Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald


IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

Citaat van: Zeewier op 10/06/2013 | 15:27 uur
Zo hebben ze zich ook de Canadese JSS ingewurmd.

en met succes !

De Duitsers doen aan aktieve acquisitie en zo aktief dat ze investeren door een overname te doen en hierdoor tevens een vinger in de pap en in de regio krijgen. 

Misschien voor het ontwerp Type 216 nieuwe mogeljkheden

een Japans - Duitsland verbond om samen met/voor Australie een Collins vervanger te maken ?

Zeewier

Zo hebben ze zich ook de Canadese JSS ingewurmd.

Harald

Toch Duitse invloed in binnenlandse keuze voor opvolger Collins klasse ?

Ingenieurbüro Australian Marine Technology erworben
Mit seiner technischen Kompetenz und zahlreichen Innovationen gehört ThyssenKrupp zu den führenden, global agierenden Systemanbietern für U-Boote und Marineüberwasserschiffe. Seine Schiffsbautradition reicht teilweise Jahrhunderte zurück. Zur Stärkung der Marktpräsenz im südostasiatischen Raum und in Ozeanien wird das australische Ingenieurbüro Australian Marine Technologies mit Sitz in Melbourne erworben. Australian Marine Technologies (,,AMT") verfügt über ein umfassendes Engineering- und Design Know-how im Marineschiffbau und beschäftigt aktuell 31 Ingenieure und Konstruktionszeichner. In einem weiteren Schritt soll AMT mit ThyssenKrupp Marine Systems Australia – einem Unternehmen der Business Area Industrial Solutions – zusammengeführt werden.

http://www.dmkn.de/ingenieurburo-australian-marine-technology-erworben/

Door deze overname heeft ThyssenKrupp ingang gevonden bij de ontwikkelingen rondom de vervanging van de Collins klasse, omdat AMT meewerkt in het vervangingsprogramma voor de Australische regering

AMT personnel have a range of backgrounds including formal training in Submarine design, technical evaluation of Collins Class contenders during the NCSM Program, Collins Class In-Service Support and Oberon Class operational and technical support.

http://www.ausmarinetech.com.au/aboutus.htm

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 23:02 uur
Hoe het anno nu zit weet ik niet. Maar het marinebedrijf had/heeft net zoals alle andere krijgsmachtdelen een tekort aan technisch personeel. Een onderzeeër vergt nou eenmaal veel onderhoud omdat een simpel foutje kan leiden tot het zinken van de sub en misschien wel het overlijden van de gehele bemanning. Het onderhoud duurt dus lang, er ligt altijd wel een sub bij het MaBe, dan hou je dus 3 over. Eentje is bezig met trainen/opwerken bijvoorbeeld Perisher etc. Een is op missie bijv. antipiraterij. En van de ander is de bemanning met verlof/niet genoeg (getrainde) bemanning of moet ook onderhoud.
Niet voor het een of ander. Maar dat geeft nog steeds geen antwoord op:
Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:44 uur
Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas.
En daar gaat mijn vraag over.

StrataNL

Citaat van: Lex op 31/05/2013 | 22:53 uur
Waarschijnlijk niet.

Hoe het anno nu zit weet ik niet. Maar het marinebedrijf had/heeft net zoals alle andere krijgsmachtdelen een tekort aan technisch personeel. Een onderzeeër vergt nou eenmaal veel onderhoud omdat een simpel foutje kan leiden tot het zinken van de sub en misschien wel het overlijden van de gehele bemanning. Het onderhoud duurt dus lang, er ligt altijd wel een sub bij het MaBe, dan hou je dus 3 over. Eentje is bezig met trainen/opwerken bijvoorbeeld Perisher etc. Een is op missie bijv. antipiraterij. En van de ander is de bemanning met verlof/niet genoeg (getrainde) bemanning of moet ook onderhoud.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:51 uur
Ik weet niet of meerdere mensen hier het blad "klaar voor onderwater" lezen?
Waarschijnlijk niet.

StrataNL

Citaat van: Lex op 31/05/2013 | 22:49 uur
Interessant. Heb je daar nadere info over?

Ik weet niet of meerdere mensen hier het blad "klaar voor onderwater" lezen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:44 uur
Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas.
Interessant. Heb je daar nadere info over?

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2013 | 21:13 uur
En drie varend is wat anders dan drie operationeel. Dus ik begrijp dat we vaak 3 subs operationeel hebben?

Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas. Een van de redenen dat de boten langer dan normaal op de kant staan met onderhoud is personeelstekort bij het marinebedrijf. En met de aankomende upgrade zal het wel hetzelfde gaan.

Citaat van: yelloow op 31/05/2013 | 20:30 uur
terwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

Waar haal je dit vandaan? 3 boten operationeel inzetbaar is zover ik weet nooit voorgekomen. 3 boten varend is al een prestatie. Heb het al vaker aangegeven, maar 4 boten is het minimum voor de meeste klassen wil je er minimaal 1 operationeel inzetbaar hebben.

Daarom pleit ik ook voor uitbreiding, het liefst 6 natuurlijk, maar een vijfde zou al leuk zijn. Maar dan moet er wel geïnvesteerd worden in personeel...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 31/05/2013 | 20:30 uurterwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

Ik ga het niet bestrijden, maar vraag me dan wel af waarom een tijdje terug dan met enige trots een foto werd gepubliceerd van 3 varende subs met de mededeling dat dit toch niet echt vaak voorkwam. Tenzij men doelde op het feit dat ze bij elkaar voeren, maar daar was m.i. de toonzetting in het artikel niet naar.

En drie varend is wat anders dan drie operationeel. Dus ik begrijp dat we vaak 3 subs operationeel hebben?

IPA NG

Tsja, maar de Duits bouwen kleine boten. En blijkbaar zijn die al problematisch.

Als ze de problemen weten aan te pakken zou de 216 wel een goed schip kunnen zijn. De Duitse ontwerpen zijn op vele punten wel weer sterk.
Alleen Zweeds en Duits... Dat is toch twee handen op een buik als je kijkt naar de eigenaars van de werven?

Als we al die lui samen contracteren om een goed ontwerp te fabriceren en dan hier de afbouw doen.

6 tubes, 6 VLS tubes voor thomahawk en misschien wel iets van de SM-2 als dat zou kunnen. Kanon erop.
UAV's, ROV's... De mogelijkheden zijn groot.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

yelloow

Citaat van: IPA NG op 31/05/2013 | 20:06 uur
Duitse subs zijn niet meer wat het ooit waren...

Ik zou toch gaan voor de Australische optie.

Ik zou je nog eens in gaan lezen over Australische onderzeeboten. Het is ze al niet gelukt om Zweedse ontwerpen zelf goed te bouwen laat staan dat ze straks zelf iets compleets nieuws moeten ontwerpen. Verder zijn ze niet echt het voorbeeld. Met hun 6 boten en 1800 man werkzaam bij de OZD hebben ze moeite met het naar zee brengen van 2 boten terwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 31/05/2013 | 20:06 uur
Duitse subs zijn niet meer wat het ooit waren...

Ik zou toch gaan voor de Australische optie.

Zou gezien de voorgenomen samenwerking niet logisch zijn.

De Australische optie kent nog al de nodige hobbels waarbij het mij niet zou verbazen als ze uiteindelijk op een Japans of Duits ontwerp uitkomen.