Defensie geeft Gulfstream op
do 12 sep 2013
AMSTERDAM - Het door de Koninklijke Luchtmacht beheerde vipvliegtuig Gulfstream IV valt ten prooi aan de nieuwe defensiebezuinigingen. Dat meldt De Telegraaf op basis van bronnen binnen en rond Defensie. Het vliegtuig wordt gebruikt door politici, hoge opperofficieren en sporadisch het koningshuis.
Dit melden verscheidene bronnen binnen en rondom Defensie. Het wegsaneren van het vliegtuig betekent dat ministers, parlementariërs en generaals voortaan vaak commerciële lijnvluchten moeten boeken voor buitenlandse bezoeken. Voor de koninklijke familie zou hiermee het reservevliegtuig vervallen in geval het eigen regeringsvliegtuig niet beschikbaar is.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21884838/__Defensie_geeft_Gulfstream_op__.html
Eindelijk hoor ik nu dan ook eens een logische bezuiniging. Maar dit is uiterlijk vertoon en zet ook nog eens niet echt zoden aan de djjk natuurlijk.
Citaat van: irma op 12/09/2013 | 09:51 uur
Eindelijk hoor ik nu dan ook eens een logische bezuiniging. Maar dit is uiterlijk vertoon en zet ook nog eens niet echt zoden aan de djjk natuurlijk.
Als je het sommetje gaat maken dan zou het wel eens duurder voor de staat kunnen zijn (maar dat is dan een ander potje) als alle huidige gebruikers hun first class ticked gaan declareren.
Maar idd: voor de bhüne.
Als ik lees dat de Gulfstream zeker 14 FTE's "gebruikt", denk ik dat het wel degelijk verstandig is om dat ding aan de kant te zetten. Was sowieso een absurde aankoop. De hoge (dames en) heren vliegen er bv. ook mee naar missiegebieden i.p.v. gewoon in de C-17 of de KDC-10 te gaan zitten.
En "ze" mogen van mij ook gewoon economy-plus gaan zitten. Die absurde businessclasstickets gaan, in ieder geval in deze financieel barre tijden, helemaal nergens over! 4-5 keer zo duur! Daarnaast mag en kan het heus wel wat minder met die snoepreisjes!
Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 10:18 uur
Als je het sommetje gaat maken dan zou het wel eens duurder voor de staat kunnen zijn
Voor de prijs van een tank peut voor de Gulfstream kan je aardig wat tickets kopen. Tel daarbij de kosten voor onderhoud en de FTE's die nodig zijn om deze kist in de lucht te houden.....duidelijk een aardige bezuiniging en goed besluit (als het bericht klopt :cute-smile:)
Citaat van: Ros op 12/09/2013 | 11:39 uur
Voor de prijs van een tank peut voor de Gulfstream kan je aardig wat tickets kopen. Tel daarbij de kosten voor onderhoud en de FTE's die nodig zijn om deze kist in de lucht te houden.....duidelijk een aardige bezuiniging en goed besluit (als het bericht klopt :cute-smile:)
Als het bericht correct is, dan vind ik dit geen onbegrijpelijke bezuiniging. Zoals Rob al zei: er zijn meerdere wegen naar Rome, het zij via luchtmacht middelen of via eco-class. (alleen dat laatste zal vast anders geregeld worden, immers de gerechtigde gebruikers kiezen vast niet voor de Vee wagen)
Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 11:43 uur
Als het bericht correct is, dan vind ik dit geen onbegrijpelijke bezuiniging. Zoals Rob al zei: er zijn meerdere wegen naar Rome, het zij via luchtmacht middelen of via eco-class. (alleen dat laatste zal vast anders geregeld worden, immers de gerechtigde gebruikers kiezen vast niet voor de Vee wagen)
Oh, inderdaad, dat betekend echt niet dat er met het gepeupel wordt gevlogen hoor, de inhuur zal gewoon omhoog gaan.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/huur-priv%C3%A9jets-kabinet-46-miljoen (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/huur-priv%C3%A9jets-kabinet-46-miljoen)
Nu de hele KMAR nog even weg....dan houdt defensie zelfs geld over !!!!!!!!!!!
Citaat van: Oorlogsvis op 12/09/2013 | 11:56 uur
Nu de hele KMAR nog even weg....dan houdt defensie zelfs geld over !!!!!!!!!!!
En de OPV's (verkopen) aan de Nederlands kustwacht... zo komen we langzaam ergens :angel:
Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 12:06 uur
En de OPV's (verkopen) aan de Nederlands kustwacht... zo komen we langzaam ergens :angel:
Wat levert dat precies op dan? Enkele 10 tallen miljoenen, eenmalig, hooguit.
Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 12:06 uur
En de OPV's (verkopen) aan de Nederlands kustwacht... zo komen we langzaam ergens :angel:
Even voor mijn beeldvorming; "wie/wat" is de kustwacht en onder welk departement valt dit? :angel:
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 13:03 uur
Wat levert dat precies op dan? Enkele 10 tallen miljoenen, eenmalig, hooguit.
Het levert op dat de OPV's nog steeds structureel beschikbaar zijn voor Nederland (en de West) maar dat de kosten van deze onder een ander departement vallen, kan de KM weer kijken naar minimaal 4-6 MFF vervangers.
Citaat van: Kapitein Rob op 12/09/2013 | 14:01 uur
Even voor mijn beeldvorming; "wie/wat" is de kustwacht en onder welk departement valt dit? :angel:
http://www.kustwacht.nl/nl/nl_besturingsmodel.html
Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 16:09 uur
Het levert op dat de OPV's nog steeds structureel beschikbaar zijn voor Nederland (en de West) maar dat de kosten van deze onder een ander departement vallen, kan de KM weer kijken naar minimaal 4-6 MFF vervangers.
Ok, maar de 550 miljoen gaan we er sowieso niet voor krijgen. De departementen binnen de KW hebben ook niet persee behoefte aan zulke schepen, en de exploitatie zal weer grotendeels bij...vermoed ik, defensie terecht komen. En zolang die extra fregatten er niet zijn bieden de OPV's de nodige gewenste flexibiliteit.
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:17 uur
Ok, maar de 550 miljoen gaan we er sowieso niet voor krijgen. De departementen binnen de KW hebben ook niet persee behoefte aan zulke schepen, en de exploitatie zal weer grotendeels bij...vermoed ik, defensie terecht komen. En zolang die extra fregatten er niet zijn bieden de OPV's de nodige gewenste flexibiliteit.
Zeker, ik bedoel het ook zo onder die voorwaarden, en een behoeft is met één pennenstreek gecreëerd.
Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:26 uur
Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:26 uur
Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.
Hou je er rekening mee dat deze kist tweedehands is aangeschaft en diverse keren met stukken heeft gestaan tijdens een dienstreis van een Minister of Staatssecretaris.
Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 16:56 uur
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.
Zit ook nog wat in ja. En gezien de crisis zullen er genoeg van dergelijke kisten op de markt zijn vermoed ik.
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 17:46 uur
Zit ook nog wat in ja. En gezien de crisis zullen er genoeg van dergelijke kisten op de markt zijn vermoed ik.
En de oplossing is:
Legermuseum stalt grote objecten in Soesterberg
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/september/11/legermuseum_stalt_grote_objecten_in_soesterberg
Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 16:56 uur
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.
Deze kist werd medio jaren 90 aangeschaft a ca. NLG 25 miljoen, kissie kwam oorspronkelijk van een eigenaar uit de Bahama's of iets dergelijks. Maar, de KLu had niet goed opgelet voordat de kist aangekocht werd. Een vleugel had een flinke klap opgelopen bij een harde landing, de WC lekte en nog veel meer. Het mooie kistje werd dan ook opgelapt, maar de uiteindelijke totale aanschaf prijs werd ongeveer even hoog als een nieuwe Gulstream IV a NLG 50 miljoen. Oei, de toenmalige Directeur Materieel KLU Dirk Starink kon peentjes gaan zweten.
Overigens heeft Defensie in Belgie de beschikking over 4 ERJ145 en 1 DA900 en 2 DA-20-5
http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=nl&FILE=&ID=645&PAGE=1&MENU=307
Citaat van: Ace1 op 12/09/2013 | 20:48 uur
Overigens heeft Defensie in Belgie de beschikking over 4 ERJ145 en 1 DA900 en 2 DA-20-5
België heeft binnenkort ook meer landmacht en luchtmacht dan wij. :sick:
Denk dat we qua luchtmacht nu al een tijdje beter doen hoor...
Citaat van: Poleme op 12/09/2013 | 18:13 uur
Oei, de toenmalige Directeur Materieel KLU Dirk Starink kon peentjes gaan zweten.
En dat dankzij het feit dat de toenmalige STASDEF, Gmelich Meijling, deze kist wilde aanschaffen.
Citaat van: Belgje op 12/09/2013 | 21:27 uur
Denk dat we qua luchtmacht nu al een tijdje beter doen hoor...
