Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

HAskHGP9

Citaat van: Kapitein Rob op 16/02/2012 | 17:13 uur
Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2012 | 15:47 uur
Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.

ik snap niet dat de geruchtenverspreiders niet snappen dat defensie geen geld meer uit kan (wil) geven aan tanks. Als je tanks gaat huren, moet je volgens mij ook tankbemanningen op blijven leiden en geoefendheid op peil blijven houden. Volgens mij kost dat geld......

Maar de Delta-compagnieën kosten ook geld. En die komen er ook.

Dus, als het gerucht waar is (waar ik niks van geloof), dan zal het neerkomen op een beetje extra schuiven met geld.

Ombuigingen, noemen ze dat toch?

KapiteinRob

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2012 | 15:47 uur
Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.

ik snap niet dat de geruchtenverspreiders niet snappen dat defensie geen geld meer uit kan (wil) geven aan tanks. Als je tanks gaat huren, moet je volgens mij ook tankbemanningen op blijven leiden en geoefendheid op peil blijven houden. Volgens mij kost dat geld......

HAskHGP9

Citaat van: Harald op 16/02/2012 | 16:42 uur
Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2012 | 15:47 uur
Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.

Kan de KL geen lease-contract maken voor het leasen van Leo's bij Defensie voor 0 euro ?  ;)

Als de KL voor elk gerucht wat rondging een euro kreeg konden we een volledige Duitse pantserbrigade leasen...  8)

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2012 | 15:47 uur
Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.

Kan de KL geen lease-contract maken voor het leasen van Leo's bij Defensie voor 0 euro ?  ;)

Huzaar1

Geruchten dat de eventuele Tanks die gehuurd moeten worden bij de Duitsers in de Delta compagnieën zouden komen te dien van Painf bat's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 16/02/2012 | 12:29 uur
[
,,Als Nederland de tanks wil verkopen, dan kopen we ze. Willen ze niet verkopen, dan kijken we verder", aldus Wibowo. Volgens hem wordt ook gesproken met Duitsland en zijn Duitse tanks eventueel een alternatief als de deal met Nederland niet doorgaat.

do 16 feb 2012, 12:23

Niet dat ik voor de verkoop van de Leo's ben, ik had ze liever ter bescikking gehad van de KL maar als ze dan toch verkocht moeten worden dan zou het van een enorme stomiteit getuigen als geitenwollen sokken in het parlement dwars gaan liggen om vervolgens de order aan de buren te gunnen.

Lex

Indonesië wil aanschaf tanks voor 2014

JAKARTA -  De aankoop van tientallen Nederlandse Leopardtanks door Indonesië moet voor 2014 zijn afgerond. Dat heeft chef-staf Edhie Wibowo van het Indonesische leger gezegd, zo meldt The Jakarta Post donderdag.

,,Als Nederland de tanks wil verkopen, dan kopen we ze. Willen ze niet verkopen, dan kijken we verder", aldus Wibowo. Volgens hem wordt ook gesproken met Duitsland en zijn Duitse tanks eventueel een alternatief als de deal met Nederland niet doorgaat.

De aanschaf van de Leopardtanks ligt zowel in Nederland als in Indonesië gevoelig.

Telegraaf,
do 16 feb 2012, 12:23

Lex

Kabinet sluit tankdeal met Indonesië niet uit

DEN HAAG -  Het kabinet sluit de verkoop van overtollige Nederlandse tanks aan Indonesië niet uit. Dat bleek woensdag uit antwoorden van de ministers Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en Hans Hillen (Defensie) op schriftelijke vragen hierover van GroenLinks.

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft de regering opgeroepen geen tanks te leveren aan Indonesië, wegens betrokkenheid van het Indonesische leger bij de schending van mensenrechten. Indonesië en enkele andere landen hebben belangstelling getoond voor de Leopardtanks. ,,Met deze landen worden vertrouwelijke gesprekken gevoerd, die kunnen leiden tot verkoop van materieel", aldus Rosenthal en Hillen. Mocht het zover komen, dan zullen de ministers dit vooraf aan de Kamer melden.

GroenLinks-Kamerlid Arjan El Fassed trok half januari aan de bel nadat uit berichten in Indonesische media was gebleken dat de gesprekken over een mogelijke deal niet zijn beëindigd, ondanks de oproep van de Kamer. Een delegatie van het Indonesische leger is inmiddels in Nederland geweest om de tanks te bekijken. Defensie heeft alle Leopardgevechtstanks afgestoten als bezuinigingsmaatregel.

Telegraaf,
wo 15 feb 2012, 18:26

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 01/02/2012 | 16:02 uur
Citaat van: jurrien visser op 01/02/2012 | 13:36 uur
Tanks voor Indonesië?

Tweede Kamer is tegen levering

Verslag: Sander 't Sas  Redactie: Henriette van Rijsingen  Indonesische kranten melden dat een militaire delegatie in Nederland zou zijn om de tanks te inspecteren. Helemaal verwonderlijk, omdat de Kamer eerder heeft aangegeven dat levering aan Indonesië niet mag, omdat de wapens tegen de eigen bevolking kunnen worden ingezet.

Het Nederlandse Ministerie van Defensie en de Indonesische ambassade willen geen commentaar geven. Maar duidelijk is wel dat de opbrengst van een mogelijke deal met de afgedankte Leopardtanks gebruikt kan worden om de bezuinigingen op de krijgsmacht te verzachten.

In Een Vandaag gesprekken met Kamerleden Arjan El Fassed (Groen Links) en Wim Kortenoeven (PVV). En met Dhr A. Oridek Ap van de Free West Papua Campaign Nederland . Vooral de recente schendingen in West-Papua zijn volgens hen een reden om de tanks niet aan Indonesië te verkopen.

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/39670/tanks_voor_indonesi_

Nou, dat zal een lekker genuanceerde aflevering worden weer met de gasten die zijn uitgenodigd. Nodig dan verdorie ook VVD en/of CDA uit en stel de F*cking vraag aan de tegenstanders: "waar haalt Defensie dan het geld vandaan van de verkopen die DE POLITIEK al heeft ingeboekt in de begroting?" Maar wedden dat die vraag niet gesteld zal worden?  :dead:


Daar draait het helaas ook niet om. Het gaat om geld wat defensie haar pijn wat kan verlichten. Geld hoeft er niet bij zou het antwoord van de oppositie zijn, omdat er bedragen zijn afgesproken. Klaar..

250 miljoen! kun je een boel mee doen, maar ik zie het niet gebeuren dat het zich zal uiten in aankoop van een nieuw wapensysteem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 31/01/2012 | 14:39 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 31/01/2012 | 14:33 uur
dan is 2.5 miljoen een mooie prijs denk ik, zeker als ze in 2018 al op zijn volgens Huzaar. Ik begrijp die Indo's ook niet
zou ik liever nieuwe tanks kopen dan die ouwe troep van ons.

Wordt nu "de beste tank" (volgens vele kenners) ter wereld nu gedegradeerd tot "oude troep"

Als dat zo is, dan is er blijkbaar een terechte keuze gemaakt om de Leo's in de verkoop te gooien.
Dat was natuurlijk cynisch bedoeld......

Wat betreft precisie vuur door Pantserhouwitzers...die kunnen toch de Excalibur granaat afvuren ?

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 31/01/2012 | 23:22 uur
Citaat van: Lex op 31/01/2012 | 23:12 uur
Tanks te koop. Maar niemand mag ze hebben


Wat willen die moraal ridders nu wel.. ze willen de tanks kwijt, bij voorkeur aan het vredelievende Zwitserland, IJsland zou ook nog een idee zijn... maar ja...

Stop ook alle investeringen in Mercedes-Benz, want die heeft immers aandelen in EADS en wacht... die verkopen Eurofghters aan SA....
etc, etc.

Houden dan maar en terug naar de sterkte  maar.... dat kan natuurlijk ook niet... Hoogovens voor schroot... pfff de oplossing  :sick:

Ziek wordt ik van die gijtenwollentypes en asperine helpt niet.
Wat dacht je van Griekenland ?? ;D

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 01/02/2012 | 13:36 uur
Tanks voor Indonesië?

Tweede Kamer is tegen levering

Verslag: Sander 't Sas  Redactie: Henriette van Rijsingen  Indonesische kranten melden dat een militaire delegatie in Nederland zou zijn om de tanks te inspecteren. Helemaal verwonderlijk, omdat de Kamer eerder heeft aangegeven dat levering aan Indonesië niet mag, omdat de wapens tegen de eigen bevolking kunnen worden ingezet.

