Aanhoudingen na beschijnen met laserpen

Gestart door Lex, 23/09/2009 | 15:14 uur

Enforcer

Citaat van: Nikehercules op 16/11/2011 | 01:51 uur
Citaat van: NOS op 16/11/2011 | 01:47 uur
De man van 22 kreeg een celstraf van een half jaar, waarvan vier maanden voorwaardelijk, de ander kreeg een voorwaardelijke celstraf en een taakstraf.

Een zeer fikse haast on-Nederlandse straf, prima zaak, het lijkt me ondertussen algemeen bekend dat het beschijnen van luchtvaartuigen link is.

Het vindt helaas wel meerdere keren per week plaats.

Nikehercules

Citaat van: NOS op 16/11/2011 | 01:47 uur
De man van 22 kreeg een celstraf van een half jaar, waarvan vier maanden voorwaardelijk, de ander kreeg een voorwaardelijke celstraf en een taakstraf.

Een zeer fikse haast on-Nederlandse straf, prima zaak, het lijkt me ondertussen algemeen bekend dat het beschijnen van luchtvaartuigen link is.

Nikehercules

Cel voor hinderen hulpdiensten met laserpen

In Leeuwarden zijn twee mannen veroordeeld voor het beschijnen van helikopters en een politiewagen met laserpennen.

Vorig jaar richtten de mannen van 20 en 22 jaar de sterke lasers vanaf de grond op twee reddingshelikopters. De piloten hadden daar zoveel last van dat ze werden gehinderd bij het landen op de vliegbasis Leeuwarden.

De man van 22 kreeg een celstraf van een half jaar, waarvan vier maanden voorwaardelijk, de ander kreeg een voorwaardelijke celstraf en een taakstraf.

Tweede keer
De rechtbank neemt het de daders vooral kwalijk dat het de tweede keer was dat ze een helikopter beschenen. De eerste keer kwam de zaak niet voor de rechter.

Bron: NOS

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 15/06/2010 | 21:34 uur
Een beetje (millitaire) nacht- of verrekijker is hier als het goed is voor afgeschermd.
Ik meen me te herinneren dat iig de optische vizieren en de nachtkijker minimi beschikken over een laserfilter, maar pin me hier niet op vast.
Ik mag hopen van wel..al heeft het gebruik van zo'n laser door bepaalde lieden wel een keerzijde...je ziet ook perfect waar de straal vandaan komt....

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 15/06/2010 | 20:35 uur
Ik mag toch aannemen dat op de verpakking de nodige waarschuwingen staan.
Ja klopt, maar dit zegt weinig, door de ''indek'' cultuur staan overal te pas en te onpas waarschuwingen op.

Citaat van: Elzenga op 15/06/2010 | 20:35 uur
Dus ik denk dat het hier steeds vaker om moedwil gaat.
Dat ben ik absoluut met je eens, dit geef ik in mijn vorige post ook al aan.
De media kunnen hierin als katalysator dienen, ofwel na-aap gedrag.
Net als het een tijdje terug een trend is geweest dingen van viaducten af te gooien.

Citaat van: Elzenga op 15/06/2010 | 20:35 uur
Het is ook als terrorisme-wapen bruikbaar lijkt mij. Of om vliegactiviteiten te verstoren.
Als je laser maar sterk genoeg is, maar als terrorist zou ik voor een methode kiezen met meer rendement.
Maar zo'n ding is natuurlijk prima bruikbaar om vliegactiviteiten te storen, in het laaste filmpje van mijn post word ook vermeld dat de flight plans van 6 kisten veranderd zijn door zo'n raddraaier.

Citaat van: Elzenga op 15/06/2010 | 20:35 uur
Ik neem aan dat als je nachtzichtapparatuur gebruikt het negatieve effect nog sterker is?
Een beetje (millitaire) nacht- of verrekijker is hier als het goed is voor afgeschermd.
Ik meen me te herinneren dat iig de optische vizieren en de nachtkijker minimi beschikken over een laserfilter, maar pin me hier niet op vast.
Maar ik vermoed dat je idd een flinke ''oplawaai'' krijgt als je met je nachtkijker in zo'n straal kijkt.

Elzenga

Ik mag toch aannemen dat op de verpakking de nodige waarschuwingen staan. Dus ik denk dat het hier steeds vaker om moedwil gaat. Het is ook als terrorisme-wapen bruikbaar lijkt mij. Of om vliegactiviteiten te verstoren. Ik neem aan dat als je nachtzichtapparatuur gebruikt het negatieve effect nog sterker is?

