Ontwikkelingen defensie(beleid) Europese Unie (EU)

Gestart door Elzenga, 07/05/2012 | 19:18 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

No further cuts as UK balances 10-year defence budget

By:   Craig Hoyle London

The UK will be able to meet its military spending priorities for the next 10 years without having to make additional cuts to its personnel or equipment profiles, defence secretary Philip Hammond announced on 14 May.

Marking the completion of a delayed planning round process for 2012, Hammond's statement confirmed that the Ministry of Defence's long-term funding has been brought into balance, with £152 billion ($245 billion) to be available over the next decade, plus an un-allocated contingency of £8 billion. The department's actions of the last 18 months have removed a previously-identified shortfall of £38 billion. "The black hole in the defence budget has finally been eliminated," Hammond says.

All major aircraft programmes remain in place. These include the Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35, Airbus Military A400M and A330 Voyager tanker/transport, plus investments in rotorcraft and complex weapons.

"We will not commit to any programme without a 10-year budget line," Hammond says, describing the stance as representing a model of new financial discipline. "This department has seen its reputation tarnished in the past," he says. "I am determined for it to turn a new leaf."

"Although transformation is an important process, the result must be about delivering capability," says Gen Sir David Richards, Chief of the Defence Staff. "We are now in a position to build."

Hammond's announcement follows a change of direction for the UK's future purchase of the F-35, which he confirmed on 10 May. This will see the Royal Air Force and Royal Navy's Fleet Air Arm operate the fifth-generation type in its short take-off and vertical landing guise, rather than the C-model carrier variant. All three armed service chiefs agreed to the switch, which should allow the navy to bring both of its Queen Elizabeth-class aircraft carriers into service from early in the next decade.

http://www.flightglobal.com/news/articles/no-further-cuts-as-uk-balances-10-year-defence-budget-371854/

Harald

zo, samenwerking met Duitsland is zeker interessant :
- tanks, om de kennis in huis te houden
- onderzeeboten, vervanging in samenwerking met Noorwegen, Duitsland en Nederland (type 216 ?) eventueel aansluiting van de Aussies ?
- Male UAV, Duitsland heeft reeds een request voor information in gediend en heeft een voorkeur voor MQ-9 Predator B

Luchtmobiel gaat samenwerken met bijna alle landen om ons heen : Belgie, UK, Duitsland, nog meer landen .... ?

De F-35 zit diep geworteld bij Hillen , samenwerking met Noorwegen ...? .. dit gaat te ver om nu al afspraken te maken !
 

Lex

Citaat van: MINDEF op 14/05/2012 | 12:21 uur
Aanbiedingsbrief bij nota internationale militaire samenwerking
Bijlage 1 is interessant vanaf pagina 10.

Lex

Aanbiedingsbrief bij nota internationale militaire samenwerking


Kamerstuk: Kamerbrief | 11-05-2012 | Defensie

Aanbiedingsbrief van minister Hillen (Def) aan de Tweede Kamer bij de nota over de prioriteiten en uitgangspunten op het terrein van internationale militaire samenwerking. Ook de actuele stand van zaken van de internationale militaire samenwerking komt aan de orde.

Bijlagen (2)

1. Overzicht bi- en multilaterale militaire samenwerking

Bijlage bij de nota internationale militaire samenwerking met een overzicht van de bi- en multilaterale militaire samenwerking.

Beleidsnota | 11-05-2012 | Defensie

2. Benelux-verklaring over samenwerking op defensievlak

Overeenkomst tussen minister Hillen (Def) en de Belgische en Luxemburgse ministers van Defensie in het kader van de ...

Convenant | 19-04-2012 | Defensie

Elzenga

#27
Citaat van: jurrien visser op 14/05/2012 | 09:36 uur
Volgens mij staat de teller (nu) op 90 JSF.
Met nog steeds grote economische problemen om op te lossen. Zou me niets verbazen als de JSF er helemaal uit gaat en men slechts de Eurofighter behoudt, AMX, en de harriers zo lang het nodig is om A-129 gevechtsheli's om te bouwen voor maritieme inzet. Maar goed, een Britse U-turn en vasthouden aan de F-35 zal natuurlijk zijn invloed krijgen...

MEERVOUDIG CITAAT VERWIJDERD!

