Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Citaat van: Zander op 14/03/2024 | 02:42 uurWaarom niet de Oostzee (en ver richting het oosten) is dan een no brainer voor alles wat vliegt binnen de Russische bewapening.
Daarnaast dekt dit mooi alle dreiging van ballistische raketten uit die hoek.

Omdat deze schepen veel te groot gaan worden voor de marine van Zweden. Daarom mogelijkheid voor samenwerking op sewaco ja, rompen nee.

Zander

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Waarom niet de Oostzee (en ver richting het oosten) is dan een no brainer voor alles wat vliegt binnen de Russische bewapening.
Daarnaast dekt dit mooi alle dreiging van ballistische raketten uit die hoek.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:12 uurIk zie de Zweden niet zo snel te kiezen voor andere systemen dan uit haar eigen industrie, overgrote deel van haar sewaco systemen komen toch echt uit eigen productie.

Ik zou een samenwerking met Zweden toejuichen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Ik zie dan meer kansen bij de Denen en misschien zelfs bij de Britten.

Strategisch partnerschap is niks meer dan zeer intensieve samenwerking. We kunnen niet doen wat we willen maar we kunnen wel partners zoeken en die aan ons verbinden.

Maar als ik eerlijk ben is NLD zo stuurloos dat ik niet graag met NLD zoiets aan zou willen gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 21:53 uurMisschien nog niet eens zo'n slecht idee !

Zou Denemarken misschien ook kunnen aansluiten?

Zoiets. Zouden we pro actief moeten doen. Helaas werkt onze politiek niet op de manier die dergelijk durf in zijn eentje kan initiëren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.

Een samenwerking met de Denen en de Zweden op LPX gebied zou in theorie kunnen. Ook bij de Denen moet in de toekomst de Absalon class vervangen worden. Verder heeft Zweden ook een korps mariniers die gebruik maken van de CB90 maar nog geen schepen waarvanuit  CB90'z kunnen opereren.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 22:08 uurWe krijgen niet altijd onze zin.

Pri-ma

Meteen gewauwel dan krijgen we niet dit, dat, waar baseer je dat op? Dat houdt een strategisch partnerschap helemaal niet in.

Ik zie de Zweden niet zo snel te kiezen voor andere systemen dan uit haar eigen industrie, overgrote deel van haar sewaco systemen komen toch echt uit eigen productie.

Ik zou een samenwerking met Zweden toejuichen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Ik zie dan meer kansen bij de Denen en misschien zelfs bij de Britten.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/03/2024 | 22:01 uurLeuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.

We krijgen niet altijd onze zin.

Pri-ma

Meteen gewauwel dan krijgen we niet dit, dat, waar baseer je dat op? Dat houdt een strategisch partnerschap helemaal niet in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 20:46 uurAls wij nou eens een strategisch partnerschap met Zweden aangaan.

Leuk die Zweden, maar ik zie ze niet 123 met een FUAD gaan varen. Ook het leveren van systemen schat ik redelijk laag in als kans, tenzij we straks onderzeeboten bij Zweden kopen dan zullen ze er makkelijker in staan.

Een samenwerking met de Deense marine & Britse marine op gebied van FUAD, vervangers van de Type 45 & Huitfeldt klasse zie ik wel zitten. Dan voornamelijk op Sewaco gebied, de hulls zullen we allemaal zelf willen ontwikkelen en bouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 13/03/2024 | 21:53 uurMisschien nog niet eens zo'n slecht idee !

Zou Denemarken misschien ook kunnen aansluiten?

We zouden elkaar prima kunnen aanvullen.


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 13/03/2024 | 20:46 uurAls wij nou eens een strategisch partnerschap met Zweden aangaan.
Misschien nog niet eens zo'n slecht idee !

Zou Denemarken misschien ook kunnen aansluiten?

Huzaar1

Als wij nou eens een strategisch partnerschap met Zweden aangaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Was te verwachten dat Noorwegen met Duitsland in zee zou gaan wat betreft hun nieuwe fregatten, want de Noren willen ook AEGIS op hun schepen. En de subs betrekken ze bovendien ook al van TKMS, in ruil mag Kongsberg NSM pijlen leveren aan de Duitsers.

Parera

#2652
Duitsland zoekt de samenwerking met Noorwegen rondom het F-127 / vervanging Nansen klasse op. Ik zie de Noren overigens niet zo snel met een 10.000 ton fregat gaan rond varen.

Germany and Norway expand naval partnership on F127 frigate project

To strengthen defense cooperation between Germany and Norway, the two countries have recently broadened their collaboration beyond the joint production of submarines to include the development of future naval projects, particularly the F127 air defense frigate. This expansion of their partnership underscores the strategic significance of Berlin and Oslo's relationship in the defense sector, especially within NATO.

Last September, a contract worth 5.5 billion euros was awarded to ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) for the construction of six U212CD type submarines, divided between the German Navy and the Royal Norwegian Navy. This collaboration extends to crew training and exercise, as well as maintenance and armament, with a jointly developed combat system for the ships.

The cooperation does not end there, as it also encompasses the development of anti-ship missiles within the Super Sonic Strike Missile (3SM) Tyrfing program, led by Kongsberg. Norwegian Defense Minister Bjørn Arild Gram highlighted Germany as Norway's most important partner in Europe for defense equipment.

Boris Pistorius, Gram's German counterpart, expressed interest in further collaboration during a visit to Norway on March 7. He mentioned potential cooperation on the F127 frigate project, aimed at renewing the German Navy's fleet with six new units. Initiated in 2018 by the German Defense Ministry's planning department, the project initially aimed for cooperation with the Netherlands, although this collaboration appears to be facing challenges.

