Recente berichten

#1
Jupiter: GTK Boxer mit Laserwaffe

Artikel vertaalt vanuit Duits met google vertaalmachine

https://defence-network.com/jupiter-gtk-boxer-mit-laserwaffe/



Voorheen werden laserwapens vanwege hun energieverbruik vooral geschikt geacht voor de marine. De eerste Duitse demonstrator voor laserwapensystemen werd geïnstalleerd op het fregat Sachsen. Maar een Duits-Nederlands R&T-project onderzoekt momenteel een op Boxer gebaseerde laserwapenmissiemodule. De eerste technologiedemonstrator zal naar verwachting in het najaar worden gepresenteerd.

Het grote voordeel van laserwapens is dat ze geen munitie nodig hebben, alleen energie. Enerzijds maakt dit ze interessant voor de maritieme sector, waar opslagruimte schaarser is dan elektriciteit. Aan de andere kant zijn ze ook geschikt voor de bestrijding van kleine drones omdat de kosten per opname laag zijn. Ook de luchtmacht denkt al na over laserwapens voor haar gevechtsvliegtuigen.

Het grote nadeel van laserwapens is hun energieverbruik. Een paar jaar geleden probeerde DARPA een voertuiggebaseerd laserwapen uit, waarbij het voertuig vervolgens een aanhanger met een batterij moest vervoeren.

Maar al in het najaar van 2019 bundelden Nederland en Duitsland hun krachten om hun respectievelijke industriële capaciteiten te gebruiken om deze problemen op te lossen en een operationele Boxer met een laserwapenmodule te creëren. De gestelde termijn was vijf jaar. Het is nu tijd voor de presentatie van het resultaat.

Gemeenschappelijk laserwapen voor de Boxers
Duitsland brengt zijn expertise op het gebied van laserwapens naar Jupiter. Ten slotte hebben MBDA Duitsland en Rheinmetall in samenwerking al een laserwapen in de aanbieding dat met succes is getest en getest op het fregat Sachsen.

De energieopslag en koeling van het wapensysteem, beide lastige tot kritische factoren bij laserwapens, komen uit de Nederlandse industrie. Dit wordt toevertrouwd aan het bedrijf DEMCON.

De specifieke eis van beide landen was dat de gezamenlijk ontwikkelde oplossing op of in een Boxer moest passen, aangezien deze 8×8 wielvoertuigen vanwege hun capaciteiten en modulariteit de basis moesten vormen van de krachten op het gebied van wielmobiliteit van beide landen. In Duitsland als ruggengraat van de tussenliggende krachten.

Het doel was niet alleen om een ��laser te ontwikkelen die geschikt is voor wapens, maar ook om deze – inclusief de energievoorziening en het koelsysteem – te integreren in een bestaand voertuig. Bovendien is de laser nog steeds hoogtechnologische techniek, waarvoor bijvoorbeeld andere kabels, andere verbindingselementen etc. nodig zijn. De samenwerking door de jaren heen moest dienovereenkomstig nauw zijn.

Betrouwbare en effectieve laserwapens
Bedrijven moesten opereren op de rand van wat mogelijk en verstandig was. Voor de bestrijding van drones zou een bijzonder krachtige laser het beste zijn, omdat dit de snelste en dus meest betrouwbare manier is om vijandelijke systemen uit de lucht te halen. Maar de krachtigste laser vergt ook de meeste energie en de meeste koeling, en dat vergt ook ruimte. Er moest dus niet alleen rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, maar ook met de waarschijnlijke operationele scenario's, waarbij vooral de Nederlandse krijgsmacht zeer nauw samenwerkte met de bedrijven.

Hierdoor heeft de landlaser iets minder vermogen dan de Duitse zeelaser. De nu gebruikte 10kW laser gaf de beste verhouding tussen effect en verbruik.

