Toekenning Militaire Willems-Orde

Gestart door Ros, 08/02/2016 | 12:37 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2019 | 11:49 uur
Hij kan zich niet inhouden, veel te emotioneel en te gevoelig voor verleidingen en invloeden van buitenaf.
Hij kan ook niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen, je kunt hem moeilijk laten opnemen. Het is gewoon erg jammer, maar Defensie had van te voren ook niet kunnen weten dat hij zich zo zou gaan gedragen. De meeste mensen gaan dan in een comfortabele positie zitten, of maken er het beste van. Niet veel hadden durven denken dat hij het meest vreemde pad van criminele kroegen, stroomstootwapens, sexfeestjes en wildplassen met kopstoten zou volgen.

Dit straalt ook af naar Tuinman, helaas en heel Defensie. Hij rijdt soms dagelijks door mijn straat. Scootertje, kale bats, paars traininspak. Het is wat...

Laten we wel wezen, defensie wist heel goed waar ze aan begon. Het is niet dat Kroon vroeger (voor de MWO) een voorbeeldig koorknaapje was...

Maar goed, hij heeft zijn sporen wel verdiend, oud marinier, best man van zijn ECO lichting, de nodige inzetten gedaan en die MWO is ook niet uit de lucht komen vallen...

Daarbij heeft hij de tijdgeest ook niet mee, de maatschappij is ondertussen ook wel een beetje verworden tot een mietjeskermis waarbij een millimeter afwijken van "de norm" ook meteen garant staat voor de hoon en toorn van de politiek correcte deugclub. Als je vroeger een keer naast de pot piste kreeg je op bureau een uitbrander van de baas met als afsluiter dat hij alleen maar zo kwaad was omdat jij hem niet uitgenodigd had voor dat feestje. Tegenwoordig word je VGB ingetrokken en mag je buiten de poort gaan solliciteren...

Denk je nou echt dat ze bv. een Albert Hoeben in de jaren 60 aan de schandpaal genageld zouden hebben als hij het op een zuipen gezet zou hebben?


A.J.

Citaat van: Ros op 12/04/2019 | 14:50 uur
Vooral zijn voorbeeldfunctie als drager van de MWO en zijn rang zou hem zwaar aangerekend moeten worden. Het laten houden van de onderscheiding zou een blaam zijn voor alle dragers van  de onderscheiding en de krijgsmacht.

It's in the eye of the beholder.

Oorlogsvis

#72
Citaat van: Ros op 12/04/2019 | 14:50 uur
Vooral zijn voorbeeldfunctie als drager van de MWO en zijn rang zou hem zwaar aangerekend moeten worden. Het laten houden van de onderscheiding zou een blaam zijn voor alle dragers van  de onderscheiding en de krijgsmacht.
Dat is onzin...de onderscheiding is op basis van zijn acties in oorlogsgebied...als hij later als burger over de schreef gaat zou dat nooit
invloed mogen hebben.

Kroon is een held en blijft een held....wat hij ook nog meer gaat doen..misschien te hard rijden door het dorp...
sex met twee vrouwen..of drie...maakt niet uit !

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2019 | 11:49 uur
Hij kan zich niet inhouden, veel te emotioneel en te gevoelig voor verleidingen en invloeden van buitenaf.
Hij kan ook niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen, je kunt hem moeilijk laten opnemen. Het is gewoon erg jammer, maar Defensie had van te voren ook niet kunnen weten dat hij zich zo zou gaan gedragen. De meeste mensen gaan dan in een comfortabele positie zitten, of maken er het beste van. Niet veel hadden durven denken dat hij het meest vreemde pad van criminele kroegen, stroomstootwapens, sexfeestjes en wildplassen met kopstoten zou volgen.

Dit straalt ook af naar Tuinman, helaas en heel Defensie. Hij rijdt soms dagelijks door mijn straat. Scootertje, kale bats, paars traininspak. Het is wat...

