Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Ros

Citaat van: Zander op 19/06/2015 | 08:52 uur
Mijn  idee is dat het gros in Den Haag een behoorlijk vertekend wereldbeeld heeft en dus niet willens en wetens handelt in deze.

Integendeel, de politiek weet donders goed wat er speelt. Ik denk dat zij uit gaan van een risico analyse en daarna handelen of juist niet. "Hoe groot is de kans dat Nederland betrokken raak bij een grootschalig conflict waarbij militair inzet noodzakelijk is ?" De uitkomst zal, en terecht, een kleine tot zeer klein risico bevestigen. De enige zorg die men dan heeft is om een kleine krijgsmacht op de been te houden waarmee je hier en daar je gezicht kan laten zien op de aardkloot.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 19/06/2015 | 08:52 uur
Mijn  idee is dat het gros in Den Haag een behoorlijk vertekend wereldbeeld heeft en dus niet willens en wetens handelt in deze.

Je hebt een punt met het vertekende wereldbeeld. Het niet willens en wetens durf ik te bestrijden... de meeste broodpolitici mogen dan van een pseudo intellectueel kaliber zijn, met de gedachte dat praten en het compromis de sleutel tot de oplossing is, het zijn kinderen van de naoorlogse generatie, ze weten niet beter...

Aan de andere kant zien ze de ontwikkelingen in de wereld, ze zien dat hele volksstammen elkaar, om welke reden dan ook, bestrijden met alle mogelijke middelen en dat praten en het compromis vaak niet werkt. Daarnaast zijn er de vele waarschuwingen van organisaties die, al dan niet uit eigen belang, de politiek informeren en adviseren met een minder rooskleurig wereldbeeld.

Je zou gelijk hebben als politici dit beeld niet zouden erkennen en herkennen.... dit doen ze wel, maar ze doen er niets mee zodat ze hun verantwoordelijkheid, om welke reden dan ook niet willen/kunnen/mogen nemen...

Dat noem ik willens en weten.


Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2015 | 22:48 uur
Je blijft je afvragen waarom slechts een handjevol mensen willens en weten een van de kerntaken van de overheid bewust negeert en daarmee de staatsveiligheid willens en wetens ondermijnd... je zou denken dat veiligheid geen politieke kleur kent....  Geld kan het nauwelijks zijn.. de defensie begroting is niet meer dan kruimels op het totaal.

Mijn  idee is dat het gros in Den Haag een behoorlijk vertekend wereldbeeld heeft en dus niet willens en wetens handelt in deze.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 18/06/2015 | 22:37 uur
Ik doelde op de realiteit dat er een kans bestaat dat er daadwerkelijk iets gedaan gaat worden om het tij te keren.

Je blijft je afvragen waarom slechts een handjevol mensen willens en weten een van de kerntaken van de overheid bewust negeert en daarmee de staatsveiligheid willens en wetens ondermijnd... je zou denken dat veiligheid geen politieke kleur kent....  Geld kan het nauwelijks zijn.. de defensie begroting is niet meer dan kruimels op het totaal.

Ros

Citaat van: Strata op 18/06/2015 | 22:07 uur
Volgens mij ziet deze partij de realiteit juist het beste onder ogen van allemaal Ros....

Ik doelde op de realiteit dat er een kans bestaat dat er daadwerkelijk iets gedaan gaat worden om het tij te keren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1206
Citaat van: Strata op 18/06/2015 | 22:07 uur
Volgens mij ziet deze partij de realiteit juist het beste onder ogen van allemaal Ros....
'

Als het defensie betreft: zeer zeker, iets wat niet of nauwelijks gezegd kan worden van de andere brood politici en hun partij.

StrataNL

Citaat van: Ros op 18/06/2015 | 21:56 uur
Roepende in de woestijn..............Lof voor de inzet maar de realiteit onder ogen zien mist ook deze partij.

Volgens mij ziet deze partij de realiteit juist het beste onder ogen van allemaal Ros....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ros

Citaat van: DvdW op 18/06/2015 | 17:46 uur
SGP hé... :D

Roepende in de woestijn..............Lof voor de inzet maar de realiteit onder ogen zien mist ook deze partij.

dudge

Citaat van: DvdW op 18/06/2015 | 17:46 uur
SGP hé... :D

Als die je zelfs vwb de vrouwen voorbij streven....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1202
Citaat van: DvdW op 18/06/2015 | 17:46 uur
SGP hé... :D

Als het gaat om defensiebijdragen, niets dan lof... hopelijk weten ze wat extra te bereiken in het C3 overleg.

