De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Anders inrichten vuursteun staat al lang op de agenda. Besef is er wel dat met huidige inrichting dat niet gaat. Dat is ook een direct gevolg van bezuinigingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

#1931
Citaat van: Mourning op 28/04/2022 | 15:46 uur
Mooi artikel. Ik hoop ECHT dat men dat hele VustCo anders gaat inrichten. Ik kan me met de ontwikkelingen in Oekraine bijna niet voorstellen dat men dat niet doet aka dat men bijv. 120mm mortieren weer bij de pantserinfanteriebataljons indeelt en w.m.b. zowel 11AMB en het Korps Mariniers weer gewoon hun eigen 120mm mortier batterij krijgt en 11 Licht en 43Mech elk een eigen (volwaardige graag!!!) afdeling artillerie. Geen probleem mee als daar bijv. een batterij 120mm bijzit en dan 2-3 batterijen zware artillerie in de vorm van 155mm's.

Uit het Topic Defensiebrede Vervanging Operationele Voertuigen :

https://defensiefotografie.nl/nieuws/eerste-manticore/

Ik las daar onderstaande zin.

"Zo kan het voertuig later nog een platform worden voor andere militaire toepassingen, zoals mortierdrager, luchtverdedigingsvoertuig en CBRN-verkenningsvoertuig."

Manticore als drager van een mobiel 120MM mortier platform binnen bataljons..?

Mourning

Citaat van: Poleme op 27/04/2022 | 10:21 uur
Doormodderen en hopen dat het vredig blijft?

Wel grappig dat mij dit nu verweten wordt, terwijl ik hier volgens mij een van de weinige (vocale) voorstanders was op dit forum voor het leveren van een aantal Pzh-2000's al van voordat het leveren van een aantal Pzh-2000's in het nieuws kwam...

Maar wat je van mij quote is m.i. wel gewoon volledig correct. We kannibaliseren een behoorlijk deel van onze in opslag gezette Pzh-2000's al voor reserve onderdelen voor de operationele eenheden. Dus de vraag (m.i.) is welke invloed het sturen van 5 stuks heeft op die voorraad en vooral op de operationele stukken en hoeveel we er evt. alsnog operationeel kunnen maken als daar behoefte aan is.

Hoe dan ook heb ik liever dat Rusland nu in Oekraine bestreden wordt dan dat "wij" (als NATO) dat over een paar jaar in bijv. Polen, Roemenie of de Baltische republieken moeten doen. Maar ik mag dan toch wel hopen dat men de voorraad reserve onderdelen echt flokking snel op orde brengt en men ook. de voorraad munitie voor deze stukken naar een acceptabel pijl opkrikt en er niet eerst weer e.o.a. langdurig traject hiervoor wordt opgetuigd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

#1929
Citaat van: pz op 28/04/2022 | 14:49 uur
Shoot and Scoot – moderne mortieren voor het hedendaagse gevechtsveld

Mortieren maken al lange tijd een belangrijk deel uit van het grondgebonden vuursteunconcept van Defensie. Deze steilbaan-wapens voor relatief korte afstanden maken het mogelijk voor grondeenheden om snel en accuraat vuur op de vijand uit te brengen. Ook als deze nog niet binnen schootsafstand van direct vuur met andere wapens is of zich bijvoorbeeld ophoudt achter een dekking of in heuvelachtig terrein. In de huidige bewapening zit er dan ook een heel scala aan mortieren, traditioneel gezien voortkomend uit de gedachte dat elk niveau, peloton, compagnie, bataljon, zijn eigen vuursteun heeft. Op dit moment loopt er een verwervingstraject om de oude vertrouwde 120mm mortier en bijbehorende munitie te vervangen. In dezelfde verwerving wordt gezocht naar loitering munition die langere tijd boven het gevechtsveld kan blijven hangen om vervolgens waar nodig doelen uit te schakelen.

Hele artikel :

https://www.dutchdefencepress.com/shoot-and-scoot/

Mooi artikel. Ik hoop ECHT dat men dat hele VustCo anders gaat inrichten. Ik kan me met de ontwikkelingen in Oekraine bijna niet voorstellen dat men dat niet doet aka dat men bijv. 120mm mortieren weer bij de pantserinfanteriebataljons indeelt en w.m.b. zowel 11AMB en het Korps Mariniers weer gewoon hun eigen 120mm mortier batterij krijgt en 11 Licht en 43Mech elk een eigen (volwaardige graag!!!) afdeling artillerie. Geen probleem mee als daar bijv. een batterij 120mm bijzit en dan 2-3 batterijen zware artillerie in de vorm van 155mm's.

