Forumcultuur & omgangsvormen

Gestart door Nikehercules, 19/06/2011 | 16:38 uur

bergd

Citaat van: Huzaar1 op 21/09/2018 | 13:24 uur
Dit lees je weer niet want je hebt je vinkje aanstaan bij cognitieve dissonantie.
Klinkt behoorlijk veroordelend en beoordelend, had niet gehoeven. De rest met je eens

Huzaar1

#120
Citaat van: Ros op 21/09/2018 | 13:08 uur
Uiteindelijk moet je zien te voorkomen dat het forumcultuur omslaat naar het moment dat een aantal leden bepalen wat goed of fout is en welke denk en zienswijze eenieder moet hebben. En als dit niet lukt proberen om mensen te kleineren, respectloos taalgebruik te gebruiken en gewoon aansturen om mensen te bewegen op te stappen.

Ik kan mij dan heel goed voorstellen dat mensen naar de negeer functie grijpen om hier van af te zijn.

Dit is weer een voorbeeld. Deze hele discussie, nog beter. Dit hele topic. De ene helft weet niet wat de ander leest door de instellingen, maar je wil het tegelijkertijd wel dat er een probleem wordt opgelost anders post je hier niet.
Dit lees je weer niet want je hebt je vinkje aanstaan bij cognitieve dissonantie.

Je mist daarnaast het hele idee van actie en reactie. Je denkt dat ik me zo naar je opstel omdat je Ros heet?
Heeft voornamelijk te maken met hoe je je hier gedraagt Ros.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Uiteindelijk moet je zien te voorkomen dat het forumcultuur omslaat naar het moment dat een aantal leden bepalen wat goed of fout is en welke denk en zienswijze eenieder moet hebben. En als dit niet lukt proberen om mensen te kleineren, respectloos taalgebruik te gebruiken en gewoon aansturen om mensen te bewegen op te stappen.

Ik kan mij dan heel goed voorstellen dat mensen naar de negeer functie grijpen om hier van af te zijn.


Ace1

Citaat van: bergd op 21/09/2018 | 12:14 uur
En op de man spelen komt de discussie ook niet ten goede.

+1

Huzaar1

Citaat van: bergd op 21/09/2018 | 12:14 uur
Persoonlijk vindt ik een negeer functie weinig respectvol. Het is net zo iets als je met z'n 3en staat te praten en wanneer een persoon iets verteld de ander steeds de vingers in de oren stopt en lalala roept om niks te horen.

Dit dus.

Ik begrijp het wel hoor, dat het niet fijn is als je aangesproken wordt op uitingen die achteraf niet lijken te kloppen, of vooraf al van zo'n niveau zijn dat er hier mensen over vallen. En dan krijg je lui als ik, die dat niet loslaten. En dan vervelend kunnen worden. Is zo opgelost, als je erover praat, terug kan komen op dingen, achteraf aangeeft dat uitspraken niet zo handig waren of beweringen niet zo rock-solid in elkaar staken als je ze presenteerde.

Als dat niet gebeurt, en er zijn forumleden die je daarop blijven aanspreken kan ik me voorstellen dat je denkt. Ah wat fijn, dat verdwijnt aaaaaaaaallemaal als ik hem op de negeer lijst zet.

Ja dat klopt, dat verdwijnt, maar ook alle andere bijdragen die desbetreffend forumlid ( voor het gemak, ik dus ) plaatst. En volgens mij mis je dan een aardig gedeelte van de discussie, en uiteindelijk draait alles in de soep omdat er meerdere gesprekssporen ontstaan.

Tjonge en dit allemaal ter overtuiging van een voormalig Defensie forum beheerder.  :cute-smile:
Maargoed, dat selectief reageren en lezen is een groter obstakel voor betrokkene in real life, dat zal niet veel anders verlopen dan hier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

#116
Persoonlijk vindt ik een negeer functie weinig respectvol. Het is net zo iets als je met z'n 3en staat te praten en wanneer een persoon iets verteld de ander steeds de vingers in de oren stopt en lalala roept om niks te horen.

En op de man spelen komt de discussie ook niet ten goede.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 21/09/2018 | 12:01 uur
Tsja, lezen en begrijpen wat er staat zijn blijkbaar twee werelden.....

En dat zeg jij? Terwijl je het fijn vindt om juist twee werelden te scheppen hier. Darwin awardje krijg je hiervoor  ;D
En ze zijn het met je oneens, lees je dat ook. Net als volgens mij iedereen hier. Maar je durft al te reageren. Tjonge knap hoor.
Heb je mijn pm's ook ontvangen of vindt je het ook fijner als de input van die informatie aansluit bij wat je lekker vindt?

Moet fijn zijn zo'n illusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Tsja, lezen en begrijpen wat er staat zijn blijkbaar twee werelden.....

Huzaar1

#113
Oke, zo las ik ze niet. Ik denk dat de negeerfunctie een reden is van de puinhopen van de laatste dagen. Daarnaast is de negeerfunctie voor betrokkene dé een manier om z'n wereldje weer wat makkelijker te maken, wat je niet bevalt 'bestaat' ineens niet meer, dat heet nou cognitieve dissonantie. Maar het slaat natuurlijk nergens op op een forum dit te gebruiken en tegelijkertijd wel in een openbare discussie te stappen.

De redenatie van Ros is ook echt niveau kleuterklas, want ook zonder deze functie heb je evengoed een vrije keuze te reageren of niet. Ik hoop dat jullie dit ook doorzien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 21/09/2018 | 11:18 uur
Dit snap ik niet, je 1e woord is bevestigend op wat Ros zegt, en die zin die erna komt slaat weer nergens op.
Staat er iemand achter je met een pistool een reactie af te dwingen als je de negeerfunctie niet gebruikt dan ?

En wat daarna komt snap ik al helemaal niet want daarin zeg je juist het tegenovergestelde van je opening. Nogal tegenstrijdig.

Zie reactie Harald, waarvoor dank  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Mijn reactie zoals ik de reactie van StrataNL lees en daarom mijn +1

Citaat van: StrataNL op 21/09/2018 | 07:54 uur
Inderdaad, men kan er ook gewoon voor kiezen om berichten van bepaalde leden niet te lezen of er niet op in te gaan.
Door negeerfunctie niet te gebruiken, dan kun je zelf selectief zijn en kiezen waarop je wel of niet wilt reageren.

Citaat van: StrataNL op 21/09/2018 | 07:54 uur
Dan voorkom je ook dat iemand een heel verhaal gaat typen over iets waar 20 posts terug al een antwoord op is gegeven door een ander lid, wat weer bevorderend is voor het overzicht.
Door negeerfunctie niet te gebruiken voorkom je dus dat je een hele discussie en/of antwoorden kunt missen (omdat je deze niet ziet/negeert) en voorkom je ook een onoverzichtelijk geheel van reacties in een topic. 

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 21/09/2018 | 07:54 uur
Inderdaad, men kan er ook gewoon voor kiezen om berichten van bepaalde leden niet te lezen of er niet op in te gaan.

Dan voorkom je ook dat iemand een heel verhaal gaat typen over iets waar 20 posts terug al een antwoord op is gegeven door een ander lid, wat weer bevorderend is voor het overzicht.

Dit snap ik niet, je 1e woord is bevestigend op wat Ros zegt, en die zin die erna komt slaat weer nergens op.
Staat er iemand achter je met een pistool een reactie af te dwingen als je de negeerfunctie niet gebruikt dan ?

En wat daarna komt snap ik al helemaal niet want daarin zeg je juist het tegenovergestelde van je opening. Nogal tegenstrijdig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ros op 21/09/2018 | 00:39 uur
Als er leden zijn waar je geen zinnige, inhoudelijke discussie  mee kan voeren is het een handig stukje gereedschap om te hebben. Gebruik het zelf niet omdat je ook kan kiezen om met berichten en reacties niets te doen. Je blijft wel zicht houden op het totaalplaatje.
Whut? Wat een achterlijke redenatie. Je hebt evengoed een vrije keuze om niet of wel te reageren zonder negeerfunctie en dan is er ook gewoon overzicht. Dit is echt een kont redenering. Daarnaast blijkt in de realiteit dat het tegenovergestelde waar is want door de negeerfunctie raken desbetreffende topics in de war.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Ros op 21/09/2018 | 00:39 uur
Als er leden zijn waar je geen zinnige, inhoudelijke discussie  mee kan voeren is het een handig stukje gereedschap om te hebben. Gebruik het zelf niet omdat je ook kan kiezen om met berichten en reacties niets te doen. Je blijft wel zicht houden op het totaalplaatje.
Citaat van: StrataNL op 21/09/2018 | 07:54 uur
Inderdaad, men kan er ook gewoon voor kiezen om berichten van bepaalde leden niet te lezen of er niet op in te gaan.

Dan voorkom je ook dat iemand een heel verhaal gaat typen over iets waar 20 posts terug al een antwoord op is gegeven door een ander lid, wat weer bevorderend is voor het overzicht.

+1 precies !

StrataNL

Citaat van: Ros op 21/09/2018 | 00:39 uur
Als er leden zijn waar je geen zinnige, inhoudelijke discussie  mee kan voeren is het een handig stukje gereedschap om te hebben. Gebruik het zelf niet omdat je ook kan kiezen om met berichten en reacties niets te doen. Je blijft wel zicht houden op het totaalplaatje.
Inderdaad, men kan er ook gewoon voor kiezen om berichten van bepaalde leden niet te lezen of er niet op in te gaan.

Dan voorkom je ook dat iemand een heel verhaal gaat typen over iets waar 20 posts terug al een antwoord op is gegeven door een ander lid, wat weer bevorderend is voor het overzicht.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation