Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Lex

Citaat van: StrataNL op 24/03/2017 | 20:37 uur
Huh? Die MQ-9's zouden toch op Leeuwarden komen? Volgens mij staan die los van die demovluchten (waarvoor andere vliegvelden/bases ook al interesse hadden.
Yep. Het is een vreemd bericht, aangezien op Woensdrecht (staat ook in het artikel) reeds de mogelijkheid wordt geschapen.
Er is ook een bericht uit het Eindhovens Dagblad (niet voorhanden) dat vanuit Oirschot er grote bezwaren zijn in het gebruik van GLVV, zijnde een laagvlieg gebied.

Robert2

Citaat van: StrataNL op 24/03/2017 | 20:37 uur
Huh? Die MQ-9's zouden toch op Leeuwarden komen? Volgens mij staan die los van die demovluchten (waarvoor andere vliegvelden/bases ook al interesse hadden.
Als (wanneer) ze komen, gaan ze inderdaad naar LWD. Er staat in de titel dat GZR enkel wil kunnen vliegen, staat verder helemaal los van de MALE-UAV (MQ9) en het bijbehorende SQN.
Er zijn echter meerdere soorten UAV's, wellicht dat ze in de toekomst integratie willen met 301 Sqn (Apache).

Ace1

Citaat van: StrataNL op 24/03/2017 | 20:37 uur
Huh? Die MQ-9's zouden toch op Leeuwarden komen? Volgens mij staan die los van die demovluchten (waarvoor andere vliegvelden/bases ook al interesse hadden.

Iets met luchtmacht dagen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#298
Citaat van: bndestem
De luchtmacht wil graag vier MQ-9 Reapers kopen van Amerikaanse makelij. In 2015 stelde het ministerie de aanschaf van deze onbemande verkennings- en aanvalsvliegtuigen uit vanwege bezuinigingen.

Vergeet in het volgende decennium de MQ-9 Reapers ... voordat deze uiteindelijk ingevoerd zijn, zijn deze reeds verouderd, laten we kiezen voor de Avenger Predator C.

De Amerikanen zijn reeds bezig met het uitfaseren van de voorloper van de Reaper, de MQ-1 Predator.

StrataNL

Huh? Die MQ-9's zouden toch op Leeuwarden komen? Volgens mij staan die los van die demovluchten (waarvoor andere vliegvelden/bases ook al interesse hadden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Vliegbasis Gilze-Rijen wil met drones kunnen vliegen

GILZE-RIJEN - Defensie wil vanaf vliegbasis Gilze-Rijen test- en demonstratievluchten kunnen uitvoeren met onbemande militaire toestellen (UAV). Ook zouden civiele drones (RPAS) hier vluchten moeten kunnen starten.

Dat is te lezen in een rapport van Defensie op wat in de MER onderzocht moet worden om tot een luchthavenbesluit te komen. Dat rapport wordt woensdag vanaf 19.30 uur met betrokkenen besproken in het gemeentehuis in Rijen.

Het gaat om militaire onbemande toestellen, die volgens een woordvoerster onbewapend zouden worden gekocht, maar strikt bedoeld zijn voor verkenningen. Ze zegt  dat er nog geen harde plannen zijn, 'maar als het verzoek komt willen we dat het kan'. ,,Diverse onderdelen zijn bezig met nieuwe ontwikkelingen op defensiegebied. Een daarvan is de UAV.''

De luchtmacht wil graag vier MQ-9 Reapers kopen van Amerikaanse makelij. In 2015 stelde het ministerie de aanschaf van deze onbemande verkennings- en aanvalsvliegtuigen uit vanwege bezuinigingen. Op vliegbasis Woensdrecht mogen burgers en bedrijven al op beperkte tijden met drones vliegen.

http://www.bndestem.nl/oosterhout/vliegbasis-gilze-rijen-wil-met-drones-kunnen-vliegen~a81e6d58/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Harald

#295
Citaat van: Mourning op 06/12/2016 | 09:19 uur
Ok, maar voor alle duidelijkheid General Atomics is toch een... Amerikaans bedrijf?

yep,
wat ik begrijp is dat de Britten de B versie samen met GA hebben door ontwikkeld en gecertificeerd voor gebruik in EU in een Certifiable Predator B = Protector

Certifiable Predator B

General Atomics modified the Reaper platform into the so-called certifiable Predator B in order to make it compliant with European flight regulations to get more sales by European countries. In order to fly over national airspace, the aircraft meets NATO STANAG 4671 airworthiness requirements with lightning protection, different composite materials, and sense and avoid technology; performance changes include a 79 ft (24 m) wingspan that has winglets and enough fuel for a 40-hour endurance at 50,000 ft (15,000 m). The version is expected to be certified before 2019.

