De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Huzaar1

#1811
Citaat van: Zander op 01/02/2024 | 14:02 uurHadden wij ze er misschien niet in mee moeten sleuren? Ze geen keuze geven maar NAVO technisch gewoon verplicht meetrekken ivm het strategisch belang van Antwerpen?

Geen idee, ze zullen echt wel gepolst zijn (doet Mindef altijd met zulke europese initiatieven)

Maar blijkbaar niet nodig gevonden door onze buren.
En altijd maar de bek vol van 'meer dingen samen doen'.

Stoonbrace, kun jij hier iets van uitleggen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:56 uurUiteraard hebben spanje en Fra en Roe en noem het maar op natuurlijk ook dergelijke constructies nodig.

Maar Belgie had bij deze ( NL-DU-POL ) echt moeten aansluiten. Zal achteraf nog wel gebeuren, maar ze zitten daar te slapen.
Hadden wij ze er misschien niet in mee moeten sleuren? Ze geen keuze geven maar NAVO technisch gewoon verplicht meetrekken ivm het strategisch belang van Antwerpen?
People are sheep

Huzaar1

Uiteraard hebben spanje en Fra en Roe en noem het maar op natuurlijk ook dergelijke constructies nodig.

Maar Belgie had bij deze ( NL-DU-POL ) echt moeten aansluiten. Zal achteraf nog wel gebeuren, maar ze zitten daar te slapen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:34 uurNee, we hebben vastgelegde corridors. Dit geldt echt voor west tot centraal Europa. En dan vanaf de POD tot AOR.

Ik ga hier verder niet op in omdat deze informatie niet op dit forum thuishoort.

Logisch dat je daar niet op wil/kan ingaan vanwege de gevoeligheid van deze info. Maar het is een feit dat er flink geïnvesteerd word door de overheid / defensie in de logistiek binnen onze eigen landsgrenzen. Zo worden er sporen verlengt in de Vlissingse haven & 5 wacht- en opstelsporen voor militaire trein transporten.

Ongetwijfeld zullen er ook extra investeringen komen langs deze corridors maar dan voor weg vervoer om deze beter te faciliteren.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/24/subsidie-voor-militaire-mobiliteit

Daarnaast investeert men de komende jaren veel geld in de pijpleidingen in ons land juist voor militair gebruik.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/19/pijpleiding-plan-best

Dit zijn dingen die bijna in elk Europees land de afgelopen 30 jaar nauwelijks in de belangstelling hebben gestaan bij de politiek. En dat zal wel moeten gebeuren op korte termijn om ons voor te bereiden op (het voorkomen van)een conflict.

Overigens ben ik geen tegenstander van het versterken van onze economie zoals men dat in Duitsland wel weer wil gaan doen. Een groot deel van de civiele economie / logistiek in geval van oorlog of zelfs bij grote rampen onder bevel van Defensie laten vallen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 12:25 uurDit verhaal gaat natuurlijk niet alleen op voor België of Duitsland maar eigenlijk voor alle Europese landen. Ook Nederland zal haar gehele infra weer geschikt moeten maken voor het doorvoeren /vervoeren van militaire middelen. Er word nu een begin gemaakt met de havens en het spoor richting die havens, maar daarna zullen ongetwijfeld ook de (snel)wegen aan bod komen.

Nee, we hebben vastgelegde corridors. Dit geldt echt voor west tot centraal Europa. En dan vanaf de POD tot AOR.

Ik ga hier verder niet op in omdat deze informatie niet op dit forum thuishoort.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Umbert op 01/02/2024 | 12:15 uurZou goed mogelijk moeten zijn, misschien sommige wegen voorzien van en classificatie zoals nu al A, N of E, je zou daar M oid aan toe kunnen voegen als zijn militaire hoofdroute met daaraan aangepaste rustplaatsen voor grote konvooien en ruimere brandstof voorziening, die je in tijden van spanning en crisis kunt afsluiten voor primair militair vervoer. Net zoals in het verleden de NLP op de Duitse autobahn, dat waren ook stukken snelweg die dan onttrokken werden aan het wegennet, om de te verwachten schade aan vliegvelden op te vangen. De moraal van het verhaal is dat de civiele overheid het militaire te fors heeft opgedoekt en de militairen daar te weinig tegengas hebben kunnen geven, want ik weet ook best als de militaire leiding teveel tegengas had gegeven ze simpelweg vervangen waren door een team dat wel meegaand was.

