Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Huzaar1

#1016
Citaat van: Stoonbrace op 22/03/2023 | 12:47 uur
Ja, dus:https://www.sandboxx.us/blog/the-killer-egg-why-the-ah-6-little-bird-is-a-spec-ops-favorite/

Ja, wat je ermee doet is een evengrote variabele als de veranderende wereld om je heen en je taken als krijgsmacht natuurlijk.

Het is 2023, geen 2003 waar de inzetten bestonden uit 'taliban bestrijding'.

Overigens:de Little bird en de 145 zij niet dezelfde toestellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2023 | 11:06 uur
Lichte heli's voor Amerikaanse SOF inzetten zijn vebruiksartikelen. Het is niet erg als er een wordt afgeschreven, die worden direct vervangen.  Wat meegenomen is in hun PVE.

Niet zo lastig lijkt me. En afgaande op je post geschiedenis hier trek ik mn eigen conclusie. 
Godzijdank hebben we het duitse rapport wat onderschreef wat ik eerder meldde.

Het is een civiel apparaat, dat heeft consequenties bij inzet wanneer de vijand terugschiet.

Ja, dus:
Citaat van: Stoonbrace op 22/03/2023 | 08:03 uur
Het hangt er gewoon allemaal van af wat je ermee doet, natuurlijk.
https://www.sandboxx.us/blog/the-killer-egg-why-the-ah-6-little-bird-is-a-spec-ops-favorite/

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/03/2023 | 10:59 uur
Nee, ik heb echt geen flauw idee wat je bedoelt. Ik ben eerlijk gezegd vrij zeker dat je uit je nek kletst.

Lichte heli's voor Amerikaanse SOF inzetten zijn vebruiksartikelen. Het is niet erg als er een wordt afgeschreven, die worden direct vervangen.  Wat meegenomen is in hun PVE.

Niet zo lastig lijkt me. En afgaande op je post geschiedenis hier trek ik mn eigen conclusie. 
Godzijdank hebben we het duitse rapport wat onderschreef wat ik eerder meldde.

Het is een civiel apparaat, dat heeft consequenties bij inzet wanneer de vijand terugschiet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Robster op 22/03/2023 | 10:19 uur
Ik stelde alleen een open vraag, met wat mij betreft voldoende nuance. De term SOF helikopter lijkt mij, gezien onderstaande reactie, een containerbegrip waarbinnen verschillende gradaties in te onderscheiden zijn. Ik ben benieuwd hoe Belgie ze dan wil inzetten. En wellicht overbodig om te vermelden, maar ik probeer e.e.a. te begrijpen!

Oh, maar ik had het niet tegen jou hoor. Belgi? zal deze heli's in een 3-4 ship formation inzetten waarbij bewapende heli's overwatch leveren terwijl SF teams hun insertion doen.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2023 | 10:57 uur
Je snapt prima wat ik bedoel. Crews worden overigens niet weggegooid.

Nee, ik heb echt geen flauw idee wat je bedoelt. Ik ben eerlijk gezegd vrij zeker dat je uit je nek kletst.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/03/2023 | 07:49 uur
Ja, die gooien ze na elke missie weg, inclusief crew. Alom gekende praktijk.

Je snapt prima wat ik bedoel. Crews worden overigens niet weggegooid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robster

Ik stelde alleen een open vraag, met wat mij betreft voldoende nuance. De term SOF helikopter lijkt mij, gezien onderstaande reactie, een containerbegrip waarbinnen verschillende gradaties in te onderscheiden zijn. Ik ben benieuwd hoe Belgie ze dan wil inzetten. En wellicht overbodig om te vermelden, maar ik probeer e.e.a. te begrijpen!