Ik denk dat voor een deel de ''schuld'' ook bij defensie neergelegd kan worden. Bij het uitreiken van de MWO aan Kroon werd hij natuurlijk uit het niets in de schijnwerpers gezet, ik kan me voorstellen dat defensie in die tijd de impact hiervan ook iets heeft onderschat. Het was al 54 jaar geleden op dat moment dat de MWO aan een individueel persoon was uitgereikt, en de wereld is in die jaren heel erg veranderd. De media aandacht, socialmedia en alles is totaal anders dan in 1965 toen het journaal nog in zwart-wit en als ''Polygoonjournaal'' werd uitgezonden.

Dat hij vervolgens zelf veel fouten heeft gemaakt is niet te ontkennen maar ik denk niet dat de schuld 100 % bij Kroon ligt. PTSS kan ook een rol spelen, het verhaal achter de ontvoering in A'stan dat later naar buiten gekomen is, de ongewenste bekendheid.

Bij Tuinman en De Ruiter is de begeleiding waarschijnlijk al heel erg verbeterd en deze twee hebben ook wel een ander karakter dan Kroon als ik het zo inschat vanuit wat bekend is in de media.

Huzaar1

Hij kan zich niet inhouden, veel te emotioneel en te gevoelig voor verleidingen en invloeden van buitenaf.
Hij kan ook niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen, je kunt hem moeilijk laten opnemen. Het is gewoon erg jammer, maar Defensie had van te voren ook niet kunnen weten dat hij zich zo zou gaan gedragen. De meeste mensen gaan dan in een comfortabele positie zitten, of maken er het beste van. Niet veel hadden durven denken dat hij het meest vreemde pad van criminele kroegen, stroomstootwapens, sexfeestjes en wildplassen met kopstoten zou volgen.

Dit straalt ook af naar Tuinman, helaas en heel Defensie. Hij rijdt soms dagelijks door mijn straat. Scootertje, kale bats, paars traininspak. Het is wat...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Master Mack op 16/04/2019 | 08:39 uur
Als er gekeken wordt naar de gedrag regels behorend bij de RMWO dan had Defensie misschien een andere weg moeten volgen. Al vanaf het moment dat de oude ridders op leeftijd kwamen en er meerdere kandidaten waren om de onderscheiding te ontvangen. Hoe lang moet je door gaan met iemand de hand boven het hoofd houden durf ik niet te zeggen maar we mogen hem nooit laten vallen. Nooit. En misschien is er wel een relatie met PTSS. Ik keur het gedrag niet goed maar hou ook in gedachten dat hij meer als genoeg heeft gedaan om de onderscheiding te krijgen nu  kijken of hij hem kan behouden .
Ptss is geen excuus om de wet te mogen overtreden.
Fout is fout.
Is hij een held?
Ja, vast.
Maar betekent dat meteen een vrijbrief voor maatschappelijk ongewenst gedrag?
Nee!
People are sheep

Master Mack

Als er gekeken wordt naar de gedrag regels behorend bij de RMWO dan had Defensie misschien een andere weg moeten volgen. Al vanaf het moment dat de oude ridders op leeftijd kwamen en er meerdere kandidaten waren om de onderscheiding te ontvangen. Hoe lang moet je door gaan met iemand de hand boven het hoofd houden durf ik niet te zeggen maar we mogen hem nooit laten vallen. Nooit. En misschien is er wel een relatie met PTSS. Ik keur het gedrag niet goed maar hou ook in gedachten dat hij meer als genoeg heeft gedaan om de onderscheiding te krijgen nu  kijken of hij hem kan behouden .

Ros

Vooral zijn voorbeeldfunctie als drager van de MWO en zijn rang zou hem zwaar aangerekend moeten worden. Het laten houden van de onderscheiding zou een blaam zijn voor alle dragers van  de onderscheiding en de krijgsmacht.

Parera

Defensie schorst Marco Kroon

ARNHEM - Justitie vervolgt ridder Militaire Willems-Orde Marco Kroon voor schennis van de eerbaarheid, belediging en eenvoudige mishandeling, zo maakte het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem bekend. Het ministerie van Defensie heeft Kroon hangende de zaak geschorst. Defensie is de procedure gestart om Kroon te schorsen. Zolang hij geschorst is, mag Kroon niet in zijn uniform verschijnen en geen werkzaamheden als militair verrichten. De feiten waarvan de majoor wordt verdacht hadden op 3 maart plaats tijdens het carnavalsweekeinde in Den Bosch.

