Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?

Gestart door Ace1, 17/03/2010 | 19:34 uur

Ace1

FOKKER 100 GAAT EEN DOORSTART MAKEN

De Fokker 100 gaat opnieuw geproduceerd worden. Het bedrijf Next Generation Aircrafts (NGA), voorheen Rekkof, gaat het vliegtuig moderniseren. Binnen twee jaar moet het prototype klaar zijn.

De laatste 'oude' Fokker 100 werd in 1996 geproduceerd. Dat jaar ging de fabriek falliet. Rekkof nam de rechten om Fokker-vliegtuigen te maken over. Economische Zaken gaf Rekkof vorig jaar 20 miljoen euro subsidie.

Zuinig en milieuvriendelijk
Volgens NGA wordt de F100 in zijn klasse het zuinigste en meest milieuvriendelijke vliegtuig. Er kunnen zo'n 120 passagiers in het toestel.

100 jaar Fokker
De aankondiging komt 100 jaar na de eerste vlucht van Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin-vliegtuig. Hij vloog toen een rondje boven Haarlem.

Voortborduren op vorige Fokker 100
Volgens managing-director Maarten van Eeghen kan het allemaal zo snel, omdat ze de huidige Fokker 100 updaten en moderniseren. "We hebben namelijk al een goed airframe, van de 'oude' Fokker. Airbus en Boeing doen hetzelfde: je pakt een goed airframe en die ga je doorontwikkelen. Grote voordeel is dat de ontwikkelingskosten dan veel lager zijn. Het gaat om 25% van de kosten van een nieuw toestel."

Het nieuwe Fokker gaat nieuwe fase in
Van Eeghen zegt dat het ontwerp klaar is, en NGA nu aan fase 1 gaat beginnen. "We gaan de contracten tekenen met de leveranciers en binnen 2 jaar zullen we ons prototype in de lucht hebben. Dan volgt fase 2, waarin klanten hun finale handtekening zetten, en dan kunnen we voor hen toestellen gaan bouwen."

De know-how is er nu nog
"Na Fokker hebben we in Nederland nooit meer hele vliegtuigen gebouwd, slechts onderdelen", zegt Van Eeghen. "De know-how is er nu nog wel, maar over vijf jaar niet meer."

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/08_augustus/31/binnenland/doorstart-voor-fokker-100.xml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 31/08/2011 | 21:18 uur
Goed nieuws ! eindelijk...weer eens iets positief, ik heb het altijd al jammer gevonden dat de produktie was gestopt.

En veel meer goed nieuws kunnen we absoluut gebruiken...  (al dat negatieve gel*l zorgt alleen maar voor meer onrust)

Oorlogsvis

Goed nieuws ! eindelijk...weer eens iets positief, ik heb het altijd al jammer gevonden dat de produktie was gestopt.

SMI de Boer

Citaat van: Enforcer op 31/08/2011 | 21:04 uur
Is NGA hier gevestigd als hoofdlocatie en betaald het hier belasting?

duhh, ik geloof dar R.J. in Brussel huist.
Rekkof heeft zijn productielijn opgeslagen in Lelystad
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Enforcer

Is NGA hier gevestigd als hoofdlocatie en betaald het hier belasting?

Ton de Zwart

Ik heb dat niet uit m'n duim gezogen, maar vanmiddag ergens op het internet gelezen, ik meen dat het een bericht van NU.nl was. Daarin stond, dat de bouw welliswaar onder Nederlands beleid en naar Nederlands ontwerp zal gebeuren maar dat het toestel in Brazilië gebouwd gaat worden.
Er werd nog bij gezegd, dat het erg zuur is, omdat  de Nederlandse staat er 20 miljoen euries in gestoken heeft en desondanks de bouw in het buitenland wordt gesitueerd. Als dat nu weer wordt herroepen, dan is het even wachten tot het officieel bevestigd wordt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 31/08/2011 | 20:36 uur
Citaat van: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?

Nee SMI de Boer, door nieuwe vleugels te te gebruiken die lichter zijn of een betere aërodynamica hebben en nieuwe  zuinigere  motoren verbruik het toestel minder brandstof, wat weer goed voor het mileu is.

Lagere exploitatie kosten is een zwaarwegend argument voor aanschaf.

Daarnaast schijnt de oude F100 het stilste passagiersvliegtuig te zijn en de NG  doet daar nog een schepje boven op.

Ace1

#20
Citaat van: SMI de Boer op 31/08/2011 | 20:32 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?

Nee SMI de Boer, door nieuwe vleugels te te gebruiken die lichter zijn of een betere aërodynamica hebben en nieuwe  zuinigere  motoren verbruik het toestel minder brandstof, wat weer goed voor het mileu is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....

Na wat Googelen lijkt het er toch op dat er onderdelen in Brailië gemaakt gaan worden maat vindt de assemblage gewoon in NL plaats.

SMI de Boer

Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 20:27 uur
Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels.

Okee... Waren de oude op?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Braziliaanse fabriek moet onderdelen Fokker 100 NG gaan leveren

GOIANIA - Een nieuw te bouwen fabriek in de Braziliaanse stad Anapolis moet onderdelen gaan leveren voor de Fokker 100 Next Generation, het toestel dat wordt ontwikkeld door NG Aircraft. De Braziliaanse tak van moederbedrijf Rekkof heeft een Memorandum of Understanding ondertekend met de Braziliaanse deelstaat Goiás om gezamenlijk te beginnen met de productie van vliegtuigonderdelen. Dat heeft NG Aircraft dinsdagavond bekendgemaakt.