Stoonbrace

De Amerikanen hebben jarenlang, met groot succes, de OH-58 Kiowa (een 'overschilderde' Bell 206 Jet Ranger) gebruikt oa in de beide Golfoorlogen en Afghanistan. Zoals hier al gezegd is gebruiken de US SOF veelvuldig de MH-6, een 'overschilderde' MD 500. Het hangt er gewoon allemaal van af wat je ermee doet, natuurlijk. Wat de Duitsers nu van plan zijn is op z'n minst gezegd bedenkelijk maar totaal niet te vergelijken met wat het plan in Belgi? is (grotendeels zelfde opzet als de VS met de MH-6 doet). Warme oproep dus om een beetje genuanceerd te zijn. Er is bij ons niemand euforisch over de komst van de H145m. 'Opgelucht' omdat er een bruikbare capaciteit komt in plaats van wat aan te modderen met de TTH's is denk ik nog de beste omschrijving.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/03/2023 | 19:53 uur
Natuurlijk, maar bij Amerikaanse SOF zijn die kleine helicopters ook verbruiksartikelen.

Ja, die gooien ze na elke missie weg, inclusief crew. Alom gekende praktijk.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 21/03/2023 | 19:09 uur
De Amerikaanse SOF zweert bij de MH-6 Little Bird... alsof die zo'n incasseringsvermogen heeft. H145M moet je niet vergelijken met een Blackhawk of Apache.
Natuurlijk, maar bij Amerikaanse SOF zijn die kleine helicopters ook verbruiksartikelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Robster op 21/03/2023 | 17:14 uur
Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt mij dat voor SOF taken de helikopter een bepaald incasseringsvermogen moet hebben en dat lijkt niet echt het geval. Dus is die conclusie van SOF helikopter dan wel zo gerechtvaardigd, vraag ik mij af.

De Amerikaanse SOF zweert bij de MH-6 Little Bird... alsof die zo'n incasseringsvermogen heeft. H145M moet je niet vergelijken met een Blackhawk of Apache.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: Robster op 21/03/2023 | 17:04 uur
De Bundeswehr is geen fan van de H145M.

Snap ik, het is gewoon een overgespoten trauma heli...

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/03/2023 | 17:11 uur


Maar het is wel een heli die inzetbaar is voor SOF taken of als ondersteuning van ''echte gevechtshelikopters ''.

Tja alles kan. Maar om nu je krijgsmacht en heli capaciteit en andere basis capaciteiten in te richten voor SOF is nogal een zwaktebod en een Farce in deze tijd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robster

Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt mij dat voor SOF taken de helikopter een bepaald incasseringsvermogen moet hebben en dat lijkt niet echt het geval. Dus is die conclusie van SOF helikopter dan wel zo gerechtvaardigd, vraag ik mij af.

Parera

Citaat van: Robster op 21/03/2023 | 17:04 uur
Een interessant (kort) inkijkje over de H-145M wordt gegeven onderstaand artikel, waarin o.m. staat:

De Bundeswehr is geen fan van de H145M.

De H145M is dan wel de militaire variant van de helikopter, maar wordt toch niet gezien als een echt gevechtstoestel. Zo heeft de legertop zelf bemerkingen over de gevechtscapaciteiten van de helikopter, en zou de crew aan boord ook onvoldoende beschermd zijn tegen inkomende projectielen.
Daarnaast dient de H145M ook slechts als een tussenoplossing. Volgens het leger zou de keuze ?louter politiek zijn? en ?negeert die de operationele noden?, zo staat te lezen in een brief van de Technische Dienst voor Luchtvaarttuigen van het Duitse leger aan het ministerie van Defensie.

https://businessam.be/duits-leger-probleem-helikopters/

Een interessant artikel, geeft een duidelijk kijkje in de Duitse ''keuken''. De grote vraag is dan wat gaat die vervanger dan op de langere termijn worden? Je zou zeggen AH-64 of (in combinatie met) drones. Maar ja als ze Europees willen blijven is de AW-249 nog een optie.

Citaat van: Huzaar1 op 21/03/2023 | 17:07 uur
Dat probeerde ik al uit te leggen in het belgische nieuws topic waar euforisch over de aanschaf van de 145m werd gedaan. Forumleden reageerde toen nog met een 'hoezo niet militair'....

Het is gewoon een gemilitariseerde, maar civiele, hulp heli. Totaal niet geschikt voor oorlogsscenario.

Maar het is wel een heli die inzetbaar is voor SOF taken of als ondersteuning van ''echte gevechtshelikopters ''.