MBDA Duitsland is verantwoordelijk voor de fijne tracking en de verlichtingslaser. Wanneer het wapen wordt gebruikt, wordt het doel vervolgens belicht met deze lichtlaser, waardoor het juiste punt kan worden bepaald voor het daaropvolgende gevecht. Pas wanneer dit richtpunt "zit" en de bijbehorende feedback aan het systeem wordt gegeven, wordt de hoogenergetische laser ingeschakeld en houdt het fijne volgsysteem precies dit gespecificeerde punt vast.

Jupiter testen
Eind dit jaar zal er een voltooide demonstrator beschikbaar zijn waarmee de twee landen tests kunnen uitvoeren. Op basis van deze testresultaten zou er vervolgens een serievoertuig kunnen worden gemaakt als ten minste één van de twee landen de Jupiter contracteert, de naam van het R&T-programma.
#2
Sikorsky Pushing X-2 For NATO, Italian Programs

The cancellation of the U.S. Army's Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) and Sikorsky's loss on the Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) does not spell the end of its coaxial, X-2 technology, as the company is continuing to pitch it for international customers.

The dual rotor design was the key feature for the company's Raider X and SB-1 Defiant proposals, and Sikorsky President Paul Lemmo says there is still international interest in it.

Sikorsky will soon submit a proposal for NATO's Next Generation Rotorcraft (NRGC)  program based on the X-2 technology, Lemmo told reporters April 25 on the sidelines of the Army Aviation Association of America summit here. Sikorsky's parent Lockheed Martin already has a contract to study open architecture plans for NATO.

The NRGC program, started in 2020, is a multinational project led by France, Germany, Greece, Italy and the UK to field a new fleet of medium multirole helicopters. In February, the organization called on industry to develop concepts for the program with the goal of fielding by 2040. A request for proposals calls for a common airframe for land-based and naval operations, with a minimum cruise speed of 180 kt. (207.1 mph) or more and a maximum takeoff weight of between 10-17 metric tons.

Lemmo says Sikorsky is also in discussions with Italy for a contract for the second phase of a study for a future, high-speed helicopter requirement.

Beyond NATO and Italy, Lemmo says there are other countries that are involved in early discussions. Meanwhile, the company will continue flying its S-97 Raider for engineering tests and demonstrations.

https://aviationweek.com/shows-events/army-aviation-association-america/sikorsky-pushing-x-2-nato-italian-programs
#3
Citaat van: artemivanov op Vandaag om 08:21Dan komen ze ook later naar belgië?
Staat niet specifiek benoemd, maar ze krijgen ook de TR3 dacht ik?

Ja, België wil ze pas ontvangen als ze ook naar behoren werken.

Alle F-35 gebruikers gaan naar TR-3 en daarmee naar Block 4. Of dat nu af fabriek is of door middel van een ombouw ter plaatse. Er zijn maar een tweetal/drietal landen die te oude F-35A's en F-35B's hebben voor TR-3. Die blijven Block 3F.
#4
Citaat van: Sparkplug op 26/04/2024 | 08:40 uurF-35 Tech Upgrade Slips to 2025; 'Truncated' Version in the Fall

April 23, 2024 | By John A. Tirpak

Deliveries of full-up Tech Refresh Three-equipped F-35s, previously expected in the middle of this year, now won't come until 2025, Lockheed Martin officials reported on their April 23 first-quarter earnings call. In the meantime, they hope to deliver a so-called "truncated" version of the hardware/software package this fall.

Chief Executive Officer Jim Taiclet said there will be two releases of TR-3: a "combat training-capable" version that should be delivered in the third quarter of this and a "fully combat-capable" version in 2025. Lockheed has been storing newly-built F-35s with the TR-3 pending completion of testing and integration. Some 70 aircraft are in storage at an undisclosed location, awaiting a green light for delivery.


