Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 15:52 uurNieuwe aanbesteding met huidige biedingen duurt 3 dagen.

Denk je dat het haalbaar is om de aanbesteding opnieuw uit te voeren n 3 dagen? Ik ben bang dat hier een zware politieke en juridische strijd wel eens voor problemen en vertraging kan zorgen.

Als het zo makkelijk is dan ben ik groot voorstander. Maar ik wil dan ook wel weten dat de boot die Saab-Damen aanbied net zo goed gaat zijn als de andere of juist beter.

Volgens RTL is de Franse boot ook echt de beste aanbieding dus ik ben dan toch benieuwd wat er dan minder goed is aan die van Saab-Damen. Maar dit zal grotendeels geclassificeerde informatie zijn.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 15:50 uurEen geheel nieuwe aanbesteding dat zie ik niet gebeuren, dat duurt veel te lang. Een kamer meerderheid vinden om de gunning aan NG te schrappen in het voordeel van het (duurdere) Saab-Damen dat zie ik nog wel als een kleine mogelijkheid. Dit zal veel vragen van de politiek, niet alleen zal het gedoe opleveren met de Franse (politiek) maar ook een deel van de NL politiek zal hier niet blij mee zijn (Pro-Europa partijen).

Daarnaast zal het ook een juridische strijd opleveren die naast veel juridische kosten ook weer tijd en ik vermoed een afkoopsom gaat kosten. Australië moest NG een boete betalen van 550 miljoen Euro voor het afbreken van het contract. De kosten per boot werden in 2021 geschat op $ 1,7 miljard AUD, dit komt met inflatie neer op $ 1,9 miljard AUD in 2023 en dat weer omgerekend naar Euro komt uit op +/- 1,15 miljard EUR per boot. Het totale project zou Australië in het begin 69 miljard AUD kosten. De boete is omgerekend iets 1,2% van het totale project.

De NL boten zullen ongetwijfeld iets duurder uitvallen dus reken met 1,25 tot 1,50 miljard per boot dan kom je op 5 a 6 miljard Euro.

Dus als wij er voor zouden kiezen om (na contract ondertekening) alsnog te kiezen voor Saab Damen zou dit ons wel eens 75 miljoen aan boeten kunnen opleveren.
Royal IHC gaat niets van betekenis doen voor Naval Group, ze mogen waarschijnlijk wat leidingen aanleggen of iets in die vorm.

We hebben bij Australië ook gezien dat Naval Group beloofd had werk uit te besteden aan lokale partijen, toen het ontwerp gedetailleerd werd uitgewerkt moest men opzoek naar die partners. Volgens Naval Group waren er nauwelijks geschikte partners in Australië dus werd het werk alsnog naar haar vaste Franse partners uitbesteed. Zo een tactiek voorzie ik ook hier gebeuren.

Nieuwe aanbesteding met huidige biedingen duurt 3 dagen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#7411
Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 12:33 uurAlleen het nieuwe beoogde kabinet kan er nog echt voor gaan liggen. Wat ook kan is dat er een kamermeerderheid wordt gevonden die daadwerkelijk eist dat de aanbesteding opnieuw worst gedaan of wordt gegund aan Damen direct. 

Een geheel nieuwe aanbesteding dat zie ik niet gebeuren, dat duurt veel te lang. Een kamer meerderheid vinden om de gunning aan NG te schrappen in het voordeel van het (duurdere) Saab-Damen dat zie ik nog wel als een kleine mogelijkheid. Dit zal veel vragen van de politiek, niet alleen zal het gedoe opleveren met de Franse (politiek) maar ook een deel van de NL politiek zal hier niet blij mee zijn (Pro-Europa partijen).

Daarnaast zal het ook een juridische strijd opleveren die naast veel juridische kosten ook weer tijd en ik vermoed een afkoopsom gaat kosten. Australië moest NG een boete betalen van 550 miljoen Euro voor het afbreken van het contract. De kosten per boot werden in 2021 geschat op $ 1,7 miljard AUD, dit komt met inflatie neer op $ 1,9 miljard AUD in 2023 en dat weer omgerekend naar Euro komt uit op +/- 1,15 miljard EUR per boot. Het totale project zou Australië in het begin 69 miljard AUD kosten. De boete is omgerekend iets 1,2% van het totale project.

De NL boten zullen ongetwijfeld iets duurder uitvallen dus reken met 1,25 tot 1,50 miljard per boot dan kom je op 5 a 6 miljard Euro.

Dus als wij er voor zouden kiezen om (na contract ondertekening) alsnog te kiezen voor Saab Damen zou dit ons wel eens 75 miljoen aan boeten kunnen opleveren.

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 13:18 uurAch... die Royal IHC worst welke door NG de NL politiek wordt voorgehouden is lariekoek ! Eigenlijk weet iedereen dat, alleen wordt dat nog wel vaak als tegenreactie gebruikt als men zegt dat SAAB/Damen echt NL werkgelegenheid brengt.
Royal IHC gaat niets van betekenis doen voor Naval Group, ze mogen waarschijnlijk wat leidingen aanleggen of iets in die vorm.

We hebben bij Australië ook gezien dat Naval Group beloofd had werk uit te besteden aan lokale partijen, toen het ontwerp gedetailleerd werd uitgewerkt moest men opzoek naar die partners. Volgens Naval Group waren er nauwelijks geschikte partners in Australië dus werd het werk alsnog naar haar vaste Franse partners uitbesteed. Zo een tactiek voorzie ik ook hier gebeuren.

