Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Australische defence strategic review

To corvette or to not corvette: the defence strategic review and the Tier 2 surface combatant
https://www.aspistrategist.org.au/to-corvette-or-to-not-corvette-the-defence-strategic-review-and-the-tier-2-surface-combatant/

Als ze wel voor een Tier 1 en Tier 2 verdeling kiezen, waarbij Tier 1 de Hunter klasse is, maar wel in een kleiner aantal en Tier 2 een Korvet/licht Fregat klasse.
Navantia en Luersen worden al genoemd.

Tier 1 Hunter klasse => 10.000 ton
Tier 2 => 4000 ton klasse, vergelijkbaar met ANZAC klasse. (maar schepen worden groter en zwaarder)

Helaas zou dan een Damen ASWF fregat als Tier 2 optie, te groot, te zwaar zijn.     

A$6.2 miljard (2023) acquisition budget voor de eerste 3 schepen, dus dat is ca. € 1,95 miljard Euro per stuk voor een Hunter klasse schip. Met dit bedrag kun je 2 stuks Damen ASWF fregatten bouwen.

Harald

 :hrmph:  :hrmph: Deze upgrade komt voor mijn gevoel meer weg bij BAE Systems Australia, de bouwer voor de Hunter klasse schepen, dan vanuit de RAN.

Er gingen/gaan ook geruchten de ronde om de roep naar meer schepen, maar kleiner om meer bereik en "presents"

Misschien wil BAE Systems Australia een tegenvoorstel doen om te voorkomen dat hun order kleiner wordt en met deze upgrade dan een voorstel op tafel te brengen van gelijk aantal schepen maar met meer "firepower" Maar ja .. dat kost ook meer.

En daarbij .. naar mijn weten loopt ook dit project kostentechnisch niet in de pas met de begroting.

Aussie Hunter-class Frigate Program Facing Cuts?
https://www.navalreview.ca/2023/09/aussie-hunter-class-frigate-program-facing-cuts/

Australian Navy Force Structure Decisions Delayed Again
https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2023/2023/10/australian-navy-force-structure-decisions-delayed-again/

Parera

#2384
Ik zag dit artikel vanmorgen vroeg en ja dat geeft toch wel een positief beeld over dit ontwerp.
Met een totaal van 96 VLS cellen + 16 NSM's pakken de Ausies een flinke vuist in op deze schepen. Het voorstel met 128 cellen door het 5'' kanon te verwijderen vind ik nergens op slaan.

op onderstaande foto is het 2e VLS systeem en de extra NSM duidelijk zichtbaar.



Ik ga er dan ook vanuit dat men de batch 2 en/of batch 3 van de Hunter klasse zal gaan bestellen in deze vernieuwde uitvoering.  Of men gaat de batches opnieuw indelen en koopt nog 1 ''batch 1'' FFG bij gevolgd door 4 Batch 2 FFG's. Dit zou een totaal geven van 8 Hunter klasse schepen i.p.v. de 9 originele maar wel veel meer vuurkracht. Ook voor de Britten geeft dit natuurlijk mogelijkheden, je offert je missionbay en ASW specifieke systemen wel op voor meer vuurkracht maar dat is keuzes maken. De RN kan exact dezelfde keuze maken van 2 batches van 4 schepen, de Canadezen zouden 15 schepen bouwen dus daar kan nog veel geschoven worden.

In theorie zou dit dus ook kunnen gebeuren met onze ASWF's bij een eventuele bij bestelling van 2 of meer extra schepen. Het ontwerp aanpassen waardoor de missionbay slechts een RHIB bay word en het uitbreiden met 32 tot 48 extra VLS cellen. En het geeft ook ruimte voor het AWWF / FUAD ontwerp om deze te baseren op de ASWF indien dit haalbaar is qua gewichten.

