Betaling wacht Heumensoord

Gestart door Nikehercules, 12/06/2010 | 14:54 uur

marchei

Het is in iedergeval wel netjes als duidelijk is waar je aan toe bent voor je start met je werkzaamheden als reservist en niet pas op je loonstrook terugziet dat je toch oefentoelage krijgt of niet.
dit is ieder jaar weer een verassing na werkzaamheden op Heumensoord.
Ook het feit dat je in Januari na je inzet pas je Loon ontvangt en als je jezelf hierover beklaagt jou dit bijna fataal wordt
Het blijft natuurlijk liefde oud papier maar een profesionele omgang met reservisten lijkt me gewoon normaal .

KM reservist werkzaam op Heumensoord

Lex

Citaat van: Enforcer op 29/06/2010 | 23:38 uur
Dat de HDP hiermee lastig gevallen is, is een zaak van "buitengewoon jammer", om het maar heel politiek correct te houden.
Idd, maar als CLAS van meet af aan anders had beschikt, dan was deze interventie niet nodig geweest.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 29/06/2010 | 23:44 uur
gedwongen door de regelgeving.

Gedwongen door de regelgeving? Defensie? HDP? Laat me niet lachen.......  :sick:

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2010 | 23:42 uur
O jee, een HDP die zaken zo bepaalt dat ze (meer) geld kosten. Die kan zijn biezen gaan pakken.... :devil:

Was de zaak voordat hij zijn veto er over sprak dan juridisch houdbaar?! Ik denk het niet, dus was dit de enige juiste keuze, gdwongen door de regelgeving.

KapiteinRob

O jee, een HDP die zaken zo bepaalt dat ze (meer) geld kosten. Die kan zijn biezen gaan pakken.... :devil:

Enforcer

Citaat van: Lex op 29/06/2010 | 23:36 uur
Citaat van: Enforcer op 29/06/2010 | 23:27 uur
Jammer dat er zo'n generaal voor nodig is om de Natres aan te tonen dat ze niet zo creatieve boekhouding er op na moeten houden voor de werkvloer. Het komt in ieder geval ook niet professioneel over.
De generaal is wel de HDP.  :angel:

Dat de HDP hiermee lastig gevallen is, is een zaak van "buitengewoon jammer", om het maar heel politiek correct te houden.

Lex

Citaat van: Enforcer op 29/06/2010 | 23:27 uur
Jammer dat er zo'n generaal voor nodig is om de Natres aan te tonen dat ze niet zo creatieve boekhouding er op na moeten houden voor de werkvloer. Het komt in ieder geval ook niet professioneel over.
De generaal is wel de HDP.  :angel:

Enforcer

Jammer dat er zo'n generaal voor nodig is om de Natres aan te tonen dat ze niet zo creatieve boekhouding er op na moeten houden voor de werkvloer. Het komt in ieder geval ook niet professioneel over.

Lex

#22
Natres: gewoon betalen!

De hoofddirecteur personeel, luitenant-generaal Leijh, heeft in een brief van 28 juni duidelijk gemaakt dat Natres-personeel niet op oefening is bij de dienstverlening op Kamp Heumensoord tijdens de Nijmeegse Vierdaagse.

Dat betekent dat het werk- en rusttijdenregime van toepassing is. Ook ontvangen de Natres-militairen een normale vergoeding voor gewerkte (over-)uren. Zij mogen dus niet worden afgescheept met een oefentoelage.

Klik voor de brief van lgen Leijh.

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV had op 3 juni krachtig geageerd tegen het plan van Defensie om de militairen af te schepen met een fooitje. Al met al dus een mooi resultaat voor het Natres-personeel en voor de overlegvertegenwoordigers van de VBM|NOV.

VBM/NOV, 29 Jun 10

Enforcer

Citaat van: A.J. op 14/06/2010 | 21:49 uur
Citaat van: Nikehercules op 14/06/2010 | 21:02 uur
Het schijnt hier idd om 12 uurs diensten te gaan, exc briefing en appél.
Op het natres forum schrijft iemand dat hij 10 van deze diensten achter elkaar draait, dan gaat het dus om veel geld.

