Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#2511
Citaat van: Lynxian op 07/01/2024 | 00:49 uurVoor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Ja maar alle grote maritieme naties hebben toch carriers ? Dus dan moet Ome Erdo deze ook hebben, ik denk dat het meer een prestige projectje gaat zijn dan een wens vanuit de marine zelf.

En de vraag is wat gaat het echt worden? De in Spanje gekochte LHD noemen ze ook een vliegkampschip in Turkije.

Niet alleen het ontwerp van het schip zal een uitdaging zijn voor ze maar ook de vliegtuigen zelf. Een carrier borne fighter ontwikkelen is net iets lastiger dan een gewone jet ontwikkelen. Ik vermoed dat het een vergrote drone carrier gaat worden. Een LHD 2.0 of een schip vergelijkbaar met de Italiaanse Cavour. Verwachter in elk geval geen Queen Elisabeth of Ford klasse vliegkampschepen in de haven aan te treffen.

Lynxian

Voor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Benji87

Turkish president Erdogan wants first aircraft carrier for Turkish Navy

According to information published by the Turkish government on January 3, 2023 (denk typfout, zal wel 2024 zijn), in a meeting chaired by President Recep Tayyip Erdoğan at the Presidential Complex, the Defense Industry Executive Committee convened to discuss the current status and future goals of Turkey's defense industry.

An aircraft carrier would extend Turkey's ability to project naval and air power, enhancing its influence in the eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions. This strategic capability is seen as particularly important given regional dynamics and the naval capabilities of neighboring countries like Egypt, which owns French Mistral-class amphibious assault ships.

Milgem-class frigates

The MILGEM project is an indigenous warship program that has been a cornerstone of Turkey's naval modernization. The construction of the MILGEM 9-10-11-12th ships, known as the I-class frigates, is a continuation of this project.

The I-class frigates, like the TCG Istanbul, are designed for a variety of operations, including reconnaissance, surveillance, and combat. They are equipped with advanced weapon and sensor systems, such as the indigenous VLS for surface-to-air missiles, a 76 mm Super Rapid Gun, and the Aselsan Gokdeniz CIWS. These frigates represent an increased fuel capacity and operational range compared to the earlier Ada-class corvettes.

Bron: https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/january/13927-turkish-president-erdogan-wants-first-aircraft-carrier-for-turkish-navy.html?utm_content=cmp-true




Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Helaas achter betaalmuur.

Harald

Deutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.

Parera

#2506
Via Reddit/ WarshipPorn



The new italian destroyer DDX has an updated rendering, featuring 80 VLS (48 Sylver A50 and 32 A70), she was developed by Italy as a multirole DDG, including a full set for ASW. [3395x1566]


De tekst onder het artikel

Weergave van de toekomstige geleide raketjagers van de marine, momenteel bekend als DDX. De nieuwe eenheden zullen zich voornamelijk bezighouden met luchtafweer/ verdediging tegen ballistische raketten & deepstrike, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende soorten raketten.

----

Tsja, een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan met nieuwe luchtverdedigings schepen. Dikke 80 cells VLS , 16 anti-scheepsraketten, 127 mm kanon + 3x 76 mm Sovraponte & 4x  25 mm snelvuurkanons. Daarnaast lijkt het er ook op dat er 2 HEL's of iets geplaatst zitten tussen de twee 76 mm's midscheeps.

Hieronder overigens het hele artikel vanuit de Originele Italiaanse bron RID magazine (vertaald door Reddit gebruiker)
-----
CitaatThis is now the most recent render of DDX, reflecting the status of the design as of late 2023. It comes from an article in RID 01/2024 by contrammiraglio Michele Cosentino on MMI programs up to the 2035 horizon.

DDX is a near-future Guided Missile Destroyer design, displacing 12,500 tonnes and measuring 179 meters overall (167m pp), with a beam of 24 meters and a draught of 9 meters (at 12,500t).

The propulsion system is a described as "CODOGAL" or 'Combined Diesel Or Gas And eLectric". The two shafts can be driven either by electric motor (1.6 MW each), direct diesel drive (10 MW each), or gas turbine (32 MW each). The specific models to be used have not yet been chosen, but the basic principle is that electric motors will be used when there is a need to run silent (for ASW work), diesels for cruising (with a range of about 6,000 nmi at their maximum speed of 18 knots), and gas turbines for high speeds (30 knots). When the diesel or gas turbines are engaged, the electric motors act as generators to generate power, but there will also be four 2.7 MW diesels for a general base load (of 10.8 MW).