Harald



BAE Offers Evolved, Up-Armed Hunter For Australia 
( in de basis een Britse Type 26 fregat, 10.000 ton, ca. 151 meter lengte => Hunter klasse voor Australie, nu met een voorgestelde upgrade gaan de VLS-en van 32 naar 96 stuks !! )
 
The proposal adds 64 additional VLS cells and eight more anti-ship missiles to the design.

BAE Systems Australia is offering an up-armed, evolved version of the Hunter class frigate to the Royal Australian Navy (RAN) as a way of rapidly increasing the firepower of the surface fleet. BAE argues that their proposal, which effectively replaces the Hunter class mission bay with additional missile tubes, offers an evolutionary, rather than revolutionary, approach to delivering additional capability to the RAN.

Craig Lockhart, Managing Director at BAE Systems Australia, described the proposal as the "closest thing to off the shelf" available to Australia.

The concept, which BAE is proposing for Batch II of the class, uses the space allocated for the mission bay on the Hunter class to insert 64 Mk41 Vertical Launching Systems (VLS) and 16 Naval Strike Missiles (NSM) into the ship for a total of 96 VLS cells.

If the RAN elected to remove the 5 inch Mk 45 gun, Lockhart said, it would enable the VLS count to grow even more to 128 cells – which surpasses even the United States Navy's (USN) Ticonderoga class Guided Missile Cruisers.   


Scale model of Hunter-class frigate exhibited at Indo Pacific 2022

According to BAE the up-armed, Batch II Hunter, maintains 85% commonality with the existing ships that are under construction at Osborne, South Australia. The most significant difference is the removal  of the Thales Sonar 2087 towed array and various other unspecified Anti-Submarine Warfare (ASW) systems.

It would also involve "minor" changes to the ship's propulsion and power systems to accommodate for the increased top weight of the high-mounted VLS cells.

The proposed modifications would have a "minimal" impact on cost and a "negligible" impact on schedule so long as build of the modified design commenced with Batch II, rather than Batch I ships, Lockhart said.


A rendering of a Batch I Hunter with 32 VLS cells .

BAE is also exploring alternative ways to up-arm the frigates through the use of containerised air-defence and surface-to-surface missiles.   

Right now, however, a decision has not been made and BAE is simply "offering options" to its  customer which is the Australian Department of Defence and RAN. The original Hunter class contract, signed in 2018, always included scope for redesigns between each batch of three ships.

BAE Systems Australia Hits Back
The BAE proposal comes amid criticism of the Hunter class program in Australian media, think tank and industry circles.

Last month BAE System Australia's Craig Lockhart hit back at the criticism, much of which has focused on the ship's lack of VLS cells and delays in delivery, arguing that the frigate program offers the only timely path towards achieving new capability for the RAN.

The Batch II design effectively addresses both of those criticisms, by promising both more VLS, and the quicker delivery of capability than most competitors.

https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2023/2023/11/bae-offers-evolved-up-armed-hunter-for-australia/#prettyPhoto




Harald

Norway Coast Guard receives Jan Mayen class OPV KV Bjørnøya

According to information published by the Norwegian Navy on November 1, 2023, the Norwegian Coast Guard has officially received the Jan Mayen class OPV KV Bjørnøya. Fisheries and Ocean Minister Cecilie Myrseth officiated the christening at the Vard Langsten shipyard.



https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2023/november/13741-norway-coast-guard-receives-jan-mayen-class-opv-kv-bjornoya.html



Parera

Drama deel zoveel in Indonesie....


Indonesian defence ministry, navy at impasse over 'Red White' frigate's combat systems

The Indonesian Ministry of Defense (MoD) and the Indonesian Navy have reached an impasse over the 'Red White' frigate programme's combat systems.

At the centre of the impasse is the defence ministry's insistence that the frigates be equipped with a Turkish combat management system (CMS) instead of a Thales-supplied one as originally planned, separate industry sources have confirmed to Janes.

