De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Citaat van: Zander op 09/05/2022 | 13:08 uur
Klopt, maar jezelf als militair vergelijken met een online marketeer of medewerker backoffice bij een bedrijf raakt kant nog wal. Burgerij = meer perspectief qua ambitie en financiën. Defensie = avontuurlijk en karakter opbouwend.

Daarom is het zo belangrijk dat de maatschappij meedoet, die dienstplicht is een prima verbintenis.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Zander op 09/05/2022 | 13:08 uur
Klopt, maar jezelf als militair vergelijken met een online marketeer of medewerker backoffice bij een bedrijf raakt kant nog wal. Burgerij = meer perspectief qua ambitie en financiën. Defensie = avontuurlijk en karakter opbouwend.

Je uitleg is duidelijk. Helaas betaalt het niet de hypotheek of huur, de verzorging en opleiding van je kinderen, de boodschappen of de zorgkosten.

Zander

Citaat van: Ros op 09/05/2022 | 12:37 uur
Klopt natuurlijk. Maar uiteindelijk gaat het om wat er aan de eind van de maand nog op de rekening staat.
Klopt, maar jezelf als militair vergelijken met een online marketeer of medewerker backoffice bij een bedrijf raakt kant nog wal. Burgerij = meer perspectief qua ambitie en financiën. Defensie = avontuurlijk en karakter opbouwend.
People are sheep

Ros

Citaat van: Zander op 09/05/2022 | 09:08 uur
Militair(of smeris) ben je niet voor het geld. Als je geld wil moet je iets commercieels gaan doen.

Klopt natuurlijk. Maar uiteindelijk gaat het om wat er aan de eind van de maand nog op de rekening staat.

pz

#1945
Net geluisterd naar NPO radio1. (Arbeidsvitamine  8))

Sven op 1 met Christophe van der Maat (staatssecretaris van de Defensie) WNL
11:30 - 12:00 Sven Kockelmann.

Veel gesproken over : Marine onderzeeboten en kruisraketten, luchtmacht F-35's, Personeel arbeidsvoorwaarden (goede zaak),  Vastgoed, Herstel periode, extra munitie,  amper iets over meer materiaal voor de landmacht.

Zegt natuurlijk weinig, maar het viel op.

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 08/05/2022 | 23:29 uur
9,5% is wat mij betreft nog aan de magere kant, kijkend naar de burgersector.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen
klopt ...Defensie moet gewoon opboksen tegen de burger sector, ik de bouw ..overal krijgen jongens
van 20 jaar veel meer betaald dan bij defensie als de lonen bij defensie te laag liggen krijg je ook te weinig
goed personeel met de kwaliteiten die je zoekt.
Als je jong bent en een auto wil , op vakantie gaan, ieder weekend uitgaan & huisje kopen moet je geld verdienen
en dan heb je minimaal 3000 netto nodig ...minimaal he.

Zander

Citaat van: Ros op 08/05/2022 | 23:29 uur
9,5% is wat mij betreft nog aan de magere kant, kijkend naar de burgersector.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen
Het blijven vergelijken met de burgerij is natuurlijk wensdenken. Een compleet competitief salaris tov de burgermaatschappij zal er waarschijnlijk niet komen. Ik hoop van harte dat defensiepersoneel en minstens net zoveel op vooruit zal gaan als de politie.
Militair(of smeris) ben je niet voor het geld. Als je geld wil moet je iets commercieels gaan doen.
People are sheep

Ros

#1942
Citaat van: Lynxian op 08/05/2022 | 21:30 uur
De staatssecretaris en de bonden waren in ieder geval happig op hun huidige onderhandelingen. Als de recente politie-CAO een indicator is (9,5% loon erbij) dan zal een soortgelijke CAO bij defensie wel een stap in de goede richting zijn. (Mag wat mij betreft ook wel flink meer zijn natuurlijk.)

9,5% is wat mij betreft nog aan de magere kant, kijkend naar de burgersector.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen

Lynxian

De staatssecretaris en de bonden waren in ieder geval happig op hun huidige onderhandelingen. Als de recente politie-CAO een indicator is (9,5% loon erbij) dan zal een soortgelijke CAO bij defensie wel een stap in de goede richting zijn. (Mag wat mij betreft ook wel flink meer zijn natuurlijk.)