Dit verhaal gaat natuurlijk niet alleen op voor België of Duitsland maar eigenlijk voor alle Europese landen. Ook Nederland zal haar gehele infra weer geschikt moeten maken voor het doorvoeren /vervoeren van militaire middelen. Er word nu een begin gemaakt met de havens en het spoor richting die havens, maar daarna zullen ongetwijfeld ook de (snel)wegen aan bod komen.

Umbert

Zou goed mogelijk moeten zijn, misschien sommige wegen voorzien van en classificatie zoals nu al A, N of E, je zou daar M oid aan toe kunnen voegen als zijn militaire hoofdroute met daaraan aangepaste rustplaatsen voor grote konvooien en ruimere brandstof voorziening, die je in tijden van spanning en crisis kunt afsluiten voor primair militair vervoer. Net zoals in het verleden de NLP op de Duitse autobahn, dat waren ook stukken snelweg die dan onttrokken werden aan het wegennet, om de te verwachten schade aan vliegvelden op te vangen. De moraal van het verhaal is dat de civiele overheid het militaire te fors heeft opgedoekt en de militairen daar te weinig tegengas hebben kunnen geven, want ik weet ook best als de militaire leiding teveel tegengas had gegeven ze simpelweg vervangen waren door een team dat wel meegaand was.

Huzaar1

Weer iets waar Belgie nergens te bekennen is. Slaapt dat land?

Ook zij hebben een grote rol als doorvoerhaven van materieel en dus komen er ook veel mensen en materieel vanuit België richting het oosten in geval van.

Onbegrijpelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Europeans set up corridor for rushing NATO troops eastward

Germany, the Netherlands and Poland plan to develop a military corridor that would make it easier to move troops and equipment between Europe's North Sea ports and NATO's eastern flank, at a time of growing hostility with Russia.

The countries signed a declaration of intent on Jan. 30 to develop the corridor, with plans to tackle infrastructure choke points, such as low bridges, and slash bureaucracy around permits for cross-border transport of ammunitions and other dangerous goods, the Dutch Ministry of Defence said in a statement. They'll also study how military rail transports can be prioritized over routine civilian traffic.

Russia's invasion of Ukraine two years ago made European countries realize they need to be prepared to move their military across the continent, something that previously hadn't been high on the agenda, Dutch Defense Minister Kajsa Ollongren said at the Military Mobility Symposium in Brussels on Jan. 30. She said the Netherlands, as a military transit country, must able to quickly move equipment from its ports to the hinterland.

"It's about heavy material that has to pass through on bridges and roads, but it's also about bureaucracy, it's also about red tape," Ollongren said. "We know one thing for sure: If the crisis comes, we are not going to have the time to do our paperwork, the paperwork has to be ready."

The three governments will study how to standardize the conditions around military transports, including priority for military trains, fewer rules for military convoys and border crossings, as well as resting and refueling stops. The Netherlands coordinates the military mobility project of the EU Permanent Structured Cooperation, or PESCO.

Germany relied on military mobility as a frontline nation during the Cold War, and as the borders have moved east, Berlin needs to offer the same to allies, German State Secretary of Defense Siemtje Möller said in Brussels. Europe needs to demonstrate to Russia its ability to process military personnel and goods via its ports, roads and rail, she said.

European countries are playing catchup after decades of underinvestment following the end of the Cold War, said Sarah Tarry, head of the NATO Defence Policy and Capabilities Directorate. She said the agreement between Germany, Poland and the Netherlands "is absolutely a great model, and we need to do more like this to address the challenges."

Europe's three largest ports are Rotterdam in the Netherlands, Antwerp in Belgium and Hamburg in Germany, connected to inland destinations by waterways and an extensive network of roads and railway tracks.