In April 2016, the United Kingdom announced that it intended to place an order for the Certifiable Predator B as part of its Protector MALE UAV programme. According to the 2015 Strategic Defence and Security Review, the Royal Air Force will operate at least 20 Protector systems by 2025, replacing all of its current 10 MQ-9 Reapers.

Mourning

Ok, maar voor alle duidelijkheid General Atomics is toch een... Amerikaans bedrijf?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Misschien toch samen ontwikkelen en kopen met de Britten ?

UK commits development funding for Protector UAV


The UK government has committed GBP100 million (USD128 million) to the further development of the General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI) Protector unmanned aerial vehicle (UAV).

The funding, which was announced on 4 December by the Secretary of State for Defence Michael Fallon, is for the development of technology including advanced imaging payloads and enhanced datalinks, as well as for the integration of MBDA Brimstone 2 missiles and Raytheon Paveway IV laser-guided bombs aboard the Protector. The Protector is the UK's name for the Certifiable Predator B (CPB).

Fallon's announcement at the annual Reagan National Defence Forum in California came days after the US State Department approved the sale of 16 medium-altitude long-endurance (MALE) Protector vehicles, with options for a further 10. Along with equipment, training, and support, the total sale is valued at USD1 billion. The proposed sale must now be approved by the US Congress ahead of a contract signature.

The United Kingdom announced its intention to replace its current 10 GA-ASI Reaper UAVs with 20 new Protector platforms in the Strategic Defence and Security Review (SDSR) in 2015. It emerged in April of this year that the Protector is the CPB.

Company literature gives the CPB a maximum operating altitude of 45,000 ft (compared with 50,000 ft for the Reaper), a maximum endurance of more than 40 hours (compared with 27 hours for the Reaper), and a maximum air speed of 200 kt (compared with 240 kt for the Reaper). The CPB also has nine external stories stations, compared with five for the Reaper.

The UK Ministry of Defence (MoD) has previously told IHS Jane's that the 20 Protector UAVs are expected to begin entering service in 2018-19 to coincide with the retirement of the Royal Air Force's 10 Reapers. However, a graphic released by the MoD to coincide with Fallon's announcement now gives the Protector in-service date as 2021.

http://www.janes.com/article/65983/uk-commits-development-funding-for-protector-uav



Harald


Lex

Kamerbrief behoefte MALE UAV

Reactie op verzoek van de vaste voor Defensie om informatie over de lease-optie en eventuele andere opties om in de behoefte aan een MALE UAV

Mindef, 21-10-2016

JdL

Citaat van: Mourning op 15/06/2016 | 11:24 uur
Mwah... beetje kort door de bocht m.b.t. het uit de buurt blijven van terroristen... lol. Maar ik ga er vanuit dat men ook in de toekomst steeds preciezer zal kunnen opereren en men ook systemen zal inzetten die met minder explosieven ook het doelwit zullen uitschakelen zonder direct 4 aangrenzende huizen ook meteen in de puin te leggen. Je ziet dit al met de SDB's en dat lijkt mij een goede trend. Verder wordt ik idd wel een beetje moe van dat gehuil over ''oorlogsmisdaden'' als het de VS betreft.