Dat is niet serieus veel geld. Stel een natres collega krijgt 2216,51 (hoogste salarisschaal kpl1) Dan leveren overuren dus 53.73 euro bruto op voor vier uurtjes overwerk. Dan kun je beter in de oefen/ meerdaagse activiteiten toelage zitten.

Nogmaals, ik zou zeggen reken het goed na want overuren zijn bij defensie geen "binnenlopertjes" om het maar zo te zeggen.

Zelfs als jouw berekening klopt, klopt jouw bewering niet aangezien de vergoeding 48,46 Euro is. Bovendien is er nog een extra 2x 0,5 uur voor briefing, overdracht en dergelijke die nog niet is meegerekend. De Natres doet niet aan overuren. Alles valt binnen de 100% en er wordt niks geVROB'd.

Daarnaast ben je overgeleverd aan je cdt bij die meerdaagse vergoeding. 10 diensten van 12 uur achter elkaar kan nu ook, terwijl het volgens de ATW niet kan.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 14/06/2010 | 21:02 uur
Het schijnt hier idd om 12 uurs diensten te gaan, exc briefing en appél.
Op het natres forum schrijft iemand dat hij 10 van deze diensten achter elkaar draait, dan gaat het dus om veel geld.

Dat is niet serieus veel geld. Stel een natres collega krijgt 2216,51 (hoogste salarisschaal kpl1) Dan leveren overuren dus 53.73 euro bruto op voor vier uurtjes overwerk. Dan kun je beter in de oefen/ meerdaagse activiteiten toelage zitten.

Nogmaals, ik zou zeggen reken het goed na want overuren zijn bij defensie geen "binnenlopertjes" om het maar zo te zeggen.

Nikehercules

Het schijnt hier idd om 12 uurs diensten te gaan, exc briefing en appél.
Op het natres forum schrijft iemand dat hij 10 van deze diensten achter elkaar draait, dan gaat het dus om veel geld.


Nikehercules


Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 23:28 uur
Als er al spelregels opgesteld waren is het idd ongepast om die staand vrije hand te veranderen. Maar, ik zou als ik jullie was nog wel even gaan doorrekenen wat nou daadwerkelijk het meeste geld oplevert, want je zit nl. ook nog eens een keer met je max te draaien uren (op basis van overuren), kom je daarbuiten dan wordt er helemaal geen kut meer uitbetaald en ben je niet eens verzekerd en weet ik veel wat.

Gezien de ophef die er over is ontstaan ga ik er vanuit dat er in het verleden op een andere(correcte?) manier met de betalingen omgegaan is.
En wat betreft ''jullie'', ik mag dan toevallig bij de natres zitten maar met deze steunverlening heb ik verder niets van doen dus het rekenen is aan de collega's.
Ik ben maar half op de hoogte hoe het zit met dit soort regelingen bij de natres, laat staan bij de beroeps maar wanneer iets niet klopt zou het niet moeten gebeuren.
Het feit dat het bij de beroeps niet klopt is geen rede dat het dan bij de natres ook niet zou moeten kloppen of andersom.

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 23:28 uur
Oefentoelage bestaat feitelijk ook niet meer, het heet tegenwoordig "Toelage meerdaagse activiteiten"
Ok, nooit geweten.
Geen idee of dit iets aan de situatie verandert, we zullen het horen.

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 23:28 uur
Met 1/165e deel moet je goed gaan rekenen wat nou voordeliger is. Ik voorspel oefentoelage.
Defensie zal dit niet gedaan hebben om haar personeel een extratje te geven.

A.J.

Citaat van: Enforcer op 12/06/2010 | 22:49 uur
Het is eigenlijk een baaan als oproep- of uitzendkracht. Dan hoor je tijdens een normale dienst gewoon je uren uitbetaald te krijgen.

Ik neem aan dat er een oefenorder uitegeschreven is en dat deze door de MC geaccordeerd is?

Een oefenorder zegt helmaal niets, dat is wel gebleken met die touwtrekkerij over een dienstongeval of geen dienstongeval.

A.J.

