Hoe om te gaan met problemen vriend?

Gestart door Miss, 28/09/2009 | 20:59 uur

:) painf

Sorry Miss! Klein foutje gemaakt het was SFOR9 i.p.v. SFOR12. Raak de tel wel eens kwijt na alle uitzendingen, alleen klopt de rest qua tijd en gebeurtenissen wel.

Groet, succes en sterkte!

:) painf

Citaat van: Elzenga op 02/10/2009 | 23:27 uur
Als ik het kan vinden kan jij dat ook. Ik wil alleen hier de discussie niet weer opstarten over bewijzen voor dit of dat. Het ging om de hulpvraag van Miss...en die lijkt me aardig beantwoord. Dus misschien zelfs het moment voor een slotje. En een nieuw topic (of het oude) als we verder willen over de vraag wat er nu in Bosnie is gebeurd allemaal en of dit een PTSS rechtvaardigt.

Bedankt Elzenga, en ja het ongeluk van Bastiaan Alsemgeest is een van die gevallen. Als Je dat hebt gezien lijkt me dat erg moeilijk voor die personen. Voor de rest ga ik hier niets op dit forum planten, omdat de hulpvraag vanuit Miss komt en niet vanuit jullie.

Groet :)painf

Elzenga

Citaat van: Lex op 02/10/2009 | 23:18 uur
Citaat van: Elzenga op 02/10/2009 | 23:10 uur
google maar eens op Bastiaan Alsemgeest.
Dit had natuurlijk ook vermeld kunnen worden door de poster.
Als ik het kan vinden kan jij dat ook. Ik wil alleen hier de discussie niet weer opstarten over bewijzen voor dit of dat. Het ging om de hulpvraag van Miss...en die lijkt me aardig beantwoord. Dus misschien zelfs het moment voor een slotje. En een nieuw topic (of het oude) als we verder willen over de vraag wat er nu in Bosnie is gebeurd allemaal en of dit een PTSS rechtvaardigt.

Lex

Citaat van: Elzenga op 02/10/2009 | 23:10 uur
google maar eens op Bastiaan Alsemgeest.
Dit had natuurlijk ook vermeld kunnen worden door de poster.

Elzenga

Citaat van: Lex op 02/10/2009 | 23:02 uur
Ik ben wel benieuwd naar die "heftige ongelukken".
google maar eens op Bastiaan Alsemgeest.

Lex

Citaat van: :) painf op 02/10/2009 | 22:39 uur
Een paar van mijn uitzendingen waren ook naar Bosnië en een daarvan was SFOR12 van eind nov 2000 tot mei 2001. Tiijdens deze uitzending en zijn er een paar heftige ongelukken geweest, en weet niet of dat er mee te maken heeft maar er ik kan me voorstellen dat dit bij directe collegea psychische gevolgen kan hebben.
Ik ben wel benieuwd naar die "heftige ongelukken".
Citaat van: :) painf op 02/10/2009 | 22:39 uur
(Voor mensen die echt zonodig moeten weten wat er gebeurt is PM me maar, als je tenminste een goede reden hebt! Heb weinig zin om dat hier te roepen, en al helemaal niet omdat er mensen info zoeken om hun gelijk te halen i.p.v. Miss te helpen.)
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Natuurlijk is de actie erop gericht Miss te helpen. Maar dan dient er duidelijkheid te zijn over de "mogelijke" oorzaken en gevolgen. Als jij aangeeft dat er in die periode "heftige" ongelukken hebben plaatsgevonden, dan zou het een goede zaak zijn deze met ons te delen.

:) painf

Hoi miss,

Ten eerste vind ik het super knap hoe je bezig bent met het helpen van je vriend, en alle respect daarvoor. Lijkt me zeer zwaar en moeilijk om dit 9 jaar vol te houden. Een paar van mijn uitzendingen waren ook naar Bosnië en een daarvan was SFOR12 van eind nov 2000 tot mei 2001. Tiijdens deze uitzending en zijn er een paar heftige ongelukken geweest, en weet niet of dat er mee te maken heeft maar er ik kan me voorstellen dat dit bij directe collegea psychische gevolgen kan hebben.

(Voor mensen die echt zonodig moeten weten wat er gebeurt is PM me maar, als je tenminste een goede reden hebt! Heb weinig zin om dat hier te roepen, en al helemaal niet omdat er mensen info zoeken om hun gelijk te halen i.p.v. Miss te helpen.)

Miss voel vrij me te mailen als je vragen hebt over deze periode.

paul...

Sluit ik me bij aan. Kan ook zijn dat de persoon in kwestie gewoon geen feestjes meer kan verdragen, omdat hij er geen hol meer aan vind.
Het stukje agressie kan bijgeschaafd worden door intensief te gaan boksen, ofzo. Hierdoor gaat hij zich waarschijnlijk ook weer prettiger voelen. Je kunt hem blijven steunen, maar hij moet het toch zelf doen. Wordt het je echt teveel, dan moet je misschien de knoop doorhakken en voor jezelf kiezen!


KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 02/10/2009 | 02:21 uur
zaak blijft dat Miss haar vriend geholpen wordt...door wie is om het even..

Daar kan ik het voorlopig wel mee.....  ;)


Elzenga

#53
Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2009 | 22:07 uur
Het is net zo voorbarig om het wel aan Bosnië op te hangen. "Vriend" is in 2000 teruggekeerd uit Bosnië; "nu" (9 jaar later....) herkent Miss hem niet meer terug. Iets dat "na Bosnie" is begonnen hoeft niet meteen Bosnië als oorzaak te hebben. Er kan van alles gebeurd zijn in Bosnie OF daarna, maar de voorbeelden die je aanhaalt kunnen je ook in Nederland overkomen. Ik vind dat je dat niet aan defensie op kunt hangen. Een paar dronken Serviers bezorgen je PTSS? Okay, ik ben geen deskundige, dus dat zou best kunnen. Maar je kunt dan, door defensie geplaatst op de marinekazerne te Amsterdam, ook PTSS (je voorbeeld verder gebruikend) oplopen doordat je in Amsterdam bedreigd wordt door een stel dronken Mokummers. Schuld defensie? Mwa, niet naar mijn mening. Sommige dingen overkomen je nu eenmaal, niet alles is de schuld van iemand of een instantie.
Nee...als ik het goed lees merkte en zag Miss na zijn terugkeer al dat haar vriend verandert was...en niet ten goede. Ten tweede doelde ik met die dronken Serviërs niet op slechts wat gescheld en trek en duwwerk..maar mogelijk op het dreigen met een wapen...dreigen met neergeschoten worden...als je dan steeds die loop op je gericht krijgt en niet weet of men de trekker overhaalt of niet en je de instructies hebt niks te doen..dan is dat redelijk zenuwslopend...en voor sommige een trigger om psychisch door te slaan. Hetzelfde zou kunnen gebeuren als je op wacht staat en merkt dat je steeds met een laserlicht wordt beschenen (van mogelijk een sluipschuttersgeweer). Sommige blijven daar heel nuchter onder, anderen knappen op een gegeven moment. Zo zijn er vele vele voorbeelden te bedenken die ondanks dat ze ogenschijnlijk weinig voorstellen toch heel belastend kunnen zijn. Vooral als je niet direct mag optreden zoals je als militair zou willen doen en waar je getraind voor bent. Sterker nog, waar je vaak geselecteerd op bent. Ook kunnen er dingen zijn gebeurd die haar vriend heeft gezien waar hij vervolgens van hogerhand over moest zwijgen of een "aangepaste" versie moest uitdragen. Dat gevoel van onrecht kan bij sommige ook tot PTSS verschijnselen leiden. Omdat het vertrouwen dat men had in leiders of hun goede intenties diep zijn geschaad.

Maar goed...we kunnen er over door blijven gaan...zaak blijft dat Miss haar vriend geholpen wordt...door wie is om het even..als het maar helpt. 

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/10/2009 | 16:39 uur
Ik zie het niet staan in de reacties van Miss....

Ik wel:
Citaat van: Miss op 30/09/2009 | 22:47 uur
Het probleem van al die rapporten is dat er zoveel verschillende dingen in staan dat ik zoiets heb van wat is het probleem nou precies met hem, de ene onderzoeker zegt dus PTSS, de ander weer een aanpassingsstoornis en ik heb nog een boel andere 'aandoeningen' zien passeren.

Citaat van: Elzenga op 01/10/2009 | 16:39 uur
en zoals ik toch wel zeer uitvoerig heb uitgelegd kun je uit verschillende diagnoses helemaal niet concluderen dat de laatste PTSS diagnose dus ook niet juist zou kunnen zijn.

Net zoals je niet kan concluderen dat het laatste onderzoek wel de juiste diagnose stelt.  ;)

Citaat van: Elzenga op 01/10/2009 | 16:39 uur
Daarbij..er kunnen plenty dingen gebeurd zijn toen in Bosnië. Die niet allemaal het nieuws haalde. Mogelijk is haar vriend bedreigd door bijv. dronken Bosnische Serven en dacht hij dat zijn laatste uur geslagen was..en is er toen iets geknapt waardoor hij de rest van zijn missie half paranoia werd...misschien zijn er andere psychologische spelletjes gespeeld door locals daar. Werd hij bij het wachtlopen steeds beschenen met een laserpointer...etc etc.. Dus uitermate voorbarig om dan te concluderen dat er geen rede zou zijn voor het oplopen van PTSS.