Ik ben heel bang dat dit een gelopen race is en we gewoon gaan varen met Franse boten de komende 30 jaar. Ongetwijfeld zal hier nog een langdurige politieke enquête,  vele debatten en kamer vragen uit voortkomen.

Saab-Damen zal er verstandig aan doen om zich te focussen op de eventuele Canadese tender en ook daarna te kijken naar XLUUV's voor de Nederlandse & Zweedse marine's als partners voor de bemande onderzeeboten.

Harald

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2aebbb83-92e4-46be-a43c-b25effdb5130/oud-ambassadeur-ed-kronenburg-hebben-kennis-voor-bouw-onderzeeers-niet-in-huis

CitaatHij benadrukt: "Mijn uitgangspunt zou zijn: je moet de beste boot nemen. Veiligheid is het allerbelangrijkste." Het gaat dan niet alleen om de boot zelf, maar ook om de techniek die ervoor moet zorgen dat de onderzeeërs onzichtbaar door de wateren kunnen varen. "Als Nederlandse betrokkenheid mogelijk is, des te beter. Maar dat mag niet het uitgangspunt zijn."

Met het eerste ben ik het wel met hem eens, het tweede deel niet.
Als wij onderhoud en updates in eigen beheer en leiding willen gaan doen in de toekomst dan hebben NL bedrijven wel sterk de voorkeur.


Harald

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 12:36 uurBedankt voor het delen. Opvallend detail is dat voor de onderdelen waarin Royal IHC voor in aanmerking komt er bijna voor 90% al zeker gezegd kan worden dat ze die niet gaan doen. Leiding werk, balast tanks, hydraulische systemen en dergelijke is bijna allemaal werk wat je bij de opbouw al doet. Wat gaat gebeuren in Frankrijk. Dus het is zeer waarschijnlijk alleen het onderdeel systeem integratie en onderhoud waar ze voor in aanmerking komen. Dat klinkt in theorie leuk maar in de praktijk houdt dat in dat er af en toe wat reisjes naar Frankrijk mogen worden gemaakt maar that's it.

Ach... die Royal IHC worst welke door NG de NL politiek wordt voorgehouden is lariekoek ! Eigenlijk weet iedereen dat, alleen wordt dat nog wel vaak als tegenreactie gebruikt als men zegt dat SAAB/Damen echt NL werkgelegenheid brengt.

Benji87

Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 11:45 uurHierbij het hele artikel:https://archive.is/ywDfZ


Bedankt voor het delen. Opvallend detail is dat voor de onderdelen waarin Royal IHC voor in aanmerking komt er bijna voor 90% al zeker gezegd kan worden dat ze die niet gaan doen. Leiding werk, balast tanks, hydraulische systemen en dergelijke is bijna allemaal werk wat je bij de opbouw al doet. Wat gaat gebeuren in Frankrijk. Dus het is zeer waarschijnlijk alleen het onderdeel systeem integratie en onderhoud waar ze voor in aanmerking komen. Dat klinkt in theorie leuk maar in de praktijk houdt dat in dat er af en toe wat reisjes naar Frankrijk mogen worden gemaakt maar that's it.

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 12:34 uurOpnieuw aanbesteden? Weer 10 jaar wachten? Dat kan niet de bedoeling zijn..
Hoezo 10 jaar wachten?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 12:33 uurAlleen het nieuwe beoogde kabinet kan er nog echt voor gaan liggen. Wat ook kan is dat er een kamermeerderheid wordt gevonden die daadwerkelijk eist dat de aanbesteding opnieuw worst gedaan of wordt gegund aan Damen direct. 



Opnieuw aanbesteden? Weer 10 jaar wachten? Dat kan niet de bedoeling zijn..
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Huzaar1

Alleen het nieuwe beoogde kabinet kan er nog echt voor gaan liggen. Wat ook kan is dat er een kamermeerderheid wordt gevonden die daadwerkelijk eist dat de aanbesteding opnieuw worst gedaan of wordt gegund aan Damen direct. 

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Citaat van: Ace1 op 11/03/2024 | 22:05 uurVroeger kon je met een gratis account 3 of 5 artikelen per maand bij het Financiële Dagblad lezen.
Nu wordt ik verplicht om een abonnement te nemen bij Financiële Dagblad.

Hierbij het hele artikel:https://archive.is/ywDfZ
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Ace1

Citaat van: Lex op 11/03/2024 | 22:19 uurHet debat in de plenaire zaal is openbaar en via een livestream te volgen.

Top

Lex

Citaat van: Ace1 op 11/03/2024 | 12:00 uurIs dit debat ook via een livestream te volgen of is het een gesloten debat?
Het debat in de plenaire zaal is openbaar en via een livestream te volgen.

Ace1

Citaat van: Harald op 11/03/2024 | 21:48 uurhttps://fd.nl/bedrijfsleven/1509058/maritieme-kennis-in-het-geding-bij-keuze-onderzeeboot

(Helaas achter betaalmuur)

Vroeger kon je met een gratis account 3 of 5 artikelen per maand bij het Financiële Dagblad lezen.
Nu wordt ik verplicht om een abonnement te nemen bij Financiële Dagblad.