Wat mij opviel uit het stukje zelf is o.a.:

CitaatKandidaten
Uiteraard is Elbit Systems niet de enige aanbieder of mogelijke kandidaat voor dit project. Het Duitse Rheinmetall en het Oostenrijkse Hirtenberger Defence Systems, dat onze 60mm mortieren levert, zullen ongetwijfeld meedingen naar deze order. Door de lange formatie van het nieuwe kabinet heeft het project wel enige vertraging opgelopen. Het onderwerp werd door de Tweede Kamer controversieel verklaart. Dat houdt in dat het demissionaire kabinet hier geen besluiten over mocht nemen.

Het hoeft weer niet heel erg te verbazen, maar ook dit onderwerp heeft dus vertraging ondervonden en holy crap ze verklaarden wel heel veel controversieel vorig jaar... Misschien in dit geval maar goed omdat men als er nu een bestelling wordt geplaatst het aantal te bestellen stuks kan vergroten.

Daarnaast... is er niet een loitering munition op de markt die je vanuit bijv. een 120mm mortier kunt lanceren? Zowel voor intelligence/target acquisition als voor het opzoeken en zelf bestrijden (dus een kamikaze-droon achtige)?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

pz

Shoot and Scoot – moderne mortieren voor het hedendaagse gevechtsveld

Mortieren maken al lange tijd een belangrijk deel uit van het grondgebonden vuursteunconcept van Defensie. Deze steilbaan-wapens voor relatief korte afstanden maken het mogelijk voor grondeenheden om snel en accuraat vuur op de vijand uit te brengen. Ook als deze nog niet binnen schootsafstand van direct vuur met andere wapens is of zich bijvoorbeeld ophoudt achter een dekking of in heuvelachtig terrein. In de huidige bewapening zit er dan ook een heel scala aan mortieren, traditioneel gezien voortkomend uit de gedachte dat elk niveau, peloton, compagnie, bataljon, zijn eigen vuursteun heeft. Op dit moment loopt er een verwervingstraject om de oude vertrouwde 120mm mortier en bijbehorende munitie te vervangen. In dezelfde verwerving wordt gezocht naar loitering munition die langere tijd boven het gevechtsveld kan blijven hangen om vervolgens waar nodig doelen uit te schakelen.

Hele artikel :

https://www.dutchdefencepress.com/shoot-and-scoot/

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 28/04/2022 | 11:42 uur
Smart shooter systeem heeft NL ook aangekocht, zit dit bij DGLC? Is qua dronebestrijding een uitkomst.

Voor zover ik weet wel. Of dit zo blijft is een tweede want het DGLC gaat natuurlijk ook veel meer richting CRAMM.

A.J.

Citaat van: Lynxian op 26/04/2022 | 19:49 uur
Een heel klein beetje duiding daar waar ik niet heel veel verstand heb van de innerlijke werking van batterijen, maar er wel momenteel zijdelings mee werk: ik vermoed dat een dergelijke onderzoeksgroep binnen defensie (net als bij vele andere organisaties) druk bezig is met onderzoek naar de voordelen van elektromotoren en energieopslag. Nu zal dit deels ideologisch zijn (vanuit de politiek) maar zeker ook deels heel praktisch: de ontwikkelingen op batterijgebied gaan momenteel hard omdat er vreselijk veel geld in wordt gestoken. Er zijn wat batterijtechnieken (en met name die op basis van grafeen lijken veelbelovend) in onderzoek waarvan het aannemelijk is dat die binnen 10 jaar in productie gaan en de huidige vervuilende lithium-ion batterijen gaan vervangen. De beloftes zijn vele malen sneller opladen, meer dan een verdubbeling in opslag en milieuvriendelijk en recyclebaar.

Citaat van: Poleme op 27/04/2022 | 10:21 uur
Volgens betreffende deskundigen (bron o.a. Binnenvaartkrant Januari '22) zal de accu energiedichtheid op korte termijn stijgen met 30 a 40 %.  Op lange termijn zal deze energiedichtheid t.o.v. heden kunnen stijgen met een factor 10.

Hier even op inhaken, dit soort beloftes hoor ik al heel lang... 10 jaar geleden hadden ze ook al eens een "breakthrough" vwb grafeen accu's...