The factory floor at Lockheed Martin's F-35 factory in Fort Worth, Texas. Lockheed Martin courtesy photo

.../...

https://www.airandspaceforces.com/f-35-tech-upgrade-2025-truncated/


Dan komen ze ook later naar belgië?
Staat niet specifiek benoemd, maar ze krijgen ook de TR3 dacht ik?
#5
'Toegang tot buitenlandse markten grootste obstakel defensie-industrie'

Nederland kent zeker duizend defensiebedrijven, vaak kleinere toeleveranciers in het mkb. Volgens een rapport van adviesbureau Berenschot uit 2022 blinkt ons land vooral uit in communicatieapparatuur voor verschillende eenheden binnen defensie. Maar het meest aansprekend is toch de maritieme sector, zegt David Kemps, sectorspecialist industrie bij ABN Amro. 'Dat kennen we allemaal van de onderzeeërs en de fregatten, dat is gewoon Nederlands grootste sector.'

Het bekendst zijn de zelfscheppende 'original equipment manufacturers' (oem's). Maar ook op het gebied van lucht- en ruimtevaart speelt Nederland internationaal een behoorlijk deuntje mee, zegt Kemps. 'Vroeger hadden we natuurlijk Fokker, maar we maken nog altijd heel veel onderdelen, die we direct of indirect leveren aan bijvoorbeeld Airbus en de Joint Strike Fighter.'

Voor een relatief klein Europees land telt Nederland ook volgens defensiespecialist Dick Zandee van Instituut Clingendael internationaal een belangrijke rol. 'We hebben inderdaad heel veel oem's in alle sectoren — land, lucht en zee. Nederland zit in niches van uitmuntendheid, waarmee het als toeleverancier van subsystemen en technologieën wel erg afhankelijk is van andere markten, van degenen die die grote platformen ook bouwen.' Probleem is wel de lastige toegang tot de markten buiten Nederland. 'Daar wringt de schoen wel een beetje.'

Gewapende conflicten
Het afgelopen jaar is er wereldwijd 2.289 miljard euro uitgegeven aan defensie, gecorrigeerd voor inflatie bijna 7 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is best te verklaren, gezien het aantal gewapende conflicten in de wereld dat toeneemt én langer duurt. En ook hier in Nederland geven we steeds meer uit aan defensiematerialen. Voor dit jaar staat er 21,4 miljard euro op de begroting, waarmee Nederland zou voldoen aan de inmiddels beruchte 2 procent-NAVO-norm.

Defensie heeft een werkgroep opgezet, de Taskforce Productiezekerheid, waarin alle banken onder de koepel van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bekijken hoe de defensie-industrie sneller kan opschalen dan op dit moment gebeurt. Kemps is aangesloten bij de taskforce. Hij wijst erop dat de defensiesector geen normale sector is, met een normale eindmarkt. 'Voordat je mag leveren ga je vaak een heel lang aanbestedingstraject door. Dat kan jaren duren, zoals we met de fregatten hebben gezien.'

Overheid als grootste afnemer
Voor heel veel bedrijven en financiers blijkt heel lastig in te schatten wanneer iets gebeurt, en hoe lang het gaat duren. Aan de andere kant: áls je eenmaal binnen bent, zit je er ook voor tientallen jaren in. Mét garantie van afname: de overheid is in wezen de grootste afnemer. 'Voordat je gaat investeren moet je heel veel weten van zo'n klant en de afnemers. De taskforce is specifiek opgezet om het proces te versnellen, opschalen én standaardiseren. Risico-technisch is het beter om ook aan andere NAVO-landen te leveren.'

Die standaardisatie is volgens Zandee nu nog een behoorlijk groot probleem. De NAVO heeft voor militair materieel allerlei standaarden en normen, maar bij de toepassing is het probleem dat landen daar met eigen standaarden en normen van afwijken. 'En omdat ook de certificering puur nationaal plaatsvindt, blijft dat systeem voortdurend in stand. Dus je moet heel vroeg in die keten bij de hoofdafnemer controleren of het systeem dat je levert voldoet aan de standaarden en normen van die hoofdbouwer.'