Volgens NG Aircraft wordt de fabriek een belangrijke leverancier worden voor de Fokker 100 NG. Daarnaast zullen ook onderdelen voor voor andere vliegtuigprogramma's worden geproduceerd. Rekkof Brasil is een honderd procent dochteronderneming van het Nederlandse Rekkof Aircraft NV, dat sinds vorig jaar de merknaam NG Aircraft hanteert.

In juni 2010 werden de eerste contacten gelegd tussen Rekkof en de Braziliaanse autoriteiten voor samenwerking in het Next Generation regional aircraft project. De staat Goias heeft de ambitie om complexe vliegtuigonderdelen te ontwikkelen en te produceren. Volgens Rekkof biedt de regionale regering hiertoe aantrekkelijke condities en faciliteiten. De stad Anapolis heeft bovendien de ontwikkeling van hightech vliegtuigindustrie als prioriteit gesteld.

In 1997, een jaar na het faillissement van hedt oorspronkelijke Fokker Aircraft, heeft Rekkof Aircraft van ondernemer Jaap Rosen Jacobson de exclusieve rechten en 'tooling' verworven voor de productie van nieuwe Fokker jets. In 2010 werden dankzij een subsidie van de Nederlandse regering de plannen geconcretiseerd. De bedoeling is om op basis van de oorspronkelijke Fokker 100 een moderne honderdzitter op de markt te brengen. Het toestel krijgt onder meer nieuwe motoren en vleugels. NG Aircraft wil de assemblage van het vliegtuig in Nederland laten plaatsvinden.

Van onze redactie

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Technologie/Braziliaanse_fabriek_moet_onderdelen_Fokker_100_NG_gaan_leveren

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vestiging assemblagelijn van de nieuwe Fokker 100

Er zijn plannen aangekondigd voor de ontwikkeling van een nieuwe Fokker 100 NG (Next Generation). Daarmee is Woensdrecht opnieuw in beeld als vestigingsplaats, wat de BZW van harte aanmoedigt. Dit onderwerp neemt de BZW op korte termijn mee in haar bespreking met het ministerie van Economische Zaken in het kader van de Pieken in de Delta-agenda.

Het thema sluit naadloos aan bij de regio-uitstraling rond maintenance en logistiek, onder meer verwoord in de BZW nota 'Ambities in balans'


31.3.10

http://www.bzw.nl/Lists/Nieuws/DispFormWindexCC.aspx?ID=317&Source=%2Factueel%2Fnieuwsarchief%2Fdefault.aspx

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Bouw nieuwe Fokker in Woensdrecht'

zaterdag 06 maart 2010 | 07:01 | Laatst bijgewerkt op: zondag 07 maart 2010 | 17:34

•'Nieuwe Fokker in Woensdrecht is logisch'

Demissionair minister Maria van der Hoeven (CDA, Economische Zaken) verleent een miljoenenkrediet in de bouw van deze opvolger van de Fokker 100.

De doorstart van de Nederlandse vliegtuigbouwer, die in 1996 failliet ging, hangt al jaren in de lucht. Ondernemer Jaap Rosen Jacobson is onder de naam Rekkof (Fokker achterste voren) bezig met plannen voor een doorstart gebaseerd op de Fokker 100. Die mislukten keer op keer, mede omdat de KLM niet als klant over de brug kwam. De KLM koos als opvolger van de huidige Fokkers 50, 70 en 100 voor de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer.

In de nieuwste plannen van Rekkof wordt gesproken van een heel nieuw toestel, gebaseerd op de Fokker 100. Voor de realisatie van deze Next Generation Fokker wordt door Economische Zaken nu een miljoenenkrediet verleend. Een lening dus, tegen gunstige voorwaarden. Hoeveel het bedrijf leent wil het ministerie niet zeggen, maar op basis van de regeling Kredieten Civiele Vliegtuigontwikkeling zou dat maximaal twintig miljoen kunnen zijn. Woensdag overhandigt de minister het geld, al moet 'Brussel' nog wel akkoord gaan.

Bij Rekkof was gistermiddag niemand in staat een toelichting op de plannen te geven. Maar volgens de website moet het nieuwe toestel zuiniger worden dan de bestaande Fokkers, comfortabeler voor de passagiers en een grotere afstand kunnen vliegen. In het verleden zijn Lelystad en Enschede Airport genoemd als plekken waar de toestellen in elkaar gezet kunnen worden. Maar ook vanuit Bangalore in India is belangstelling getoond door een bedrijf dat ook 300 miljoen dollar in het project zou willen steken. Volgens dagblad De Telegraaf is echter voor Woensdrecht als ontwikkelingsplek gekozen. Op dat vliegveld zit nu Fokker Air Services, dat in onderhoud van vliegtuigen doet.

In ieder geval heeft Rosen Jacobson meer geldschieters nodig

http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/6357718/Bouw-nieuwe-Fokker-in--Woensdrecht.ece

Elzenga

Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uurWeer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....
Merkwaardig...wetende dat 1 van de grootste concurrenten van Fokker daar huist...Embraer. Welke nota bene de Fokker 100s vervangt bij de KLM.

SMI de Boer

Citaat van: Ton de Zwart op 31/08/2011 | 19:52 uur
Citaat van: jurrien visser op 31/08/2011 | 19:30 uur
Weer eens goed nieuws van Nederlandse bodem!

Als het de burger variant van de Fokker 100 dit keer wel lukt.... dan kan men ook eens gaan nadenke over een militaire variant.
Even een kanttekening bij dat enthousiasme: De nieuwe fokker zal in Brazilië gebouwd worden....

Moeten al die mallen ook daarheen of worden die nieuw gemaakt
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend