Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Huzaar1

De uitdrukking 'werkt in labs en tekenfilms' houdt in dat het ontwerp in de dagelijkse praktijk wel functioneert maar de beoogde voordelen niet opwegen tegen nadelen. Dit komt doordat buiten het lab omstandigheden en externe variabelen omstandigheden creëeren waardoor het niet kan worden toegepast. Te gevoelig danwel, te gecompliceerd, en of te duur.

Anders waren ze er ondanks onderzoek niet van afgestapt maar hadden ze dit geïmplementeerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2021 | 10:49 uur
Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.
Film ? Ah yeah.  You know, life is like a box of chocolates.  You will never know what you get.'

24 januari 1975 maakt de Aerospatiale AS365 Dauphin haar eerste vlucht.  Ontwikkeld uit de SA360 een-motige Dauphin, eerste vlucht 2 juni 1972, 36 kisten gebouwd. Deze heli is uitgerust met een Fenestron (ducted fan) staart rotor.
Sindsdien zijn er van de AS365 en later Eurocopter EC155 1.000+ van gebouwd en is nog steeds in productie.  De EC135 / H135 heeft ook zo een Fenestron / ducted fan, daar zijn er inmiddels ruim 1.400 van geproduceerd.  Sommige EC145 / H145 versies hebben ook een Fenestron.

Dus het werkt blijkbaar niet alleen in een lab of tekenfilms.
Aerospatiale ontwikkelde de Fenestron op zo een manier.  Zodat deze bij bepaalde snelheden uitgezet kan worden.  Aandrijving van een (ingekapselde) staart-rotor kost natuurlijk vermogen.  Maar levert ook trillingen en geluid op.  De Dauphin staat bekend als een stille heli (voor de inzittenden).
Een ingekapselde Fenestron rotor heeft ook veel minder kans om bij landingen bij hoge Angle of Attack (invalshoek) de grond te raken.  En bij gevechtsschade aan deze Fenestron is er waarschijnlijk ook minder kans op schade aan de romp of hoofd-rotor.

Echter, militaire helikopter  types hebben de tendens om in de loop van hun levensduur (flink) aan te komen in leeggewicht en max. startgewicht.  Dus moeten er sterkere motoren ingebouwd worden.  Andere hoofd-rotor bladen en uiteraard een andere staart-rotor.  Bij een conventionele staart-rotor valt dat vrij gemakkelijk te her ontwerpen en te modificeren.  Bij een Fenestron staart moet er echter veel meer of te veel verbouwd worden.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 24/08/2021 | 10:19 uur
:mad:  Idd je hebt gelijk....  :omg:  oeps foutje..
Das wel jammer voor het ontwerp, vond met mooier...

Ja +1 , die ducted fan is qua uitstraling veel moderner / strakker maar ongetwijfeld ook een hogere prijs om het te produceren.  Ondanks dat het voldoet aan de verwachtingen ga ik er vanuit dat het puur en alleen op basis van kosten omlaag brengen (= meer win kans) keuze is.

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2021 | 10:49 uur
Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.

Vertel dat maar tegen de vrienden van Airbus  ;)


Huzaar1

Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 24/08/2021 | 10:14 uur
De ducted fan verdwijnt juist in het ontwerp, daar voor komt een open rotor in de plaats. Zie hieronder de ''vernieuwde '' Invictus.



Source : https://verticalmag.com/news/bell-360-invictus-half-built-new-tail-rotor-coming/

:mad:  Idd je hebt gelijk....  :omg:  oeps foutje..
Das wel jammer voor het ontwerp, vond met mooier...

Parera

#726
Citaat van: Harald op 24/08/2021 | 08:47 uur
Bell puts faith in FARA redesign    ( staartrotor als een "ducted fan" ala RAH-66 Comanche.)

De ducted fan verdwijnt juist in het ontwerp, daar voor komt een open rotor in de plaats. Zie hieronder de ''vernieuwde '' Invictus.





Source : https://verticalmag.com/news/bell-360-invictus-half-built-new-tail-rotor-coming/

Harald

Bell puts faith in FARA redesign    ( staartrotor als een "ducted fan" ala RAH-66 Comanche.)

As a FARA flyoff edges closer Bell has made a key design change to the 360 Invictus, one it hopes can produce a competitive advantage over Sikorsky.

The Bell 360 Invictus Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) contender will be redesigned with a new open tail instead of a ducted configuration to improve aircraft performance.

The move arrives ten months after Bell told Shephard it would consider implementing 'some minor changes' to the rotorcraft, dependent on the outcome of engineering, manufacturing and development weapons systems requirements laid out by the US Army.

'We did do a lot of testing on [the ducted fan] and it matched our performance models but a leadership decision was made to have a better growth path,' said Chris Gehler VP, Bell 360.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/bell-puts-faith-fara-redesign/


Bell 360 Invictus


RAH-66 Comanche

Harald

Citaat van: Poleme op 13/08/2021 | 12:15 uur
Onze LHD ??

Ahh, krijgen de Efteling en Land van Nooit ook gevechtshelikopters.
;D ;D :big-smile:
Er wordt al gereageerd  ;)

Laten we eerst maar eens zien of onze helicopter aantallen behouden blijft en onze Cougars vervangen zullen gaan worden.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 13/08/2021 | 12:15 uur
Onze LHD ??

Ahh, krijgen de Efteling en Land van Nooit ook gevechtshelikopters.
Het land van Ooit bestaat al lang niet meer helaas 😅.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: Harald op 13/08/2021 | 12:11 uur
En voor, op onze LHD.....  ;)

Met de gedachte dat deze Bell 360 ook maritiem inzetbaar zal zijn en eventueel de opvolger kan worden van de huidige Cobra's bij de USMC.
Onze LHD ??