Hoogtechnologisch en vooraanstaand
Dat is volgens Zandee de achilleshiel van het Nederlandse mkb: dat is hoogtechnologisch en zeer prominent, maar de kunst is om aan te sluiten bij grote programma's onder leiding van de grotere Europese landen. 'Die toegang is behoorlijk lastig door Europese wetgeving, die toestaat dat lidstaten een uitzondering maken op het vrijemarktmechanisme. Door dat aan te roepen hoef je niet Europees aan te besteden en grote landen doen dat te kust en te keur.' Het laat volgens Kemps zien dat Nederland toch een klein land is, 'met weinig industrie.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10545713/toegang-tot-buitenlandse-markten-grootste-obstakel-defensie-industrie
#6
 :dead:.. wat lees ik nub dan.
Leven ze daar op een andere planeet?
#7
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 28/04/2024 | 14:21 uur
Handelsroutes onder druk: 'Rusland nog lang niet interessant genoeg voor China'

Het allergrootste gevaar voor de Russische economie is dat het land niet interessant genoeg is voor 'nieuwe' handelspartners als China en India. Zeker ten opzichte van het Westen is Rusland een relatief kleine markt, zegt econoom Hein Roelfsema van de Universiteit Utrecht. 'En dat betekent dat China bij de levering van chips aan Rusland goed zal kijken naar de risico's voor de toegang tot veel belangrijker markten.'

Rusland mag zich dan wel tot China willen keren, maar China zal zich in de eerstkomende honderd jaar nog niet uniek tot Rusland willen keren. Roelfsema erkent dat het 'een heel ingewikkeld steekspel' is dat ook het Westen speelt met de sancties aan Rusland. 'Maar China heeft heel veel te verliezen aan de toegang tot Europa en de VS: die kunnen de sancties uitbreiden en zeggen: als jij handel drijft via de routes naar Rusland, komen ook jullie bedrijven bij ons niet meer binnen.'

Uitvoer van producten naar China
De Russische behoefte aan nieuwe handelsroutes wordt voor een belangrijk deel ingegeven door import van producten uit met name China, zegt Roelfsema. Het beeld is vaak dat vooral de uitvoer van producten uit Rusland te lijden heeft onder de westerse sancties, maar dat is een eenzijdig beeld. 'We focussen altijd op de export, maar het is ook heel belangrijk om te kijken naar de import die ze nodig hebben.'

Rusland werkt aan een handelsroute vanuit Sint-Petersburg via de Kaukasus richting Iran. Daarnaast moet er een handelsroute komen met India, zegt correspondent Joost Bosman. Door het smelten van het ijs kan er steeds meer gevaren worden en gloort ook een Noordelijke IJszeeroute. 'Rusland is al jarenlang bezig om de noordelijke ijskust te faciliteren met nieuwe havens en andere infrastructuur.'

Ook Iran zucht onder sancties
Bij de treinroute via Azerbeidzjan naar Iran is het grootste mogelijke knelpunt de binnenlandse Iraanse infrastructuur. Dat land zucht al jaren onder sancties, dus wellicht is daar nog een forse investering nodig. Geldschieters lijken er wel te zijn, zegt Bosman. 'India en Iran zelf natuurlijk, maar China wil het ook omdat er op de langere termijn een spoor moet worden doorgetrokken naar dat land. Dus dat zijn van die staten die Rusland nog als zijn bondgenoten beschouwt en waarvan China de allersterkste is.'

Het is volgens Roelfsema een misverstand dat Rusland die handelsroutes uitsluitend nodig heeft om producten te exporteren. Belangrijker is het volgens hem om goed te kijken naar de import uit onder meer China, van nieuwe producten die in het Europese gedeelte van Rusland zeer welkom zijn. 'Dat gaat om heel veel nieuwe producten, van jassen tot auto's en dingen waar chips in zitten. Die komen grotendeels uit China — en in mindere mate uit India en Iran.'

Industriële halffabricaten uit China en Azië
In het geval van India en Iran overheerst nog de export van Russische goederen naar die landen. De Russische import heeft niet alleen betrekking op consumenten producten, maar ook op industriële producten — halffabricaten en producten die ze nodig hebben in productieprocessen. 'En die zullen voor een heel groot deel uit China komen, en andere delen van Azië.'

Zelfs als de oorlog in Oekraïne op een gegeven moment ten einde komt, zit er volgens Bosman veel potentieel in deze 'oosterse' handelsroutes. Rusland beschouwt de westerse markt als verloren, omdat de sancties nog wel even zullen aanhouden. Maar er zitten wel degelijk haken en ogen aan de routes naar het Oosten. 'Dat zijn best gevaarlijke routes: een stuk rails naar China moet door Afghanistan en Pakistan lopen en dat zijn toch kwetsbare, onrustige gebieden. Dus het is maar de vraag of dat allemaal gaat lukken.'

En ook de route via de Oosterse IJsroute is niet zonder gevaar, benadrukt Bosman. Het is het gebied van waaruit Rusland veel vloeibaar gas naar Azië wil vervoeren, maar daarvoor is het nog afhankelijk van westerse technologieën. 'Daar komt bij dat die IJszee dan wel open komt te liggen, maar het is daar vaak heel zwaar weer. En door het smeltende ijs komen er gigantische brokken ijs te drijven. Dat kan voor het scheepvaartverkeer heel gevaarlijk zijn. En na een paar ongelukken zullen de meeste rederijen liever omvaren.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10545716/handelsroutes-onder-druk-rusland-nog-lang-niet-interessant-genoeg-voor-china?itm_source=https%3A%2F%2Fwww.bnr.nl%2Fnieuws%2Finternationaal%2F10545293%2Fvolkswagen-vijf-jaar-lang-gehackt-china-gaat-diep-diep-dieprode-lijn-over&itm_campaign=artikel&itm_medium=meest_gelezen
#8
Azië / Re: De Chinese expansie(drift)
Last post by Ace1 - 28/04/2024 | 14:18 uur
Volkswagen vijf jaar lang gehackt, 'China gaat diep, diep, dieprode lijn over'

Volkswagen is gehackt en vijf jaar lang vanuit China bespioneerd. Tussen 2010 en 2015 hebben hackers duizenden documenten van het bedrijf buitgemaakt, melden Der Spiegel en ZDF dit weekend. 'Het gaat om 19.000 documenten over de ontwikkeling van benzinemotoren, over versnellingsbakken, over elektrische auto's en meer. Die hackers konden jarenlang ongestoord hun werk doen en Volkswagen wist helemaal van niks', zegt Noud Broekhof van de Nationale Autoshow.

Volgens ZDF en Der Spiegel drongen de aanvallers in 2010 binnen bij een Mexicaanse Volkswagenfabriek en breidden de aanvallers een jaar later hun toegang tot de systemen uit naar onder meer die van het Volkswagen-hoofdkantoor in het Duitse Wolfsburg.

Chinese kantooruren
De aanvallers zijn vermoedelijk afkomstig uit China, aldus de journalisten van ZDF en Der Spiegel. Zo zouden IP-adressen van de aanvallers zijn herleid naar China, en lijken de tijden waarop de aanvallers toesloegen overeen te komen met Chinese kantooruren, meldt een bron in de Duitse media. 'China ontkent alles. Het is niet bekend wat er met die documenten gebeurd is en wie ze in handen heeft gekregen. Zijn daar ook autofabrikanten bij? Als dit waar is, dan is China echt een diep, dieprode lijn overgegaan en ik vrees ook dat die afkeer van die Chinese autosector alsmaar groter wordt met dit soort zaken.'