Qua inzetgereedheid misschien wel, maar wij hebben vooralsnog meer spul. ;) Als jullie besluiten geen F-35 te kopen, maar een acceptabel aantal Gripens doen jullie het ook 10x beter qua spul, bij ons gaat dan bijna het hele budget naar het operationeel houden van die dure krengen waar we maar <24 van kunnen kopen.
Qua landmacht doen jullie het nu al een jaartje of 3 stukken beter dan wij. Een duidelijkere visie, een bomvolle middelzware brigade en een bomvolle lichte brigade, tanks(!), tank destroyers, een grotere SF, het gebrek aan lamleggende ondoordachte bezuinigingen enz. enz.
Het enige wat wij nog hebben is een beetje respectabele marine, al zijn we hard op weg naar Marine component omvang. Ik moet wel zeggen dat de marine component met 2 fregatten, 6 mijnenjagers en 1600 man naar verhouding veel meer doet dan de KM.
Van het (figuurlijk) even binnenlopen van Belgie is nu echt geen sprake meer. Hoogstens beschietingen vanaf zee en de afsluiting van de Oosterschelde.
Citaat van: Flyguy op 12/09/2013 | 21:47 uur
Qua inzetgereedheid misschien wel, maar wij hebben vooralsnog meer spul. ;) Als jullie besluiten geen F-35 te kopen, maar een acceptabel aantal Gripens doen jullie het ook 10x beter qua spul, bij ons gaat dan bijna het hele budget naar het operationeel houden van die dure krengen waar we maar <24 van kunnen kopen.
Qua landmacht doen jullie het nu al een jaartje of 3 stukken beter dan wij. Een duidelijkere visie, een bomvolle middelzware brigade en een bomvolle lichte brigade, tanks(!), tank destroyers, een grotere SF, het gebrek aan lamleggende ondoordachte bezuinigingen enz. enz.
Het enige wat wij nog hebben is een beetje respectabele marine, al zijn we hard op weg naar Marine component omvang. Ik moet wel zeggen dat de marine component met 2 fregatten, 6 mijnenjagers en 1600 man naar verhouding veel meer doet dan de KM.
Van het (figuurlijk) even binnenlopen van Belgie is nu echt geen sprake meer. Hoogstens beschietingen vanaf zee en de afsluiting van de Oosterschelde.
Het heeft misschien best wel voordelen om een tijdje geen regering te hebben ;D
Maar ja bijna ieder Luchtmacht in deze wereld heeft wel een of meerdere VIP vliegtuigen zelfs tot in Afrika aan toe waar onze miljarden Euro's naar toe gaan dus een goedkopere oplossing en een vliegtuig die geschikt is voor meerdere taken dat moet toch ook wel kunnen net zoals de bijvoorbeeld de Denen het doen. :cute-smile:
Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 21:40 uur
En dat dankzij het feit dat de toenmalige STASDEF, Gmelich Meijling, deze kist wilde aanschaffen.
En regenteske Jan Gmelich heeft dan ook heel wat (ik citeer hem) 'heen en weer gefladderd met de Gulfstream'.
Citaat van: Poleme op 12/09/2013 | 23:47 uur
En regenteske Jan Gmelich heeft dan ook heel wat (ik citeer hem) 'heen en weer gefladderd met de Gulfstream'.
Kom hem nog regelmatig tegen. Zal het eens ter berde brengen. ;)
Maar in het verlengde hiervan. Er is een EATC, die zich bezig houdt met TPT vluchten. De aangesloten landen hebben ook passagiersvliegtuigen in allerlei configuraties tot hun beschikkning. Misschien dat zij zouden kunnen overwegen, om ikv efficiency, deze vliegtuigen ook onder te brengen in het EATC.
Citaat van: andré herc op 12/09/2013 | 23:13 uur
Maar ja bijna ieder Luchtmacht in deze wereld heeft wel een of meerdere VIP vliegtuigen zelfs tot in Afrika aan toe waar onze miljarden Euro's naar toe gaan dus een goedkopere oplossing en een vliegtuig die geschikt is voor meerdere taken dat moet toch ook wel kunnen net zoals de bijvoorbeeld de Denen het doen. :cute-smile:
Een goedkopere oplossing is om in een vrachtvliegtuig een Pallet wissel systeem met vip stoelen te gebruiken.
http://cryptome.org/eyeball/c17-swank/c17-swank.htm
Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 23:55 uur
Kom hem nog regelmatig tegen. Zal het eens ter berde brengen. ;)
Maar in het verlengde hiervan. Er is een EATC, die zich bezig houdt met TPT vluchten. De aangesloten landen hebben ook passagiersvliegtuigen in allerlei configuraties tot hun beschikkning. Misschien dat zij zouden kunnen overwegen, om ikv efficiency, deze vliegtuigen ook onder te brengen in het EATC.