The MoD signed a contract for two Iver Huitfeldt-class-derived frigates with state-owned shipbuilder PT PAL in April 2020. However, the contract only became effective in May 2021 after funding was secured.

Upon the contract becoming effectual, UK defence group Babcock disclosed in September 2021 that it signed a licence agreement to provide PT PAL with its Arrowhead 140 design for the two ships.

This design is in turn derived from the Royal Danish Navy's three-ship Iver Huitfeldt class, which were commissioned between January and November 2011.

The Indonesian frigates will each displace about 5,996 tonnes at full load and have an overall length of 140 m.

https://www.janes.com/defence-news/naval-weapons/latest/indonesian-defence-ministry-navy-at-impasse-over-red-white-frigates-combat-systems

Parera

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 15:32 uurLees maar eens door ;

Ship Design Design Features as Initially Conceived in 202030 As initially conceived in 2020, the Navy wanted LSMs to be a relatively simple and relatively inexpensive ships with the following features, among others:
• a length of 200 feet to 400 feet
• a maximum draft of 12 feet
• a displacement of up to 4,000 tons
• a ship's crew of no more than 40 Navy sailors
• an ability to embark at least 75 Marines
• 4,000 to 8,000 square feet of cargo area for the Marines' weapons, equipment, and supplies;

Navy Medium Landing Ship (LSM) (Previously Light Amphibious Warship [LAW]) Program
https://sgp.fas.org/crs/weapons/R46374.pdf


Ah, ik heb de aantallen bemanning uit de afbeelding gehaald. Deze zijn nogal anders dan die uit het artikel, de 40  koppen + 75 mariniers is totaal geen probleem voor het LST100/120 ontwerp. Ik zie goede kansen, behalve dat het geen Amerikaans ontwerp is.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 15:32 uurLees maar eens door ;

Ship Design Design Features as Initially Conceived in 202030 As initially conceived in 2020, the Navy wanted LSMs to be a relatively simple and relatively inexpensive ships with the following features, among others:
• a length of 200 feet to 400 feet
• a maximum draft of 12 feet
• a displacement of up to 4,000 tons
• a ship's crew of no more than 40 Navy sailors
• an ability to embark at least 75 Marines
• 4,000 to 8,000 square feet of cargo area for the Marines' weapons, equipment, and supplies;

Navy Medium Landing Ship (LSM) (Previously Light Amphibious Warship [LAW]) Program
https://sgp.fas.org/crs/weapons/R46374.pdf



Ik lees dat ze de gehele behoeftestelling qua naam hebben aangepast. Van Amphibious naar landing, dat verklaart ook de boot van Damen.

Roger
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2023 | 15:01 uurdit is absoluut wat anders dan waar de USN mee bezig is.  Dit is een landingsschip.

De USN wil een amfibisch schip a la wasp class vervangen.

Lees maar eens door ;

Ship Design Design Features as Initially Conceived in 202030 As initially conceived in 2020, the Navy wanted LSMs to be a relatively simple and relatively inexpensive ships with the following features, among others:
• a length of 200 feet to 400 feet
• a maximum draft of 12 feet
• a displacement of up to 4,000 tons
• a ship's crew of no more than 40 Navy sailors
• an ability to embark at least 75 Marines
• 4,000 to 8,000 square feet of cargo area for the Marines' weapons, equipment, and supplies;

Navy Medium Landing Ship (LSM) (Previously Light Amphibious Warship [LAW]) Program
https://sgp.fas.org/crs/weapons/R46374.pdf


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2023 | 15:01 uurdit is absoluut wat anders dan waar de USN mee bezig is.  Dit is een landingsschip.

De USN wil een amfibisch schip a la wasp class vervangen.

Kijk even naar de impressie die ik poste bij het marineschepen artikel. Dat is het eerste ontwerp van deze nieuwe LSM, en deze zullen niet alle LPD/LSD/LHD/LHA's gaan vervangen maar wel een deel ervan.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 14:14 uurIk had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter

dit is absoluut wat anders dan waar de USN mee bezig is.  Dit is een landingsschip.