Het Nederlandse Ministerie van Defensie en de Indonesische ambassade willen geen commentaar geven. Maar duidelijk is wel dat de opbrengst van een mogelijke deal met de afgedankte Leopardtanks gebruikt kan worden om de bezuinigingen op de krijgsmacht te verzachten.

In Een Vandaag gesprekken met Kamerleden Arjan El Fassed (Groen Links) en Wim Kortenoeven (PVV). En met Dhr A. Oridek Ap van de Free West Papua Campaign Nederland . Vooral de recente schendingen in West-Papua zijn volgens hen een reden om de tanks niet aan Indonesië te verkopen.

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/39670/tanks_voor_indonesi_

Nou, dat zal een lekker genuanceerde aflevering worden weer met de gasten die zijn uitgenodigd. Nodig dan GVD ook VVD en/of CDA uit en stel de F*cking vraag aan de tegenstanders: "waar haalt Defensie dan het geld vandaan van de verkopen die DE POLITIEK al heeft ingeboekt in de begroting?" Maar wedden dat die vraag niet gesteld zal worden?  :dead:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

ik zou zeggen verkoop die tanks aan Indonesie,
en verkoop die 50% MRAT capaciteit aan de papoea's...


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Tanks voor Indonesië?

Tweede Kamer is tegen levering

Verslag: Sander 't Sas  Redactie: Henriette van Rijsingen  Indonesische kranten melden dat een militaire delegatie in Nederland zou zijn om de tanks te inspecteren. Helemaal verwonderlijk, omdat de Kamer eerder heeft aangegeven dat levering aan Indonesië niet mag, omdat de wapens tegen de eigen bevolking kunnen worden ingezet.

Het Nederlandse Ministerie van Defensie en de Indonesische ambassade willen geen commentaar geven. Maar duidelijk is wel dat de opbrengst van een mogelijke deal met de afgedankte Leopardtanks gebruikt kan worden om de bezuinigingen op de krijgsmacht te verzachten.

In Een Vandaag gesprekken met Kamerleden Arjan El Fassed (Groen Links) en Wim Kortenoeven (PVV). En met Dhr A. Oridek Ap van de Free West Papua Campaign Nederland . Vooral de recente schendingen in West-Papua zijn volgens hen een reden om de tanks niet aan Indonesië te verkopen.

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/39670/tanks_voor_indonesi_

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 31/01/2012 | 23:22 uur
Citaat van: Lex op 31/01/2012 | 23:12 uur
Tanks te koop. Maar niemand mag ze hebben


Wat willen die moraal ridders nu wel.. ze willen de tanks kwijt, bij voorkeur aan het vredelievende Zwitserland, IJsland zou ook nog een idee zijn... maar ja...

Stop ook alle investeringen in Mercedes-Benz, want die heeft immers aandelen in EADS en wacht... die verkopen Eurofghters aan SA....
etc, etc.

Houden dan maar en terug naar de sterkte  maar.... dat kan natuurlijk ook niet... Hoogovens voor schroot... pfff de oplossing  :sick:

Ziek wordt ik van die gijtenwollentypes en asperine helpt niet.
Ik hoorde laatst dat meerdere soldaten van Egyptische leger voordat ze ten strijden trokken tegen hun eigen bevolking eerst ontbeten hadden met o.a. producten van Nutricia. En dat sommige soldaten suiker van CSM in hun thee hadden gedaan.
In Bahrein had een kolonel eerst 's ochtends zijn haren gewassen met shampoo van Unilever voordat hij zijn manschappen aanstuurde.  ;D

Maar goed, als je leger spullen gaat verkopen, moet je niet raar opkijken als dit ooit eens gebruikt gaat worden. Als het tegen de eigen bevolking is, is dat (vaak) verwerpelijk.

Zal lastig worden om e.e.a. te gaan verkopen in deze tijd. Onze oude opkoper Griekenland heeft geen geld. Oostenrijk, Canada en Chili hebben we al goed voorzien. Blijven weinig 'vredelievende' landen over met geld die wel een paar Leo's van ons willen kopen. Ik ben benieuwd wie er straks gaat winnen; de koopman of de dominee.