De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2022 | 10:56 uur
Je zult moeten accepteren dat jij niet wordt betrokken in het grotere plaatje van Defensie plannen.

Een autoriteitsargument is natuurlijk moeilijk op waarde te schatten als men het CV van betrokken persoon niet kent en hoe hoog iemand in de boom van de organisatie zit.

Citaat
Het is dan ook niet intelligent om conclusies te trekken en woorden te gebruiken als " waar denken ze dat ze mee bezig zijn". Helemaal als je de energietransitie in acht neemt die voor de deur staat. Je bederft het dan voor jezelf, of wat verwacht je dan? Dat dat iemand uitnodigde je uit te leggen wat de bedoeling of het belang erachter is, en hoeveel capaciteit het kost? Als je dat allemaal niet weet is er geen conclusie te trekken.

Ik ga ook niet ineens wat vinden van het beleid van Burger King als we erachter komen dat ze hun aardappelfrietjes anders willen gaan regelen. Ik beschik tenslotte niet over details en informatie over het grotere plan.

Het is redelijk algemeen bekend hier dat ik bv een jaar of 25 bij de Lua heb rondgerend en vwb (V)SHORAD dus wel een beetje weet waarover ik praat. En als hier iets verkondigd wordt wat mij niet juist lijkt op dat gebied dan leg ik uit waarom dat dan niet zo is. Misschien moet je het eens op die manier proberen, dan is de acceptatie aan de andere kant misschien ook wat groter.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2022 | 10:10 uur
Vent alsof 500 man hier mee beig zijn. Een van de honderden projecten en ja electrificatie is kernprio. Bijdehand gewijsneus deel 900.

Dit soort vergezichten zijn natuurlijk heel schattig en lekker deugend maar op dit moment liggen de prioriteiten echt wel ergens anders. En zolang elektriciteit nog niet de energiedichtheid van fossiele brandstoffen heeft en we nog niks verzonnen hebben om het echt serieus op te slaan gaan elektrische voertuigen het niet worden op het gevechtsveld. Dat ze het PNOD vtgnpark deels elektrificeren prima, zolang je maar niet naar Oberammergau oid hoeft, maar de tactische voertuigen zijn we nog lang niet aan toe.

Ros

Citaat van: Reinier op 26/04/2022 | 10:14 uur
Kolere zeg! Als er ook maar iets gepost wordt wat jou niet aanstaat, begin je gelijk te briezen.
Ben je permanent ongesteld of in de overgang? We kunnen ook de naam wijzigen in Huzaar Forum.

Het is een forum; daarop worden verschillende meningen gepost. Ben je daar niet mee eens. Soit.

Precies.......

Een telefoontje naar een fabrikant van electrische auto's had je de informatie opgeleverd. Bij een gewicht X van een voertuig heb je X aan accu's nodig en heb je een bereik van X kilometer. En dat je in een crisis gebied niet overal over stroom kan beschikken om op te laden is al een hard gegeven. En inderdaad, de staat van de krijgsmacht heeft wel andere prioriteiten.

Umbert

Wie stelt ooit een van de politici de vraag wie er voor de verdediging van Nedrland zorgt als er ooit een ander land dan Rusland het op zijn heupen krijgt en de hele NATO RRF en opvolgers in het Oosten staan. NL heeft eigenlijk niks noemenswardig meer in Nederland om de boel te redden. En zeg ze dan gelijk ze mogen niet mee met de evacuatievluchten.

Mourning

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2022 | 10:03 uur
Beetje vreemd dat jullie op basis van een proof of concept op een bestaand voertuig het principe van elektrische aandrijving afbranden. Elektrische wagens op basis van bestaande modellen met een verbrandingsmotor zijn ook ruk in vergelijking met nieuw ontworpen EV's. I.e.: De Fennek zal niet elektrisch worden, maar z'n opvolger zal dat best (gedeeltelijk) wel zijn.

Ja, dat klinkt mij ook aannemelijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Onze defensie & politiek zijn totaal van het pad af en de weg kwijt ...zet een oud generaal neer of 3 generaals
van drie veschillende krijgsmacht onderdelen.

Dick Berlijn, MacMoutry & Mart de Kruijf geef ze het budget van defensie ...laat hun defensie weer opbouwen
en laat de politiek zich lekker bezighouden met hun gender-shit enzo .... :devil:

Politici hebben veel geleerd maar nemen continue de verkeerde beslissingen

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 25/04/2022 | 22:17 uur
Waar ze bij DMO druk mee zijn............een bereik van 150 km en 7 uur opladen........mits er stroom is  :omg:
Dat is heel handig denk ik als je zo in Verweggistan zit ....bijvoorbeeld in Oekraine hahaha....we kunnen niet
terugtrekken op oprukken want voertuigen hebben geen stroom ..hahaha
In oorlogs gebied is trouwens bijna nooit stroom te krijgen want alles is kapot geschoten...dus ik denk
dat een legervoertuig op electriciteit beetje onzin is ...en vooral fucking WOKE !~

Hebben we zo een leger zonder Pantserhouwitzers (want weggegeven aan Selensky) ..en voertuigen op stroom ...wat
een wereld leven we ????????????????? :devil:

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 26/04/2022 | 10:14 uur
Kolere zeg! Als er ook maar iets gepost wordt wat jou niet aanstaat, begin je gelijk te briezen.
Ben je permanent ongesteld of in de overgang? We kunnen ook de naam wijzigen in Huzaar Forum.