Dit is een beetje het niveau thoriumreactors etc. Een hoop beloftes maar bijna geen progressie heb ik het idee.

Huzaar1

NL heeft de switchblade. KCT gebruikt de kleine variant, grote variant is aanbesteding van lopende. Gebruiker wordt vustco.

Smart shooter systeem heeft NL ook aangekocht, zit dit bij DGLC? Is qua dronebestrijding een uitkomst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Zelfde voor bouw en graafmachines. Daarom ben ik ook voor grote investeringen in met name reserve korpsen van constructie en pantser genie. Het blijkt wel dat die lui het hardst nodig zijn. Je kunt iedereen in een vrachtwagen trappen. Maar constructie genie is iets vitaals.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 27/04/2022 | 19:51 uur
Ik ga ervan uit dat civiele voertuigen worden gevorderd als we daar uitkomen.

Lijkt mij ook, is nog niet zo lang geleden over geschreven in de Militaire Spectator:

Citaat
Back to the future: vorderen anno 2021

Een pleidooi voor het herinvoeren van het vorderen van materieel en infrastructuur

Het vorderen van civiel materieel en civiele infrastructuur is een ouderwets concept dat met het opheffen van de mobilisabele eenheden en het opschorten van de opkomstplicht volledig overbodig is geworden. Althans, zo lijkt het. De herintroductie van het concept van vorderen binnen de Noorse defensieorganisatie en de toepassing daarvan bij mobilisabele én bij parate eenheden suggereert echter iets anders. Dit artikel wil aantonen dat vorderen ook in Nederland een bruikbaar en toepasbaar concept is dat past binnen de huidige geopolitieke ontwikkelingen, kan leiden tot een verbetering van de flexibiliteit van de organisatie en het idee van een adaptieve krijgsmacht verder vorm kan geven. Daarmee zou herintroductie van het concept van vorderen passen binnen de inrichtingsprincipes van de Defensievisie 2035.

Huzaar1

Ik ga ervan uit dat civiele voertuigen worden gevorderd als we daar uitkomen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Poleme op 27/04/2022 | 16:10 uur
Wat hebben wij in Europa nodig ?
-   Ten eerste: Snelle Raiders / Reactie Machten: Korps Commando Troepen; MARSOF, Lucht Mobiele Brigade (LMB) + Korps Mariniers.  LMB en Marns krijgen naast de huidige Spike ATGM varianten ook de beschikking over de langer dragende Spike LR (8 km) en Spike NLOS (NLOS).  Omdat het Spike NLOS zeer duur is, dus alleen voor hoogwaardige doelen.  Krijgen LMB en Marns ook hun eigen lange afstand vuursteun in de vorm van de LAR-160 Mk2 en LAR-160 Mk4.
In de Snelle Raider uitvoering krijg je een launcher met 10 lanceerbuizen op aanhangwagen of direct op een Bandvagn bijvoorbeeld.  De LAR-160 Mk2 is 3,32 m. lang, 110kg, max. 34 km.  De LAR-160 Mk4 is 3,47m. max. 45 km en ca. 115 kg.  LAR-160 kan worden voorzien van GPS geleiding.  Met radio geleiding is de nauwkeurigheid vergelijkbaar met houwitser vuur.  Op de LAR-160 raket kunnen ook 155 mm granaten worden geschroefd, kan de logistiek vereenvoudigen.  Mocht dit logistiek toch te zwaar worden, dan zeker kijken naar loitering munitie a la Hero en Switchblade. 

Schoenmaker hou je bij je leest. Je moet er voor waken dat je deze ehdn een soort manusje van alles gaat maken. De Amerikanen zijn met hun USMC juist weer helemaal terug aan het gaan naar hun corebusiness, gewoon expeditionaire lichte (amfibische) infanterie zonder al teveel poespas.

Citaat
Onze LMB en helikopter vloot kunnen nu maximaal 230 km. achter de Voorste Linie Eigen Troepen (VLET) komen.  Ver zat voor ons. De US Army heeft al in de jaren 80 bewezen dat ze met bijna dezelfde heli types max. 300 km achter de VLET kunnen opereren.  De LMB en Marns moeten dat in NAVO verband en met grotere logistieke ondersteuning ook kunnen.
Rapid Reaction Forces duwen de voet tussen de deur. 

Het is trouwens "Voorste Lijn Eigen Troepen"... En als je daarachter opereert zit je in eigen gebied... ;) Tegenwoordig hebben we het over Deep Operations en Cross-FLOT (Front Line Own Troops) optreden.