#16
Citaat van: Nikehercules op 12/06/2010 | 22:38 uur

Dat was idd het probleem denk ik, er staat nou alweer heel wat meer als wat ik bij het quoten kon lezen.
Ik moet zeggen dat ik het vrij zuur beleid vind, als gebeurt het bij sommige commerciële instellingen ook.

Dat het zuur beleid is vinden wel meer mensen. Maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat sommigen iets meer gelijk zijn dan anderen als je begrijpt wat ik bedoel.

Citaat
Klopt, maar gezien het feit dat ik hier geen brief over heb ontvangen ga ik er vanuit dat deze is verstuurd naar personeel dat al ingepland was om deze diensten te draaien.
Om dan nog snel de spelregels te gaan veranderen lijkt mij in ieder geval ongepast.

Als er al spelregels opgesteld waren is het idd ongepast om die staand vrije hand te veranderen. Maar, ik zou als ik jullie was nog wel even gaan doorrekenen wat nou daadwerkelijk het meeste geld oplevert, want je zit nl. ook nog eens een keer met je max te draaien uren (op basis van overuren), kom je daarbuiten dan wordt er helemaal geen kut meer uitbetaald en ben je niet eens verzekerd en weet ik veel wat.

Geloof me, ik ben nog steeds bezig om bepaalde dienstreizen op oefentoelage basis te krijgen.

Citaat
Daarbij slaat het sowieso helemaal nergens op om dit aan te merken als oefening, want dat is het namelijk niet.

Oefentoelage bestaat feitelijk ook niet meer, het heet tegenwoordig "Toelage meerdaagse activiteiten"

Citaat
Nee natuurlijk niet, gewoon werk, dus per uur afrekenen.

Met 1/165e deel moet je goed gaan rekenen wat nou voordeliger is. Ik voorspel oefentoelage.

Enforcer

Het is eigenlijk een baaan als oproep- of uitzendkracht. Dan hoor je tijdens een normale dienst gewoon je uren uitbetaald te krijgen.

Ik neem aan dat er een oefenorder uitegeschreven is en dat deze door de MC geaccordeerd is?

Nikehercules

#14
Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 22:26 uur
Ik was nog ff wat extra informatie aan het bijvoegen, wsl was dat het probleem.

Dat was idd het probleem denk ik, er staat nou alweer heel wat meer als wat ik bij het quoten kon lezen.
Ik moet zeggen dat ik het vrij zuur beleid vind, als gebeurt het bij sommige commerciële instellingen ook.

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 22:26 uur
Niemand heeft ze gedwongen om reservist te worden volgens mij.

Klopt, maar gezien het feit dat ik hier geen brief over heb ontvangen ga ik er vanuit dat deze is verstuurd naar personeel dat al ingepland was om deze diensten te draaien.
Om dan nog snel de spelregels te gaan veranderen lijkt mij in ieder geval ongepast.

Daarbij slaat het sowieso helemaal nergens op om dit aan te merken als oefening, want dat is het namelijk niet.

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 22:26 uur
Wat moet er dan van gemaakt worden? Een uitzending oid???

Nee natuurlijk niet, gewoon werk, dus per uur afrekenen.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 12/06/2010 | 22:23 uur

Ik weet niet waar het aan licht, maar in de originele post valt alles weg na: ''krijgt hij er iig nog geld voor...''
Pas bij het quoten kon ik de rest van de post lezen.

Ik was nog ff wat extra informatie aan het bijvoegen, wsl was dat het probleem.

Citaat
Maar ik ben niet op de hoogte van de situatie bij de beroeps, maar een paar uur vrije tijd in ruil voor overuren is bij de natres natuurlijk onzin, ze staan daar namelijk in hun vrije tijd.
En daarbij is er formeel is er niet eens een opkomstplicht.

Niemand heeft ze gedwongen om reservist te worden volgens mij.

Citaat
Buiten het financiële  gedeelte om vind ik het persoonlijk vreemd om een inzet waarbij personeel rondloopt met scherp en een geweldsinstructie aan te merken als een oefening.

Wat moet er dan van gemaakt worden? Een uitzending oid???

