Navy plans to augment might with 45 ships

Gestart door Lex, 20/04/2012 | 23:52 uur

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 21/04/2012 | 15:26 uur
Rob, dat is voor een land als Nederland na de  Rijn-Schelde-Verolme (RSV) affaire niet meer te betalen.

Nou, dan wordt het tijd dat we de pijp aan Maarten geven. Onze marineschepen bij onze Europese vrienden laten bouwen (we zijn toch een vrolijke familie die elkaar alles gunt....) en niet meer piepen dat men DSNS moet bellen. Hoeven we ook geen KM-schepen meer weg te doen om stupide redenen met als enige doel weer nieuwe schepen in Vlissingen te laten bouwen met Hengeloosche radarapparatuur.....

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 21/04/2012 | 15:13 uur
Nederland exporteert als doorvoerland volgens mij ook al "wat jaren", we hebben ook genoeg kolonies gehad en contacten door de eeuwen heen opgedaan. En waarom zouden wij scheepswerven geen subsidies (kunnen) geven?

Rob, dat is voor een land als Nederland na de  Rijn-Schelde-Verolme (RSV) affaire niet meer te betalen.

http://www.europa-nu.nl/id/vh8lnhrpmxw7/parlementaire_enquete_rsv_rijn_schelde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_de_RSV-werf

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1240914


KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 21/04/2012 | 14:45 uur
Heel simpel rob, omdat de grotere europese landen al jaren exporten en daardoor een lijst van uitgebreide referenties hebben, plus landen als Groot Brittanie en Frankrijk hebben in het verleden veel kolonies gehad en dat is met de juiste contacten dan wat makkelijker om orders aan de man te brengen, verder zou het kunnen dat scheepswerfen in Groot Brittanie en Frankrijk subsidies krijgen zodat men met een offerte lager kan inschrijven.

Nederland exporteert als doorvoerland volgens mij ook al "wat jaren", we hebben ook genoeg kolonies gehad en contacten door de eeuwen heen opgedaan. En waarom zouden wij scheepswerven geen subsidies (kunnen) geven?

Elzenga

Toch weer interessant hoezeer India zijn marine en ook kustwacht in zelf rapper tempo gaat uitbreiden dan al het geval was. Ook gezien de ontwikkelingen in China. En daar in die regio lopen ook voor ons zeer strategische scheepvaartroutes. En het Nederlandse antwoord?....marine wegbezuinigen of tandeloze OPVs bouwen. Leuk als zo meteen in een conflict tussen India en China de EU onder druk wordt gezet (om bijv. partij te kiezen) door wat "verstorende" activiteiten bij die scheepvaartroutes te organiseren. Al dan niet door heimelijk gesteunde "piratengroepen". Dan gaan wij een OPV sturen?

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 21/04/2012 | 14:37 uur
Waarom wordt er dan zo weinig gekocht in Vlissingen?

Heel simpel rob, omdat de grotere europese landen al jaren exporten en daardoor een lijst van uitgebreide referenties hebben, plus landen als Groot Brittanie en Frankrijk hebben in het verleden veel kolonies gehad en dat is met de juiste contacten dan wat makkelijker om orders aan de man te brengen, verder zou het kunnen dat scheepswerfen in Groot Brittanie en Frankrijk subsidies krijgen zodat men met een offerte lager kan inschrijven.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 21/04/2012 | 14:27 uur
Ik denk dat dat nog wel mee zou kunnen vallen. Als ik de prijzen bekijk van onze schepen, in vergelijking met de prijzen die andere overheden betalen, lijken we het echt niet slecht te doen.

Waarom wordt er dan zo weinig gekocht in Vlissingen?

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 21/04/2012 | 14:07 uur
Ik denk dat we (te) duur zijn.

Ik denk dat dat nog wel mee zou kunnen vallen. Als ik de prijzen bekijk van onze schepen, in vergelijking met de prijzen die andere overheden betalen, lijken we het echt niet slecht te doen.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 21/04/2012 | 10:38 uur
Is het een ondeugdelijk product?

Dit is een glad ijs gebied voor me, want ik ben geen techneut. Maar als relatieve leek ben ik de mening toegedaan dat we goede schepen lijken te bouwen, maar niet "scheepstechnisch onderscheidend". En ik vind dat ze bij DSNS eens beter moeten gaan nadenken over de voorstuwing......We moeten het echt hebben van de SEWACO, als ik de reviews goed begrijp.

Citaat van: jurrien visser op 21/04/2012 | 10:38 uur
Zijn het slechte verkopers?
Ontbreekt politieke (lobby) ondersteuning?
Vindt het "buitenland" ons (politiek) onbetrouwbaar?

Deze drie vragen heb ik bij elkaar gezet omdat ik vermoed dat ze deels met elkaar te maken hebben. Doordat we zo ontzettend politiek correct willen zijn, snijden we ons in de vingers in relatie tot de kieskeurigheid van potentiele klanten. Je zal maar verkoper bij DSNS zijn en geen schepen mogen verkopen omdat een stel "deskundigen" in het parlement dat verhinderen....

Citaat van: jurrien visser op 21/04/2012 | 10:38 uur
Zijn we te duur?

Ik denk dat we (te) duur zijn.

Ace1

Citaat van: dudge op 21/04/2012 | 10:24 uur
Juist Rob, daarbij wilt india wel alles zelf bouwen, en is daar ook al mee bezig. Kleine kans dat die nog wat sigma tekeningen gaan kopen.