Ahh, krijgen de Efteling en Land van Nooit ook gevechtshelikopters.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

En voor, op onze LHD.....  ;)

Met de gedachte dat deze Bell 360 ook maritiem inzetbaar zal zijn en eventueel de opvolger kan worden van de huidige Cobra's bij de USMC.

Parera

#720
Citaat van: Sparkplug op 13/08/2021 | 10:51 uur
Bell Textron progress on FARA

Niet de beste foto die openbaar gemaakt is, wat mij betreft is op onderstaande foto veel beter te zien hoe het project loopt.



Ik zou de aankoop van enkele kisten 8 - 16 stuks voor de KLU naast de AH-64 toejuichen  :cute-smile: Als vervanger van de oude BO-105's en als aanvulling op de 28 Apache's.

Sparkplug

Bell Textron progress on FARA

PUBLISHED: 12 AUGUST 2021   LAST UPDATED: 12 AUGUST 2021


Photo by Bell Textron

Bell Textron Inc. released new data on the build and testing for the Bell 360 Invictus competitive prototype. The Bell 360 programme is rapidly progressing through manufacturing, assembly, components testing, and systems integration work for the US Army's Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) programme.

The team completed multiple design and risk reviews with the Army and is on schedule for all programme requirements. The Bell 360, a low-risk, high-speed platform with proven technology and inherently reliable designs, will deliver soldiers transformational operational capabilities at an affordable cost.

The FARA programme will fill a critical capability gap currently covered by AH-64E Apache attack helicopters teamed with Shadow drones following the retirement of the OH-58D Kiowa Warrior helicopters in 2017. The Kiowa Warrior was retired without a clear successor; three successive programmes were cancelled without reaching production; although the Army intended to perform a service life extension program for the OH-58 fleet in 2013, cuts to the defence budget forced its retirement. In lieu of the OH-58, the US Army has used AH-64 Apache attack helicopters paired with AAI RQ-7 Shadow drones in the armed reconnaissance role.

In March 2020, two of the initial five candidates were chosen resulting in Bell Textron and Lockheed Martin's Sikorsky to move forward to develop flying prototypes. Both companies are in a head-to-head competition to build prototypes and fly them beginning in November 2022. The number of FARAs needed by the US Army has not been reported yet.

The Army will pick one it wants to build for the force following the competitive fly-off period. Sikorsky pitched a coaxial rotor blade design based on its S-97 Raider that it is calling Raider X. Bell unveiled its design — the 360 Invictus — at the 2019 Association of the US Army annual conference.

According to Bell Textron, along with assembling the Bell 360, high-value components such as the main rotor gearbox, drive-shafts and couplings are being tested at Bell's Drive Systems Test Lab (DSTL). The DSTL is used to carry out risk-reduction efforts that ensure the programme has accurate and verified data to qualify components in advance of flight test. A new FARA-specific Systems Integration Lab (SIL) is also operational at Bell. This facility allows Bell to integrate flight-critical components, software, and mission systems for testing, verification, and validation of functionality before they take flight on an actual aircraft. This approach reduces technical risk and aids in the safe, rapid, and efficient execution of flight test programme.

https://www.scramble.nl/military-news/bell-textron-progress-on-fara
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

First AW101 for Polish Navy

PUBLISHED: 13 JULY 2021   LAST UPDATED: 13 JULY 2021



On 12 July 2021, Phil Adkin photographed a Leonardo AW101 Merlin for the Lotnictwo Marynarki Wojennej (LMW, Polish Navy) at Yeovil (UK). The helicopter, temporary registered as ZR285, was still in primer. It is not known if this specific AW101 is the first one destined for Poland.

Originally the Polish Navy planned to acquire eight AW101 maritime helicopters to replace its ageing Mi-14 helicopters currently operated by the 44 Baza Lotnictwa Morskiego (44.BLotM) at Darłówo air base (Poland). However, in 2018, due to financial reasons, the Polish Ministry of National Defence reduced the number of helicopters planned for acquisition to four, postponing the purchase of another four.

According to Polish media, the contract for four AW101s is valued at USD 107 million. On 8 April 2019, the Polish Ministry of National Defence signed an offset package worth USD 104 million with Italian company Leonardo. The package includes nine commitments, the main of which is the planned creation of an AW101 helicopter maintenance and repair centre jointly with Leonardo. This maintenance centre will be located at the current Polish aircraft repair plant Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL-1) in Lodz.

The new helicopters will be used for anti-submarine warfare (ASW) and search and rescue (SAR) tasks.

Photo by Phil Adkin

https://www.scramble.nl/military-news/first-aw101-for-polish-navy
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

US Army triggers competition for future long-range assault aircraft

The U.S. Army has launched its future long-range assault aircraft competition, quietly releasing a request for proposals limited to two industry teams. The service has also homed in on a schedule to deliver FLRAA prototypes after debating two different options to stay on schedule.

The service weighed the option of pursuing both prototype builds for the airframe and the weapons systems at the same time, or on slightly separate schedules, which would have meant the difference between delivering full prototypes to the Army by the spring or the summer of 2025.

The Army will choose a winner — after a faceoff between Textron's Bell and a Sikorsky-Boeing team — in the third quarter of fiscal 2022. It appears the service is requiring prototype delivery to start in the third quarter of FY25 and wrap up a year later, according to a review of FY22 budget documents.

..../....

The Army plans to equip the first unit with FLRAA in FY30.

.../....

https://www.defensenews.com/land/2021/07/12/us-army-triggers-future-long-range-assault-aircraft-competition/