Kroon werd op 3 maart door de politie betrapt op wildplassen. Nadat agenten hem daarop aanspraken, zou hij zijn geslachtsdeel hebben laten zien aan politiemensen, en kwam het tot een confrontatie tussen de gedecoreerde oorlogsheld en de opgetrommelde hulpofficier van justitie. Daarbij zou Kroon deze politieman een achterwaartse kopstoot hebben gegeven.

Het is de tweede keer dat het OM Kroon vervolgt. In 2010, het jaar na zijn ridderslag, werd hij aangehouden en moest de Boschenaar voorkomen vanwege verboden wapen- en harddrugsbezit. Alleen het laatste achtte de rechter bewezen. Hij veroordeelde de ridder tot een boete van 750 euro. Omdat die sanctie ruim onder de limiet ligt die de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) hanteert voor het intrekken van de zogeheten verklaring geen bezwaar (VGB) die militair moeten hebben, mocht Kroon bij defensie blijven.

Als Marco Kroon nu vanwege de mishandeling wordt veroordeeld en zijn straf boven de veertig uur dienstverlening uitkomt dan is het in principe over en uit voor hem. Volgens de in militaire zaken goed ingevoerde advocaat Sébas Diekstra staat voor zo'n vergrijp namelijk eerder 120 uur taakstraf.

De meest voorkomende stap die het einde van een militaire loopbaan formeel inluidt, is het intrekken van de zogeheten Verklaring Geen Bezwaar (VGB) door de militaire veiligheidsdienst MIVD. Dat is in het geval van een kopstoot volgens Diekstra aannemelijk. Kroon moet voorkomen bij de militaire politierechter in Arnhem. Een datum is nog niet bekend. Kroon werkt momenteel bij de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht. Kroon kreeg in 2009 als eerste militair sinds 1955 de hoogste militaire onderscheiding van Nederland. Sindsdien zijn er tal van kwesties rondom zijn persoon geweest.

[Bron: Telegraaf ]

DvdW

Je kunt van horken helden maken, maar het blijven horken...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Het is hier vanmiddag stukje verderop gebeurt, woon er ook, net als hij. Hij vreet steeds dingen uit...
Echt ik ken deurknoppen met meer verstand.

Hij kan gewoon niet normaal doen. Echt, kerel.. geniet van je faam en roem. Je had alles in het vooruitzicht, een standbeeld had nog gekunnen. Dat kan hij nu allemaal op zijn buik schrijven. Een plaque, niet meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Betaalmuur artikel van de Telegraaf

'Kroon kan onderscheiding kwijtraken'

DEN HAAG - Zijn reputatie had al een deuk opgelopen na een eerdere veroordeling. Zijn geloofwaardigheid lag te grabbel na een verzwegen en onlangs alsnog onthulde vergeldingsactie op een Afghaan in Kabul. Nu oorlogsheld Marco Kroon is aangehouden omdat hij volgens het Brabants Dagblad een kopstoot aan een agent heeft uitgedeeld, komt ook het laatste in gevaar waaraan hij zijn heldenstatus ontleende: de Militaire Willems-Orde.

Want ook al doet Kroons gedrag in het dagelijks leven niks af aan de dappere daden waarvoor hij de allerhoogste militaire onderscheiding kreeg, dat wil niet zeggen dat hij 'm niet kan verliezen.

De Wet op de Militaire Willems-Orde noemt twee redenen om de onderscheiding in te trekken: een onherroepelijke veroordeling tot een gevangenisstraf van minstens een jaar, of oneervol ontslag. Vooral dat laatste is met geweld tegen een politieagent niet vergezocht. Oneervol ontslag volgt bij 'wangedrag', al staat in het militair ambtenarenreglement niet omschreven wat daaronder valt.

Maar als het klopt dat hij een kopstoot heeft uitgedeeld, ligt oneervol ontslag op de loer, zegt advocaat en expert in militair recht Sébas Diekstra. ,,Om te beginnen moet de commandant beslissen of hij tot een schorsing overgaat. Daarna, wanneer de feiten helder zijn, moet hij beoordelen of hij overgaat tot ontslag wegens wangedrag. Dat is zonder het predicaat eervol. Zo'n ontslag kan ook pas volgen na een strafrechtelijk traject, bij een onherroepelijke veroordeling."