Rob
Forumbeheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#26
Citaat van: dudge op 14/05/2012 | 09:34 uur
mwa,ze hebben er niet veel nodig. 16, op de Wiki staat 22. Het moet wel gek lopen als die 22 er niet gaan komen. De rest van de plannen van 138 is wel minder zeker. Daar is zelfs al in gesneden.

Volgens mij staat de teller (nu) op 90 JSF.

MEERVOUDIG CITAAT VERWIJDERD!

Rob
Forumbeheerder

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/05/2012 | 01:19 uur
...nog.

mwa,ze hebben er niet veel nodig. 16, op de Wiki staat 22. Het moet wel gek lopen als die 22 er niet gaan komen. De rest van de plannen van 138 is wel minder zeker. Daar is zelfs al in gesneden.

Elzenga

#24
Citaat van: dudge op 14/05/2012 | 01:13 uur
Kan ik me voor de spanjaarden inderdaad voorstellen. De italianen gaan wel b's kopen. Worden ook lokaal afgebouwd, dus meer draagvlak voor. Zij zijn ook partner.
...nog.

MEERVOUDIG CITAAT VERWIJDERD!

Rob
Forumbeheerder

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/05/2012 | 01:00 uur
Tja...dan nog liever F-18's ipv de U-turn naar de F-35B...al zou ik blijven pleiten voor Britse aanschaf van Rafale Ms. Al zullen de Spanjaarden en Italianen wel blij met de Britse U-turn zijn gezien hun behoefte op termijn aan een vervanger voor hun harriers...met F-35B als enige alternatief. Al zou ik me kunnen voorstellen dat beide landen ...vooral gezien de kosten en hun bezuinigingsnoodzaak..... hun carriers volledig ombouwen tot heli-carriers. Ook gezien de recente positieve ervaringen bij Libië met gevechtshelikopters vanaf carriers....waarover beide landen al beschikken. 
Kan ik me voor de spanjaarden inderdaad voorstellen. De italianen gaan wel b's kopen. Worden ook lokaal afgebouwd, dus meer draagvlak voor. Zij zijn ook partner.

Elzenga

Tja...dan nog liever F-18's ipv de U-turn naar de F-35B...al zou ik blijven pleiten voor Britse aanschaf van Rafale Ms. Al zullen de Spanjaarden en Italianen wel blij met de Britse U-turn zijn gezien hun behoefte op termijn aan een vervanger voor hun harriers...met F-35B als enige alternatief. Al zou ik me kunnen voorstellen dat beide landen ...vooral gezien de kosten en hun bezuinigingsnoodzaak..... hun carriers volledig ombouwen tot heli-carriers. Ook gezien de recente positieve ervaringen bij Libië met gevechtshelikopters vanaf carriers....waarover beide landen al beschikken. 

Lex

Royal Navy 'Top Gun' pilots train to fly US fighters

The F18 fighter jets gleam dazzling silver in the California sunshine at Naval Air Station Lemoore, where the control tower handles up to 300 operations a day.

British Royal Navy pilot Lt Dan Latham is walking out to his aircraft with his American colleague for a training mission that will see them fly through the cloudless skies for hundreds of miles over the desert on a practice bombing raid.

Dan, from Ormskirk in Lancashire, is one of the lucky few chosen to fly with his American naval counterparts in the US for four years.

The Royal Navy want to ensure the maritime flying skills of their pilots are maintained, until the new British aircraft carriers and the stealth fighter jets due to fly from them are ready.

The UK government has decided to revert back to plans to order a series of F-35B "jump jets", to operate from the new aircraft carrier currently being constructed.

HMS Queen Elizabeth could ready for sea trials in 2017, with the F-35s flying from them in 2018.

'Big egos'
Although he feels at home after 18 months in the US, 28-year-old Lt Latham admits there have been some cultural adjustments.

"The first thing that really hit me was that they do a lot of training down in the southern US, where it is very hot. It is a very different environment to flying from the north of Scotland," he says, with some understatement.

Sending British pilots to train in the US had already begun, even before the government scrapped the Royal Navy's Harrier force and the aircraft carrier HMS Ark Royal in the 2010 strategic defence review.

Nine British pilots are currently in the US - the majority flying F18s - with another four due to join them.

"Flying the jet is very enjoyable, and the first time the sheer power pretty much takes your breath away," he says.

"It's a state-of-the-art jet, optimised around operating at sea, so you will spend plenty of time away, practising your carrier landings onto a ship that's moving at 30 knots away from you, on pitching seas and rolling decks. Night landings are where you really earn your money."