Nikehercules

#28
Citaat van: Lex op 14/06/2010 | 23:24 uur
Geen celstraffen tot nu toe.
Zie: http://www.defensieforum.nl/Forum/aanhoudingen_na_beschijnen_met_laserpen-t17235.0.html;msg168766#msg168766

Zeker in het voorbeeld wat je nu aanhaalt kan ik best achter de straf staan.
Het beschijnen van helikopter met laserpointers is iets van de laatste tijd, ik kan me best voorstellen dat de jonge uit het voorbeeld er geen flauw benul van heeft hoe gevaarlijk hij bezig is.
En als je je niet beseft hoe gevaarlijk het is, is het natuurlijk bijzonder leuk om te constateren dat de dracht van je nieuwe speeltje ''zelfs'' tot aan die helikopter reikt die daar vliegt.

Weinig mensen zullen zich realiseren dat een klein groen puntje welgemikt het zelfde effect heeft als een gigantisch zoeklicht.

Maar door de media aandacht mag aangenomen worden dat in steeds meer gevallen personen helikopter bemanningen willens en wetens in gevaar brengen.
De strafmaat mag hier van mij ook op aangepast worden, en die mag ook streng zijn.


Lex


Ace1

Hoe hoog zijn de celstraffen hiervoor?

Nikehercules

#25
Citaat van: Lex op 14/06/2010 | 21:00 uur
Dank voor deze uitleg. Ik vroeg het mij af, omdat ik bij het geven van presentaties gebruik maak van een rode welke op een afstand van zo'n 15 meter vanaf het doek toch erg duidelijk is.
En schijnbaar zijn ze in NL overal te koop.



Ik ben op youtube even aan het zoeken geweest, er is nog best veel over te vinden.
In het eerste filmpje zegt de agent toevallig ook nog iets over rode vs groene lasers (0:21)






Lex

Dank voor deze uitleg. Ik vroeg het mij af, omdat ik bij het geven van presentaties gebruik maak van een rode welke op een afstand van zo'n 15 meter vanaf het doek toch erg duidelijk is.
En schijnbaar zijn ze in NL overal te koop.

Nikehercules

#23
Citaat van: Lex op 14/06/2010 | 20:34 uur
Voor mijn beeldvorming; waar baseer je dat op?

Omdat het overgrote deel van de ''high power'' laserpointers groen zijn.
Dit omdat het groene laserlicht een golflengte van 532nm heeft, dit is de goflengte waar het menselijk oog het meest gevoelig voor is.
Een groene laser van bijv 200mw oogt veel feller dan een rode van het zelfde vermogen, dit wil trouwens niet zeggen dat de rode hierdoor minder gevaarlijk is.

Want even voor de duidelijkheid, het betreffen hier dus geen huis tuin en kermis laserpennetjes maar de variant waarbij het met een beetje pech wel binnen enkele momenten over is met je netvlies.
Vaak met een vermogen tussen de 5 en 500mw.
Ik heb zelf een groene (show) laser van 400mw, deze is op 2.5 meter nog prima in staat om in enkele seconde een lucifer te doen ontbranden.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 28/05/2010 | 17:50 uur
Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat het in 9 van de 10 gevallen om de groene variant gaat.., achja.. details...
Voor mijn beeldvorming; waar baseer je dat op?

Laurens

Achjah....Het zal wel weer vrijspraak worden  :glare:

Nikehercules

Aanhouding na bestraling helikopters Leeuwarden

De Koninklijke Marechaussee heeft in Leeuwarden 2 inwoners van 19 en 21 jaar aangehouden, nadat ze met een laserpen diverse malen helikopters van de nabijgelegen Vliegbasis Leeuwarden hadden beschenen.

Marechaussee en politie waren al een aantal weken op zoek naar de verdachten, nadat aangiftes waren binnengekomen van piloten van SAR (Search and Rescue) helikopters die bij de landing hinder ondervonden van de bestralingen. Tevens moest een beveiliger van de vliegbasis zich laten behandelen door een arts, nadat ook hij in zijn ogen was geschenen.

Het onderzoek leidde uiteindelijk tot de aanhouding van een van de mannen. In zijn woning werden 2 laserpennen aangetroffen. Later op de dag gaf de tweede verdachte zichzelf aan bij de marechaussee.

De laserpennen zijn in beslag genomen. De marechaussee stelt een verder onderzoek in naar de zaak.

Bron: Defensie