Turkije verbreekt contacten met Frankrijk

Gestart door Lex, 22/12/2011 | 17:20 uur

VandeWiel

Citaat van: Lex op 22/12/2011 | 17:20 uur
AMSTERDAM - Turkije verbreekt alle politieke en economische contacten met Frankrijk en schort de militaire samenwerking met het West-Europese land op.

Whoehahaa, en dat wil bij de EU. Dat is al het tweede EU lid waar ze alle relaties mee hebben verbroken, om het maar niet te hebben over het derde waar het moeizaam mee gaat, Griekenland. Excuses voor mijn uitlating, maar sorry, als je zulke korte teentjes hebt... Turkije zal het vast wel waarderen als Europa de subsidie spons ook stop zet. Van mij mag dat per direct gebeuren.

En dan nog spreken over een zero problems principe (of beter mythe inmiddels) in de omgang met buren. Als EU en Nato lid is Frankrijk in zekere zin ook gewoon een buur.

Grappig dat de Nato er bij wordt gehaald, Frankrijk is nog maar net een paar jaar weer terug.

Maar even het groter plaatje: Voor Syrie is dit natuurlijk geweldig. Geen kans meer op Franse deelname, in ieder geval niet meer vanuit Turkse bases. En ruzie tussen Turkije en wie dan ook betekent extra tijd voor Assad. Gaat lekker!

Lex

Ik ben benieuwd hoe stringent eea uitgevoerd gaat worden.
Turkije levert momenteel het vlaggenschip voor het permanente NATO smaldeel SNMG-2.
TCG GIRESUN heeft de staf aan boord, waar ook Frankrijk in is opgenomen.

Lex

#1
AMSTERDAM - Turkije verbreekt alle politieke en economische contacten met Frankrijk en schort de militaire samenwerking met het West-Europese land op.

Dat heeft premier Recep Tayyip Erdogan donderdag meegedeeld, nadat de Franse Tweede Kamer had ingestemd met een wetsvoorstel waarin het ontkennen van de genocide op de Armeniërs in het Ottomaanse Rijk strafbaar wordt gesteld.

Volgen Erdogan is ''onherstelbare schade'' toegebracht aan de relaties tussen beide NAVO-landen.

Hij zei dat Franse militaire vliegtuigen niet meer in Turkije mogen landen en dat Franse oorlogsschepen niet langer welkom zijn in Turkse havens. Volgens Erdogan is het nu aangenomen wetsvoorstel ''gebaseerd op racisme, discriminatie en vreemdelingenhaat''.

© ANP
22 december 2011 17:24