'Zelfmoord onder militairen niet toegenomen'

Gestart door Lex, 29/04/2009 | 19:30 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/05/2009 | 19:43 uur
Dat er problemen zijn met de personeelsadministratie dient hier los van te staan en an sich te worden aangepakt.

Dat spreekt voor zich; als je echter je eigen administratie niet optimaal in orde hebt en lijkt te krijgen, hoe kan je dan in vredesnaam verwachten dat dit met de administratie van je voormalige werknemers wel lukt? Alleen al na een simpele verhuizing is er een bereikbaarheidsprobleem.

Citaat van: Elzenga op 01/05/2009 | 19:43 uur
Een werkgever, en zeker van een bijzonder en potentieel belastend beroep als dit, heeft bepaalde verplichtingen naar zijn werknemers en ook ex-werknemers.

Dat ben ik in deze niet met je eens richting de ex-werknemers. Je wordt bij defensie uitgekeurd en verlaat de dienst dus in principe gezond. Als je de lijn hierboven doortrekt, zouden dus de kapotte knieën van de stratenmakers een verantwoordelijkheid zijn en blijven van het bestratingsbedrijf, rugprolemen bij Djosergidsen die van het reisbureau, stress bij de luchtverkeersleiding van Schiphol bij Schiphol, etc. etc.

Citaat van: Elzenga op 01/05/2009 | 19:43 uur
Zij het dat je dit dus wel selectief moet en kan doen. Gefocust op risico-groepen.

Als dit al zou "moeten" gebeuren, is het onbegonnen werk. Want wie zijn de risicogroepen? Dutchbat? Unifil? Cambodja? Aruba? Daarbij neigt selectief te werk gaan naar stigmatisering van het grootste deel van de "risicogroepen" wat volgens mij gewoon nergens last van heeft.

Citaat van: Elzenga op 01/05/2009 | 19:43 uur
De nazorg wordt nu afgewimpeld op de reguliere gezondheidszorg = geen kosten meer voor Defensie.

En terecht. Zie hetgeen gepost onder de eerste quote van deze posting. Alleen iemand die bij dienstverlating niet gezond is en/of aangeeft nog problemen (denkt) te hebben, kun je wat mij betreft aan een verdere defensiezorgplicht koppelen.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/05/2009 | 19:55 uur
Hopelijk heeft men de zaak vanuit de lucht in de gaten gehouden en kan men zo ook de route van de dader reconstrueren...

Volgens mij hoort dit in een ander topic thuis. Ik vermoed zomaar in het Apeldoorngebeuren...  ;)

Rob
Forumbeheerder

Elzenga

Hopelijk heeft men de zaak vanuit de lucht in de gaten gehouden en kan men zo ook de route van de dader reconstrueren...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/05/2009 | 18:50 uur
Ideologisch maar irreëel; defensie heeft zijn eigen personeelsadministratie (en zelfs systeem) niet op orde. Laat staan van de veteranen. Wat ik by the way ook een onmogelijke opgave vind die niet eens door defensie gedaan zou moeten worden.
Dat er problemen zijn met de personeelsadministratie dient hier los van te staan en an sich te worden aangepakt. Ik ben het er verder niet mee eens dat dit geen taak is van Defensie. Een werkgever, en zeker van een bijzonder en potentieel belastend beroep als dit, heeft bepaalde verplichtingen naar zijn werknemers en ook ex-werknemers. Gezien de aard van het soort werk en de zeer specifieke klachten die kunnen optreden. Die vaak niet door een "doorsnee" psycholoog/iater te behandelen zijn. Zij het dat je dit dus wel selectief moet en kan doen. Gefocust op risico-groepen. Maar het gaat volgens mij gewoon weer ordinair om de centen. De nazorg wordt nu afgewimpeld op de reguliere gezondheidszorg = geen kosten meer voor Defensie. "Gelukkig" dwingen een groeiend aantal incidenten die nazorg steeds meer af.   

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 01/05/2009 | 18:43 uur
Elzenga heeft een goed punt: risico's inschatten en aande hand daarvan de periodieke opkomst termijn bepalen.

Ideologisch maar irreëel; defensie heeft zijn eigen personeelsadministratie (en zelfs systeem) niet op orde. Laat staan van de veteranen. Wat ik by the way ook een onmogelijke opgave vind die niet eens door defensie gedaan zou moeten worden.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 01/05/2009 | 18:43 uur
Kun jij als admin nadienen...  :)

Ik kan dat niet aan. Zodra ik mijn pet aan de wilgen heb gehangen, krijg ik ongetwijfeld ook allerlei depressieve buien als gevolg van mijn deelnames aan o.m. de o zo gevaarlijke Joego-blokkade op de Adriatische zee. Ik heb dat natuurlijk omdat ik nu nog in actieve dienst zit allemaal weggedrukt maar ongetwijfeld ga ik over een paar jaar als FLO-er helemaal uit mijn dak, sla iedereen in mijn omgeving in elkaar, vermoordt nog even wat ex-en en ga dan boven aan een flat staan roepen dat ik naar beneden ga springen. Gelukkig is daar dan de oproepkaart uit Den Haag.......

