Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Stoonbrace

- De VS en België vullen samen 312th op, geen nood aan integratie van andere landen
- 'Stagairs' zijn de militairen in opleiding
- Bij FCAS hebben we vooral interesse in de industriële participatie bij projecten als loyal wingman drones. Niet het toestel zelf.
- Geld tekort bij het Belgisch leger? Nee echt?



Sparkplug

Citaat van: Zander op 03/12/2023 | 23:59 uurMaar als de Belgen zo weinig mensen hebben om de boel te vullen kan een dergelijke samenwerking twee kanten op een mooie oplossing zijn.

Op welk vlak bedoel je de samenwerking? België kan in ieder geval niet een specifiek squadron kiezen. Ze zijn bij het gereactiveerde 312th Fighter Squadron ingedeeld. De USAF had al behoefte aan een extra squadron voor de F-35A opleiding.

Een goed stuk over 56th Fighter Wing en Luke AFB.

Inside The Air Force's Biggest Fighter Wing

https://www.thedrive.com/the-war-zone/the-lowdown-from-luke-inside-the-air-forces-biggest-fighter-wing
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#1452
Citaat van: Stoonbrace op 03/12/2023 | 15:42 uurDoe maar niet.
Gedraag je eens als een volwassen man.

Toevallig verscheen daar niet lang geleden een artikel van de counterpart van COMMIT over.  Laten we eens lezen.

CitaatAls je onder je F-35 maar één bom kunt hangen, maak je niet veel indruk'
September 2023,

Destandaard.be

De investeringen die defensie gepland heeft in nieuw materieel, dat zit snor. Die budgetten zijn er. Maar het aanvullen van de munitiestocks weegt door. 'We kunnen niet én onze stocks aanvullen én blijven draaien.'

Als 'DGMR' (directeur-generaal material resources) is luitenant-generaal Frédéric Goetynck verantwoordelijk voor zowat alles wat defensie dag in dag uit nodig heeft om te blijven draaien. En die alles is heel breed. Dat gaat van de nieuwe F-35 over wapens, tenten en de uitrusting van het militair hospitaal tot de bouw van het nieuwe hoofdkwartier en zelfs de maaltijden in de mess.

Hij beheert een jaarbudget van 3 miljard euro, dat tegen 2030 richting 4,5 miljard gaat. 'Onze budgetten stijgen inderdaad aanzienlijk. Maar de lat van de Navo wordt ook hoger gelegd. En we moeten onze munitie stocks aanvullen. Die waren jarenlang ver onder de norm. De oorlog in Oekraïne toont dat je die stocks nodig hebt. België heeft nu mee de leiding in het Navo-project Mawi (Multinational Ammunition Warehousing Initiative) voor gedeelde munitiedepots in vooral Oost-Europa. Navo-landen kunnen daar een deel van hun munitie onderbrengen, die dan wordt gedeeld en onmiddellijk beschikbaar is voor andere Navo-landen die rond die plek op oefening zijn. Nadien betalen ze voor wat ze verbruikt hebben, of vullen ze de stocks aan.'

Maar er is dus meer geld nodig?
'Wel, in de militaire programmatiewet is voorzien in alle budgetten voor de grote geplan�de investeringen. Maar het is in de budgetten voor de werking dat het knelt. Want die gaan naar onderhoud, brandstof, herstellingen, infrastructuur, kleinere investeringen en munitie. Zoals het defensiebudget er nu uitziet voor de komende jaren, zal het niet lukken om dat allemaal te bolwerken.'

'Ik besef dat dit een politieke boodschap is, maar de politiek kent die ook. Bovendien is ze genuanceerd. Er is veel geld, maar we kunnen niet én onze stocks aanvullen én blijven draaien. Er is zoveel munitie te kort dat het een inspanning van jaren zal vergen om die stocks aan te vullen. Intussen kunnen we geen grote missies in moeilijke omgevingen meer verrichten. Als we de Navo-norm willen halen voor de munitiestocks, zou er nu 7 miljard nodig zijn. Ik hoor soms zeggen dat defensie 2 procent van het bbp gewoon niet zou uitgegeven krijgen. Dat wil ik met klem tegenspreken. (lacht)'

'De noden zijn enorm. Het is simpel, hé. Als je niets in de lader hebt, kun je niet geloofwaardig ten strijde trekken. Binnenkort hebben we F-35's, maar als je maar budget hebt om overal één bom onder te hangen, dan maak je niet veel indruk.'