Het is een forum; daarop worden verschillende meningen gepost. Ben je daar niet mee eens. Soit.
Get a life kerel oud wijf.

Je zult moeten accepteren dat jij niet wordt betrokken in het grotere plaatje van Defensie plannen.

Het is dan ook niet intelligent om conclusies te trekken en woorden te gebruiken als " waar denken ze dat ze mee bezig zijn". Helemaal als je de energietransitie in acht neemt die voor de deur staat. Je bederft het dan voor jezelf, of wat verwacht je dan? Dat dat iemand uitnodigde je uit te leggen wat de bedoeling of het belang erachter is, en hoeveel capaciteit het kost? Als je dat allemaal niet weet is er geen conclusie te trekken.

Ik ga ook niet ineens wat vinden van het beleid van Burger King als we erachter komen dat ze hun aardappelfrietjes anders willen gaan regelen. Ik beschik tenslotte niet over details en informatie over het grotere plan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2022 | 10:10 uur
Vent alsof 500 man hier mee beig zijn. Een van de honderden projecten en ja electrificatie is kernprio. Bijdehand gewijsneus deel 900.
Kolere zeg! Als er ook maar iets gepost wordt wat jou niet aanstaat, begin je gelijk te briezen.
Ben je permanent ongesteld of in de overgang? We kunnen ook de naam wijzigen in Huzaar Forum.

Het is een forum; daarop worden verschillende meningen gepost. Ben je daar niet mee eens. Soit.
Get a life kerel oud wijf.

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2022 | 10:03 uur
Beetje vreemd dat jullie op basis van een proof of concept op een bestaand voertuig het principe van elektrische aandrijving afbranden. Elektrische wagens op basis van bestaande modellen met een verbrandingsmotor zijn ook ruk in vergelijking met nieuw ontworpen EV's. I.e.: De Fennek zal niet elektrisch worden, maar z'n opvolger zal dat best (gedeeltelijk) wel zijn.
Ik brand het concept ansich niet af, mij gaat het er om dat dit geen top prioriteit zou moeten zijn voor onze krijgsmacht in de huidige staat.
Laat de Amerikanen of Duitsers hier geld en tijd aan spenderen. Als alle kinderziektes er uit zijn en het is betaalbaar over een jaar of 10-15, dan kopen we het wel van de plank.
Oh nee, dat hoeft niet. Als de buren het hebben dan hoeven wij het niet meer te kopen. Nederland zal dan zorgen voor het verlengsnoer en de zonnepanelen om de electrische tanks op te laden.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 26/04/2022 | 10:07 uur
Gezien de staat van onze krijgsmacht zou ik dit ergens onderaan op bladzijde 386 in een voetnoot als zetten van prioriteiten.

Vent alsof 500 man hier mee beig zijn. Een van de honderden projecten en ja electrificatie is kernprio. Bijdehand gewijsneus deel 900.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Zander op 26/04/2022 | 09:49 uur
Lijkt me een kortzichtige conclusie. Eea begint bij het onderzoeken naar dit soort toepassingen. Eer dit volwassen en operationeel in te zetten is ben je minstens 10 jaar verder.
Ik zou zelf eerder inzetten op waterstofgas, maar het is een keuze.
Gezien de staat van onze krijgsmacht zou ik dit ergens onderaan op bladzijde 386 in een voetnoot als zetten van prioriteiten.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 26/04/2022 | 10:03 uur
Beetje vreemd dat jullie op basis van een proof of concept op een bestaand voertuig het principe van elektrische aandrijving afbranden. Elektrische wagens op basis van bestaande modellen met een verbrandingsmotor zijn ook ruk in vergelijking met nieuw ontworpen EV's. I.e.: De Fennek zal niet elektrisch worden, maar z'n opvolger zal dat best (gedeeltelijk) wel zijn.
Helemaal met je eens.
Maar spaar je de moeite stoonbrace.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Beetje vreemd dat jullie op basis van een proof of concept op een bestaand voertuig het principe van elektrische aandrijving afbranden. Elektrische wagens op basis van bestaande modellen met een verbrandingsmotor zijn ook ruk in vergelijking met nieuw ontworpen EV's. I.e.: De Fennek zal niet elektrisch worden, maar z'n opvolger zal dat best (gedeeltelijk) wel zijn.

Parera

Ik denk dat een elektrisch aangedreven opvolger voor de Fennek een heel erg wenselijk iets (kan) worden. En of dit nu een volledig elektrisch voertuig moet worden of een hybride dat is een tweede, maar voor de taak van verkenner is het in het voordeel dat het voertuig weinig tot geen geluid maakt.

Ik verwacht ook niet dat alle huidige fennek's omgebouwd gaan worden naar elektrische aandrijving maar ik verwacht wel dat er 1 of meerdere voertuigen aangepast gaan worden voor het testen van het concept.

Overigens hieronder nog een artikel (.pdf) over de E-fennek.

https://demilitaireingenieur.nl/wp-content/uploads/2020/11/08-De-ontwikkeling-van-de-E-FENNEK.pdf