230Km Cross-Flot met LMB? Dan zit je al ruim in het gebied van 104 wrnverkcie... Dan zijn ze ten dode opgeschreven in een conventioneel conflict. Je kunt ze ergens ver in vij geb op een vliegveld dumpen maar dan moet de hoofdmacht er pak hem beet tussen de 48 en 72 uur wel zijn om het gevecht over te nemen en de boel te consolideren. De Russen hebben kortgeleden laten zien wat er met je gebeurt als dat niet lukt (Hostomel, slechts een kilometer of 100 cross-FLOT)). En 230 km oprukken met de manoeuvre in 3 dagen tijd? Dat is 75km per dag in vijandelijk terrein... Dat gaat je nooit lukken.

Citaat
-  Maar snel daarna moet die deur helemaal open gebeukt worden.  Dus lange afstand artillerie is een must.
Dan hebben we het ook over grond-gebonden, ook lange afstand, luchtverdediging / luchtdoel artillerie.  Toekomstige lange dracht Landmacht raket & loitering munitie artillerie pakken niet alleen de vijandelijke logistiek tot zeker 300 km diepte aan.  Maar grijpen ook hun command, control & communications en hun grond-gebonden luchtafweer tot en met S-300 en S-400 aan.
Ik ben het eens met je 40 Phz-2000's.  Maar wat moeten wij aan met Boxer RCH 155 mm op wiel ?  Die zijn tot en met torendak 3,60 meter hoog en wegen max. 39 ton.
Hoe goed is de RCH 155 pantser bescherming vergeleken met een 55 ton zware Pzh-2000 ?   Naast ATACMS achtige pijlen, M270 MLRS, kunnen CV90's of Boxer's met 26 x LAR-160's rockets een flexibele en snelle aanvulling betekenen.

De 155MM's zijn dan ook brigade assets, dat is allemaal tactisch niveau. Met de langere afstand zit je al een echelon hoger op operationeel niveau. Vroeger was dat de Legerkorps artillerie.

Citaat
-  De deur is ingeschopt.  Nu dus het verloren terrein terugwinnen.  De ultieme strijdhamer daarvoor is en blijft de tank.  Minimaal 120 stuks om toch zeker een Russische Motorized Rifle Brigade aan te kunnen.

120 Is nmm wel het absolute minimum.

Citaat
- Verbeterde ondersteuning van logistiek en ISR van manoeuvre eenheden.  Plus nauwere samenwerking met luchtstrijdkrachten om tot een drie dimensionaal verbonden wapen / Combined Arms Team te komen.

Logistiek is idd ons grootste probleem.

ISR en het optreden met verbonden wapens zie ik geen issues in, dat is al jaren in de hand bij ons.

Poleme

Citaat van: Master Mack op 27/04/2022 | 12:39 uur
36 Pzh voor de KL operationeel stellen en 4 in reserve brengt 40 stuks KL en dan stuur je er 14 naar Oekraïne. Wij straks 20 x MLRS variant en 36 +4 =40 stuks Boxer 155 mm.
140 Boxers 35mm spike. En 40 Boxers 35mm Lance toren stinger en nog 30 andere boxer varianten en ze kunnen in Ede weer een tijdje vooruit 250 stuks extra is een mooie order. 60 Leo 2 A7 voor 43X. En we hebben weer wat om een klap op te vangen en misschien wat terug te slaan in NAVO verband. Overige centjes zullen voor een groot deel naar arbeidsvoorwaarden en CZSK moeten.
Wat hebben wij in Europa nodig ?
-   Ten eerste: Snelle Raiders / Reactie Machten: Korps Commando Troepen; MARSOF, Lucht Mobiele Brigade (LMB) + Korps Mariniers.  LMB en Marns krijgen naast de huidige Spike ATGM varianten ook de beschikking over de langer dragende Spike LR (8 km) en Spike NLOS (NLOS).  Omdat het Spike NLOS zeer duur is, dus alleen voor hoogwaardige doelen.  Krijgen LMB en Marns ook hun eigen lange afstand vuursteun in de vorm van de LAR-160 Mk2 en LAR-160 Mk4.
In de Snelle Raider uitvoering krijg je een launcher met 10 lanceerbuizen op aanhangwagen of direct op een Bandvagn bijvoorbeeld.  De LAR-160 Mk2 is 3,32 m. lang, 110kg, max. 34 km.  De LAR-160 Mk4 is 3,47m. max. 45 km en ca. 115 kg.  LAR-160 kan worden voorzien van GPS geleiding.  Met radio geleiding is de nauwkeurigheid vergelijkbaar met houwitser vuur.  Op de LAR-160 raket kunnen ook 155 mm granaten worden geschroefd, kan de logistiek vereenvoudigen.  Mocht dit logistiek toch te zwaar worden, dan zeker kijken naar loitering munitie a la Hero en Switchblade.  Onze LMB en helikopter vloot kunnen nu maximaal 230 km. achter de Voorste Linie Eigen Troepen (VLET) komen.  Ver zat voor ons. De US Army heeft al in de jaren 80 bewezen dat ze met bijna dezelfde heli types max. 300 km achter de VLET kunnen opereren.  De LMB en Marns moeten dat in NAVO verband en met grotere logistieke ondersteuning ook kunnen.
Rapid Reaction Forces duwen de voet tussen de deur. 