A notable feature of this new render is the arrangement of the radar suite. The Kronos Dual Band Radar (made up of the X-band Kronos Starfire and C-band Kronos Quad, both AESAs) are now distributed fore and aft between the two superstructures, similarly to the Ticonderoga, Akizuki, F125, and F126 classes. The L-band Kronos Power Shield (also an AESA) remains as a rotating array mounted on the aft superstructure. The render also features four gun fire control directors (not named, but they appear to be the NA-30S Mk.2), which were not present on the previous renders (on those, it seemed GFS was to be handled by Kronos Starfire).

The armament is also another notable change. The 48 (6x8) A50 cells have been shifted to the bow area once more – these will provide the ship's defensive armament against air-breathing threats and ballistic missiles, with the Aster 15, Aster 30, and Aster 30 Block 1NT SAMs. It is worth noting that even though these cells are 'tactical' length cells, the space they are installed in is sized for strike-length cells. Meanwhile, there is another silo amidships, which carries 32 (4x8) A70 strike-length cells, for a total of 80 VLS. These cells are to accommodate cruise missiles, a future anti-ship missile, and future interceptors for use against 'hypersonic' missiles. Immediately aft of the forward superstructure is a space for canister-launched AShMs, in this case the Teseo Mk.2/EVO (4x2).

The gun armament remains the same - 1x 127/64LW & 3x 76/62 Sovraponte - but an interesting addition is that the RWS have been upped to a 30mm caliber, and have a separate sensor system on the forward mast controlling them. There are three 30mm RWS in total, with the upgrade to their caliber and number explicitly being to improve defenses against low-end unmanned threats.

In addition to the air defense an anti-surface armament, DDX is to be an ASW-capable combatant, with a hull mounted sonar, towed VDS, and two triple launchers for the MU-90 lightweight torpedo. The helicopter hangar is sized to accommodate two AW101 (or NH90) helicopters, with the portside hangar for maintenance and the starboard side shelter only. The flight deck itself can accommodate a CH-47 Chinook or V-22 Osprey, making it suitable for larger special forces missions (or regular marines).

The ship naturally also features a full Electronic Warfare System, integrated with the CMS (SADOC 4) - the EWS being Virgilius/Zeus, which equips the PPA and more recent FREMM (GPe and EVO). The system also works in company with the ODLS-20 MLRS decoy launcher, and its electronic attack modules can be supported by the EA capabilities of the Kronos Starfire radar.

The ship's base crew count is 200, but can accommodate up to 300. Unfortunately Cosentino's article doesn't specify whether or not the aviation component is included in the figure of 200 crew or not, but to reach 300 it seems likely that this would include flag staff. I myself speculate that it may be for an enhanced San Marco marine presence (or special forces), just given the enhanced aviation capabilities of the design - this would be fairly similar to the British Type 45, which features extra accommodations for anywhere from 45 to 60 Royal Marines.

At this point in time, Orizzonte Sistemi Navali is wrapping up pre-feasibility and risk reduction work, which should complete in the first half of the year, with the contract arriving by next year. Delivery of the first unit is still set for 2029.

Parera

#2505
Colombia kiest na 10 jaar voor nieuwe fregatten, SIGMA 10714C. Het ontwerp is gebaseerd op de SIGMA 10514 maar iets vergroot. Met de afmetingen 107,5 x 14,02 m en een tonnage van 2808 ton. Met een 100 koppige bemanning + ruimte voor een marinestaf van 25 koppen.

De topsnelheid van het fregat word 26 knopen en 14 knopen voor economische vaart, deze geeft een bereik van 8200 zeemijl (15.000 km).

De bewapening bestaat uit een 76 mm STRALES kanon (hergebruik vanaf ARC Almirante Padilla), 2x triple 324 mm torpedobuizen (ook hergebruikt). Voor de brug komt een Sentinel 20 (20x128 mm) snelvuurkanon, op de hangaar een Sentinel 30 (25x137 mm) & achter de brug komen twee Sentinel 2.0's (12,7 x 99 mm) RCWS's.