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 22:07 uur
Idd, bij een wachtdienst krijgt de beroeps hooguit een paar uur vrije tijd terug en tijdens oefening krijgt hij er iig nog geld voor... Overuren  kunnen bij ons eigenlijk niet gemaakt worden, maak je ze toch dan moet je ze eigenlijk opnemen in vrije tijd, lukt dat echt niet (zwaar wegende belangen) dan worden ze na de meetperiode uitbetaald (1/165e deel) en die meetperiode kan maar zo een half jaar zijn.

Ik weet niet waar het aan licht, maar in de originele post valt alles weg na: ''krijgt hij er iig nog geld voor...''
Pas bij het quoten kon ik de rest van de post lezen.

Maar ik ben niet op de hoogte van de situatie bij de beroeps, maar een paar uur vrije tijd in ruil voor overuren is bij de natres natuurlijk onzin, ze staan daar namelijk in hun vrije tijd.
En daarbij is er formeel is er niet eens een opkomstplicht.

Buiten het financiële  gedeelte om vind ik het persoonlijk vreemd om een inzet waarbij personeel rondloopt met scherp en een geweldsinstructie aan te merken als een oefening.


A.J.

#11
Citaat van: Enforcer op 12/06/2010 | 21:53 uur
Op het moment dat er 12 uurs diensten gedraaid zouden worden en er worden er maar 8 uur uitbetaald en de rest afgekocht met een oefentoelage, dan worden de wachtehebbenden gewoon een oor aangenaaid.

Ik denk dat dat wel meevalt als je overuren met 1/165e deel van je bruto maandsalaris, bruto uitbetaald worden.

Citaat
Er is een groot verschil tussen een oefening en een daadwerkelijke wachtdienst.

Idd, bij een wachtdienst krijgt de beroeps hooguit een paar uur vrije tijd terug en tijdens oefening krijgt hij er iig nog geld voor... Overuren  kunnen bij ons eigenlijk niet gemaakt worden, maak je ze toch dan moet je ze eigenlijk opnemen in vrije tijd, lukt dat echt niet (zwaar wegende belangen) dan worden ze na de meetperiode uitbetaald (1/165e deel) en die meetperiode kan maar zo een half jaar zijn. Dus als je in dat half jaar een dag verlof wil hebben doe je dat dus met je "overuren". Draai je wat vaker diensten dan kun je een hoop verlof wegschrijven met je overuren, echter, aan het eind van het jaar mag je maar 80 uur meenemen naar het volgende jaar. Ergo je gooit geld weg, want je normale verlofuren raak je behoudens de grote vakanties amper aan.

Het is bij ons echt niet zo dat je bij overuren plotseling 200% uitbetaald krijgt oid.


Enforcer

Op het moment dat er 12 uurs diensten gedraaid zouden worden en er worden er maar 8 uur uitbetaald en de rest afgekocht met een oefentoelage, dan worden de wachtehebbenden gewoon een oor aangenaaid.

Er is een groot verschil tussen een oefening en een daadwerkelijke wachtdienst.

A.J.

#9
Citaat van: Nikehercules op 12/06/2010 | 20:40 uur

Nee dat is niet waar.
Normaal zouden alle uren die per etmaal meer gemaakt werden dan 8, gewoon uitbetaald worden en dat is nu niet het geval.


Ja dat is wel waar, want de beroepsmilitair krijgt op oefening zijn standaard 40 urige werkweek betaald. De rest van de uren worden afgekocht middels oefentoelage, ook de weekenden (ergo, in het weekend geniet je dus geen "standaard" loon, want dat valt buiten je werkweek). Echter krijg je in het weekend (48 uur) een extra ZZF vergoeding van maar liefst 8 verlofuren!

Derhalve snap ik niet dat de Natres/ vakbond loopt te piepen.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 20:28 uur
Kortom ze krijgen dus nu het loon wat een militair standaard krijgt... raar dat de vakbond daar zo'n ophef over maakt.

Nee dat is niet waar.
Normaal zouden alle uren die per etmaal meer gemaakt werden dan 8, gewoon uitbetaald worden en dat is nu niet het geval.

A.J.

