Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Ehm..volgens veel mensen (hier) waren de Belgische F16's toch nog 'jonger' in hun uren/last dan de Nederlandse?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Parera op 04/09/2023 | 06:08 uurMisschien zijn de volledige toestellen niet meer geschikt, maar ik zie geen problemen om ze te leveren als reserve onderdelen voor de Oekrainers.

Ik ook niet maar het blijft vanuit een technisch oogpunt wel een lastig verhaal hoor trouwens. Veel onderdelen zullen versleten zijn en gereviseerd of vervangen moeten worden. Je krijgt dan al snel te maken met een kosten-baat plaatje. Maar wie niet waagt die niet wint. Er is wel een verschil tussen die krengen naar de stort brengen of ze naar Oekraïne sturen en kijken of er nog een kans is om hergebruikt te worden

Parera

Misschien zijn de volledige toestellen niet meer geschikt, maar ik zie geen problemen om ze te leveren als reserve onderdelen voor de Oekrainers.

Parera

Belgische F-16's niet meer bruikbaar voor Oekraïne, vindt defensie

De legerleiding acht het ondenkbaar dat er Belgische F-16's naar Oekraïne zouden gaan als ze hier uit roulatie zijn. "Je kunt geen vliegtuigen naar Oekraïne sturen die je zelf niet meer zou gebruiken", zegt Frédéric Goetynck, chef material resources van het leger, maandag in een interview met dagblad 'De Standaard'.

Ons land stuurde al automatische wapens, Lynx-pantservoertuigen en meer dan 200 Volvo-trucks naar Oekraïne, net als munitie, brandstof en medisch materiaal. Dat betekent echter niet dat we binnenkort ook oude F-16's naar Oekraïne kunnen sturen zodra de eerste F-35's geleverd worden, zegt luitenant-generaal Goetynck aan De Standaard.

"Het is niet dat we niet zouden willen, maar wanneer onze vliegtuigen uit dienst gehaald worden, zijn ze op. Die toestellen hebben dan zoveel uren gemaakt dat hun structuur gewoon opgebruikt is. Je kunt geen vliegtuigen naar Oekraïne sturen die je zelf niet meer zou gebruiken."

Het argument dat Oekraïners zelf waarschijnlijk lak hebben aan de strikte regels over het maximaal aantal vlieguren gaat niet op, aldus Goetynck. "Dat is dezelfde redenering als met bijna vervallen medicijnen. Stuur je die nog naar Afrika? Als je een vliegtuig dat niet meer veilig is, waarvan je weet dat er scheurtjes in de carrosserie zitten, naar Oekraïne stuurt "breng je mogelijk het leven van een piloot in gevaar."

https://www.hln.be/buitenland/oekraine-live-defensie-vindt-oude-belgische-f-16-s-niet-bruikbaar-voor-oekraine-poetin-en-erdogan-spreken-vandaag-over-graandeal~a7cdd8b9/

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230903_97528330

Lex

De titel van dit topic betreft België, heeft dus niets te maken met wensen/vervanging/aanvulling voor NL.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 19/08/2023 | 22:18 uurDoe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)
Doe dan 10 hebben we genoeg om weer 2 volledige sqn in NL te formeren. En 302 in de VS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 19/08/2023 | 22:18 uurDoe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)

Goed plan.

Dat weer piepen over onvoldoende personeel, maar goed, betere arbeidsvoorwaarden tellen mee in de NAVO norm en het is prima voor behoud en aantrekken van nieuwe mensen.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/08/2023 | 16:01 uurVoor NL zou ik graag het aantal NFH met 5 verhogen (1 ter compensatie van de bij Aruba verongelukte kist en 4 ter uitbreiding van het bestand).

Doe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 19/08/2023 | 16:42 uurWanneer komen de personeels rapportage van defensie uit? Ben wel benieuwd naar huidige cijfers.

Elk moment denk ik. Meestal is het ongeveer een maand na afloop van juni of december.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 19/08/2023 | 16:26 uurNiks, gezien het benodigde personeel wat er niet is. Ben benieuwd of dat voor België ook zo geldt.

Wanneer komen de personeels rapportage van defensie uit? Ben wel benieuwd naar huidige cijfers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/08/2023 | 16:01 uurVoor NL zou ik graag het aantal NFH met 5 verhogen (1 ter compensatie van de bij Aruba verongelukte kist en 4 ter uitbreiding van het bestand).

De vraag is nog wat het voor het NL helikopterbestand zou moeten betekenen als wij overgaan tot de invoering van 6-8 LPX'en.

Niks, gezien het benodigde personeel wat er niet is. Ben benieuwd of dat voor België ook zo geldt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/08/2023 | 15:33 uurDaar zou ik me wel in kunnen vinden, en dan zou de KLU zelfs nog een handje vol H145M's kunnen aanschaffen voor SOF optreden in laag dreigingsniveau gebieden en/of verstedelijkt gebied.



Dit zou betekenen dat Belgie nu 17 helikopters moet aanschaffen en Nederland er 23 aanschaft (incl. 14 H-225M's)

Voor NL zou ik graag het aantal NFH met 5 verhogen (1 ter compensatie van de bij Aruba verongelukte kist en 4 ter uitbreiding van het bestand).

De vraag is nog wat het voor het NL helikopterbestand zou moeten betekenen als wij overgaan tot de invoering van 6-8 LPX'en.

Parera

#1323
Citaat van: Stoonbrace op 19/08/2023 | 07:40 uurIk heb al enkele keren gezegd dat de Belgische nood aan helikopters in 1 keer zou kunnen worden opgelost door de aankoop van 10-12 H145m, 8-10 H225m en 8-10 CH-47F (+4-5 NH-90 NFH). Waarbij de LUH en HTH absolute prio hebben en de H225m naast klassieke MTH opdrachten ook de SAR rol zou kunnen invullen. Allemaal in een Benelux Helikopter Commando. Net zoals ik heil zie in een BeNeLux Airlift Commando. Dat zijn domeinen waar we elkaar kunnen aanvullen en waar samenwerking voor beide partijen voordeel kan hebben.

Daar zou ik me wel in kunnen vinden, en dan zou de KLU zelfs nog een handje vol H145M's kunnen aanschaffen voor SOF optreden in laag dreigingsniveau gebieden en/of verstedelijkt gebied.



Dit zou betekenen dat Belgie nu 17 helikopters moet aanschaffen en Nederland er 23 aanschaft (incl. 14 H-225M's)

Ace1

Helikopters kopen en een  Belgische socialistische minister van Defensie....als dat maar goedkomt. Straks krijgt men in België, weer toestellen die niet geschikt zijn.

Stoonbrace

Ik heb al enkele keren gezegd dat de Belgische nood aan helikopters in 1 keer zou kunnen worden opgelost door de aankoop van 10-12 H145m, 8-10 H225m en 8-10 CH-47F (+4-5 NH-90 NFH). Waarbij de LUH en HTH absolute prio hebben en de H225m naast klassieke MTH opdrachten ook de SAR rol zou kunnen invullen. Allemaal in een Benelux Helikopter Commando. Net zoals ik heil zie in een BeNeLux Airlift Commando. Dat zijn domeinen waar we elkaar kunnen aanvullen en waar samenwerking voor beide partijen voordeel kan hebben.