Het fregat krijgt ook 2x4 SSM-E 700K Hae Sung (C-star) anti-scheepsraketten, ook deze komen van de Padilla af). Op de boeg ligt ook nog een nieuwe 16 cells VLS voor de VL MICA-NG.

De radar lijkt op een NS-100 / NS-200 radar van Thales Nederland. Het gaat om nu 1 fregat, maar het kan oplopen tot totaal 5 stuks.



https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/4666651/003-colombia-nuevas-fragatas-colombianas-2808-toneladas-armamento-frances-espanol-italiano-sur-coreano

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 13:45 uurDat klopt, het multifunctionele schip is grote deels betaald vanuit de EU.

Het tempo van contracten sluiten  ;)

Ach alsof je daar wat van kan zeggen adhv youtube
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: silvester herc op 31/12/2023 | 12:14 uurVolgens mij ook wel aardig wat geld uit het EU defensie investerings fonds want plots heeft Portugal er de vaart in!!

Dat klopt, het multifunctionele schip is grote deels betaald vanuit de EU.

Citaat van: Huzaar1 op 31/12/2023 | 13:27 uurAan dit tempo? Welk tempo?

Het tempo van contracten sluiten  ;)

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 11:31 uurEn dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.

Aan dit tempo? Welk tempo?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 11:31 uurEn dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.
Volgens mij ook wel aardig wat geld uit het EU defensie investerings fonds want plots heeft Portugal er de vaart in!!

Parera

Citaat van: silvester herc op 31/12/2023 | 10:15 uurDe Portugese Marine houd er de vaart in met investeren  ;)


En dat voor een land dat nauwelijks budget heeft voor haar defensie :silent:  Aan dit tempo kan Nederland wel een voorbeeld nemen.

silvester herc

De Portugese Marine houd er de vaart in met investeren  ;)

Parera

Citaat van: Harald op 27/12/2023 | 22:25 uurBedoel je dan eigenlijk om in te zetten op type 31, welke door de Britten, Polen en Indonesië wordt aangeschaft?

Dit is een echt MP fregat (Multi Purpose), Mooi schip en zoals ik de info kan bekijken met slipway en de mission bay in de achterzijde van het schip.
NL zou dan in licentie kunnen bouwen.

Maar ik mis het grote voordeel bij de Damen Crossover om meer "spullen, materieel, manschappen" mee te kunnen nemen. Ook de Raider vaartuigen (CB90 achtig) zullen rond de 16 meter lengte zijn en moeten via de zijkant of slipway te water gelaten moeten worden.
Bij de Crossover is hier al rekening mee gehouden.



Nee, ik doel dan op een mix van Type31 & Absalon. Dus eigenlijk precies XO maar dan naar Brits ontwerp met NL eisen.

Harald

Citaat van: Parera op 27/12/2023 | 16:08 uurMisschien kunnen we zelfs met de Britten een deal sluiten, dat Damen het Arrowhead 140 ontwerp koopt en hier een eigen ontwerp van maakt voor de KM. In ruil doen de Britten dit met het Enforcer ontwerp. Een vergelijkbare constructie als we in de tijd deden met de Leander / Van Speijk klasse's & de Britten deden met de Enforcer series/ Bay klasse. Voor beide marines 4x Arrowhead + 2x Enforcer zou de UK/NL Amfib Group alsnog een stevige kracht geven om troepen en materieel aan land te zetten.
Bedoel je dan eigenlijk om in te zetten op type 31, welke door de Britten, Polen en Indonesië wordt aangeschaft?

Dit is een echt MP fregat (Multi Purpose), Mooi schip en zoals ik de info kan bekijken met slipway en de mission bay in de achterzijde van het schip.
NL zou dan in licentie kunnen bouwen.

Maar ik mis het grote voordeel bij de Damen Crossover om meer "spullen, materieel, manschappen" mee te kunnen nemen. Ook de Raider vaartuigen (CB90 achtig) zullen rond de 16 meter lengte zijn en moeten via de zijkant of slipway te water gelaten moeten worden.
Bij de Crossover is hier al rekening mee gehouden.