Er wordt voortdurend geld vrijgemaakt voor defensie. Was dit niet te voorspellen?
'Als je bestellingen plaatst, koop je meestal prototypes. Wanneer zulke toestellen jaren later geleverd worden, zijn veel gegevens anders dan toen je die bestelde. De bestellingen zelf zijn gedekt, maar de werkingskosten zijn hoger dan voorzien. Het gaat dan bijvoorbeeld over bijkomende bescherming en upgrades van je informaticasystemen, veiligheidstesten en controles. Dat kost altijd veel geld.'
https://m.standaard.be/cnt/dmf20230903_97489712?adh_i=&imai=&articlehash=VLoauUkbXw9SomXt4AGJc3qiLNzphV5peSEdpDXQVJqVo0pkrSgVk8lkoo4JVXgI4oMbKwUGen8PC2l7frPWv3w9FQz1pSEcaO0PEQM5zcDl7BjorlLs0%2FxX0I2MSEJif2OZtdHAqBcguf1cnYCw0cbyX6BO1yLrmU4oVNoSqbiWtmCYgc3XtQ1n1NZ0dIMdMLCGMapIegTEs1LueLh7QTddJiWP%2FKwjhJViT%2Bqa%2FD6Gu2EpPe8DTf7VTDrrXAzzhpNREmigP%2FKEg8BLDkpd%2BrMxB6MdC2zG8M67lmQuZs7N0h6%2B%2Bb%2BGSq%2FTgU2nVUruufo6XxqsaAD%2BnQzW1d4Z0A%3D%3D


Nou dat is ook weer duidelijk. Zat je panty krom?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Maar als de Belgen zo weinig mensen hebben om de boel te vullen kan een dergelijke samenwerking twee kanten op een mooie oplossing zijn.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 02/12/2023 | 18:11 uurItalië en Noorwegen zijn al ingedeeld bij 62nd FS en Denemarken samen met Nederland zijn ingedeeld bij 308th FS. Daarnaast worden bij deze squadrons ook Amerikaans personeel opgeleid. Blijkbaar is drie nationaliteiten per squadron om verschillende redenen het maximum.

Ook wel logisch natuurlijk, amerikanen weten hierin ook goed wat ze doen. Levert ook niet per definitie synergie op als je NL en BE samen in dat squadron zet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Huzaar1

#1448
Citaat van: Zander op 02/12/2023 | 17:58 uurIk snap niet dat ze niet aanhaken bij een bestaand opleiding squadron. Bij de NL club in de VS bijvoorbeeld. We werken al intensief samen dus dit vindt ik nogal capitaalvernietiging.

Zonde.

Al met al denk ik dat de F-35 Belgische leger heel veel pijn gaat doen en al het budget opeet..terwijl ze al bezig zijn met de opvolger...wat al niemand begrijpt.

Ze hebben het hele munitie pakket nog niet aangeschaft waarmee je met de F-35 kan wat hij goed doet. En dat in afdoende aantallen gaat al een half miljard kosten.

Misschien zijn ze er al achter dat het niet te betalen is met dit budget en willen ze voorsorteren op de toekomst. Maar het gaat niet goed met het Belgische leger. Het loopt enorm achter, ze gebruiken ( landmacht ) de oudste radio's binnen de gehele NAVO, er is geen publieke actieve breed gedragen discussie over investeren in veiligheid en de Belgische politiek ziet er niet naar uit de komende jaren significante investeringen te doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Zander op 02/12/2023 | 17:58 uurIk snap niet dat ze niet aanhaken bij een bestaand opleiding squadron. Bij de NL club in de VS bijvoorbeeld. We werken al intensief samen dus dit vindt ik nogal capitaalvernietiging.

Zonde.

Italië en Noorwegen zijn al ingedeeld bij 62nd FS en Denemarken samen met Nederland zijn ingedeeld bij 308th FS. Daarnaast worden bij deze squadrons ook Amerikaans personeel opgeleid. Blijkbaar is drie nationaliteiten per squadron om verschillende redenen het maximum.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Ik snap niet dat ze niet aanhaken bij een bestaand opleiding squadron. Bij de NL club in de VS bijvoorbeeld. We werken al intensief samen dus dit vindt ik nogal capitaalvernietiging.

Zonde.
People are sheep

Huzaar1

Stagairs voorbereiden? Gaan ze het daar met stagairs doen? Heftige tekorten in de P dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

F-35: nieuw vliegtuig, nieuwe eenheid

23 november 2023

De Belgian F-35 Conversion Unit vestigde zich eind juli op zijn nieuwe uitvalsbasis, Luke Air Force Base. Verslag van de eenheid die verantwoordelijk is voor de opleiding van de nieuwe generatie piloten en het technisch personeel dat nodig is om de F-35A te doen vliegen.

Na een periode van intense voorbereidingen in België vertrokken de eerste leden van de BEL F-35 Conversion Unit, kortweg BEL F-35 CU, eind juli naar Phoenix, Arizona, in de Verenigde Staten. Een metropool midden in de woestijn met piektemperaturen boven de 45 °C.