Het is net zo voorbarig om het wel aan Bosnië op te hangen. "Vriend" is in 2000 teruggekeerd uit Bosnië; "nu" (9 jaar later....) herkent Miss hem niet meer terug. Iets dat "na Bosnie" is begonnen hoeft niet meteen Bosnië als oorzaak te hebben. Er kan van alles gebeurd zijn in Bosnie OF daarna, maar de voorbeelden die je aanhaalt kunnen je ook in Nederland overkomen. Ik vind dat je dat niet aan defensie op kunt hangen. Een paar dronken Serviers bezorgen je PTSS? Okay, ik ben geen deskundige, dus dat zou best kunnen. Maar je kunt dan, door defensie geplaatst op de marinekazerne te Amsterdam, ook PTSS (je voorbeeld verder gebruikend) oplopen doordat je in Amsterdam bedreigd wordt door een stel dronken Mokummers. Schuld defensie? Mwa, niet naar mijn mening. Sommige dingen overkomen je nu eenmaal, niet alles is de schuld van iemand of een instantie.

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 01/10/2009 | 16:44 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2009 | 12:15 uur
Dat dodelijk verkeersongeval of whatever what het OOK zou kunnen zijn hoeft zich helemaal niet in Bosnië te hebben afgespeeld. Laat staan dat zoiets defensie te wijten is.
En dan zou Miss dus de persoonverandering bij haar vriend na terugkeer uit Bosnie zich maar hebben ingebeeld?!?! kom op nou!!..nu wil je gewoon je gelijk halen en schuif je duidelijk "bewijs" gewoon uit beeld voor dat doel...

Dat zegt Rob toch ook helemaal niet?!

Het topic begon met een hulpvraag van de vriendin van een ex-collega die met psychische problemen zit. Feit is dat hij problemen heeft. Feit is dat zij om hulp voor hem vraagt. Zij vraagt niet om een overloze discussie over punten en komma's waar je niet uit gaat komen omdat er geen feiten daarover op tafel liggen.

Zijn er nog inhoudelijk goede antwoorden op de vraag van Miss?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2009 | 12:15 uur
Dat dodelijk verkeersongeval of whatever what het OOK zou kunnen zijn hoeft zich helemaal niet in Bosnië te hebben afgespeeld. Laat staan dat zoiets defensie te wijten is.
En dan zou Miss dus de persoonverandering bij haar vriend na terugkeer uit Bosnie zich maar hebben ingebeeld?!?! kom op nou!!..nu wil je gewoon je gelijk halen en schuif je duidelijk "bewijs" gewoon uit beeld voor dat doel...

Elzenga

#49
Citaat van: Kapitein Rob op 01/10/2009 | 12:12 uur
Mee eens, alleen, ik herhaal het NOG maar eens, er is aangegeven dat de verschillende onderzoekers allen tot een andere conclusie komen. Er is volgens Miss geen eensluidende PTSS-diagnose.
Ik zie het niet staan in de reacties van Miss....en zoals ik toch wel zeer uitvoerig heb uitgelegd kun je uit verschillende diagnoses helemaal niet concluderen dat de laatste PTSS diagnose dus ook niet juist zou kunnen zijn. En alle diagnoses eenzelfde "waarde" hebben. Het is juist zo dat de voorgaande diagnoses vaak niet kloppen omdat iemand lange tijd het incident/de traumatische ervaring verzwijgt die aan de klachten ten grondslag liggen. Gezien het feit dat zelfs Miss niet precies weet wat haar vriend heeft meegemaakt lijkt dit scenario waarschijnlijk.

Daarbij..er kunnen plenty dingen gebeurd zijn toen in Bosnië. Die niet allemaal het nieuws haalde. Mogelijk is haar vriend bedreigd door bijv. dronken Bosnische Serven en dacht hij dat zijn laatste uur geslagen was..en is er toen iets geknapt waardoor hij de rest van zijn missie half paranoia werd...misschien zijn er andere psychologische spelletjes gespeeld door locals daar. Werd hij bij het wachtlopen steeds beschenen met een laserpointer...etc etc.. Dus uitermate voorbarig om dan te concluderen dat er geen rede zou zijn voor het oplopen van PTSS.

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 01/10/2009 | 11:38 uur
Rob, misschien is hij getuige geweest van een dodelijk verkeersongeval, misschien is hij getuige geweest van een zelfmoord van een collega etc.
Dit zijn zaken die zich ook na de "rampjaren" halverwege de jaren '90 hebben afgespeeld, en waardoor men toch een PTSS kan oplopen.
Ik vind dat zeker defensie gerelateerd, zij sturen jou op uitzending immers...

Dat dodelijk verkeersongeval of whatever what het OOK zou kunnen zijn hoeft zich helemaal niet in Bosnië te hebben afgespeeld. Laat staan dat zoiets defensie te wijten is.

Dit wordt een herhaling van zetten. Zolang er geen nieuwe info komt, blijf ik bij mijn mening..... ;)