Dat klopt maar Bueau Nevesbu ontwerp wel vaker schepen voor India, zo schijnt er een Stealht OPV van de Falcon klasse bij de Kustwacht van India rond te varen.

http://www.goashipyard.co.in/products_specialized_products_105_m_naval_advanced_offshore_patrol_vessel.asp

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 21/04/2012 | 10:31 uur
Hou me ten goede; ik heb ook het liefst dat DSNS hele scheepsladingen vol schepen bnouwt en verkoopt. Maar de praktijk is dat ze dat dus niet voor elkaar krijgen. Het enige (bijna) "lachwekkende" vind ik dus het m.i. naieve optimisme dat "men" o.m. hier op het forum elke keer weer denkt dat we om onverklaarbare redenen een kans maken op een order. Want daar waar het de Fransen en de Duitsers wel lukt, lukt het ons dus bijna nooit......

Natuurlijk heb je een punt! Je zou je moeten afvragen waarom dat zo is?

Is het een ondeugdelijk product?
Zijn het slechte verkopers?
Ontbreekt politieke (lobby) ondersteuning?
Zijn we te duur?
Vindt het "buitenland" ons (politiek) onbetrouwbaar?

(Je zal maar een serie LCF's hebben mogen bouwen voor een land als India waarbij in een conflict situatie de vaderlandse linkse politiek een onderdelen/ondersteunings export verbod weet te bewerkstelligen)

KapiteinRob

#6
Hou me ten goede; ik heb ook het liefst dat DSNS hele scheepsladingen vol schepen bouwt en verkoopt. Maar de praktijk is dat ze dat dus niet voor elkaar krijgen. Het enige (bijna) "lachwekkende" vind ik dus het m.i. naieve optimisme dat "men" o.m. hier op het forum elke keer weer denkt dat we om onverklaarbare redenen een kans maken op een order. Want daar waar het de Fransen en de Duitsers wel lukt, lukt het ons dus bijna nooit......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 21/04/2012 | 09:58 uur
Citaat van: jurrien visser op 21/04/2012 | 00:11 uur
1. DSNS heeft weer iets om op te focussen.

Het wordt bijna lachwekkend dat bij een bericht over een land dat marineschepen wil gaan kopen, "men" weer over DSNS begint. Want op de bekende uitzonderingen na (die kleine dingen voor Marokko en Indonesie), verkopen wij sinds de 2 S-fregatten aan Griekenland in de jaren 80 geen grote(re) nieuwbouw-marineschepen. En met de verkoop van "kleintjes" valt zoals ik het meekrijg dus ook bitter tegen.

Lachwekkend of triest... zeg het maar, maar ik vind dat, zolang wij een marine-scheepsbouw-industrie hebben, dat de "verkopers" van deze scheepsbouwers alles uit de kast moeten halen om orders in het buitenland te genereren.

Misschien is het beroeps beroepsdeformatie... maar als andere westerse landen in staat zijn om orders naar binnen te hegelen (wellicht met een goede politieke ondersteuning) dan moeten ze het voor de volle 100% proberen.

De markt van grote marine schepen met LCF capaciteiten wordt steeds groter en niet elk land heeft eigen bouw/ontwikkel capaciteiten, dus wat mij betreft gaan de boys gewoon aan het werk!

dudge

Juist Rob, daarbij wilt india wel alles zelf bouwen, en is daar ook al mee bezig. Kleine kans dat die nog wat sigma tekeningen gaan kopen.

KapiteinRob

#3
Citaat van: jurrien visser op 21/04/2012 | 00:11 uur
1. DSNS heeft weer iets om op te focussen.

Het wordt bijna lachwekkend dat bij een bericht over een land dat marineschepen wil gaan kopen, "men" weer over DSNS begint. Want op de bekende uitzonderingen na (die kleine dingen voor Marokko en Indonesie), verkopen wij sinds de 2 S-fregatten aan Griekenland in de jaren 80 geen grote(re) nieuwbouw-marineschepen. En de verkoop van "kleintjes" valt zoals ik het meekrijg dus ook bitter tegen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 20/04/2012 | 23:52 uur
New Delhi,
Expanding its blue water ambitions, the Indian Navy plans to acquire 45 new ships including four landing platform docks (LPD) to deliver armoured vehicles and troops on the shore and six new submarines in the next 10-12 years.

This is in addition to 50 ships, which are already on order and undergoing production in shipyards all over the world. They include Russian origin aircraft carrier "INS Vikramaditya", to be commissioned on December 4, and three Teg-class stealth frigates, the first of which will be inducted in the Navy on April 27.

To fast pace the delivery schedules, Navy has roped in private shipyards and adopted modular construction methods so that its warship inventory grows up in a relatively short span of time, said Vice-Admiral Ganesh Mahadevan, chief of materials in the Navy.

The naval acquisition road map comes to the limelight days after a section of the Parliamentarians raised queries on India's military preparedness.

The 45 new ships planned include eight mine counter vessels, four LPDs, one floating dry dock, 16 coastal anti-submarine vessels, one survey training vessel, two deep submersible vessels, six diesel electric submarine with air independent propulsion technology and seven new frigates, reliable sources told Deccan Herald.

The Rs 45,000-crore programme to construct seven stealth frigates at Mazgaon dock in Mumbai and Garden Reach in Kolkata will embrace modular construction technology to cut down the construction time.

Private participation

Private shipyards will be involved to manufacture the LPDs in a Rs 16,000-crore project.

The Navy plans to award two LPDs to a private shipyard while the remaining two would be made at Hindustan Shipyard in Visakhapatnam.

Deccan Herald,
Apr 20, 2012

Twee punten van aandacht:

1. DSNS heeft weer iets om op te focussen.
2. Hopende dat de BV NL zich realiseerd dat de marine meer en meer belangrijk wordt en dat je in de huidige vorm weinig tot geen indruk (meer) maakt c.q. een bijdrage kunt leveren.