Klaar met China
Broekhof doelt op het lopende Europese onderzoek naar Chinese staatsteun voor elektrische auto's, die vervolgens tegen dumpprijzen op Europese markten wordt aangeboden. Volkswagen zegt weinig over de hack, en dat is logisch. Broekhof noemt het opmerkelijk dat Volkswagen een paar weken geleden nog een enorme investering van 2,5 miljard euro in China heeft aangekondigd. 'Ze zitten er al veertig jaar, China is en blijft de belangrijkste automarkt van het moment. Als je er niet bent heb je een groot probleem. Je moet wel met ze samenwerken, dus ze houden zich een beetje diplomatiek op de vlakte.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545293/volkswagen-vijf-jaar-lang-gehackt-china-gaat-diep-diep-dieprode-lijn-over
#9
Azië / Re: De Chinese expansie(drift)
Last post by Ace1 - 28/04/2024 | 14:12 uur
'Tentakels China in Nederlandse samenleving worden steeds sterker'

De tentakels van China in de Nederlandse samenleving worden steeds sterker. We moeten daarom hogere drempels opwerpen voor producten uit China waarin veel software verwerkt is, zegt VVD-buitenlandwoordvoerder Ruben Brekelmans. 'We moeten veel meer het principe van wederkerigheid toepassen: als jullie niet open zijn, dan wij ook niet.'

In die zin vindt Brekelmans het zeer verdedigbaar om hoge drempels op te werpen, ook al hebben we zelf jarenlang geprofiteerd van de toegang tot de Chinese markt en de goedkope Chinese producten. Want zeker zolang China oneerlijke concurrentie toepast door de eigen bedrijven fors te subsidiëren ziet hij geen enkele reden om coulant te zijn. Het is zaak om zéér voorzichtig te zijn met de data die China tot zijn beschikking heeft. 'Uiteindelijk zijn die elektrische auto's gewoon rijdende computers, met allerlei camera's en sensoren.'

Daarnaast meent Brekelmans dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn met betrekking tot toekomstige conflicten met China. Een conflict rond Taiwan is niet uit te sluiten en dan kun je maar beter uitgaan van een worstcasescenario. We moeten goed oppassen wat China met al die data kan doen. Als het land kwade intenties heeft, kan het al die middelen, zoals elektrische auto's inzetten om ons te chanteren: als ze geen software-updates meer uitvoeren kunnen al die auto's stil komen te staan. Dat is een enorm drukmiddel.'

Accepteren van Chinese invloeden
Zeker gegeven de intenties die China op dat gebied al heeft uitgesproken is het cruciaal om je af te vragen wat je accepteert aan Chinese invloeden. Alle import van Chinese auto's verbieden gaat ook Brekelmans te ver, maar je kunt op zijn minst een kritische blik werpen op mogelijke subsidiestromen. 'Is het überhaupt economisch eerlijk wat China doet? Zo niet, dan mag je hogere drempels opwerpen. Je moet zeer strenge criteria stellen aan wat er met die data gebeurt: zijn er geen achterdeurtjes?'

Met de invoering van een China-strategie is in ieder geval een stap gezet om de relatie als handelspartner ten goede te beïnvloeden. Helaas bleek dat iets te naïef gedacht, ook omdat er binnen de overheid en breder heel veel verschillende opvattingen leefden over China. 'Ik denk dat het nu vooral belangrijk is om niet wéér een jaar of langer te besteden aan een nieuwe strategie, waarbij de overheid het niet aandurft om alles op te schrijven, vanwege de diplomatieke consequenties.'

Coherent beleid
De Chinastrategie heeft wel degelijk enigszins bijgedragen aan een wat meer coherent beleid, zegt Brekelmans. Daarin zijn de verschillende opvattingen over China verwerkt. De volgende stap is om politiek te bepalen wat de grootste kwetsbaarheden en risico's zijn en daar met volle vaart aan te werken. 'We moeten proberen om daar in Europa draagvlak voor te krijgen. Het zou heel mooi zijn als we op Europees niveau nog hogere barrières op te kunnen werpen bij een aantal sectoren en industrieën.'