"We have forces that are forward stationed in Europe, but then the vast majority of our forces are still in the United States," Secretary of Defense Representative in Europe Rachel Ellehuus said at the mobility forum. "So we'd be relying on that throughput across the Atlantic and that ability to be quickly received in Europe."

.../...

https://www.defensenews.com/global/europe/2024/01/31/europeans-set-up-corridor-for-rushing-nato-troops-eastward/

Duitsland, Nederland en Polen willen snel militairen en materieel kunnen verplaatsen

Duitsland, Nederland en Polen willen dat militaire troepen zich makkelijker in elkaars land kunnen verplaatsen. Daarvoor ondertekenden bewindspersonen van de 3 landen vandaag een intentieverklaring voor een zogeheten militaire corridor. Ze hopen dat andere lidstaten hun voorbeeld volgen. 

Het uitwerken van de corridor gaat over het aanpakken van alles wat militaire verplaatsingen vertraagt. Van infrastructuur, zoals te lage bruggen, tot bureaucratische knelpunten.
Denk bij dit laatste aan vergunningen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (munitie) of bergen papierwerk bij het passeren van grenzen.

Voorrang voor militaire treinen
Om de mobiliteit te vergroten willen de 3 landen onder meer de voorwaarden voor militaire verplaatsingen standaardiseren. Daarbij onderzoeken ze bijvoorbeeld hoe militaire treinen voorrang kunnen krijgen op civiele en onder welke voorwaarden. Gekeken wordt ook naar het vereenvoudigen van procedures bij de grensovergang. Verder is het de bedoeling regels voor militaire konvooien te minimaliseren. Het trio wil bovendien de logistieke ondersteuning op de corridor ontwikkelen, zoals rustplaatsen en brandstofvoorzieningen. Oplossingen voor het vervoer van extra zwaar en groot militair materieel is eveneens onderwerp van onderzoek.

Slagkracht
Nederland is een van de drijvende krachten om grensoverschrijdende militaire transporten in Europa te vereenvoudigen. Want op die manier zijn personeel en materieel sneller in te zetten. En dat vergoot de slagkracht van de NAVO en de EU. Met de oorlog in Oekraïne is dat belangrijker dan ooit. 

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/30/duitsland-nederland-en-polen-willen-snel-militairen-en-materieel-kunnen-verplaatsen


Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 19/01/2024 | 08:20 uurDat zullen weer mooie beelden opleveren. 8) 

@huzaar1, weet jij toevallig welke Nederlandse eenheden deel zullen nemen?

13ltbrig. In deze oefening zitten ook 2 schietoef.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Dat zullen weer mooie beelden opleveren. 8) 

@huzaar1, weet jij toevallig welke Nederlandse eenheden deel zullen nemen?

Lex

Grootste oefening NAVO sinds de Koude Oorlog

BRUSSEL - De NAVO maakt zich op voor de grootste oefening sinds de Koude Oorlog. Aan Steadfast Defender doen ongeveer 90.000 soldaten met uit alle 31 lidstaten en Zweden.

In november deed de marine van het nieuwe NAVO-lid Finland al mee aan een oefening. De Finnen zijn ook bij Steadfast Defender van de partij.

Dat heeft NAVO-opperbevelhebber Christopher Cavoli bekendgemaakt na een tweedaagse militaire topvergadering in Brussel. De oefening begint volgende week en duurt tot en met mei. Volgens de Amerikaanse generaal zal de oefening een ,,duidelijke demonstratie zijn van onze eenheid, kracht en vastberadenheid om elkaar te beschermen."

Dat is nodig ook meent de hoogste militair van de NAVO. Rob Bauer vindt het een goed idee als mensen zich voorbereiden op een oorlog. ,,Je moet water in huis hebben, een radio op batterijen en een zaklantaarn die op batterijen werkt. Zodat je de eerste 36 uur kunt overleven."

'Vrees is geen vaststaand feit'

Hij wil geen onrust stoken: ,,Ik zeg niet dat het morgen mis loopt, maar het is goed ons te realiseren dat het geen vaststaand feit is dat we in vrede leven."