Dat gebeurt al Lex,
http://www.mil.be/aircomp/subject/index.asp?LAN=nl&FILE=&ID=1922&PAGE=38&MENU=0
Citaat van: Poleme op 12/09/2013 | 23:47 uur
En regenteske Jan Gmelich heeft dan ook heel wat (ik citeer hem) 'heen en weer gefladderd met de Gulfstream'.
Inderdaad...hij stond op de aanschaf van het toestel indertijd...inmiddels overleden trouwens.
Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 23:55 uur
Kom hem nog regelmatig tegen. Zal het eens ter berde brengen. ;)
Citaat van: Elzenga op 13/09/2013 | 11:10 uur
Inderdaad...hij stond op de aanschaf van het toestel indertijd...inmiddels overleden trouwens.
CitaatJan Christoffel Gmelich Meijling (Heemstede, 4 februari 1936 - Wassenaar, 2 juni 2012[1]) was een Nederlands politicus namens de VVD.
Lex heeft paranormale gaven...???
Oeps, dank hiervoor dat wist ik niet.
of nog een goedkopere oplossing: die irritante snoepreisjes gewoon terugdringen. Scheelt je in tickets, werkzaamheden en geld. Irriteer me er dood aan dat elke hoge bobo denkt dat ze gewild zijn op ''speciale'' momenten zoals een commando overdracht. De speeches kennen we nu wel, zit toch geen inhoud in!!!
Citaat van: guest1400 op 13/09/2013 | 15:00 uur
Irriteer me er dood aan dat elke hoge bobo denkt dat ze gewild zijn op ''speciale'' momenten zoals een commando overdracht.
Bleef het daar maar bij. Ook die "werkbezoeken", waarbij men vaak niet de daadwerkelijke praktijk ziet en soms zelfs "een creatieve invulling" van het werk te zien krijgt zijn w.m.b. volkomen overbodig. En vergaderen kun je ook met videoconferencing...
Als ik op twitter marinecommandanten MP Rutte zie bedanken voor zijn bezoekje aan de jarige marine terwijl je weet dat hij samen met zijn defensiecompaan Hennis het JSS door wil verkopen, een marinierscompagnie op wil heffen, hoofdverantwoordelijk is voor de aanstaande ontslaggolf en dat zijn partij o.m. de marine heeft gedecimeerd, dan gaan je nekharen toch overeind staan. Maar dit terzijde....
Op Topic "Gulfstream" zit een slotje, plaats het bericht daarom maar hier.
Vipkist blijft vliegen
• Met het 'tweede regeringsvliegtuig' Gulfstream IV is doorgevlogen, ook al was besloten dat het toestel aan de grond zou blijven staan.
door Niels Rigter
DEN HAAG, woensdag
Het 'tweede regeringsvliegtuig' Gulfstream IV blijft waarschijnlijk toch in de lucht.
De vipkist in bezit van de luchtmacht zou vanwege bezuinigingen bij Defensie vanaf begin dit jaar aan de grond staan en daarna worden verkocht. Nieuwe berekeningen wijzen erop dat het afstoten van het toestel waarschijnlijk helemaal geen besparing oplevert.
Alternatieven blijken toch niet zo handig als gedacht. Lijnvluchten gaan niet naar elke bestemming. Huurtoestellen zijn duur en niet altijd voorhanden. Ook zorgen de alternatieven voor veel extra reistijd.
Bovendien is regeringstoestel KBX aan vervanging toe. De Fokker 70 waarmee bewindslieden en de koninklijke familie buitenlandse bezoeken afleggen, moet uiterlijk in 2018 zijn vervangen.
,,We onderzoeken nu of het wenselijk is om de Gulfstream te betrekken bij de vervanging van de KBX", zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, eigenaar van de KBX.
Bron: De Telegraaf 02/04/2014
Citaat van: Reinier op 02/04/2014 | 21:53 uur
Op Topic "Gulfstream" zit een slotje, plaats het bericht daarom maar hier.
Vipkist blijft vliegen
Ik heb het slotje, gezien de berichtgeving en mogelijke vervolg berichtgeving, van het topic afgehaald en het bericht hieromtrent aan dit topic toegevoegd.
Lex
Algeheel beheerder