#7
Citaat van: Nikehercules op 12/06/2010 | 17:51 uur
Jawel:

Citaat van: VBM NOV op 12/06/2010 | 14:54 uur
Een Natres-militair ontvangt per etmaal 8 uur loon en de overige etmaal-uren krijgt hij/zij dan vergoed met een oefentoelage. De Natres-militair die 8 uur aaneengesloten heeft gewerkt op een ZZF-dag (zaterdag, zondag, feestdag) ontvangt de daarbij behorende vergoeding voor ZZF-dagen.

Kortom ze krijgen dus nu het loon wat een militair standaard krijgt... raar dat de vakbond daar zo'n ophef over maakt.

Enforcer

Voor de duidelijkheid: hoeveel uren worden er gedraaid?

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 12/06/2010 | 17:34 uur
Even voor de duidelijkheid, krijgt het Natres personeel alleen oefentoelage en verder niets?

Jawel:

Citaat van: VBM NOV op 12/06/2010 | 14:54 uur
Een Natres-militair ontvangt per etmaal 8 uur loon en de overige etmaal-uren krijgt hij/zij dan vergoed met een oefentoelage. De Natres-militair die 8 uur aaneengesloten heeft gewerkt op een ZZF-dag (zaterdag, zondag, feestdag) ontvangt de daarbij behorende vergoeding voor ZZF-dagen.

A.J.

Even voor de duidelijkheid, krijgt het Natres personeel alleen oefentoelage en verder niets?

Enforcer

Erger nog. Als je in de regio Nijmegen woont en je zou na je dienst naar huis willen, dan kun je een probleem hebben. Dankzij de "oefentoelage" sta je ter beschikking van de commandant.

Nikehercules

Iemand enig idee of er juridisch nog groot onderscheid is tussen een daadwerkelijke inzet of oefening? bij geweldgebruik bijvoorbeeld.
Dit lijkt mij in ieder geval een uiterst vreemde manier om de kosten te drukken.

Nikehercules

Betaling wacht Heumensoord

Defensie is niet alleen laks met het nabetalen van salaris voor Natres-militairen. Het ministerie probeert ook de militairen die tijdens de Nijmeegse Vierdaagse op Kamp Heumensoord dienst verrichten, af te schepen met een fooitje.

De VBM|NOV accepteert dit niet! De bond heeft duidelijk gemaakt dat Defensie bezig is om de (zelfs wettelijke) regels met de voeten te treden (en dan zeggen we het nog netjes).

In een brief aan het Natres-personeel laat Defensie weten dat de "gehele wachtperiode wordt aangemerkt als een meerdaagse activiteit, dus oefening".

Een Natres-militair ontvangt per etmaal 8 uur loon en de overige etmaal-uren krijgt hij/zij dan vergoed met een oefentoelage. De Natres-militair die 8 uur aaneengesloten heeft gewerkt op een ZZF-dag (zaterdag, zondag, feestdag) ontvangt de daarbij behorende vergoeding voor ZZF-dagen.

Volgens de VBM|NOV is dit tegen alle regelgeving in. Het Natres-personeel voert reguliere functionele werkzaamheden uit. Defensie gebruikt de 'oefentoelage' alleen maar om financiële redenen. Daarnaast draait Defensie de Arbeidstijdenwet (ATW) de nek om.

De vertegenwoordiger van het CLAS in het overleg, probeerde vervolgens aan te tonen dat er redenen kunnen zijn die het rechtvaardigen om het begrip oefeningen te hanteren.

Daar begreep de VBM|NOV - maar ook andere bonden - helemaal niets van.

Defensie moet gewoon de regelgeving toepassen, vindt de VBM|NOV. En dit ruim vóór de aanvang van de Vierdaagse duidelijk maken.

Defensie misbruikt het Natres-personeel voor werkzaamheden bij de Vierdaagse, vindt de VBM|NOV. Defensie heeft een kruideniersmentaliteit. Dat doet geen recht aan de waardevolle bijdrage die Natres-militairen leveren.

Defensie heeft toegegeven dat je de dienst op Heumensoord geen oefening mag noemen.

Wordt vervolgd!!

Bron: VBM NOV