Zeg, rividek, misschien maar eens tijd om eerst maar eens wat makkelijker aantoonbare warcrime casus te kiezen? Wat dacht je bijv. van het Russische handelen in Grozny in de jaren '90? Het optreden van de Russen in Syrie nu, etc. De eerste demonstraties hier in Europa over Russisch handelen in diverse conflicten moet ik overigens ook nog steeds zien, terwijl ik er niet aan twijfel dat als de VS zoals Rusland zou optreden er hele West-Europese volksstammen op de achterste benen zouden staan. Iets met hypocritie m.i..
+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2016 | 11:08 uur
Ik denk dat we in de handjes mogen klappen met de USA en het gebruik van drones, ze ruimen er lui mee op in een minuut waar Europa ze het liefst ziet verschijnen in een 20 jaar lang proces in Den Haag. Ik geloof niet zo in dat gejank over onschuldige slachtoffers, het is oorlog en ik krijg ook geen raket in mń deuropening of vraag me elke dag af of ik het slachtoffer zal worden van een aanval. Moeten lui maar uit de buurt blijven van terroristen.

Mwah... beetje kort door de bocht m.b.t. het uit de buurt blijven van terroristen... lol. Maar ik ga er vanuit dat men ook in de toekomst steeds preciezer zal kunnen opereren en men ook systemen zal inzetten die met minder explosieven ook het doelwit zullen uitschakelen zonder direct 4 aangrenzende huizen ook meteen in de puin te leggen. Je ziet dit al met de SDB's en dat lijkt mij een goede trend. Verder wordt ik idd wel een beetje moe van dat gehuil over ''oorlogsmisdaden'' als het de VS betreft.

Zeg, rividek, misschien maar eens tijd om eerst maar eens wat makkelijker aantoonbare warcrime casus te kiezen? Wat dacht je bijv. van het Russische handelen in Grozny in de jaren '90? Het optreden van de Russen in Syrie nu, etc. De eerste demonstraties hier in Europa over Russisch handelen in diverse conflicten moet ik overigens ook nog steeds zien, terwijl ik er niet aan twijfel dat als de VS zoals Rusland zou optreden er hele West-Europese volksstammen op de achterste benen zouden staan. Iets met hypocritie m.i..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Ik denk dat we in de handjes mogen klappen met de USA en het gebruik van drones, ze ruimen er lui mee op in een minuut waar Europa ze het liefst ziet verschijnen in een 20 jaar lang proces in Den Haag. Ik geloof niet zo in dat gejank over onschuldige slachtoffers, het is oorlog en ik krijg ook geen raket in mń deuropening of vraag me elke dag af of ik het slachtoffer zal worden van een aanval. Moeten lui maar uit de buurt blijven van terroristen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

Het feit is, dat de defensiestaf 'nu' geen intentie heeft om de vier nu aan te schaffen Male UAV's met wapens uit te rusten. Ze zijn bedoeld om met sensoren (AESA grond radar en signaal onderschepping).
Doordat Amerika Male UAV's onethisch heeft ingezet, heerst er een taboe op bewapende UAV's. (Ik stel zelfs dat  de USA oorlogsmisdaden hebben gepleegd, waarvoor wij (Nederland/EU) ze ter verantwoording moeten roepen. Mede omdat het ėėn van de voedingsbodems voor anti-westerlingen is.)
Deze discussie wordt  vermeden door niet de intentie te hebben om de (eerste 4) onbemande toestellen met wapens te laten vliegen. Ze hebben al genoeg vliegtaken aan het vliegen met sensoren.

Het is goedkoper om een standaard toestel aan te schaffen dan een toetel met andere specificaties. Het niet inbouwen van wapen (of ėensor) draagpunten in de vleugels is waarschijnlijk duurder dan ze wel laten inbouwen maar geen wapendragers aanschaffen. De punten zullen niet voor wapens gebruikt worden.
Later in het zeer gunstige geval dat er extra systemen verworven (en instand gehouden) kunnen worden, zou de discussie voor bewapende UAV's gehouden kunnen worden. De eerste systemen zullen goedkoop gestandaardiseerd kunnen worden met de bewapende uav's.
Ik zie ook voordelen van de latere aanschaf. Men is momenteel de systemen aan het ontwikkelen die nodig zijn om in het europesche luchtruim te mogen vliegen. Waarschijnlijk worden deze systemen nu al in de fabriek geïntegreerd,  een modificatie programma vlak na introductie wordt hierdoor bespaard.