Brekelmans ziet de Europese Commissie daarbij niet als het grootste obstakel. De vraag is eerder of de afzonderlijke lidstaten de beschikbare instrumenten consequent toepassen. 'Hoe zorgen we ervoor dat de Europese leiders voldoende met één mond spreken tegen China? Ik maak me dáár eigenlijk nog meer zorgen over, want daar heeft het de afgelopen jaren behoorlijk aan ontbroken.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545814/tentakels-china-in-nederlandse-samenleving-worden-steeds-sterker
#10
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 28/04/2024 | 14:08 uur
'Zet Patriots langs de Russische grens met Polen, Roemenië en Oekraïne'

Hoe meer Vladimir Poetin moet gissen naar de westerse reactie op zijn handelen, hoe minder hij zal durven ondernemen. Daarom moet de boodschap aan Rusland expliciet zijn dat je als Westen bereid bent heel ver te gaan, zegt CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk in BNR's Boekestijn en De Wijk. 'Ik denk dat we echt moeten kijken hoe we Oekraïne veel beter kunnen beschermen met luchtverdediging.'

Wat betreft het aanvallen van een NAVO-land kun je niet expliciet genoeg zijn, meent Boswijk: tot hier en niet verder. Maar wat betreft Oekraïne is vaagheid misschien wel het sterkste wapen. 'Als het gaat om steun aan Oekraïne moet je een slag om de arm houden en helemaal niets uitsluiten. Je hoort zeggen dat deze oorlog nooit was gebeurd als Donald Trump president was geweest. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit: misschien vond Poetin de reactie van Trump wel zo ongewis dat hij zich koest had gehouden.'

Tussen de oren
Dat station is inmiddels allang gepasseerd, dus voor Boswijk is het absoluut niet wenselijk dat Donald Trump de nieuwe Amerikaanse president wordt. Met veel pijn en moeite is het miljarden-steunpakket door de Amerikaanse Senaat geloodst en Boswijk hoopt dat juist dát iets in gang zet tussen de oren van de mensen in Rusland. 'Je weet het nooit. Ook de Russische Revolutie stortte in op het moment dat Rusland toch wat successen begon te halen, omdat de mensen op dat moment echt klaar waren met oorlog.'

Zeker op korte termijn zal Rusland noch Oekraïne erin slagen om de oorlog militair naar zijn hand te zetten. Uiteindelijk eindigt ook deze oorlog aan de onderhandelingstafel, is Boswijks overtuiging. En zolang Oekraïne van het Westen vraagt om hulp te bieden voor hun vrijheidsstrijd moeten we dat doen, om het land een zo sterk mogelijke uitgangspositie te bieden bij de vredesonderhandelingen. 'Die gaan er ooit komen, al weten we niet wanneer. Ik vrees dat het nog wel heel lang kan duren, al weet je het nooit.'

Escalatie dichterbij
Het is goed om met het sturen van wapens aan Oekraïne keer op keer de afweging te maken in hoeverre dat de polarisatie versterkt en escalatie dichterbij brengt. 'Dus toen we de eerste wapens gingen sturen was ik daar best wel terughoudend in. Tegelijkertijd heb ik ook gezien dat Rusland die afweging nooit maakt. Dat land haalt alles uit Noord-Korea, Iran en China en schiet alles kapot wat los en vast zit.' In die zin is Bosman enigszins opgeschoven: 'Je moet ook kijken in hoeverre het kan escaleren als je Oekraïne bepaalde systemen níet levert.'

Het effect van afschrikking is lastig te duiden, erkent Boswijk. Maar het is duidelijk dat westerse leiders als NAVO-baas Jens Stoltenberg en de Amerikaanse president Joe Biden geen duidelijke rode lijn trekken richting Vladimir Poetin. 'We zijn daar veel te laks en naïef in. Het is typerend dat de opmerking van de Franse president Emmanuel Macron over mogelijke boots on the ground in Oekraïne totaal niet met andere westerse wereldleiders was afgestemd. Dat vind ik zó frustrerend, je zou toch een soort Champions League-niveau verwachten.'

Op onderstaande link is een podcast te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10545812/zet-patriots-langs-de-russische-grens-met-polen-roemenie-en-oekraine