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De bijdrage van de SGP in het kamer debat van gisteren was niet onaardig  :big-smile:

Gericht investeren in Defensiematerieel

17 jun 2015

Onze krijgsmacht staat er niet goed voor.

Na de vele analyses, maar zeker ook na het recente Algemene Rekenkamerrapport is dat meer dan duidelijk.

Onze militairen betalen de prijs voor jarenlang politiek opportunisme en kortetermijndenken.

Het gaat er nu om hoe we het leger weer in topconditie kunnen krijgen.

Vandaag spreken we over de problematiek van tekort schietend materieel.

Ik wil de minister oproepen om snel en gericht te investeren;

om de geconstateerde beperkingen zo spoedig mogelijk weg te werken.

En nee, dan gaat het dus niet om uitvoering van de motie-Van der Staaij.

Dat komt later.

Die motie heeft het over de toekomst, over de langere termijn.

Ik heb het over de problemen van vandaag.

Hoe gaan we die oplossen?

Maakt de minister deze knip ook?

We moeten er wat mij betreft snel mee ophouden om verwijzingen naar de toekomstige uitvoering van de motie-Van der Staaij als een soort bezweringsformule te gebruiken rond acute problemen.

Zo is die zeker niet bedoeld.

In de media hebben we al wat bedragen zien rondspringen voor Defensie in 2016.

Zet dat echt voldoende zoden aan de dijk?

Ik kan me niet voorstellen dat daarmee de huidige beperkingen adequaat worden opgevangen en dat er daarmee ook nog eens genoeg geld is voor uitvoering van de motie van der Staaij.

Hoe gaat de minister dit oplossen?

Vast zetten

In Denemarken hebben ze inmiddels het mechanisme om Defensiebudgetten voor jaren vast te zetten.

Dat is een goede zaak.

Daarmee maak je het defensiebudget politiek resistent.

Kunnen wij daar ook naar toe, zo vraag ik de Minister?

Bijvoorbeeld naar tienjarige afspraken?

Onderzeeboten

Ik was verrast door de brief over de onderzeedienst.

Een meevaller, want in 2012 bepleitte de PvdA in haar verkiezingsprogramma nog voor het opheffen van de onderzeebootdienst.

De onderzeebootdienst is voor Nederland buitengewoon cruciaal.

Ook in het licht van NAVO-taken.

Het is positief dat de minister hierin fors wil investeren met maar liefst 6 boten.

Tegelijkertijd moeten we ons de omvang van deze ambitie realiseren.

We spreken over een investering van zo'n 5 miljard euro.

Waar komt dit budget vandaan?

Wat betekent dit voor andere krijgsmachtonderdelen die momenteel ook worden uitgewoond?

Ik zeg dit mede in het licht dat de praktijk zal uitwijzen dat we niet genoeg zullen hebben aan 37 JSF's...

Hoe gaan we dit financieel rechtbreien?

We hebben het hier over een complex megaproject.

Mede in verband met het zoeken van partnerlanden en de nauwe samenwerking met bedrijfsleven wordt al gauw de associatie met het JSF-project gelegd.

(Ik wilde maar geen parallellen trekken met de Fyra...)

Ook bij de onderzeeboten wordt er niet van de plank gekocht.

Het zou mooi zijn als dit project soepeler kan verlopen en we lering trekken uit het eindeloos slepende besluitvormingsproces rond deze jachtvliegtuigen.

Hoe borgt de minister dit?

Verkoop

De minister maakt melding van de verkoop van 5 pantservoertuigen.

Kan zij met de hand op haar hart toezeggen dat deze voertuigen inderdaad volstrekt overtollig zijn, nu en op de langere termijn?

Ondanks de tekorten op het gebied van transportcapaciteit?

Dat er beduidend meer budget voor defensie moet komen, is voor de SGP een feit.

Ik hoor graag of de Minister dat ook zo ziet.

https://www.sgp.nl/Actueel/Gericht%20investeren%20in%20Defensiematerieel.wli#content

StrataNL

Dat is toch allang duidelijk? Hoeft niet meer over gedebatteerd te worden. Laten ze debatteren over extra budget  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1


Mourning

Citaat van: Thomasen op 18/06/2015 | 15:37 uur
Ook verschrikkelijk dat de kwaliteit van de facebook pagina bepalend is voor of een eenheid voort blijft bestaan of niet.

Ja, dat is de echte verschrikking van heden ten dage... het lijkt wel een grote populariteits- en zichtbaarheidsrace. Onbekend maakt vaak onbemind en kan dus echt reele gevolgen hebben voor een systeem/eenheid welke minder zichtbaar is, zo lijkt het. Echt zoooo verkeerd...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).