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 01/05/2009 | 18:41 uur
Citaat van: Enforcer op 01/05/2009 | 18:38 uur
Vrijblijvend....

Of je gaat is inderdaad vrijblijvend, dat snap ik ook wel. Maar moet er nou een heel administratief circus ingesteld worden om elk jaar alle veteranen op te roepen naar Doorn te komen? Stel je voor dat ze allemaal zouden gaan....

Kun jij als admin nadienen...  :)

Elzenga heeft een goed punt: risico's inschatten en aande hand daarvan de periodieke opkomst termijn bepalen.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 01/05/2009 | 18:38 uur
Vrijblijvend....

Of je gaat is inderdaad vrijblijvend, dat snap ik ook wel. Maar moet er nou een heel administratief circus ingesteld worden om elk jaar alle veteranen op te roepen naar Doorn te komen? Stel je voor dat ze allemaal zouden gaan....

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 30/04/2009 | 23:35 uur
Citaat van: Enforcer op 30/04/2009 | 23:19 uur
Je zou ook kunnen denken om 1x per jaar de mensen op te roepen voor een gesprek als ze de dienst uit zijn. Dan is de drempel al veel lager.

Welja, laten we vooral de grote meerderheid die nergens last van heeft gaan zitten bemoederen. Dus als ik zometeen met FLO ga, zou ik elk jaar een oproep moeten krijgen naar Doorn te rijden?

Vrijblijvend....

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 30/04/2009 | 23:19 uur
Je zou ook kunnen denken om 1x per jaar de mensen op te roepen voor een gesprek als ze de dienst uit zijn. Dan is de drempel al veel lager.
Dat zou een goed plan zijn ja. Voor mensen die tot de risico-groep behoren. En de frequentie kan verschillen. Dat kunnen ze vrij aardig inschatten vanuit bestaande gevallen. Maar inderdaad minder vrijblijvendheid. Gewoon pro-actief. 

KapiteinRob

#8
Citaat van: Enforcer op 30/04/2009 | 23:19 uur
Je zou ook kunnen denken om 1x per jaar de mensen op te roepen voor een gesprek als ze de dienst uit zijn. Dan is de drempel al veel lager.

Welja, laten we vooral de grote meerderheid die nergens last van heeft gaan zitten bemoederen. Dus als ik zometeen met FLO ga, zou ik elk jaar een oproep moeten krijgen naar Doorn te rijden?

Enforcer

Citaat van: Piranha op 30/04/2009 | 21:43 uur
Er is zoiets als het Veteraneninstituut in Doorn, ook als je de dienst inmiddels verlaten hebt. Je 'moet' jezelf aanmelden, maar ze weten daar wel waar je het over hebt.

Dan moet je zelf wel je problemen herkenen en erkennen. Dat zijn ook al grote stappen.

Je zou ook kunnen denken om 1x per jaar de mensen op te roepen voor een gesprek als ze de dienst uit zijn. Dan is de drempel al veel lager.

Piranha

Er is zoiets als het Veteraneninstituut in Doorn, ook als je de dienst inmiddels verlaten hebt. Je 'moet' jezelf aanmelden, maar ze weten daar wel waar je het over hebt.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 29/04/2009 | 22:28 uur
Kan mij voorstellen dat Jack hier niks van wil weten. Ten eerste heeft hij geen zin in nog een politiek probleem en daarnaast is het natuurlijk zeer tegen de Christeliijke geloofslijnen. Liever onwetend, dan de kwestie feitelijk onder ogen zien... 
en het kost gewoon een hele hoop centen om ex-militairen zo goed te monitoren en waar nodig te begeleiden...altijd makkelijk de verantwoordelijkheid af te schuiven op de ex-militair zelf dan...en op het reguliere opvangsysteem. Jammer, want er wordt geregeld door militaire psychologen gewaarschuwd voor de "tijdbommen" die er rondlopen en eigenlijk hard hulp nodig hebben.

Enforcer

Ik heb juist begrepen dat de problemen vooral ontstaan bij ex-militairen, omdat ze geen deel meer uitmaken van de groep waarin zij die traumatische ervaringen mee beleefd hebben. De eigen omgeving begrijpt deze ex-militair niet goed, en dan kan het van kwaad tot erger gaan.

Kan mij voorstellen dat Jack hier niks van wil weten. Ten eerste heeft hij geen zin in nog een politiek probleem en daarnaast is het natuurlijk zeer tegen de Christeliijke geloofslijnen. Liever onwetend, dan de kwestie feitelijk onder ogen zien... 

