair) niet zal (kunnen) raken.

Met alle (NAVO) landen, waaronder Nederland, die een cliam op het Noordpool gebied hebben is het vragen om een nieuw "koude" oorlog.