De grootschalige oefening is vooral een signaal van afschrikking richting het Rusland van Vladimir Poetin. Formeel wordt tijdens Steadfast Defender een 'conflictscenario tegen een bijna gelijkwaardige tegenstander' geoefend. Maar achter de schermen klinkt al langer door dat een scenario wordt geoefend waarbij de Russen het gemunt hebben op een NAVO-lidstaat. Mogelijk is het gebied rond de Suwałki-corridor tussen Polen en Litouwen een van de oefengebieden. Bij een aanval kan een NAVO-lidstaat artikel 5 activeren. In dat geval wordt de agressie beschouwd als een aanval tegen alle NAVO-bondgenoten.

Een van de onderdelen van de oefening is een grote troepenverplaatsing.

Telegraaf, 18-01-2024, 21:26

Parera

NAVO-admiraal: 'Samenleving moet het onverwachte gaan verwachten'

Niet alleen de legers van de NAVO-landen maar de hele samenleving moeten zich voorbereiden op een "nieuw onvoorspelbaar tijdperk". Dat heeft de Nederlandse NAVO-admiraal Rob Bauer gezegd op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.

Bauer riep op tot een "samenlevingsaanpak" die verder gaat dan alleen militaire planning. Publieke en private organisaties moeten hun mentaliteit veranderen omdat de samenleving verandert, zei hij.

"Van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficiëntie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren. Een tijdperk waarin we het onverwachte moeten verwachten", zei hij. "Om volledig effectief te kunnen zijn, ook in de toekomst, hebben we een oorlogstransformatie van de NAVO nodig."

Bauer is de belangrijkste adviseur van Jens Stoltenberg, de secretaris-generaal van de NAVO. Hij is voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, dat zich ook bezighoudt met de verdediging van NAVO-landen. De opmerkingen van Bauer komen in een tijd waarin de militaire hulp aan Oekraïne stokt door politieke meningsverschillen in de Verenigde Staten en de Europese Unie.

Bauer zei dat Oekraïne steun zal blijven krijgen van de NAVO in de oorlog met Rusland. De NAVO-admiraal verkondigde dat de grondgedachte van de Russische president Poetin om de oorlog te beginnen voortkwam uit "een angst voor democratie".

"Deze oorlog ging nooit over een echte veiligheidsdreiging voor Rusland, afkomstig van Oekraïne of de NAVO", zei hij. "Deze oorlog gaat over Rusland dat bang is voor iets dat veel krachtiger is dan enig fysiek wapen op aarde: democratie. Als mensen in Oekraïne democratische rechten kunnen hebben, zullen mensen in Rusland daar binnenkort ook naar verlangen."

"Vandaag is de 693e dag van wat Rusland dacht dat een driedaagse oorlog zou zijn", zei Bauer. "Oekraïne zal elke dag onze steun krijgen, omdat de uitkomst van deze oorlog het lot van de wereld zal bepalen."

De woorden van de militair adviseur van de NAVO volgen niet lang nadat de legertop van Zweden de Zweedse bevolking had gewaarschuwd dat er oorlog kan komen in het Scandinavische land.

Bommen en raketten
De Franse president Macron sprak vannacht woorden van vergelijkbare strekking. Hij zei dat dat een Russische overwinning de internationale rechtsorde zou ondermijnen. "We kunnen Rusland niet laten winnen, en we moeten dat niet laten gebeuren", aldus de president. Macron zei dit terwijl hij meldde dat Frankrijk tientallen raketten en honderden bommen aan Oekraïne gaat leveren.

Ook kondigde hij plannen aan om Frankrijk beter voor te bereiden op crises in de wereld. Hij merkte op dat de wereld aan het veranderen is, verscheurd door oorlogen en andere crises.

https://nos.nl/artikel/2505275-navo-admiraal-samenleving-moet-het-onverwachte-gaan-verwachten

Harald

Northern Europe Countries Open A Seabed Security Experimentation Center



Six Northern Europe countries (Denmark, Germany, Finland, Norway, Sweden and the Netherlands) will deepen their collaboration in the field of maritime industry. Part of this is the Seabed Security Experimentation Center which was just inaugurated in the Hague. Public, private and military partners, will look together at how countries can better protect their key undersea infrastructure.