Geïntegreerd in het Amerikaanse 312 Fighter Squadron

"De nieuwe Belgische eenheid is geïntegreerd in het Amerikaanse 312 Fighter Squadron", legt luitenant Evelyn Gravez uit. "Onder leiding van de Amerikaanse Luitenant-kolonel Jason 'Chill' Wall, bijgestaan door de Belgische Majoor Vlieger Pierre-Yves 'SO6' Libert, is samengesteld uit Amerikaanse en Belgische militairen en nam zijn intrek in tijdelijke faciliteiten" zegt Luitenant Evelyn Gravez.

De communicatieverantwoordelijke van het Belgische detachement vervolgt: "Bij een nieuwe eenheid komen natuurlijk ook enkele moeilijkheden naar boven, maar door goede coördinatie met zowel Belgische Defensie als USAF worden deze langzaam maar zeker opgelost. In 2025 zal de BEL F-35 CU zijn intrek nemen in het nieuwe gebouw, waar we niet alleen gerenoveerde lokalen, maar ook een nieuwe Belgische Heritage Room mogen verwachten. Een stukje België in de USA."

Momenteel is het detachement volop aan de slag om de aankomst van de eerste Belgische F-35A toestellen en stagiairs voor te bereiden. In totaal zullen er de komende jaren 48 piloten, 14 vluchtsimulatorinstructeurs en 120 technici passeren voor hun opleiding op, of conversie naar de ultramoderne F-35A.

Trots en ongeduld

"De laatste maatregelen worden getroffen om zowel vliegtuigen als stagiairs vanaf februari 2024 te faciliteren, in samenwerking met de verschillende diensten van Luke Air Force Base en het team van Eglin Air Force Base, besluit de luitenant tevreden. De impressionante flight line van Luke Air Force Base, met meer dan 110 F-35's, spreekt tot de verbeelding en we kunnen niet wachten om de Belgische F-35A daartussen te zien. We zijn trots om deel uit te maken van dit omvangrijk transformatieprogramma in de geschiedenis van onze Belgische Luchtcomponent."

https://beldefnews.mil.be/f-35-nieuw-vliegtuig-nieuwe-eenheid/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Een langer artikel van The Warzone.

Belgium Joins European Next-Generation Fighter Program

Belgium has joined one of Europe's two next-generation air combat programs, while Sweden has stepped away from the other, rival effort.

BY THOMAS NEWDICK PUBLISHED NOV 28, 2023 12:43 PM EST

Belgium has confirmed that it will join the pan-European Future Combat Air System (FCAS) next-generation air combat program, alongside France, Germany, and Spain. The announcement comes amid a period of flux in Europe's sixth-generation air combat efforts, with Sweden having stated earlier this month that it's no longer involved in Tempest, the project to develop the stealth fighter at the center of the rival British/Italian/Japanese Global Combat Air Program (GCAP).

.../...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/belgium-joins-european-next-generation-fighter-program
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Belgium to join Europe's FCAS next-gen fighter program in June 2025

Once Brussels joins the program, details about the role it will play at both a funding and an industrial level are expected to be shared.

A senior Belgian official revealed that by June 2025 her nation will become the fourth partner nation behind Germany, France and Spain to join the Future Combat Air System (FCAS)/SCAF sixth generation fighter program.

Ludivine Dedonder, Belgium's defense minister, announced the expected timeline in a LinkedIn post last week, which comes after the country first committed to the project at the Paris Air Show in June.

Brussels will also sign a FCAS observer status membership agreement next month, according to Dedonder, which she referred to as a "crucial step towards global security and innovation."

"The development of a next-generation air combat capability is a unique opportunity for Europe. In doing so, Belgium is committed to peace, stability and innovation in defence, building together a secure and prosperous future for our nation and our partners," she said.

Once Brussels joins the program as a full partner, details about the role it will play at both a funding and an industrial level are expected to be shared. France's Dassault, Germany's Airbus and Spain's Indra currently make up a trio of FCAS industry leads, committed to development of a Next Generation Fighter (NGF), Remote Carriers or adjunct aircraft and a combat cloud, designed as a multi-domain capable, data rich network, allowing cross platform information sharing.

Belgium's FCAS entry has not been without controversy. A month before Brussels decided to join the effort, Dassault CEO Eric Trappier opposed talk about such a move because of Brussels's F-35 acquisition, which went against a rival pitch by the manufacturer to replace F-16 jets with Rafale aircraft. Trappier went so far as to say that he would "fight" against any future decision that included giving Belgian companies jobs on the FCAS program, according to the Brussels Times website.

For the moment, France, Germany and Spain are assessing four NGF designs before selecting a final one in the first quarter of 2025.

https://breakingdefense.com/2023/11/belgium-to-join-europes-fcas-program-in-june-2025/