-  Maar snel daarna moet die deur helemaal open gebeukt worden.  Dus lange afstand artillerie is een must.
Dan hebben we het ook over grond-gebonden, ook lange afstand, luchtverdediging / luchtdoel artillerie.  Toekomstige lange dracht Landmacht raket & loitering munitie artillerie pakken niet alleen de vijandelijke logistiek tot zeker 300 km diepte aan.  Maar grijpen ook hun command, control & communications en hun grond-gebonden luchtafweer tot en met S-300 en S-400 aan.
Ik ben het eens met je 40 Phz-2000's.  Maar wat moeten wij aan met Boxer RCH 155 mm op wiel ?  Die zijn tot en met torendak 3,60 meter hoog en wegen max. 39 ton.
Hoe goed is de RCH 155 pantser bescherming vergeleken met een 55 ton zware Pzh-2000 ?   Naast ATACMS achtige pijlen, M270 MLRS, kunnen CV90's of Boxer's met 26 x LAR-160's rockets een flexibele en snelle aanvulling betekenen.

-  De deur is ingeschopt.  Nu dus het verloren terrein terugwinnen.  De ultieme strijdhamer daarvoor is en blijft de tank.  Minimaal 120 stuks om toch zeker een Russische Motorized Rifle Brigade aan te kunnen.

- Verbeterde ondersteuning van logistiek en ISR van manoeuvre eenheden.  Plus nauwere samenwerking met luchtstrijdkrachten om tot een drie dimensionaal verbonden wapen / Combined Arms Team te komen.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 27/04/2022 | 12:39 uur
36 Pzh voor de KL operationeel stellen en 4 in reserve brengt 40 stuks KL en dan stuur je er 14 naar Oekraïne. Wij straks 20 x MLRS variant en 36 +4 =40 stuks Boxer 155 mm.
140 Boxers 35mm spike. En 40 Boxers 35mm Lance toren stinger en nog 30 andere boxer varianten en ze kunnen in Ede weer een tijdje vooruit 250 stuks extra is een mooie order. 60 Leo 2 A7 voor 43X. En we hebben weer wat om een klap op te vangen en misschien wat terug te slaan in NAVO verband. Overige centjes zullen voor een groot deel naar arbeidsvoorwaarden en CZSK moeten.

Als je ziet wat goede sensoren-shooters teweeg kunnen brengen. Ik ben echt onder de indruk van de BTR4.

Toch blijkt een snelvuurkanon in dit conflict van uitermate belang. Tanks, heli's, pantservoertuigen, versterkingen en infanterie. Ik heb alles eraan zien gaan met een midden kaliber snelvuurkanon. BTR4 heeft excellente sensoren, daar draait het ook om. Apparaat is denk ik evenhoog als een boxer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

36 Pzh voor de KL operationeel stellen en 4 in reserve brengt 40 stuks KL en dan stuur je er 14 naar Oekraïne. Wij straks 20 x MLRS variant en 36 +4 =40 stuks Boxer 155 mm.
140 Boxers 35mm spike. En 40 Boxers 35mm Lance toren stinger en nog 30 andere boxer varianten en ze kunnen in Ede weer een tijdje vooruit 250 stuks extra is een mooie order. 60 Leo 2 A7 voor 43X. En we hebben weer wat om een klap op te vangen en misschien wat terug te slaan in NAVO verband. Overige centjes zullen voor een groot deel naar arbeidsvoorwaarden en CZSK moeten.