Kopstoot
Ook het intrekken van Kroons Verklaring Geen Bezwaar (VGB) door de militaire veiligheidsdienst MIVD is in het geval van een kopstoot aannemelijk. ,,Die wordt ingetrokken bij een taakstraf van veertig uur of meer. Voor een kopstoot staat volgens de uitgangspunten van de rechtspraak een taakstraf van 120 uur, in het geval van een politiemedewerker wordt die aanzienlijk verhoogd", aldus Diekstra, die meerdere militairen bijstond na het uitdelen van kopstoten. Het intrekken van de VGB betekent exit voor militairen bij Defensie. Diekstra: ,,Dan is het gewoon einde oefening."

Een veroordeling door de strafrechter kan volgens het militair ambtenarenreglement eveneens worden aangemerkt als wangedrag, zeker omdat het niet Kroons eerste veroordeling is. In 2011 werd Kroon veroordeeld voor het bezit en levering van stroomstootwapens.

Kroon is inmiddels vrijgelaten, zo bevestigt zowel de Koninklijke Marechaussee als zijn advocaat Geert-Jan Knoops. Speculeren over mogelijke gevolgen voor de arbeidsrelatie met Kroon – de majoor heeft een baan bij de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht – wil Defensie niet.

'Het is anders'
In Hart van Nederland zegt Kroon maandagavond dat het volgens hem anders zit. ,,Het is anders dan dat het nu wordt weggezet. Het enige wat ik kan zeggen, is dat ik er ontzettend van baal dat dit allemaal is gebeurd", zegt Kroon, die eraan toevoegt dat hij gewoon carnaval aan het vieren was.

[Bron: Telegraaf ]

Ros

Een stukje goede, positieve reclame voor de krijgsmacht en vooral omdat dit een officier betreft en ook nog eens drager van de hoogste militaire onderscheiding.

Ros

Militair Marco Kroon is volgens verschillende media zondag in Den Bosch aangehouden nadat hij een agent een kopstoot had gegeven.

Volgens Hart van Nederland is hij maandagmiddag vrijgelaten.

Kroons advocaat Geert-Jan Knoops bevestigt tegen het programma dat de militair is aangehouden. Dit gebeurde nadat hij door agenten betrapt werd op wildplassen.

"Hij kon niet stoppen met plassen en vervolgens is dat geëscaleerd", aldus de advocaat. Kroon heeft volgens Knoops ontkend dat hij een agent heeft mishandeld. "Voor zover hij kan herinneren is dat niet gebeurd."

Getuigen hebben tegen meerdere media verklaard dat de militair een agent een kopstoot had gegeven, nadat hij werd aangesproken op het wildplassen.

'Kroont baalt van de situatie'
Kroon zegt tegen Hart van Nederland dat de situatie "anders is dan dat het nu wordt weggezet". "Het enige wat ik kan zeggen, is dat ik er ontzettend van baal dat dit allemaal is gebeurd", zegt Kroon, die eraan toevoegt dat hij gewoon carnaval aan het vieren was.

De Marechaussee onderzoekt mogelijke strafbare feiten van militairen. Een woordvoerder zegt geen nadere mededelingen te doen over individuele aanhoudingen. De Marechaussee wil slechts kwijt dat er een onderzoek loopt, "omdat er iets heeft plaatsgevonden".

Kroon is drager van de Militaire Willems-Orde, de hoogste militaire onderscheiding.

www.nu.nl

Parera

Ik ben benieuwd naar wie de volgende gaat zijn land en luchtmacht zijn nu aan de beurt geweest, als defensie een nieuwe generatie ''helden'' wil dan zou iemand van de marine of mariniers een logische stap zijn. Naar mijn idee eerder een marinier (MARSOF) voor de acties in A'stan.

Nee het werkt niet in volgorde maar het zou een logisch vervolg zijn in mijn ogen om nu iemand van de marine/mariniers te decoreren met de MWO.