Ros

Citaat van: Umbert op 08/05/2022 | 17:03 uur
Misschien is het wel eens goed dat er nieuwe spullen gekocht gaan worden, want er zijn genoeg mensen die wel militair willen worden als er nieuw spul is ipv sorry dat ik het zeg "oude zooi" dat er nog is bij de gratie van de politiek dat vredes divident wilde incasseren.

Natuurlijk is het belangrijk om te vernieuwen en bij de tijd te blijven. Het valt of staat echt met de benodigde mensen. En die willen nu nog niet tegen de huidige beloning en arbeidsvoorwaarden. Je kan voor veel meer geld en betere voorwaarden in de burgermaatschappij terecht. Van enkele avonturiers en mensen die voor het strakke pak kiezen moet je het niet hebben.

Van de onderhandelingen tussen bonden en Defensie hoor je niets. Zo lang dat zo blijft zal je met heel voor open plekken blijven zitten. Pas als er een dijk van een bij de tijdse  CAO staat kan je pas effectief gaan werven. Komt die er niet blijf je het afleggen tegen de burgersector.

Umbert

Citaat van: Ros op 08/05/2022 | 11:00 uur
Waar halen we de mensen vandaan  om al dat spul te bemannen ?

Misschien is het wel eens goed dat er nieuwe spullen gekocht gaan worden, want er zijn genoeg mensen die wel militair willen worden als er nieuw spul is ipv sorry dat ik het zeg "oude zooi" dat er nog is bij de gratie van de politiek dat vredes divident wilde incasseren.

Ros

Waar halen we de mensen vandaan  om al dat spul te bemannen ?

Master Mack

Als we een bataljon van 52 leo2 A7 gaan bestellen zouden we dan niet ook een bataljon CV90-120T met spike moeten bestellen. Ik denk dat door de grote aantallen bestellingen bij KMW voor Leo 2s we sneller horizontale vuurkracht hebben met de CV120. Waarna het als een waardevol 4de bat voor 43 of zelfs voor 13 als je 13 middelzwaar maakt.

Mourning

Citaat van: StrataNL op 28/04/2022 | 18:31 uur
Denk dat 120mm wat teveel is voor de Manticore.

Zou zeggen:
81mm op Manticore (met aanhanger voor munitie)
120mm op de Boxer

Ik snap wat je bedoelt en ik heb er niet echt een mening over, maar ik zou iedereen wel vragen om echt even dat filmpje van Elbit te kijken op de site van Dutch defencepress waarvan de link hierboven geplaatst is, want daarin zie je volgens mij, ik kan me vergissen, 2 versies v/d 120mm mortier:

1. versie gemonteerd IN het voertuig waarvandaan het wapen wordt afgevuurd met als gevolg dat het voertuig de terugslag volledig opvangt (en dat zie je volgens mij ook heel duidelijk)
2. versie gemonteerd aan de achterkant/bovenkant van het voertuig welke naar achteren op de grond kan worden gekanteld en waarvan de terugslag van het wapen, denk ik, veel kleiner en minder belastend is voor het voertuig waar het aan is gemonteerd (aanname, maar dat lijk je wel ook te kunnen zien in het filmpje)

Versie 1 zou voor de Boxer ideaal zijn en dus bijv. als onderdeel van de afdeling artillerie een goede optie kunnen zijn
Versie 2 zou, kan ik me voorstellen, een goede optie kunnen zijn voor de vuursteun eenheid van de pantserinfanterie bataljons
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: StrataNL op 28/04/2022 | 18:31 uur
Denk dat 120mm wat teveel is voor de Manticore.

Zou zeggen:
81mm op Manticore (met aanhanger voor munitie)
120mm op de Boxer

+1

Die 120 mm krijg je ongetwijfeld linksom of rechtsom wel op de manticore geplaatst maar de vraag is of je dat moet willlen. Misschien is dan een variant met ATGM's (NLOS) en/of Loitering Munitions een betere keuze.

Een Spear 120 mm moet haalbaar zijn, maar beter op de Boxer.

https://elbitsystems.com/pr-new/elbit-systems-presents-spear-mk2-latest-version-fully-autonomous-mortar-system-lightweight-combat-vehicles/