Norway plans to replace its "Fridtjof Nansen" class frigates with six new ships, potentially opening up for collaboration on the F127 program. According to Hartpunkt, the F127 frigates will be equipped with the American AEGIS system and designed to protect against a wide range of aerial threats while also having anti-submarine and anti-surface capabilities.

General Eirik Kristoffersen, chief of staff of the Norwegian Armed Forces, emphasized the importance of enhancing maritime patrol and anti-submarine warfare capabilities, highlighting the strategic interest of future frigates in this area. This focus on anti-submarine capabilities also explains Norway's interest in the Defense and Intervention Frigate (FDI) from France's Naval Group.

Other countries, including the Netherlands, had explored possibilities for cooperation with Germany on the F127 frigate project. The country wished to introduce new ships by 2032 to replace the De Zeven Provinciën class frigates. However, the states ended their collaboration after German Defense Minister Boris Pistorius decided in July 2023 to opt for an Aegis combat system solution for the German Next-Generation Frigate - Air Defense (NGFrig-AD, F127) program.

The proposed solution required the submission of a Foreign Military Sale (FMS) request, which would also apply to selling the frigates to Norway. The F127 project analysis began in 2021 and concluded in February 2023, allowing the program to move to the second phase or to develop options for the defense chief's review. The F127 was initially expected to replace the F124 class starting in 2032, but it now seems likely that this date will be pushed back a few years. Construction is not anticipated to begin before 2026.

The MEKO A400 Air and Missile Defence (AMD) frigate design from ThyssenKrupp Marine Systems was the preferred choice for the hull. With a length of 160 m, a width of 21 m, a depth of 5.5 m, and a displacement of 10,000 tons, the MEKO A400 AMD would be the size of a destroyer. It would be capable of a maximum speed of about 32 knots and have a range of over 4,000 km.

https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/march/14144-germany-and-norway-expand-naval-partnership-on-f127-frigate-project.html

Parera

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 13:36 uurFrance Is Fitting Paseo XLR EO/IR System On All Its FREMM And Air Defense Destroyers

Faced with the increasing threat posed by kamikaze USV and UAV, the French Navy (Marine Nationale) has issued an "urgent operational requirement" to fit Safran's Paseo XLR advanced electro-optic infra red (EO/IR) system on all FREMM frigates and Horizon type Air Defense destroyers.


Wij hebben gelukkig al de Mirador op de LCF's en ASWF's.

Harald

France Is Fitting Paseo XLR EO/IR System On All Its FREMM And Air Defense Destroyers

Faced with the increasing threat posed by kamikaze USV and UAV, the French Navy (Marine Nationale) has issued an "urgent operational requirement" to fit Safran's Paseo XLR advanced electro-optic infra red (EO/IR) system on all FREMM frigates and Horizon type Air Defense destroyers.



In response to the escalating threat posed by kamikaze unmanned surface vehicles (USV) and unmanned air vehicles (UAV), the French Navy has issued an "urgent operational requirement" to fit Safran Electronics and Defense's PASEO XLR extra long-range naval optronic identification & fire control system on all its first rank vessels. The move is a direct "RETEX" (return of experience) of the situation in the Red Sea. The repeated Houthi rebels attacks prompted the swift response to enhance the defense capabilities of the FREMM frigates and Forbin-class destroyers.

The information first surfaced in late February during a media briefing with Alexandre Lahousse, Head of the Industrial Affairs and Economic Intelligence Department (S2IE) at the French defense procurement agency (DGA): "We are going to install electro optic gimbals on our frigates, they will help with detection, identification and adaptation of the response when our ships are facing various threats". Lahousse added this is a direct return of experience from current situation in the Red Sea. "A prototyping was conducted in December on of the frigates now deployed there and the DGA signed a contract in February to equip all frigates." Lahousse concluded, highlighting it took just three months to award the contract to Safran. Lahousse confirmed to Naval News' Nathan Gain that the system in question is the PASEO XLR by Safran Electronics and Defense.

Naval News understands that the first FREMM frigate to receive the PASEO XLR is the first of the air defense variant (FREMM DA) Alsace (D656). The frigate joined the Red Sea in January 2024. Safran fitted the PASEO XLR system over the winter break, between Christmas and New Year, in record time.

Meanwhile, on 9 March 2024, the French air defense frigate destroyed a number of UAVs using its 76mm main gun. This was likely a first as previous engagements by both Languedoc (which hased been deployed on location since the end of November but just came back to her homeport in Toulon) and Alsace involved ASTER missiles. The destruction of the UAVs by gun fire was likely possible (or at least eased) thanks to the PASEO XLR (and the STIR fire control radar fitted on both FREMM DA ships).

.../...



Paseo XLR

Specifically designed for operations in extreme naval environments, PASEO XLR comprises a high-performance gyrostabilized platform providing an accurate line of sight, a wide set of imagers with continuous zoom and high-power telescopes, and an eye-safe laser range finder.

PASEO XLR allows manual or automatic sector surveillance, automatic target tracking, visual identification, laser ranging, and transmission or reception of 3D target data. When fitted with its optional ballistic computer, PASEO XLR is able to simultaneously control several guns of different calibers to ensure high-accuracy gun firing.

Integrated into a Combat Management System or operated in a stand-alone mode, PASEO XLR allows manual or automatic sector surveillance, automatic target tracking, visual identification, and transmission or reception of 3D target designation information. PASEO XLR can simultaneously control several guns of different calibers.

https://www.navalnews.com/event-news/dimdex-2024/2024/03/france-is-fitting-paseo-xlr-eo-ir-system-on-all-its-fremm-and-air-defense-destroyers/