The British pilots also have to acclimatise to the banter of the "ready room", where they and their US colleagues prepare for their missions.

Lt Latham's boss at the US Strike Fighter Squadron VFA-122, Cdr George Wykoff appreciates having the British pilots here.

"We're cut from pretty much the same cloth - we all have really big egos," he jokes.

"The combined camaraderie has really added to the atmosphere in the ready room."

Another British pilot, Lt Steve Collins, is now flying for a frontline US Navy fighter squadron, VFA 14. He is just 26, but has already been operating from an American aircraft carrier at sea, flying strike missions for the US Navy.

"It has certainly been a challenge at times, but also very enjoyable," he tells me.

"While I was on the aircraft carrier, we carried out missions supporting troops in Afghanistan and over Iraq as well. We have to meet the same standards as the US pilots in every regard."

He says the American and British pilots have a healthy respect for one another. "There's banter, and you've got to have a thick skin... and you've got to be able to... give some back. "

Top Gun
His boss, Cdr Kevin McLaughlin, who commands VFA-14, says that the UK pilot has fitted in brilliantly while acting as a US aviator.

It is all rather reminiscent of the film Top Gun, with each naval aviator assigned a unique call-sign.

Lt Collins is a little reluctant to explain his: "Lothar". But Cdr McLaughlin, is happy to do so.

"It is not all "Goose" and "Maverick". A call-sign can be tied to a name, or tied to an act," he explains.

"Lothar is actually an acronym, which stands for Loser of the American Revolution".

Joking aside, the training is intensive, and has a serious purpose.

Cdr Al Cummings, staff aviation officer on the Naval Staff at the British Embassy in Washington, says it is about making sure that the skills needed to operate the UK's new carriers safely are not lost.

"In order to develop a fixed-wing carrier strike capability which will allow us to operate the JSF at sea safely, we need to look to our allies who already have that capability, the French and the Americans.

"The experience our pilots will gain over the next few years will help the UK achieve its SDSR aims".

That will require in-depth knowledge and expertise, not just for the pilots but for all those on board who orchestrate the split-second technical demands of carrier landings and take-offs, where every movement must be precise and structured to avoid disaster.

Not all the young pilots currently training in the US will go on to fly the new stealth aircraft, but many by then will be expected to be in command positions.

Both Lt Latham and Lt Collins hope they will be among those flying the new stealth plane when it finally arrives, ensuring that the skills needed to fly from the British carriers are not lost in the intervening years.

BBC News,
12 May 2012 01:40 GMT

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/05/2012 | 18:32 uur
Klopt voor de Italie, Spanje en de UK zou het best zijn als men op de Carriers een hoekdek neemt een dan de Sea Grippen neemt met deze voorziet van dezelfde motor en radar als de eurofighter zodat men op de kosten kan besparen.

Een gepasseerd station, Engeland zal niet weer een U-turn maken, het verbouwen van de carriers stond immers aan de basis van deze beslissing, en de Spaanse geldkraan gaat voorlopig dicht.

Vwb de Sea Gripen: ik zie een kind wat nooit geboren zal worden. Als alles doorgaat met de Rafale in India dan is de kans op een Rafale M order uit dat land aannemelijk.

Brazilië lijkt vwb de Sea Gripen nog een levenslijn maar ook dit is zwaar afhankelijk van de keuze voor de Braziliaane luchtmacht (Gripen E/F, F18E/F en Rafale F3) (ik gok op de Rafale voor Brazilië)

Ace1

Klopt voor de Italie, Spanje en de UK zou het best zijn als men op de Carriers een hoekdek neemt een dan de Sea Grippen neemt met deze voorziet van dezelfde motor en radar als de eurofighter zodat men op de kosten kan besparen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/05/2012 | 17:43 uur
Jurrien je vergeet dat italie ook nog 2 carriers heeft?

Die was ik niet vergeten want vooralsnog (?) wordt hiervan geen in mindering gebracht.

Maar als je alle (mini) carriers en HPD mee telt (met VTOL capaciteiten), dan wordt het er wederom niet beter op in Europa.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 12/05/2012 | 17:43 uur
Dat ding van spanje wordt voor een deel vervangen door de capaciteiten van de juan carlos. En naast de carrier zijn ook de vliegtuigen belangrijk. Misschien voor de britten een kans om hun stomme gap te fillen.

Ik hoop dat door UK U-turn van F35C terug naar F35B iig beide carriers operationeel in de vaart komen.