The purpose of the SeaSEC is to develop new techniques. It will enable governments to monitor infrastructure in the North Sea and Baltic Sea down to a depth of 30 meters. Think of Internet cables, pipelines for oil and gas, and platforms on which wind turbines are built.

The researchers will have access to a huge amount of data from military and civilian databases from the 6 participating countries. When sharing information, close attention is paid to ensuring confidentiality. For example, information from parties involved may be classified or commercially confidential. Among other things, they want to create a virtual image of the seabed, on which any threats to the submarine infrastructure immediately become visible.

SeaSEC comes with a large test area in the sea measuring 10 by 10 nautical miles, or 18 by 18 kilometers. In this context, for example, unmanned surveillance vehicles can be tested.

The establishment of the SeaSEC is part of the Northern Naval Capability Cooperation initiative. This partnership between defense organizations of the 6 partners was officially ratified on 7 December 2023 in Washington. The NNCC was started to strengthen the northern maritime industry. This is necessary to have the best systems and equipment available.

The intention is to eventually open SeaSEC sites in Sweden and Germany as well. Researchers can then test new techniques under different conditions, such as under sea ice.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/northern-europe-countries-open-a-seabed-security-experimentation-center/

Lex

Marine houdt met mijnenjager vitale infrastructuur op Noordzee in de gaten

Nieuwsbericht | 30-11-2023 | 20:49

De marine patrouilleert medio december met mijnenjager Zr.Ms. Zierikzee op de Noordzee. Dit gebeurt in een coalitie van gelijkgestemde landen, die samen de Joint Expeditionary Force (JEF) vormen. Dit samenwerkingsverband houdt ook de Oostzee in de gaten. De Noord-Europese partners bouwen tijdens patrouilles een beeld op van activiteiten op zee en schrikken kwaadwillende partijen af.

De JEF reageert zelfstandig op mogelijke dreiging. Het is voor het eerst dat deze macht wordt geactiveerd. Dat gebeurt op last van de ministers van Defensie van alle 10 de JEF-landen. Afgelopen dinsdag kwamen ze dit overeen.

De bedoeling is spionage en sabotage tegen te gaan. Denk aan het aftappen van internetkabels en het vernielen van gasleidingen die op de zeebodem liggen. Ook windmolenparken kunnen een doel zijn voor kwaadaardige praktijken. Vliegtuigen van de Nederlandse Kustwacht observeren eveneens deze periode de Noordzee.

Bewust van dreiging
De overheid is zich bewust van de dreiging die zich richt op vitale infrastructuur. De inlichtingen- en veiligheidsdiensten MIVD en AIVD waarschuwden eerder dit jaar al voor Russische spionageschepen. Die zouden voorbereidingen treffen voor spionage en sabotage. Sindsdien heeft de marine dergelijke schepen gemonitord en geëscorteerd, in samenwerking met de kustwacht.

In juli maakte het kabinet bekend dat Defensie een vaste taak op de Noordzee krijgt bij het in kaart brengen van de dreiging op de Noordzee en het escorteren van eenheden van niet-NAVO landen, wanneer daar aanleiding voor is. Dat doet de marine in nauwe samenwerking met de kustwacht. Voor het veilig houden van de vitale infrastructuur is echter meer nodig dan alleen een militaire reactie. Ook andere ministeries en civiele partijen hebben een rol. Daarom wordt nu een strategie uitgewerkt onder leiding van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Internationaal
Omdat de vitale infrastructuur niet stopt bij het Nederlands deel van de Noordzee, werkt de marine samen met andere landen. Behalve de JEF, patrouilleren vanuit de NAVO de beide noordelijke vlootverbanden geregeld in de Noord- en Oostzee voor beeldopbouw en afschrikking.

Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. Tromp en mijnenjager Zr.Ms. Vlaardingen maken momenteel deel uit van die vlootverbanden.

Mindef