Elzenga

CitaatEr zijn geen gevevens bekend over zelfmoordpogingen onder voormalige militairen. De Vries ziet geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar zelfdoding.
Merkwaardige conclusie als een Brits rapport daar mijns inziens wel degelijk aanleiding toe geeft. Ook uit Amerika komen signalen dat er steeds meer militairen in de problemen komen. En hoe kun je zo'n conclusie trekken als je de gegevens mist van tienduizenden veteranen?!
CitaatDat is volgens hem ook niet mogelijk omdat niet alle gegevens beschikbaar zijn. Als militairen de dienst verlaten, raken zij veelal uit het zicht van Defensie en wordt hun (geestelijke) gezondheid niet gevolgd.
Een uitermate kwalijke zaak. Want recente oorlogen hebben wel degelijk laten zien dat veel veteranen kort of later na deelname aan die oorlog psychische problemen ondervonden. Hen monitoren lijkt me dus wenselijk. Nu komen de problemen veelal op het bordje van de reguliere gezondheidszorg.  
CitaatDe Vries meldt dat in Nederland bij de selectie van kandidaten voor de krijgsmacht aandacht wordt besteed aan de kwetsbaarheid van kandidaten.
Gek, maar ik hoor dat de eisen juist worden versoepeld wegens het grote gebrek aan nieuwe militairen en de vele openstaande vacatures. Een logisch fenomeen wat je vaker ziet in dit soort gevallen.
CitaatAls er sprake is van psychische klachten, kan dat leiden tot een negatief advies. Daarop kan geen aanstelling volgen als militair
Dat is vooraf heel moeilijk te bepalen. Iemand heeft vaak een trigger nodig...dat kan een gevaarlijke missie zijn of traumatische ervaring gedurende zo'n missie.

Ros

Citaat
SP-Kamerlid Remi Poppe wilde weten of er een grotere kans op zelfmoord is onder jonge ex-militairen, zoals naar voren kwam in een onderzoek in Groot-Brittannië.

Citaat
In de periode 2004 en 2008 zijn bij Defensie dertien gevallen van zelfdoding bekend. Er zijn geen gegevens bekend van aantallen zelfdodingen onder oud-militairen.

Op de vraag van Poppe is dus geen antwoord gegeven.

Ik zou het dus zeer op prijs stellen indien er wel een soort volgsysteem zou zijn om ex-militairen te monitoren. Niet alleen op het aantal zelfdodingen maar ook pogingen tot zelfmoord en eventuele andere  buitengewone ontsporingen. Ik zou als Nederlandse overheid toch wel willen weten welke gevolgen van het militair geweest zijn, een invloed hebben op de maatschappij.

Citaat
De Vries ziet geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar zelfdoding
en
Citaat
Als militairen de dienst verlaten, raken zij veelal uit het zicht van Defensie

Uit het oog uit het............. Valt dit niet onder veteranenzorg ?.

Lex

#1
DEN HAAG - Het aantal actief dienende militairen dat zelfmoord pleegt, is lager dan verwacht als je het vergelijkt met het aantal zelfdodingen onder de Nederlandse bevolking.

Per jaar zijn dat twaalf mensen per 100.000 personen van vijftien jaar en ouder.
In de periode 2004 en 2008 zijn bij Defensie dertien gevallen van zelfdoding bekend. Er zijn geen gegevens bekend van aantallen zelfdodingen onder oud-militairen.

SP
Dat schrijft staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) woensdag in antwoord op Kamervragen van de SP.
SP-Kamerlid Remi Poppe wilde weten of er een grotere kans op zelfmoord is onder jonge ex-militairen, zoals naar voren kwam in een onderzoek in Groot-Brittannië.

Maar volgens De Vries kan op basis van dit onderzoek niet gesteld worden dat jonge veteranen meer tot zelfmoord neigen.
Als bekend is dat een actief dienende militair een poging heeft gedaan tot zelfmoord, volgt volgens De Vries begeleiding en behandeling, ook aan naasten en collega's.

Negatief advies
Er zijn geen gevevens bekend over zelfmoordpogingen onder voormalige militairen. De Vries ziet geen aanleiding om nader onderzoek te doen naar zelfdoding.

Dat is volgens hem ook niet mogelijk omdat niet alle gegevens beschikbaar zijn. Als militairen de dienst verlaten, raken zij veelal uit het zicht van Defensie en wordt hun (geestelijke) gezondheid niet gevolgd.

De Vries meldt dat in Nederland bij de selectie van kandidaten voor de krijgsmacht aandacht wordt besteed aan de kwetsbaarheid van kandidaten.

Als er sprake is van psychische klachten, kan dat leiden tot een negatief advies. Daarop kan geen aanstelling volgen als militair.

© ANP Uitgegeven: 29 april 2009 19:16