De USN wil een amfibisch schip a la wasp class vervangen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 14:14 uurIk had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter


Het toevoegen van extra bewapening is niet zo spannend, denk hierbij bijvoorbeeld aan de SeaRam of Phalanx.
De LST 100 & 120 van Damen voldoen in de basis aan de eisen en sommige specificaties gaan er zelfs overheen zoals deze in het Amerikaanse artikel staan:
- 200 tot 400 ft lang (60 tot 120 m)
- 3500 nm bereik
- Snelheid 14 knopen
- 8000 sq ft cargo/RoRo (743 m2)
- Ruimte voor 50 mariniers


Een van de grootste wijzigingen in het ontwerp zal moeten plaatsvinden rondom de bemanning, de Amerikanen willen een crew van 70 koppen + 50 mariniers. Damen heeft een standaard bemanning van 22 + 36 opstappers + 336 mariniers. Daarmee is er dus ruimte zat voor de Amerikaanse wensen maar zal er flink geschoven moeten worden. Een andere wens van de Amerikanen om 2x 30 mm te plaatsen op de boeg zal wat werk vragen maar is zeker niet onhaalbaar. Hiervoor kan o.a. ruimte gemaakt worden door een kleinere kraan te kiezen (15 t i.p.v. de 25 tons kraan), daarnaast is ook de wens voor het hebben van LCVP's niet opgenomen bij de Amerikanen. Dit geeft ruimte op het dek en zelfs de mogelijkheid om het cargo dek af te sluiten van de zijkanten.

Ik verwacht wel een bod van Damen, maar ik geef ze een kleine kans om daadwerkelijk het contract binnen te halen. Toch zou het een mooie opsteker zijn met 18 tot 35 van deze LST's.

Harald

Ik had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/10/2023 | 13:37 uurNieuwe Amerikaanse amfibische schepen krijgen vorm


Het ontwerp voor de nieuwe amfibische landingsschepen voor de Amerikaanse Marine en Korps Mariniers krijgt langzaam meer vorm. Een ontwerpvoorstel werd onlangs naar voren geschoven door het Naval Sea Systems Command. Het voorstel dient als algemene richtlijn voor de Amerikaanse scheepsbouwindustrie gebruikt te worden.


Het is niks meer en niks minder geworden dan een hele simpele LST, ik zou niet vreemd op kijken als we een Nederlandse werf samen met Amerikaanse partner(s) een gooi zien doen naar dit contract.

Volgens verwachting, kleiner, simpeler, een korte exploitatie fase en, hoe lullig het ook klinkt, meer expendable.

Ik kan me voorstellen dat Damen Naval inderdaad een gooi gaat doen naar dit soort oplossingen voor het USMC, voor de kustwacht zijn ze immers, via partners succesvol.

Parera

Nieuwe Amerikaanse amfibische schepen krijgen vorm



Het ontwerp voor de nieuwe amfibische landingsschepen voor de Amerikaanse Marine en Korps Mariniers krijgt langzaam meer vorm. Een ontwerpvoorstel werd onlangs naar voren geschoven door het Naval Sea Systems Command. Het voorstel dient als algemene richtlijn voor de Amerikaanse scheepsbouwindustrie gebruikt te worden.

https://marineschepen.nl/nieuws/Nieuwe-Amerikaanse-amfibische-schepen-krijgen-vorm-261023.html

Draft Proposal for 'Affordable' Medium Landing Ship Out to Shipbuilders
https://news.usni.org/2023/10/16/draft-proposal-for-affordable-medium-landing-ship-out-to-shipbuilders





Het is niks meer en niks minder geworden dan een hele simpele LST, ik zou niet vreemd op kijken als we een Nederlandse werf samen met Amerikaanse partner(s) een gooi zien doen naar dit contract.